Dostavljanje finansijskih izveštaja uređeno je odredbama čl. 44. do 46. Zakona o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019 i 44/2021 - dr. zakon - dalje: Zakon), koje su u primeni počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31. decembra 2021. godine.
Prema odredbama člana 44. Zakona, pravna lica, odnosno preduzetnici dužni su da za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostave Agenciji za privredne registre (dalje: Agencija), redovne godišnje finansijske izveštaje za izveštajnu godinu, najkasnije do 31. marta naredne godine, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno.
Pravna lica, koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske, dužna su da za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostave Agenciji, redovne godišnje finansijske izveštaje za izveštajnu godinu, najkasnije u roku od tri meseca od datuma bilansa.
Dakle, počev od finansijskih izveštaja za 2021. godinu, pravna lica i preduzetnici redovne godišnje finansijske izveštaje, za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostavljaju Agenciji u jedinstvenom roku - najkasnije do 31. marta naredne godine.
Takođe, i pravna lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske, redovne godišnje finansijske izveštaje, za statističke potrebe i radi javnog objavljivanja dostavljaju Agenciji u jedinstvenom roku - najkasnije u roku od tri meseca od datuma bilansa.
Kod pravnih lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske, značajna novina je i to što više nisu u obavezi da za statističke potrebe dostaveAgenciji izveštaje za poslovnu godinu koja je jednaka kalendarskoj.
Uz redovne godišnje finansijske izveštaje, obveznici revizije dužni su da najkasnije do 30. juna narednegodine dostave Agenciji i dokumentaciju propisanu članom 45. Zakona.
Pravna lica i preduzetnici dužni su da za statističke potrebe uz redovne godišnje finansijske izveštaje dostave Agenciji Statistički izveštaj.
Pravna lica, odnosno preduzetnici koji nisu imali poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama imaju podatke o imovini i obavezama, umesto redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja dostavljaju Agenciji izjavu o neaktivnosti koja se odnosi na izveštajnu godinu, najkasnije do 31. marta naredne godine. Obveznik koji je dostavio izjavu o neaktivnosti za izveštajnu godinu, smatra se mikro pravnim licem u narednoj godini.
Redovni godišnji finansijski izveštaji potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, unose se u poseban informacioni sistem Agencije i dostavljaju Agenciji u elektronskom obliku.
Imajući u vidu da je bilo problema prilikom dostavljanja finansijskih izveštaja potpisanih elektronskim potpisom zakonskog zastupnika u slučajevima kada ne postoji registrovan zakonski zastupnik u Agenciji ili je isti preminuo, kao i u drugim sličnim slučajevima, Ministarstvo finansija je izdalo sledeće mišljenje:
Iz Mišljenja Ministarstva finansija, br. 001-00-1303/2015-16 od 30.11.2015. godine:
"… usled činjenice da "zakonske" i "ostale zastupnike" kao različite kategorije uređuje samo Zakon o privrednim društvima (što nije slučaj sa velikim brojem obveznika primene Zakona (udruženja, fondacije i zadužbine, ustanove, privredne komore i dr.), gde postoji samo institut "zastupnika", u praksi se može desiti da usled različitih okolnosti pravno lice nema registrovanog "zakonskog zastupnika" (npr. nije imenovan predsednik izvršnog odbora banke već samo njegov zamenik, ili direktor i jedini vlasnik društva je preminuo, a ostalo je samo lice koje je "ostali zastupnik" i sl.). S tim u vezi, smatramo da nema smetnji da u ovim i sličnim slučajevima Registar prihvati kao ispravan finansijski izveštaj i/ili izveštaj za statističke i druge potrebe potpisan od strane lica koje se vodi kao "ostali zastupnik".
Želeli bismo ovom prilikom posebno da ukažemo da bez obzira na to koje lice je potpisalo finansijski izveštaj i drugu dokumentaciju, za istinito i pošteno prikazivanje finansijskog položaja i uspešnosti poslovanja pravnog lica, propisana je kolektivna odgovornost, tj. odgovorni su zakonski zastupnik, organ upravljanja i nadzorni organ pravnog lica u skladu sa zakonom, odnosno preduzetnik, kao i odgovorno lice iz člana 14. Zakona."
Bliži uslovi i način dostavljanja finansijskih izveštaja, Statističkog izveštaja i izjava o neaktivnosti propisani su Pravilnikom o uslovima i načinu javnog objavljivanja finansijskih izveštaja i vođenju registra finansijskih izveštaja ("Sl. glasnik RS", br. 142/2020 - dalje: Pravilnik) - novi pravilnik koji je u primeni počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31. decembra 2021. godine, osim odredaba koje se odnose na podatke o pružaocima računovodstvenih usluga, koje se primenjuju počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31. decembra 2022. godine.
