Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa USAID-om i E-komerc Asocijacijom Srbije na portalu pametnoibezbedno.gov.rs objavilo je Vodič za e-trgovce - Obaveze trgovaca na internetu i pozitivna poslovna praksa, čiji je cilj da pruži korisne informacije početnicima u ovoj oblasti, ali i svima onima koji su zainteresovani da dodatno razvijaju elektronsku trgovinu i elektronsko poslovanje, budući da pruža analize, primere, smernice i rešenja u ovoj oblasti, sa posebnim osvrtom na izazove u pandemiji.
Kako se navodi u uvodnom delu Vodiča za e-trgovce, s obzirom na specifičnost interneta kao sredstva za komunikaciju, zakon je predvideo niz rešenja koja će potrošačima pružiti adekvatan nivo zaštite njihovih prava, i time dovesti do povećanja osećanja sigurnosti i njihove spremnosti za trgovinu na daljinu.
Cilj ovog priručnika je da obezbedi osnovne informacije o obavezama trgovaca, kako bi proverili da li elektronsku trgovinu obavljaju u skladu sa zakonom i pravilima dobre prakse.
Ispunjavanjem ovih obaveza stvaraju se uslovi da potrošači dožive trgovca kao kredibilnog, da njihov prvi utisak o prodavnici bude povoljan, i da što veći broj njih završi uspešno ceo proces i postane potrošač.
Elektronska trgovina zbog prirode virtuelnog okruženja u kome se odvija nosi sa sobom određene specifičnost i regulisana je nizom zakona:
- Zakon o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019),
- Zakon o elektronskoj trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 95/2013 i 52/2019) i
- Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon).
1. Informisanje potrošača
(predugovorna faza)
Prema Zakonu o trgovini, elektronska trgovina (trgovina online, trgovina putem interneta) je daljinska trgovina na malo koja se vrši ponudom putem sredstava komunikacija, potrošaču koji nije neposredno prisutan.
Kao i u trgovini na prodajnom mestu, i u elektronskoj trgovini, potrošač razgleda i bira proizvode, odabrane stavlja u korpu i vrši proces kreiranja porudžbine.
Bitno je da ga na najkompletniji mogući način obavestite o vašem identitetu, svim kontakt informacijama, proizvodima, ponuđenim načinima plaćanja i isporuke, vašoj politici privatnosti, reklamacionoj proceduri, garancijama za povrat robe - novca ili zamenu proizvoda. Kompletnost ovih informacija obezbediće potrošaču potreban osećaj sigurnosti za nastavak procesa kupovine.
1.1 Identitet trgovca
Na internetu kao i u realnom svetu prvi utisak je jako bitan. Šta će potrošači pomisliti o vama i kakav će prvi utisak steći kada posete vašu internet stranicu? Da bi potrošači stekli poverenje u vas važno je da znaju ko ste. Objavite sve relevantne informacije o vama kao pravnom licu, gde ste i kako registrovani, poslovno ime, PIB, MBR, gde vas mogu naći tj. adresu sedišta firme, i kako vas mogu kontaktirati na koje brojeve telefona i adrese e-pošte. Ovo je preduslov da potrošač počne da razmišlja o vama kao o kredibilnom trgovcu u koga može imati poverenja.
Zakon o elektronskoj trgovini kaže da ste vi kao trgovac dužni da, u obliku i na način koji je neposredno i stalno dostupan, potrošačima (a i nadležnim organima državne uprave) pružite sledeće informacije:
1) naziv trgovca;
(U praksi je čest slučaj da naziv vebsajta ne predstavlja naziv trgovca, tako da bilo kakve razlike treba objasniti, na primer ABC.rs je brend firme ABC. Dužni ste da potrošaču predočite svoj pun naziv, naziv pod kojim ste registrovani za obavljanje date delatnosti. U slučajevima kada neki trgovac elektronsku trgovinu obavlja u ime nekog drugog trgovca, i identitet tog drugog trgovca se mora predočiti potrošačima.)
