Dostavljanje finansijskih izveštaja uređeno je odredbama čl. 44. do 46. Zakona o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019 i 44/2021 - dr. zakon - dalje: Zakon).
Prema odredbama člana 44. Zakona, pravna lica, odnosno preduzetnici dužni su da za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostave Agenciji za privredne registre (dalje: Agencija), redovne godišnje finansijske izveštaje za izveštajnu godinu, najkasnije do 31. marta naredne godine, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno.
Pravna lica, koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske, dužna su da za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostave Agenciji, redovne godišnje finansijske izveštaje za izveštajnu godinu, najkasnije u roku od tri meseca od datuma bilansa.
Dakle, pravna lica i preduzetnici redovne godišnje finansijske izveštaje, za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostavljaju Agenciji u jedinstvenom roku - najkasnije do 31. marta naredne godine.
Takođe, i pravna lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske, redovne godišnje finansijske izveštaje, za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostavljaju Agenciji u jedinstvenom roku strong> - najkasnije u roku od tri meseca od datuma bilansa.
Uz redovne godišnje finansijske izveštaje, obveznici revizije dužni su da najkasnije do 30. juna naredne godine dostave Agenciji i dokumentaciju propisanu članom 45. Zakona.
Pravna lica i preduzetnici dužni su da za statističke potrebe uz redovne godišnje finansijske izveštaje dostave Agenciji Statistički izveštaj.
Pravna lica, odnosno preduzetnici koji nisu imali poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama imaju podatke o imovini i obavezama, umesto redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja dostavljaju Agenciji izjavu o neaktivnosti koja se odnosi na izveštajnu godinu, najkasnije do 31. marta naredne godine. Obveznik koji je dostavio izjavu o neaktivnosti za izveštajnu godinu, smatra se mikro pravnim licem u narednoj godini.
Redovni godišnji finansijski izveštaji potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, unose se u Poseban informacioni sistem Agencije i dostavljaju Agenciji u elektronskom obliku.
Imajući u vidu da je bilo problema prilikom dostavljanja finansijskih izveštaja potpisanih elektronskim potpisom zakonskog zastupnika u slučajevima kada ne postoji registrovan zakonski zastupnik u Agenciji ili je isti preminuo, kao i u drugim sličnim slučajevima, Ministarstvo finansija je izdalo sledeće mišljenje:
Iz mišljenja Ministarstva finansija, br. 001-00-1303/2015-16 od 30.11.2015. godine:
… usled činjenice da "zakonske" i "ostale zastupnike" kao različite kategorije uređuje samo Zakon o privrednim društvima (što nije slučaj sa velikim brojem obveznika primene Zakona (udruženja, fondacije i zadužbine, ustanove, privredne komore i dr.), gde postoji samo institut "zastupnika", u praksi se može desiti da usled različitih okolnosti pravno lice nema registrovanog "zakonskog zastupnika" (npr. nije imenovan predsednik izvršnog odbora banke već samo njegov zamenik, ili direktor i jedini vlasnik društva je preminuo, a ostalo je samo lice koje je "ostali zastupnik" i sl.). S tim u vezi, smatramo da nema smetnji da u ovim i sličnim slučajevima Registar prihvati kao ispravan finansijski izveštaj i/ili izveštaj za statističke i druge potrebe potpisan od strane lica koje se vodi kao "ostali zastupnik".
Želeli bismo ovom prilikom posebno da ukažemo da bez obzira na to koje lice je potpisalo finansijski izveštaj i drugu dokumentaciju, za istinito i pošteno prikazivanje finansijskog položaja i uspešnosti poslovanja pravnog lica, propisana je kolektivna odgovornost, tj. odgovorni su zakonski zastupnik, organ upravljanja i nadzorni organ pravnog lica u skladu sa zakonom, odnosno preduzetnik, kao i odgovorno lice iz člana 14. Zakona."
Bliži uslovi i način dostavljanja finansijskih izveštaja, Statističkog izveštaja i izjava o neaktivnosti propisani su Pravilnikom o uslovima i načinu javnog objavljivanja finansijskih izveštaja i vođenju registra finansijskih izveštaja("Sl. glasnik RS", br. 142/2020 i 139/2022 - dalje: Pravilnik).
U vezi uslova dostavljanja finansijskih izveštaja, osnovna dilema i često postavljeno pitanje, odnosi se na to ko može da sastavlja i dostavlja finansijske izveštaje u slučaju kada je u skladu sa članom 16. Zakona, vođenje poslovnih knjiga povereno pravnom licu ili preduzetniku. Naime, dostavljanje finansijskih izveštaja mogu da vrše pravna lica ili preduzetnici kojima je povereno vođenje poslovnih knjiga samo ukoliko su upisani u Registar pružalaca računovodstvenih usluga, jer će se u skladu sa Pravilnikom, izveštaji sastavljeni i dostavljeni od strane lica koje nije upisano u taj registar, smatrati izveštajima koji nisu sastavljeni u skladu sa Zakonom i isti se neće obrađivati i javno objavljivati u Registru finansijskih izveštaja.