Detaljnije o Pravilniku u Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: KOMENTAR NOVOG PRAVILNIKA O USLOVIMA I NAČINU JAVNOG OBJAVLJIVANJA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA I VOĐENJU REGISTRA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA - "Sl. glasnik RS", br. 142/2020 • Primena počev od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31. decembra 2021. godine, dok se odredbe koje se odnose na podatke o pružaocima računovodstvenih usluga primenjuju od finansijskih izveštaja koji se sastavljaju na dan 31. decembra 2022. godine •.
Podsećamo da su preduzetnici koji poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva, saglasno odredbama člana 1. stav 3. Pravilnika o sadržini i formi obrazaca finansijskih izveštaja i sadržini i formi obrasca Statističkog izveštaja za privredna društva, zadruge i preduzetnike ("Sl. glasnik RS", br. 89/2020) dužni da o tome u pisanoj formi obaveste Agenciju, najkasnije 60 dana pre roka za sastavljanje finansijskih izveštaja, a preduzetnik koji je prestao da vodi dvojno knjigovodstvo dužan je da u roku od 60 dana o tome obavesti Agenciju.
Ovako prikupljene podatke, Agencija unosi u evidenciju obveznika, na osnovu koje je ovim preduzetnicima omogućen pristup Posebnom informacionom sistemu Agencije, odnosno aplikaciji za sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja. Preduzetnici za godinu u kojoj su počeli da poslovne knjige vode po sistemu dvojnog knjigovodstva, finansijske izveštaje sastavljaju kao "novoosnovana lica".
Poseban informacioni sistem Agencije
Kao što je navedeno, redovni godišnji finansijski izveštaji dostavljaju se Agenciji primenom Posebnog informacionog sistema Agencije, u formi elektronskog dokumenta, potpisanog kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika.
Poseban informacioni sistem Agencije je sistem koji obezbeđuje:
- jedinstven postupak unosa i dostavljanja finansijskih izveštaja i dokumentacije uz finansijske izveštaje u formi elektronskog dokumenta,
- jedinstvenu elektronsku obradu podataka,
- javno objavljivanje podataka i dokumentacije u skladu sa Zakonom,
- skladištenje i čuvanje elektronskih dokumenata i svih informacija nastalih u funkcionisanju sistema, kao i
- jedinstveni postupak isporuke podataka i dokumentacije svim zainteresovanim korisnicima.
U Posebnom informacionom sistemu čuvaju se i elektronske kopije dokumenata za koje je izvršena digitalizacija u skladu sa propisima.
Dostavljanje elektronskih dokumenata putem Posebnog informacionog sistema garantuje integritet, autentičnost i neporecivost poslatog dokumenta.
Podaci iz obrazaca finansijskih izveštaja i zahteva za njihovim javnim objavljivanjem unose se u Poseban informacioni sistem i dostavljaju putem tog sistema korišćenjem XML formata.
Za Napomene uz finansijske izveštaje, izjavu o neaktivnosti, propisanu dokumentaciju kao i ostala dokumenta koja se dostavljaju uz finansijske izveštaje koristi sePDF format.
U skladu sa članom 6. Pravilnika, finansijske izveštaje i propisanu dokumentaciju, koji su potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, odnosno drugog ovlašćenog lica u skladu sa propisima, obveznici unose u Posebni informacioni sistem i dostavljaju Agenciji, u elektronskom obliku putem interneta, a po postupku koji je utvrđen tehničkim uputstvom za primenu tog sistema (dalje: Tehničko uputstvo).
Posebni informacioni sistem i Tehničko uputstvo, za svaku izveštajnu godinu, Agencija je dužna da učini dostupnim obveznicima, preko internet stranice Agencije, najkasnije do kraja januara naredne godine.
Za punu primenu Posebnog informacionog sistema Agencije obveznici podnošenja finansijskih izveštaja treba da obezbede: računar, Internet konekciju, kvalifikovani elektronski potpis zakonskog zastupnika, čitač kartice (ako je potpis na flešu ne treba).
Za dodatne informacije, vezane za sve vrste izveštaja, korisnici se mogu obratiti na elektronsku adresu Agencije: finizvestaji@apr.gov.rs.
Za rešavanje tehničkih pitanja u vezi primene Posebnog informacionog sistema Agencije, potpisivanja zahteva ili dokumentacije, korisnici se mogu obratiti na elektronsku adresu Agencije: sd@apr.gov.rs.