2) sedište trgovca;
(Trgovci su dužni da navedu adresu na kojoj su registrovani za obavljanje delatnosti. Poštanska adresa (poštanski fah) nije dovoljna u ovu svrhu. Ako se adresa na kojoj firma obavlja delatnost razlikuje od adrese na koju je firma registrovana, trgovac ili pružalac usluga dužan je da potrošaču pruži informacije o adresi na koju on može da uputi eventualne pritužbe. U slučajevima kada neki trgovac elektronsku trgovinu obavlja u ime nekog drugog trgovca, i identitet tog drugog trgovca se mora predočiti potrošačima).
3) informacije na osnovu kojih potrošač može brzo i nesmetano da ostvari komunikaciju sa trgovcem, uključujući i elektronsku adresu;
(Trgovci su dužni da navedu kontakt-informacije uključujući svoju adresu e-pošte i broj telefona, putem kojih je moguće brzo uspostaviti kontakt i komunicirati sa njima na direktan i delotvoran način. Nuđenje isključivo formulara za kontaktiranje nije dovoljno).
4) podatke o upisu u Registar privrednih subjekata, odnosno drugi javni registar;
5) pojedinosti o nadležnom organu, ako delatnost pružaoca usluga podleže službenom nadzoru;
6) u pogledu posebno regulisanih delatnosti, odnosno profesija:
- profesionalno ili slično strukovno udruženje kod koga je pružalac usluga registrovan;
- profesionalni naziv i država koja ga je odobrila;
- uputstva o profesionalnim pravilima u državi u kojoj se obavlja delatnost i mestu njihove dostupnosti.
7) poreski identifikacioni broj (PIB), kao i broj obveznika poreza na dodatu vrednost, iz potvrde o izvršenom evidentiranju za porez na dodatu vrednost izdate od strane nadležnog poreskog organa, ako je pružalac usluga obveznik poreza na dodatu vrednost.
SAVET:
Uključite informacije o svojoj firmi na početku sekcije o "Uslovima prodaje" ili ih izdvojite kao poseban deo, u vidu stranice tipa "O nama" na vašem vebsajtu. Odgovarajući primer toga bi bio:
Pun naziv pravnog subjekta: Udarnik D.O.O.
Poštanska adresa: Kralja Milana 32, 11000 Beograd
Delatnost i šifra delatnosti: 47.91
Trgovina na malo posredstvom pošte ili interneta
Matični broj: 123456
Poreski broj (PIB): 123456789
Web adresa: www.udarnik.rs
Kontakt telefon: 011/111-222
Kontakt e-mail: maloprodaja@udarnik.rs
1.2 Informacije o proizvodu
Za donošenje razumne odluke da kupe robu ili pribave uslugu, potrošačima je potrebno da budu upoznati sa svojstvima robe ili usluga i drugim pojedinostima. Trgovci samoinicijativno, vođeni sopstvenim ekonomskim interesima, obično informišu potrošače. Međutim, iako je to interes trgovca, može se desiti da trgovac ne učini potrošaču dostupnim sve informacije koje su mu neophodne. Zbog toga je zakonom predviđeno da, ukoliko nisu očigledne iz konteksta, s obzirom na okolnosti koje prate zaključenje ugovora, trgovac ima obavezu da potrošača pre zaključenja ugovora na jasan i razumljiv način obavesti o sledećim stavkama.
Kao trgovac dužni ste da prilikom prodaje preko interneta pružite opis glavnih karakteristika robe ili usluga, i to na jasan i razumljiv način, prilagođen komunikaciji na daljinu, pre nego što se potrošač ugovorom obaveže na kupovinu. U trgovini putem interneta, "odgovarajući način" obično podrazumeva isticanje detalja vezanih za glavne karakteristike robe ili usluga koje se tu prodaju.