Podsećamo da su preduzetnici koji poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva, saglasno odredbama člana 1. stav 3. Pravilnika o sadržini i formi obrazaca finansijskih izveštaja i sadržini i formi obrasca Statističkog izveštaja za privredna društva, zadruge i preduzetnike ("Sl. glasnik RS", br. 89/2020) dužni da o tome u pisanoj formi obaveste Agenciju, najkasnije 60 dana pre roka za sastavljanje finansijskih izveštaja, a preduzetnik koji je prestao da vodi dvojno knjigovodstvo dužan je da u roku od 60 dana o tome obavesti Agenciju.
Ovako prikupljene podatke, Agencija unosi u evidenciju obveznika, na osnovu koje je ovim preduzetnicima omogućen pristup Posebnom informacionom sistemu Agencije, odnosno aplikaciji za sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja. Preduzetnici za godinu u kojoj su počeli da poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva, finansijske izveštaje sastavljaju kao "novoosnovana lica".
Poseban informacioni sistem Agencije
Kao što je navedeno, redovni godišnji finansijski izveštaji dostavljaju se Agenciji primenom Posebnog informacionog sistema Agencije, u formi elektronskog dokumenta, potpisanog kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika.
Poseban informacioni sistem Agencije je sistem koji obezbeđuje:
- jedinstven postupak unosa i dostavljanja finansijskih izveštaja i dokumentacije uz finansijske izveštaje u formi elektronskog dokumenta,
- jedinstvenu elektronsku obradu podataka,
- javno objavljivanje podataka i dokumentacije u skladu sa Zakonom,
- skladištenje i čuvanje elektronskih dokumenata i svih informacija nastalih u funkcionisanju sistema, kao i
- jedinstveni postupak isporuke podataka i dokumentacije svim zainteresovanim korisnicima.
U Posebnom informacionom sistemu čuvaju se i elektronske kopije dokumenata za koje je izvršena digitalizacija u skladu sa propisima.
Dostavljanje elektronskih dokumenata putem Posebnog informacionog sistema garantuje integritet, autentičnost i neporecivost poslatog dokumenta.
Podaci iz obrazaca finansijskih izveštaja i zahteva za njihovim javnim objavljivanjem unose se u Poseban informacioni sistem i dostavljaju putem tog sistema korišćenjem XML formata.
Za Napomene uz finansijske izveštaje, izjavu o neaktivnosti, propisanu dokumentaciju kao i ostala dokumenta koja se dostavljaju uz finansijske izveštaje koristi se PDF format.
Podsećamo da su obveznici dužni da napred navedena elektronska dokumenta potpišu isključivo primenom posebne aplikacije Agencije koja se koristi za potpisivanje elektronskih dokumenata, odnosno primenom aplikacija koje obezbeđuju potpis u klaudu. Za korišćenje posebne aplikacije Agencije ne naplaćuje se naknada.
U skladu sa članom 6. Pravilnika, finansijske izveštaje i propisanu dokumentaciju, koji su potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, odnosno drugog ovlašćenog lica u skladu sa propisima, obveznici unose u Posebni informacioni sistem i dostavljaju Agenciji, u elektronskom obliku putem interneta, a po postupku koji je utvrđen tehničkim uputstvom za primenu tog sistema (dalje: Tehničko uputstvo).
Posebni informacioni sistem i Tehničko uputstvo, za svaku izveštajnu godinu, Agencija je dužna da učini dostupnim obveznicima, preko internet stranice Agencije, najkasnije do kraja januara naredne godine.
Za punu primenu Posebnog informacionog sistema Agencije obveznici podnošenja finansijskih izveštaja treba da obezbede: računar, Internet konekciju, kvalifikovani elektronski potpis zakonskog zastupnika, čitač kartice (ako je potpis na flešu ne treba).
Za dodatne informacije, vezane za sve vrste izveštaja, korisnici se mogu obratiti na elektronsku adresu Agencije: finizvestaji@apr.gov.rs.
Za rešavanje tehničkih pitanja u vezi primene Posebnog informacionog sistema Agencije, potpisivanja zahteva ili dokumentacije, korisnici se mogu obratiti na elektronsku adresu Agencije: sd@apr.gov.rs.
Rokovi za dostavljanje finansijskih izveštaja i propisane dokumentacije
Redovni godišnji finansijski izveštaji za 2023. godinu, saglasno odredbama člana 44. Zakona, dostavljaju se Agenciji najkasnije do 31. marta 2024. godine, odnosno najkasnije do 1. aprila 2024. godine, s obzirom da 31. mart 2024. godine pada u neradni dan, te se isti prenosi na prvi naredni radni dan, dok se dokumentacija koja se dostavlja uz te izveštaje, saglasno odredbama člana 45. Zakona, dostavlja Agenciji najkasnije do 30. juna 2024.godine, odnosno najkasnije do 1.7.2024. godine.