Rokovi za dostavljanje finansijskih izveštaja i propisane dokumentacije
Redovni godišnji finansijski izveštaji za 2021. godinu, saglasno odredbama člana 44. Zakona, dostavljaju se Agenciji najkasnije do 31. marta 2022. godine, dok se dokumentacija koja se dostavlja uz te izveštaje, saglasno odredbama člana 45. Zakona, dostavlja Agenciji najkasnije do 30. juna 2022. godine.
Pravna lica koja sastavljaju konsolidovane godišnje finansijske izveštaje (matična pravna lica), saglasno odredbama člana 44. Zakona dužna su da konsolidovane godišnje finansijske izveštaje za izveštajnu godinu dostave Agenciji, radi javnog objavljivanja, najkasnije do 30. aprila naredne godine, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno, dok se dokumentacija koja se dostavlja uz te izveštaje, saglasno odredbama člana 45. Zakona, Agenciji dostavlja najkasnije do 31. jula naredne godine.
Saglasno odredbama člana 7. Pravilnika, godišnje (redovne i konsolidovane) finansijske izveštaje kao i dokumentaciju koja se dostavlja uz te izveštaje, obveznici mogu dostaviti Agenciji najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi. Dakle, obveznici koji propuste da finansijske izveštaje i dokumentaciju dostave u propisanim rokovima, imaju mogućnost da te izveštaje dostave nakon isteka tih rokova ali najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi.
U skladu sa napred navedenim, redovni i konsolidovani godišnji finansijski izveštaji za 2021. godinu i dokumentacija uz te izveštaje mogu se dostaviti Agenciji najkasnije do kraja 2022. godine.
Dakle, u odnosu na dosadašnja zakonska rešenja novina je što se počev od finansijskih izveštaja za 2021. godinu:
- finansijski izveštajidostavljaju u novim rokovima, i to:
- redovni godišnji finansijski izveštaji - najkasnije do 31. marta naredne godine,
- konsolidovani godišnji finansijski izveštaji - najkasnije do 30. aprila naredne godine.
- dokumentacija uz godišnje finansijske izveštajedostavlja odvojeno od tih izveštaja i u odvojenim rokovima, i to:
- dokumentacija uz redovne godišnje finansijske izveštaje - najkasnije do 30. juna naredne godine,
- dokumentacija uz konsolidovane godišnje finansijske izveštaje - najkasnije do 31. jula naredne godine.
Dostavljanje finansijskih izveštaja i propisane dokumentacije
Dostavljanje finansijskih izveštaja
Prema članu 8. Pravilnika, obveznici su dužni da u obimu koji je propisan Zakonom dostave Agenciji redovne godišnje finansijske izveštaje.
Uz redovni godišnji finansijski izveštaj, obveznik je dužan da dostavi i Statistički izveštaj koji se odnosi na istu izveštajnu godinu.
Obveznici uz redovan godišnji finansijski izveštaj, dostavljaju zahtev za javno objavljivanje finansijskog izveštaja na obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji za privredne registre ("Sl. glasnik RS", br. 55/2004, 111/2009 i 99/2011 - dalje: Zakon o Agenciji).
Obveznici koji se razvrstavaju u skladu sa Zakonom, u okviru zahteva za javno objavljivanje redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, dostavljaju obaveštenje o razvrstavanju, u kojem su veličinu utvrdili u skladu sa Zakonom, a na osnovu podataka iz tog izveštaja. Kao pomoć pri razvrstavanju Agencija je obezbedila Kalkulator za razvrstavanje na osnovu podataka iz finansijskih izveštaja koji je dostupan na internet stranici Agencije i isti se može koristiti za utvrđivanje veličine pravnog lica i preduzetnika, odnosno za utvrđivanje veličine grupe na osnovu propisanih kriterijuma i graničnih vrednosti.
Dostavljanje izjave o neaktivnosti
U skladu sa članom 11. Pravilnika, obveznik koji nije imao poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama ima podatke o imovini i obavezama u izveštajnoj godini, umesto redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja dostavlja Agenciji izjavu o neaktivnosti za tu godinu.
Dakle, da bi pravno lice ili preduzetnik moglo da dâ izjavu o neaktivnosti, u svojim poslovnim knjigama ne sme da ima evidentiranu niti imovinu niti obaveze, kao ni prihode i rashode tekuće godine. U najvećem broju slučajeva, izjavu o neaktivnosti mogu da daju novoosnovana pravna lica, koja nisu imala poslovnih aktivnosti.