Obezbeđivanje detaljnih informacija o robi i uslugama koje trgovac nudi nije samo zakonska obaveza već je i činilac koji potpomaže prodaju istih. Potrudite se da maksimalno informišete potrošača. Što je opis proizvoda i usluga detaljniji, precizniji i slikovitiji, to će potrošaču biti lakše da načini informisan izbor. Nedostatak informacija može ga navesti da odustane od kupovine. Jasnim i potpunim informisanjem dobijate manje upita potrošača koji su u fazi naručivanja, ali i smanjeni procenat vraćene ili reklamirane robe nakon prodaje. I potrudite se da pružite samo tačne i istinite informacije koje ne dovode potrošača u zabludu!
SAVET:
Jedno od češćih pitanja koje se javlja u praksi je i pitanje o tome koliko detaljno treba navoditi informacije i opis proizvoda. Sve ono što je kao informacija dostupno potrošaču u fizičkoj prodavnici mora biti dostupno i online.
Pr. Da li se može tumačiti da je i e-trgovac koji obavlja elektronsku trgovinu u obavezi da navede tekst deklaracije u opisu proizvoda (jer je u obavezi da pruži sve relevantne informacije o proizvodu neophodne za donošenje odluke o kupovini)? ODGOVOR JE DA. Ukoliko se prodaje online, to je ponuda i mora imati sve elemente kao i ponuda na prodajnom mestu.
Trgovci koji nude neki digitalan sadržaj, podatke koji su proizvedeni u digitalnom obliku, u obavezi su da, pre sklapanja ugovora na daljinu, potrošaču na jasan i razumljiv način pruže ili učine dostupnim informacije o funkcionalnosti proizvoda, uključujući primenljive tehničke mere zaštite digitalnog sadržaja kao i informacije o eventualnoj kompatibilnosti digitalnog sadržaja sa hardverom i softverom, koje je trgovac svestan ili se može očekivati da je svestan iste.
SAVET:
Informacije o proizvodu treba navesti na stranici na kojoj se on prodaje, gde potrošači i očekuju da ih vide.
Preuzimanje digitalnog sadržaja u neopipljivoj formi obično se vrši putem "skidanja" tj. preuzimanja sa interneta (engl. downloading) ili tzv. striminga (engl. streaming).
Trgovac je dužan da pribavi prethodnu izričitu saglasnost potrošača ako se isporuka digitalnog sadržaja ne vrši na trajnom nosaču zapisa i potvrdu potrošača da zna da takvom isporukom gubi pravo na odustanak od ugovora.
Najčešće greške koje trgovci mogu u ovom delu obaveštavanja o proizvodu i uslugama da naprave je da u opisu proizvoda - usluge navedu podatke koji ih na neprecizan ili netačan način opisuju, ili da iz opisa izostave bitan podatak koji je potrošaču neophodan za potpuno informisanje.
Zakonom o zaštiti potrošača zabranjuje se obmanjujuća poslovna praksa koja utiče ili može da utiče na potrošača da donese drugačiju odluku prilikom kupovine. Cilj ovih zabrana je da potrošači od trgovaca na jasan i pravovremen način dobiju informacije koje su im neophodne ne bi li se odlučili za odgovarajući proizvod nakon što su bili valjano obavešteni o njemu.
Do obmanjujućeg oglašavanja uglavnom dolazi kada trgovac obmanjuje potrošača putem informacija vezanih za proizvod ili njegovim lažnim predstavljanjem, čime navodi potrošača da, trenutno ili u nekom budućem trenutku, promeni odluku u vezi sa kupovinom.
Zakonom je, takođe, zabranjeno izostavljanje informacija sa namerom obmane potrošača. Do ovoga dolazi kada prodavac izostavi ili sakrije neke "materijalne informacije" ili ih predoči potrošaču na nejasan, nerazumljiv, nečitak, višesmislen ili nepravovremen način, čime navede prosečnog potrošača da promeni svoju odluku u vezi sa kupovinom. "Materijalne informacije" su informacije koje prosečan potrošač mora da ima, u datom kontekstu, kako bi doneo informisanu odluku. Stoga je za prodavce važno da sve odgovarajuće informacije učine lako dostupnim na svom vebsajtu.
1.3 Informacije o ceni
Cena je jedan od glavnih faktora koji utiče na odluku potrošača da li da kupi neki proizvod ili ne.