Pravna lica koja sastavljaju konsolidovane godišnje finansijske izveštaje (matična pravna lica), saglasno odredbama člana 44. Zakona dužna su da konsolidovane godišnje finansijske izveštaje za izveštajnu godinu dostave Agenciji, radi javnog objavljivanja, najkasnije do 30. aprila naredne godine, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno, dok se dokumentacija koja se dostavlja uz te izveštaje, saglasno odredbama člana 45. Zakona, Agenciji dostavlja najkasnije do 31. jula naredne godine.
Saglasno odredbama člana 7. Pravilnika, godišnje (redovne i konsolidovane) finansijske izveštaje kao i dokumentaciju koja se dostavlja uz te izveštaje, obveznici mogu dostaviti Agenciji najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi. Dakle, obveznici koji propuste da finansijske izveštaje i dokumentaciju dostave u propisanim rokovima, imaju mogućnost da te izveštaje dostave nakon isteka tih rokova, ali najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi.
U skladu sa napred navedenim, redovni i konsolidovani godišnji finansijski izveštaji za 2023. godinu i dokumentacija uz te izveštaje mogu se dostaviti Agenciji najkasnije do kraja 2024. godine.
• za finansijske izveštaje:
- redovni godišnji finansijski izveštaji - najkasnije do 31. marta naredne godine, odnosno za redovne godišnje finansijske izveštaje za 2023. godinu - najkasnije do 1. aprila 2024. godine, s obzirom da 31. mart 2024. godine pada u neradni dan, te se isti prenosi na prvi naredni radni dan,
- konsolidovani godišnji finansijski izveštaji - najkasnije do 30. aprila naredne godine.
- dokumentacija uz redovne godišnje finansijske izveštaje - najkasnije do 30. juna naredne godine, odnosno za dokumentaciju uz godišnje finansijske izveštaje za 2023. godinu - najkasnije do 1. jula 2024. godine, s obzirom da 30. jun 2024. godine pada u neradni dan, te se isti prenosi na prvi naredni radni dan,
- dokumentacija uz konsolidovane godišnje finansijske izveštaje - najkasnije do 31. jula naredne godine.
Dostavljanje finansijskih izveštaja i propisane dokumentacije
Dostavljanje finansijskih izveštaja
Prema članu 8. Pravilnika, obveznici su dužni da u obimu koji je propisan Zakonom dostave Agenciji redovne godišnje finansijske izveštaje.
Uz redovni godišnji finansijski izveštaj, obveznik je dužan da dostavi i Statistički izveštajstrong> koji se odnosi na istu izveštajnu godinu.
Obveznici uz redovan godišnji finansijski izveštaj, dostavljaju zahtev za javno objavljivanje finansijskog izveštaja na obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b. Zakona o Agenciji za privredne registre ("Sl. glasnik RS", br. 55/2004, 111/2009 i 99/2011 - dalje: Zakon o Agenciji).
Obveznici koji se razvrstavaju u skladu sa Zakonom, u okviru zahteva za javno objavljivanje redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, dostavljaju obaveštenje o razvrstavanju, u kojem su veličinu utvrdili u skladu sa Zakonom, a na osnovu podataka iz tog izveštaja. Kao pomoć pri razvrstavanju Agencija je obezbedila Kalkulator za razvrstavanje na osnovu podataka iz finansijskih izveštaja koji je dostupan na internet stranici Agencije i isti se može koristiti za utvrđivanje veličine pravnog lica i preduzetnika, odnosno za utvrđivanje veličine grupe na osnovu propisanih kriterijuma i graničnih vrednosti.
... ZA CELOKUPAN TEKST PRETPLATITE SE NA PORESKO - RAČUNOVODSTVENI INSTRUKTOR
Celokupan tekst sadrži i sledeća poglavlja:
- Dostavljanje izjave o neaktivnosti
- Dostavljanje dokumentacije obveznika revizije
- Dobrovoljna revizija
- Istovremeno dostavljanje finansijskog izveštaja i dokumentacije
- Provera ispunjenosti uslova za javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije
- Uslovi za javno objavljivanje finansijskih izveštaja
- Potpun finansijski izveštaj
- Računska i logička usaglašenost podataka iz finansijskih izveštaja
- Verifikacija veličine
- Uslovi za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti
- Uslovi za javno objavljivanje dokumentacije
- Način otklanjanja nedostataka
- Postupanje sa finansijskim izveštajima i dokumentacijom koja je dostavljena suprotno Zakonu
- Upis u Registar
- Potvrda o izvršenom upisu u Registar i javnom objavljivanju finansijskih izveštaja i dokumentacije
- Zbirna obrada podataka iz finansijskih izveštaja
- Javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije
- Izuzeci od obaveze javnog objavljivanja finansijskih izveštaja i dokumentacije
- Javno objavljivanje ostalih informacija
- Zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja i dokumentacije
- Zamena javno objavljenog Statističkog izveštaja
- Zamena javno objavljene dokumentacije
- Način obrade i javnog objavljivanja zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja i dokumentacije
- Naknade za obradu i javno objavljivanje finansijskih izveštaja