Obveznik uz izjavu o neaktivnosti dostavlja i zahtev za njeno javno objavljivanje na obrascu propisanom od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Dostavljanjem izjave o neaktivnosti smatra se da je ispunjena obaveza dostavljanja redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja i Statističkog izveštaja za izveštajnu godinu na koju se izjava odnosi.
Zakonski zastupnik obveznika ne može poricati sadržinu izjave koju je dao u skladu sa stavom 1. člana 11. Pravilnika, odnosno nije moguće vršiti zamenu te izjave redovnim godišnjim finansijskim izveštajem. Međutim, u slučaju da dostavljena izjava o neaktivnosti, u postupku provere ispunjenosti uslova za njeno javno objavljivanje iz nekog razloga bude vraćena na dopunu, tada pravno lice može da se predomisli i dostavi redovan godišnji finansijski izveštaj umesto izjave o neaktivnosti.
Na izjavu o neaktivnosti shodno se primenjuju odredbe Pravilnika koje uređuju finansijske izveštaje osim ako Pravilnikom nije drugačije propisano.
Obveznik koji je dostavio izjavu o neaktivnosti za izveštajnu godinu, smatra se mikro pravnim licem u narednoj godini shodno članu 6. Zakona.
Dostavljanje dokumentacije obveznika revizije
U skladu sa članom 12. Pravilnika, pravna lica i preduzetnici koji imaju obavezu revizije redovnih godišnjih finansijskih izveštaja (dalje: obveznici revizije), dužni su da, radi javnog objavljivanja, uz te izveštaje dostave Agenciji:
- odluku o usvajanju redovnih godišnjih finansijskih izveštaja;
- revizorski izveštaj koji je sastavljen u skladu sa zakonom i međunarodnim standardima revizije, u sklopu kojeg se prilaže finansijski izveštaj koji je bio predmet revizije;
- godišnji izveštaj o poslovanju u skladu sa Zakonom.
U vezi dostavljanja godišnjeg izveštaja o poslovanju, podsećamo da saglasno odredbama člana 34. stav 5. Zakona, mikro i mala pravna lica, osim ako su u pitanju društva od javnog interesa, nisu dužna da sastavljaju godišnji izveštaj o poslovanju, s tim što su informacije o otkupu sopstvenih akcija, odnosno udela dužna da navedu u Napomenama uz finansijske izveštaje, a prema Mišljenju Ministarstva finansija br. 011-00-00690/2020-16 (II) od 2.11.2020. godine, preduzetnici nezavisno od veličine nisu dužni da sastavljaju godišnji izveštaj o poslovanju:
Iz Mišljenja Ministarstva finansija, br. 011-00-00690/2020-16 (II) od 2.11.2020. godine:
"...Da li preduzetnici imaju obavezu sastavljanja godišnjeg izveštaja o poslovanju?
Odredbama člana 34. stav 1. Zakona propisano je da je pravno lice dužno da sastavi godišnji izveštaj o poslovanju, koji uključuje objektivan pregled razvoja i rezultata njegovog poslovanja i položaja, zajedno sa opisom osnovnih rizika i neizvesnosti kojima je izloženo.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, mikro i mala pravna lica, osim ako su u pitanju društva od javnog interesa, nisu dužna da sastavljaju godišnji izveštaj o poslovanju, s tim što su informacije o otkupu sopstvenih akcija, odnosno udela dužna da navedu u Napomenama uz finansijske izveštaje.
Takođe, odredbama člana 37. stav 1. Zakona propisano je da su obveznici nefinansijskog izveštavanja velika pravna lica koja su društva od javnog interesa i koja na datum bilansa prelaze kriterijum prosečnog broja od 500 zaposlenih tokom poslovne godine.
Imajući u vidu navedeno, mišljenja smo da preduzetnici nemaju obavezu sastavljanja godišnjeg izveštaja o poslovanju, ni u slučaju kada su razvrstani u kao velika ili srednja pravna lica, odnosno ni u slučaju kada bi se smatrali društvima od javnog interesa, već se navedena obaveza isključivo odnosi na kategoriju velikih i srednjih pravnih lica."
Prema tome, obavezu sastavljanja godišnjeg izveštaja o poslovanju imaju velika i srednja pravna lica kao i društva od javnog interesa bez obzira na veličinu, s tim što saglasno odredbama čl. 34. do 39. Zakona, kao sastavni deo godišnjeg izveštaja o poslovanju:
- javna društva, i društva koja se pripremaju da postanu javna sastavljaju Izveštaj o korporativnom upravljanju;
- velika pravna lica koja su društva od javnog interesa i koja na datum bilansa prelaze kriterijum prosečnog broja od 500 zaposlenih tokom poslovne godine sastavljaju Nefinansijski izveštaj;
- društva od javnog interesa koja posluju u ekstraktivnoj industriji ili seči primarnih šuma sastavljaju Izveštaj o plaćanjima vladama.