Trgovac je dužan da na nedvosmislen, čitak i lako uočljiv način istakne prodajnu, odnosno jediničnu cenu robe ili usluge. Prodajna cena je ukupna, konačna cena po jedinici robe, ili date količine robe, odnosno konačna cena usluge, uključujući sve poreze i dažbine.
Trgovac je dužan da pored prodajne cene označi i jediničnu cenu za prethodno upakovane proizvode.
Jedinična cena je prodajna cena obračunata po kilogramu, litru, metru, kvadratnom metru, kubnom metru ili drugoj jedinici mere koja se uobičajeno koristi u prometu određene robe/usluge.
Jedinična cena se ne mora posebno isticati ako je jednaka prodajnoj ceni.
Cena se ističe u valuti platnog prometa. Izuzetno, cena može da se ističe u stranoj valuti, sa naznakom obračunskog kursa, u trgovini uslugama u turizmu koje su u neposrednoj vezi sa inostranstvom, vozilima, odnosno u skladu sa posebnim propisima.
U obavezi ste da pre zaključenja ugovora na daljinu obavestite potrošača o prodajnoj ceni ili načinu na koji će se prodajna cena obračunati ako se zbog prirode robe ili usluge prodajna cena ne može utvrditi unapred.
U slučaju ugovora sa neodređenim trajanjem ili ugovora koji sadrži pretplatu, u obavezi ste da obavestite potrošača o prodajnoj ceni koja obuhvata ukupne troškove za obračunski period, kada se ovakvim ugovorima predviđa plaćanje fiksne sume, prodajna cena obuhvata ukupne mesečne troškove; kada se ukupni troškovi ne mogu pouzdano unapred obračunati, saopštava se način na koji će se prodajna cena obračunavati.
U slučaju postojanja specijalnih ponuda, prodavac je dužan da obavesti potrošača o trajanju perioda tokom kojeg će ta specijalna ponuda ili sniženje važiti.
SAVET:
Klauzulu "sve cene sadrže PDV" treba uključiti u "Uslove prodaje". Takođe se pokraj svake cene na internet stranici za prodaju može navesti da ona sadrži PDV, dodavanjem napomene "u cenu je uračunat iznos PDV-a" ili "cena je iskazana sa PDV-om".
SAVET:
Ne možete se bilo kojom odredbom vaših "Uslova prodaje" ograditi od navedene cene na vebsajtu. Primer: "Trgovac ima pravo da otkaže porudžbenicu uz slanje obaveštenja potrošaču putem e-pošte ukoliko je došlo do grube greške prilikom postavljanja cene na vebsajtu, npr. umesto 10.000 je navedena cena 100 din". Ovo ne bi smelo da stoji u "Uslovima prodaje". Naime, navedena cena na vebsajtu je ponuda i na ovaj način slanje poruke e-pošte bi značilo raskid ugovora. Ugovor se može raskinuti samo pod određenim uslovima, tako da bi potrošač mogao da tuži trgovca, a zakon ima veću pravnu snagu od "Uslova prodaje" navedenih na vebsajtu.
1.4 Informacije o isporuci
1.4.1 Troškovi slanja
Vi ste kao trgovac dužni da obavestite potrošača o postojanju bilo kakvih troškova isporuke na jasan i nedvosmislen način.
Kad je u pitanju elektronska trgovina, postoje tri najčešća načina da ovo učinite:
- U "Uslovima prodaje" navedite da je u cene uključen PDV, ali da postoje i dodatni troškovi slanja. Oni se prikazuju i dodaju na cenu tokom procesa naručivanja.
- Uz svaku cenu stoji i link kojim se dolazi do iznosa koji je potrebno platiti za slanje robe (npr. "Cena je prikazana sa iznosom PDV-a, ali bez troškova slanja" ili "Cena plus troškovi slanja". Cenovnik troškova slanja može da sadrži fiksnu cenu bez obzira na lokaciju potrošača, individualnu cenu slanja u zavisnosti od zemlje i mesta prebivališta potrošača, ili troškovi slanja mogu zavisiti i od drugih parametara kao što su veličina i težina paketa.
