Uredbom o uslovima i načinu čuvanja i stavljanja na uvid elektronskih faktura i načinu obezbeđivanja verodostojnosti i integriteta sadržine faktura u papirnom obliku propisani su bliži uslovi i način čuvanja elektronskih faktura u sistemu elektronskih faktura, koji se odnose na subjekte javnog sektora i subjekte privatnog sektora, bilo da za te potrebe koriste ili ne neki od sistema informacionog posrednika, i to na način da se čuvanje elektronskih faktura u sistemu elektronskih faktura vrši korišćenjem postupaka i tehnoloških rešenja kojima se obezbeđuje verodostojnost porekla i integriteta sadržine elektronske fakture preuzete iz sistema elektronskih faktura, uz obavezno ispunjavanje uslova i standarda informacione bezbednosti.
Posebno se uređuje da sistem informacionog posrednika u okviru koga se čuvaju elektronske fakture mora da obezbedi visok nivo zaštite od gubitaka podataka koji se čuvaju, narušavanja integriteta tih podataka i neovlašćenog pristupa tim podacima.
Način čuvanja elektronskih faktura mora da omogućava njihovo stavljanje na uvid u slučaju zahteva nadležnog organa koji ima pristup podacima iz sistema elektronskih faktura u skladu sa zakonom, a stavljanje na uvid elektronskih faktura u slučaju zahteva nadležnog organa mora biti izvršeno na način koji omogućava brz, efikasan i bezbedan prenos podataka o elektronskim fakturama. U članu 5. ove uredbe propisani su kumulativni uslovi pod kojima se smatra da je obezbeđena verodostojnost porekla i integritet sadržine elektronske fakture kada se ona preuzima i štampa od strane subjekta privatnog sektora, odnosno dobrovoljnog korisnika sistema elektronskih faktura izvršeno do isteka roka za obavezno čuvanje elektronskih faktura iz Zakona o elektronskom fakturisanju.
Uredbom o bližim uslovima i načinu korišćenja sistema za upravljanje fakturama propisano je da, kada se elektronske fakture izdaju dužniku koji je subjekt javnog sektora i koji ima više nivoa saglasnosti, a koji ne poseduje svoj sistem ili deo sistema za upravljanje fakturama, elektronske fakture mogu da se primaju preko sistema za upravljanje fakturama. Sistem za upravljanje fakturama, dakle, predstavlja veb aplikaciju kojom upravlja Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu.
Uredba o postupku i uslovima za davanje i oduzimanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika propisuje kumulativne uslove pod kojima lice dobija saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika i bliže se određuje da, nakon dobijanja saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika, lice mora obezbediti osiguranje od rizika odgovornosti za štetu nastalu vršenjem poslova informacionog posrednika.
Uređen je i način podnošenja zahteva za dobijanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika, propisana je dužnost Ministarstva finansija da izvrši proveru da li lice ispunjava uslove za dobijanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika, period na koji se daje saglasnost licu za obavljanje poslova informacionog posrednika, kao i rok u kom ministarstvo nadležno za poslove finansija, nakon izvršene provere ispunjenosti uslova, odlučuje o zahtevu.
Takođe, bliže se uređuje način dokazivanja ispunjenosti uslova za dobijanje saglasnosti i dostavljanje dokaza, kao i obaveza informacionog posrednika da bez odlaganja u pisanoj formi obavesti Ministarstvo finansija u slučaju promene podataka iskazanih u zahtevu za dobijanje saglasnosti. Takođe, bliže je uređen postupak i uslovi za oduzimanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika, uz predviđeni postupak zaštite korisnika informacionog posrednika.
Pravilnikom o elementima elektronske fakture, formi i načinu dostave prateće i druge dokumentacije, načinu i postupku elektronskog evidentiranja obračuna poreza na dodatu vrednost u sistemu elektronskih faktura i načinu primene standarda elektronskog fakturisanja propisano je da je potrebno da elektronska faktura ispunjava uslove u pogledu minimalnog sadržaja da bi bila poslata, primljena, evidentirana, obrađena, odnosno sačuvana preko sistema elektronskih faktura, propisani su obavezni elementi koje elektronska faktura sadrži, posebno ukoliko ona predstavlja dokument o smanjenju ili povećanju naknade, a posebno ako predstavlja storno fakturu. Propisani su i načini elektronskog evidentiranja obračuna PDV, kao i način primene standarda elektronskog fakturisanja.
Pravilnik o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka dostupnim u sistemu elektronskih faktura propisuje način provere identiteta fizičkog lica koje koristi aplikaciju za registrovanje, način provere poreskog identifikacionog broja i statusa zakonskog zastupnika, kao i podatke koje je moguće uneti prilikom korišćenja aplikacije za registrovanje.
Odvojeno se uređuje aktiviranje informacionog posrednika i način korišćenja sistema elektronskih faktura u neposrednom pristupu, propisuje se u kojim situacijama i u kojim rokovima se vrši registrovanje po automatizmu i bliže se uređuje korišćenje podataka iz sistema elektronskih faktura. Takođe, propisano je da kontakt centar sistema elektronskih faktura zakonskim zastupnicima i ovlašćenim korisnicima omogućava dobijanje podrške u vezi sa određenim funkcionalnostima sistema i praćenja statusa aktivnih i zatvorenih reklamacija.
Pravilnik o načinu postupanja Centralnog informacionog posrednika bliže uređuje dužnosti Centralnog informacionog posrednika, uključujući dužnost u vezi sa vođenjem Registra informacionih posrednika koji su dobili saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija. Propisane su i dužnosti informacionog posrednika da o sopstvenom trošku preduzme odgovarajuće mere radi obezbeđenja prenosa podataka lica koja su informacionom posredniku poverila jedan ili više poslova u vezi sa izdavanjem, slanjem, primanjem i čuvanjem elektronskih faktura, kao i dužnost prijavljivanja promene podataka koje se vode u Registru informacionih posrednika.
REZIME
Šest podzakonskih akata Zakona o elektronskom fakturisanju imaju ulogu da bliže urede:
- uslove i način čuvanja i stavljanja na uvid elektronskih faktura, način obezbeđivanja verodostojnosti i integriteta sadržine faktura u papirnom obliku,
- uslove i način korišćenja sistema za upravljanje fakturama,
- postupak i uslove za davanje i oduzimanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika,
- način i postupak registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, način pristupanja i korišćenja sistema i način korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura,
- minimalan sadržaj elektronske fakture neophodan za njeno procesuiranje kroz sistem elektronskih faktura, forma i način dostave prateće i druge dokumentacije, način i postupak elektronskog evidentiranja obračuna poreza na dodatu vrednost i način primene standarda elektronskog fakturisanja,
- način postupanja Centralnog informacionog posrednika i vođenja Registra informacionih posrednika.
Više o dodatnim tumačenja Zakona o elektronskom fakturisanju i podzakonskih akata pronađite u pravnoj bazi Paragraf Lex.