Obveznik revizije koji je vršio korekcije u odnosu na godišnji finansijski izveštaj koji je javno objavljen kao potpun i računski tačan, dužan je da Agenciji dostavi korigovani godišnji finansijski izveštaj, zajedno sa dokumentacijom koja se odnosi na taj izveštaj.
Obveznik revizije uz dokumentaciju koju dostavlja radi javnog objavljivanja, dostavlja zahtev za javno objavljivanje te dokumentacije, na obrascima propisanim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Dostavljanjem dokumentacije u skladu sa odredbama Zakona i Pravilnika, zakonski zastupnik obveznika revizije potvrđuje da je redovan godišnji finansijski izveštaj, uz koji se dostavlja dokumentacija u smislu Zakona i Pravilnika, bio predmet revizije i da je kao takav priložen uz dostavljeni revizorski izveštaj.
U slučajevima kada od strane skupštine ili drugog nadležnog organa obveznika revizije nije doneta odluka o usvajanju redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja do isteka roka za njeno dostavljanje Agenciji, zakonski zastupnik može umesto te odluke da dostavi izjavu o tome, uz navođenje razloga zbog kojih odluka nije doneta. Međutim, u slučaju dostavljanja korigovanog redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, obveznik revizije je dužan da uzostalupropisanu dokumentaciju(revizorski izveštaj, godišnji izveštaj o poslovanju) dostavi odluku o usvajanju tog korigovanog izveštaja. Dakle, obveznik koji koristi mogućnost da u roku za dostavljanje dokumentacije Agenciji dostavi korigovani godišnji finansijski izveštaj, taj izveštaj pre dostavljanja mora da usvoji jer je dužan da uz te izveštaje Agenciji dostavi i odluku o njihovom usvajanju.
Uslov da obveznici revizije mogu dostaviti dokumentaciju (odluku o usvajanju izveštaja, revizorski izveštaj i godišnji izveštaj o poslovanju), jeste da redovan godišnji finansijski izveštaj na koji se ta dokumentacija odnosi bude javno objavljen kao potpun i računski tačan.
U odnosu na dosadašnja zakonska rešenja, novina je što počev od finansijskih izveštaja za 2021. godinu obavezu dostavljanja dokumentacije imaju samo obveznici revizije i što se više ne dostavlja odluka o raspodeli dobiti i pokriću gubitka po redovnom godišnjem finansijskom izveštaju.
Značajnu novinu predstavlja i to što je uvedeno dostavljanje korigovanih redovnih godišnjih finansijskih izveštaja u rokovima za dostavljanje dokumentacije.
Naime, obveznik revizije koji je vršio korekcije u odnosu na redovan godišnji finansijski izveštaj koji je javno objavljen kao potpun i računski tačan, saglasno odredbama člana 12. stav 2. Pravilnika, dužan je da Agenciji dostavi korigovani godišnji finansijski izveštaj, zajedno sa dokumentacijom koja se odnosi na taj izveštaj (odluku o usvajanju, revizorski izveštaj i godišnji izveštaj o poslovanju).
Dobrovoljna revizija
Saglasno odredbama člana 17. Pravilnika, pravno lice ili preduzetnik koji nije obveznik revizije, a odluči da vrši dobrovoljnu reviziju, može Agenciji da dostavi revizorski izveštaj koji se odnosi na redovni godišnji finansijski izveštaj javno objavljen kao potpun i računski tačan, >u rokovima propisanim Zakonom za dostavljanje dokumentacije.
Na dobrovoljnu reviziju shodno se primenjuju odredbe Pravilnika koje uređuju dostavljanje dokumentacije od strane obveznika revizije i njeno javno objavljivanje, osim ako Pravilnikom nije drugačije propisano.
Dobrovoljna revizija, dostavlja se uz zahtev za javno objavljivanje, na obrascu propisanom od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji.
Kada se revizorski izveštaj odnosi na finansijski izveštaj koji se razlikuje od izveštaja koji je objavljen kao potpun i računski tačan, pravno lice odnosno preduzetnik je dužan da dostavi zamenu finansijskog izveštaja u okviru koje, pored odluke o usvajanju finansijskog izveštaja izmenjene sadržine, prilaže i taj revizorski izveštaj.
Dakle, u slučaju kada se društvo odluči na dobrovoljnu reviziju, koja predstavlja novinu u odnosu na dosadašnja zakonska rešenja, ponaša se isto kao obveznik revizije osim što nema pravo da dostavi korigovani finansijski izveštaj u rokovima za dostavljanje dokumentacije već vrši zamenu dostavljenog redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja.