- Tačan iznos troškova slanja navodi se odmah pored cene proizvoda. Ukoliko troškove slanja nije moguće izračunati unapred, dužni ste da naglasite da je potrošač taj koji snosi troškove isporuke.
Normalno je da se u nekim slučajevima troškovi slanja proizvoda ne mogu precizno proceniti unapred, usled toga što ključni faktori poput ukupne cene i količine porudžbine ili destinacije nisu poznati. Međutim, nakon što potrošač obezbedi sve detalje neophodne da se kupovina obavi, teško je tvrditi da se precizni troškovi slanja ne mogu izračunati.
SAVET:
Ukoliko nudite "besplatnu isporuku" obavezno napomenite pod kojim uslovima to činite. Ukoliko ste na svom vebsajtu ili u klauzuli o "Uslovima prodaje" naveli da nudite besplatno slanje, to znači da ste se obavezali da isporučite proizvod potrošaču bez obzira na način slanja ili adresu na kojoj se potrošač nalazi.
Ako zapravo želite da ponudite besplatnu isporuku samo na teritoriji Republike Srbije, onda tako i navedite.
1.4.2 Vreme isporuke
Što se tiče informisanja potrošača o uslovima kupovine pre sklapanja kupoprodajnog ugovora, po zakonu ste dužni da obavestite potrošača o vremenu isporuke ili vremenu nakon kojeg ćete poslati porudžbinu potrošaču. Ova informacija se potrošaču mora obezbediti pre nego što se on obaveže na kupovinu potpisivanjem ugovora na daljinu.
Obaveza trgovca je da isporuči robu koju je potrošač naručio bez nepotrebnog odlaganja i to najduže 30 dana nakon što su strane potpisale kupoprodajni ugovor, osim ako obe strane nisu sporazumno pristale na duži period.
Vreme isporuke je jedna od glavnih karakteristika koju kao prodavac možete da iskoristite ne bi li se razlikovali od drugih prodavaca. Što ste brže u mogućnosti da isporučite robu, to veću prednost zadobijate nad konkurencijom.
SAVET:
Ukoliko je to moguće, prodavcima savetujemo da potrošačima daju neko očekivano vreme isporuke robe na svakoj stranici sa robom na svom vebsajtu. Očekivano vreme isporuke se može dodati i kao dodatan korak u procesu naručivanja, na zasebnoj stranici vebsajta do koje se dolazi nakon što potrošač završi sa kupovinom svih željenih artikala.
Što ranije i jasnije predočite ovu informaciju potrošaču, to ćete kao trgovac delovati privlačnije, a to zauzvrat može biti odlučujući faktor koji će ohrabriti potrošača da se odluči baš za vas, umesto za konkurenciju.
Samo se postarajte da potrošaču ne pružite različita vremena isporuke za isti predmet na više mesta na vebsajtu (npr. jedno vreme na stranici za predstavljanje proizvoda, a zatim drugo na stranici sa odgovorima na najčešća pitanja ili zasebnoj stranici za očekivano vreme isporuke, do koje će potrošač doći tokom procesa naručivanja).
1.4.3 Ograničenja u vezi sa isporukom
Ukoliko postoje neka ograničenja u vezi isporuke, moraju biti predočena potrošaču.
Praktičan savet
Jasno naznačite na svojoj internet stranici na kojoj teritoriji ste spremni da vršite isporuku proizvoda, npr. u delu o "w" ili u zaglavlju. Postarajte se da ne dajete protivrečne informacije u vezi sa teritorijom na kojoj vršite isporuku. Informacije koje ste istakli na vebsajtu treba da se poklapaju sa opcijama koje pružate potrošačima tokom poručivanja. Na primer, ako vršite isporuku samo na teritoriji Republike Srbije, potrošačima treba da omogućite kupovinu proizvoda samo ako kao adresu za isporuku navedu neku adresu u Republici Srbiji.
Ukoliko vaš vebsajt nudi odabir zemlje iz padajućeg menija, u njega uključite samo zemlje u koje isporučujete robu.
Trebalo bi da pažljivo razmotrite troškove slanja u sve delove Republike Srbije. To vam može pomoći da odlučite gde ćete sve biti voljni da šaljete robu i da prema tome odredite svoje troškove slanja.
SAVET:
Često se u "Uslovima prodaje" navodi da trgovac, samostalno ili kurirskom službom organizuje prevoz kupljene robe na adresu potrošača, a realno podrazumevaju isporuku (pr. ukoliko je stan u zgradi u pitanju) do ulaznih vrata u objekat. Prema Zakonu o prebivalištu i boravištu građana "adresa stanovanja podrazumeva grad, opštinu, naseljeno mesto, ulicu ili trg, kućni broj, sprat i broj stana, u skladu s propisima kojima se uređuje teritorijalna organizacija" čime je jasno navedeno da je i broj stana deo adrese potrošača. Ali kada su stambene zgrade u pitanju često je nejasno šta znači isporuka "na adresu" ili "na vrata".
Savetujemo vam da izvršite korektnu isporuku do stana potrošača. Ovo je jedino ispravno a možda je razlog potrošača i povod za online kupovinu iz određenih razloga baš isporuka do stana.
1.5 Informisanje o pravu na otkazivanje - odustanak od ugovora
Pravo na otkazivanje robe i usluge ključni je deo zaštite prava potrošača u trgovini na daljinu, odnosno kada trgovac i potrošač nisu neposredno prisutni. Kada je reč o elektronskoj trgovini, potrošači nisu u mogućnosti da ispitaju robu pre kupovine na isti način na koji to mogu da urade lično u radnji. Stoga se Zakonom o zaštiti potrošača kupcima garantuje dodatna zaštita kada kupuju robu i usluge na ovaj način. On potrošačima garantuje zakonsko pravo da otkažu porudžbinu u roku od 14 dana, bez navođenja razloga. Potrošači u tom slučaju imaju pravo na povraćaj novca, čak i ako roba nema nikakvu manu.
Trgovac je dužan da pre zaključenja ugovora na daljinu potrošača obavesti o:
- uslovima, vremenskom roku i postupku za ostvarivanje prava na odustanak od ugovora;
- obavezi da plati trgovcu razumne troškove ako potrošač ostvaruje pravo na odustanak od ugovora nakon što je podneo zahtev na zakonom propisan način. (Potrošač snosi isključivo direktne troškove vraćanja robe);
- kada pravo na odustanak od ugovora nije predviđeno, da bude obavešten o tome da ne može da koristi pravo na odustanak ili da bude obavešten o okolnostima pod kojima gubi pravo na odustanak od ugovora;
- postojanju njegovog ugovornog odnosa sa poštanskim operatorom preko koga potrošač može, u slučaju reklamacije zbog nesaobraznosti, da pošalje robu o trošku trgovca;
- dužnosti potrošača da snosi troškove povraćaja robe u slučaju odustanka od ugovora, a za ugovore na daljinu, ako se roba zbog svojih karakteristika ne može vratiti poštom, troškove vraćanja robe.
Kao trgovac u obavezi ste da obavestite potrošača o njegovom pravu da odustane od ugovora pre nego što se on ugovorom obaveže.
SAVET:
Najbolje je da sve informacije o pravu na odustanak od ugovora, rokovima i postupku propišete u "Uslovima prodaje". Kako biste ispunili obaveze propisane zakonom preporučuje se da informacije o pravu na odustanak uključite u poruku e-pošte koja se automatski šalje potrošačima nakon naručivanja.
Ukoliko potrošaču ne obezbedite informaciju o njegovom pravu na odustanak kao što je gore opisano, period predomišljanja se produžava za 12 meseci, a računa se od dana isteka roka za odustanak od ugovora. Ali ukoliko ovu informaciju pružite potrošaču kasnije bilo kada u roku od 12 meseci od dana zaključenja ugovora, rok od 14 dana počinje da teče kada potrošač dobije obrazac za odustanak.