Dostavljena dobrovoljna revizija u kojoj utvrđeni nedostaci nisu otklonjeni u skladu sa Pravilnikom, javno se ne objavljuje, a Agencija o tome dopisom obaveštava pravno lice ili preduzetnika na način propisan Pravilnikom.
Istovremeno dostavljanje finansijskog izveštaja i dokumentacije
Pravilnikom je data mogućnost istovremenog dostavljanja finansijskih izveštaja i propisane dokumentacije.
Naime, saglasno odredbama člana 16. Pravilnika, obveznik revizije može odlučiti da istovremeno dostavi redovan godišnji finansijski izveštaj i propisanu dokumentaciju, ukoliko je dokumentacija doneta, tj. pribavljena pre dostavljanja tog izveštaja Agenciji.
Posle isteka roka propisanog za dostavljanje dokumentacije, obveznik revizije koji nije dostavio potpun i računski tačan redovan godišnji finansijski izveštaj, taj finansijski izveštaj može dostaviti samo zajedno sa dokumentacijom koja se na njega odnosi.
U slučaju istovremenog dostavljanja finansijskog izveštaja i dokumentacije, finansijski izveštaj se javno objavljuje kao potpun i računski tačan, samo ako je i dokumentacija koja je dostavljena uz taj izveštaj ispravna. Dakle, u slučaju istovremenog dostavljanja finansijskog izveštaja i dokumentacije, između ostalog, ispravnost dostavljene dokumentacije uslov je za javno objavljivanje finansijskog izveštaja, tako potpun i računski tačan finansijski izveštaj neće biti javno objavljen ukoliko je uz njega istovremeno dostavljena neispravna dokumentacija (npr. dokumentacija koja nije na propisan način potpisana od strane lica ovlašćenog za njeno donošenje).
Provera ispunjenosti uslova za javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije
Prema članu 20. Pravilnika, po izvršenom prijemu finansijskih izveštaja, dokumentacije, odnosno izjave o neaktivnosti, Registar proverava da li su ti izveštaji i dokumentacija dostavljeni u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom, odnosno da li je finansijski izveštaj potpun i računski tačan, a izjava o neaktivnosti, odnosno dokumentacija ispravne.
Pored ove provere, u Registru se vrši i provera da li su finansijski izveštaji i dokumentacija dostavljeni putem Posebnog informacionog sistema, u skladu sa Tehničkim uputstvom, odnosno da li je plaćena naknada za javno objavljivanje iz člana 19. Pravilnika.
Uslovi za javno objavljivanje finansijskih izveštaja
Saglasno Pravilniku, da bi bili ispunjeni uslovi za javno objavljivanje, finansijski izveštaji moraju biti potpuni i računski tačni, a izjava o neaktivnosti, odnosno dokumentacija ispravne.
Potpun finansijski izveštaj
Finansijski izveštaj za 2021. godinu je potpun:
- ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 9. stav 1. Pravilnika, koji sadrži sve elemente za potpunu identifikaciju obveznika;
- ako je dostavljen u obimu koji propisuje Zakon;
- ako je uz redovni godišnji finansijski izveštaj dostavljen Statistički izveštaj;
- ako je dostavljen na obrascima propisanim podzakonskim aktima koji uređuju sadržinu i formu obrazaca finansijskog izveštaja, odnosno Statističkog izveštaja;
- ako su u obrascima finansijskog izveštaja podaci iskazani u obimu koji je propisan podzakonskim aktom koji uređuje sadržinu i formu obrazaca tog izveštaja;
- ako su dostavljene ispravne napomene uz finansijski izveštaj u skladu sa Zakonom i Pravilnikom;
- su finansijski izveštaji i zahtev za javno objavljivanje potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika obveznika.
Napomene uz finansijski izveštaj smatraju se ispravnim, ako su sastavljene na srpskom jeziku, ako se odnose na finansijski izveštaj uz koji su dostavljene i ako su potpisane kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika.
Računska i logička usaglašenost podataka iz finansijskih izveštaja
Finansijski izveštaj je računski tačan ukoliko su podaci iskazani u obrascima tog izveštaja, odnosno Statističkog izveštaja računski i logički usaglašeni prema pravilima računske i logičke kontrole utvrđenim od strane Registratora, saglasno članu 10b Zakona o Agenciji i objavljenim na internet stranici Agencije u okviru Registra.
Podaci u finansijskim izveštajima su računski usaglašeni ako su iskazani u skladu sa podzakonskim aktima kojima se uređuju sadržina i forma obrazaca tih izveštaja.
Podaci u finansijskim izveštajima su logički usaglašeni ako su propisani obrasci logično popunjeni prema vrsti i veličini obveznika.
Kontrola logičke usaglašenosti se vrši istovremeno sa kontrolom računske usaglašenosti.
Verifikacija veličine
Prema članu 23. Pravilnika, po izvršenoj proveri potpunosti i računske tačnosti dostavljenog godišnjeg finansijskog izveštaja, na osnovu podataka iskazanih u tom izveštaju, Registar vrši proveru pravilnosti veličine pravnog lica, odnosno preduzetnika, kao i grupe pravnih lica utvrđene od strane obveznika i verifikuje tu veličinu u skladu sa Zakonom.
Naime, finansijski podaci iskazani u bilansu stanja i bilansu uspeha za 2021. godinu koriste se za potrebe razvrstavanja pravnih lica po veličini i primenjuju se na 2022. godinu.
Detaljnije o razvrstavanju u Stručni komentar - Poresko-računovodstveni instruktor: RAZVRSTAVANJE PRAVNIH LICA I GRUPA PRAVNIH LICA PO VELIČINI PREMA PODACIMA IZ POJEDINAČNIH, ODNOSNO KONSOLIDOVANIH FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA ZA 2021. GODINU.
Uslovi za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti
Izjava o neaktivnosti je ispravna:
- ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 11. stav 2. Pravilnika;
- ako se odnosi na obveznika i izveštajnu godinu za koju se dostavlja;
- ako sadrži sve elemente izjave o neaktivnosti propisane Zakonom;
- ako je sastavljena na srpskom jeziku;
- ako je potpisana od strane zakonskog zastupnika obveznika;
- ako je zahtev za javno objavljivanje izjave o neaktivnosti potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika obveznika.
Uslovi za javno objavljivanje dokumentacije
Dokumentacija uz finansijski izveštaj je ispravna:
- ako je dostavljen zahtev za javno objavljivanje iz člana 12. stav 3. Pravilnika;
- ako se odnosi na obveznika i finansijski izveštaj uz koji se dostavlja;
- ako je dostavljena sva dokumentacija propisana članom 12. Pravilnika;
- ako je sastavljena na srpskom jeziku;
- ako je potpisana svojeručno ili kvalifikovanim elektronskim potpisom od strane lica ovlašćenog za njeno donošenje;
- ako je zahtev za javno objavljivanje dokumentacije potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika obveznika.
Dostavljanjem dokumentacije, zakonski zastupnik obveznika potvrđuje da je ta dokumentacija doneta u skladu sa opštim aktima obveznika.
Revizorski izveštaj formalno je ispravan ako ga je potpisao ključni revizorski partner svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom, te ako je uz taj izveštaj dostavljen finansijski izveštaj koji je bio predmet revizije.
Ako je u sklopu dokumentacije dostavljen korigovani godišnji finansijski izveštaj, taj izveštaj se javno objavljuje kao potpun i računski tačan, ako ispunjava uslove iz čl. 21. do 23. Pravilnika (ako je potpun, ako su podaci u njemu računski i logički usaglašeni i ako je verifikovana veličina) i ako je uz taj izveštaj dostavljena ispravna dokumentacija.
Način otklanjanja nedostataka
Otklanjanje nedostataka
U skladu sa odredbama člana 26. Pravilnika ako se u postupku provere utvrdi da dostavljeni finansijski izveštaj nije potpun i računski tačan, odnosno da dokumentacija nije ispravna, Registar na internet stranici Agencije objavljuje obaveštenje o utvrđenim nedostacima.
Obaveštenje se objavljuje i u slučaju da nije plaćena propisana naknada.
Informaciju o obaveštenju o utvrđenim nedostacima Registar istog dana dostavlja obvezniku na elektronsku adresu upisanu u korisničkom profilu lica koje je otvorilo nalog u Posebnom informacionom sistemu Agencije, kao i na elektronsku adresu zakonskog zastupnika navedenu u zahtevu za javno objavljivanje.
U navedenom slučaju, Registar istovremeno obezbeđuje obvezniku pristup dostavljenom finansijskom izveštaju, odnosno dokumentaciji kroz Posebni informacioni sistem, a radi otklanjanja utvrđenih nedostataka.
Po otklanjanju nedostataka, obveznik putem Posebnog informacionog sistema ponovno vrši dostavljanje svih propisanih izveštaja, odnosno dokumentacije potpisanih kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika obveznika u skladu sa odredbama Pravilnika.
Utvrđene nedostatke obveznik otklanja najkasnije u roku od 30 dana od dana objavljivanja tog obaveštenja na internet stranici Agencije, u okviru Registra.