Potrošač neće biti odgovoran za umanjenu vrednost robe u slučaju kada mu trgovac nije dostavio obaveštenje o pravu na odustanak od ugovora.
1.6 Ostale informacije
Prema propisima Republike Srbije kojima je regulisana zaštita potrošača trgovac potrošaču mora predočiti i informacije o:
- 1) načinu plaćanja, načinu i roku isporuke, načinu izvršenja drugih ugovornih obaveza;
- 2) postojanju zakonske odgovornosti zbog nesaobraznosti robe ili usluge ugovoru;
- 3) načinu izjavljivanja reklamacije trgovcu, a naročito o mestu prijema i načinu postupanja trgovca po njima, kao i uslovima koji se odnose na ostvarivanje prava potrošača po osnovu saobraznosti;
- 4) prilikom ponude i prodaje tehničke robe o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata i sličnih delova, tehničkog servisa, odnosno održavanja i opravke za vreme i posle prestanka perioda u kojem odgovara za nesaobraznost ugovoru, odnosno posle prestanka proizvodnje i uvoza robe;
- 5) postojanju i uslovima postprodajnih usluga i garancijama;
- 6) uslovima za raskidanje ugovora, ako je zaključen na neodređeno vreme ili ako se produžava automatski; trajanju ugovora, i minimalnom trajanju ugovornih obaveza;
- 7) trošku korišćenja sredstava komunikacije na daljinu za zaključivanje ugovora kada se taj trošak obračunava na osnovi različitoj od osnovne tarife;
- 8) postojanju primenjivih kodeksa dobre poslovne prakse i načinu na koji se može steći uvid u sadržaj kodeksa, gde je primenjivo;
- 9) minimalnom trajanju ugovornih obaveza potrošača u skladu sa ugovorom;
- 10) mogućnosti pristupa vansudskim mehanizmima za rešavanje sporova koje trgovac unapred prihvata i načinima pristupa.
U slučaju digitalnih sadržaja i o:
- 1) funkcionalnosti, uključujući i mere tehničke zaštite digitalnog sadržaja;
- 2) relevantnoj interoperabilnosti digitalnog sadržaja sa hardverom i softverom o kojima trgovac ima saznanja ili o kojima se razumno može očekivati da ima saznanja.
Trgovac je dužan da pribavi prethodnu izričitu saglasnost potrošača ako se isporuka digitalnog sadržaja ne vrši na trajnom nosaču zapisa i potvrdu potrošača da zna da takvom isporukom gubi pravo na odustanak od ugovora.
Bitno je da znate da ako ugovor bude zaključen ova obaveštenja po sili zakona postaju sastavni deo ugovora. Teret dokazivanja izvršenja obaveze obaveštavanja potrošača o ovim podacima snosite vi kao trgovac.
Ako prilikom zaključenja ugovora ne postupite u skladu sa obavezom obaveštavanja, potrošač može zahtevati poništenje ugovora, nezavisno od toga da li ste imali nameru da ga propuštanjem obaveštavanja navedete na zaključenje ugovora. Pravo da se zahteva poništaj ugovora prestaje istekom godinu dana od dana zaključenja ugovora.
Nepružanje ovih informacija u cilju obaveštavanja može se smatrati izostavljanjem informacija sa ciljem obmanjivanja potrošača, a samim tim i zakonskim prekršajem.
Isto tako bitno je da znate da ste u obavezi da u razumnom roku po zaključenju ugovora, a najkasnije u vreme isporuke robe ili početka pružanja usluge, na trajnom nosaču zapisa, predate potrošaču:
- 1) obrazac za odustanak;
- 2) čitko i razumljivo obaveštenje o svemu navedenom, na srpskom jeziku;
- 3) ugovor ili ispravu o ugovoru.
Pročitajte ostale članke vezane za ovu temu:
- VODIČ ZA E-TRGOVINU: Faza kupovine: koje su obaveze trgovaca na internetu
- VODIČ ZA E-TRGOVINU: Postprodajne obaveze: koje su obaveze trgovaca na internetu
- Značaj dostave u online prodaji (webshop)