Postupanje sa finansijskim izveštajima koji su dostavljeni suprotno Zakonu
Članom 27. Pravilnika, propisano je da ako obveznik ne dostavi finansijske izveštaje i dokumentaciju putem Posebnog informacionog sistema, odnosno dostavi ih u papirnom obliku, Registar bez odlaganja posebnim dopisom obaveštava obveznika da ti izveštaj, odnosno dokumentacija nisu dostavljeni na način propisan Zakonom i ovim pravilnikom.
Pismeni otpravak navedenog dopisa dostavlja se obvezniku poštom na registrovanu adresu.
Upis u Registar
Saglasno odredbama člana 28. Pravilnika, ako finansijski izveštaj, odnosno dokumentacija ispunjava uslove za javno objavljivanje u skladu sa Zakonom i Pravilnikom, istog dana se vrši njihov upis u Registar.
Podaci iz finansijskog izveštaja se upisuju u Registar na način koji omogućava jedinstvenu obradu tih podataka.
Podaci koji su upisani u Registar smatraju se zvaničnim podacima o finansijskom položaju i uspešnosti poslovanja obveznika na teritoriji Republike Srbije.
Potvrda o izvršenom upisu u Registar i javnom objavljivanju finansijskih izveštaja i dokumentacije
O izvršenom upisu u Registar i javnom objavljivanju potpunog i računski tačnog finansijskog izveštaja, odnosno ispravne dokumentacije, saglasno odredbama člana 29. Pravilnika na internet stranici Agencije u okviru Registra se objavljuje potvrda o javnom objavljivanju.
Informaciju o objavljivanju te potvrde, Registar dostavlja obvezniku istog dana na elektronsku adresu upisanu u korisničkom profilu lica koje je otvorilo nalog u Posebnom informacionom sistemu Agencije, kao i na elektronsku adresu zakonskog zastupnika navedenu u zahtevu za javno objavljivanje.
Potvrde o izvršenom upisu i javnom objavljivanju sadrže podatke za identifikaciju obveznika, vrstu zahteva, datum prijema i javnog objavljivanja finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije, kao i spisak primljenih i objavljenih dokumenata.
Pored navedenih podataka, potvrda o javnom objavljivanju godišnjeg finansijskog izveštaja sadrži i podatke o veličini pravnog lica ili preduzetnika, odnosno grupe pravnih lica u koju se obveznik razvrstao, a koja je verifikovana od strane Registra u skladu sa Zakonom, dok potvrda koja se odnosi na vanredni finansijski izveštaj sadrži i informaciju o pravnom osnovu sastavljanja i period za koji je taj izveštaj sastavljen.
Zbirna obrada podataka iz finansijskih izveštaja
Za potrebe statističke obrade, a radi sagledavanja privrednih kretanja u Republici Srbiji, Registar vrši preliminarnu zbirnu obradu podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja upisanih u Registar prema vrstama obveznika, veličini, pretežnoj delatnosti i teritorijalnoj pripadnosti obveznika.
Preliminarnu zbirnu obradu podataka Registar završava najkasnije do 30. juna naredne godine.
Konačnu zbirnu obradu podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja za izveštajnu godinu koji su upisani u Registar, Saglasno odredbama člana 31. Pravilnika Registar vrši sa stanjem na dan 31. decembra naredne godine.
Javno objavljivanje finansijskih izveštaja i dokumentacije
Prema članu 32. Pravilnika, Agencija u roku od 60 dana od dana prijema potpunih i računski tačnih finansijskih izveštaja, podatke iz tih izveštaja javno objavljuje na svojoj internet stranici u okviru Registra.
U istom roku Agencija, objavljuje i Statističke izveštaje dostavljene uz redovne godišnje finansijske izveštaje (objavljivanje Statističkog izveštaja predstavlja novinu u odnosu na dosadašnja zakonska rešenja - novina koja je u primeni počev od finansijskih izveštaja za 2021. godinu).
Uz redovne godišnje finansijske izveštaje kao posebni podaci javno se objavljuju podaci o veličini obveznika.
Agencija javno objavljuje podatke iz dostavljenih finansijskih izveštaja u punom ili skraćenom sadržaju u kojem su ti izveštaji i sastavljeni, saglasno podzakonskom aktu koji uređuje sadržinu i formu obrazaca tih izveštaja.
Agencija je dužna da u roku od 60 dana, od dana prijema ispravne dokumentacije javno objavi tu dokumentaciju uz godišnje finansijske izveštaje na koje se odnosi.
U sklopu revizorskog izveštaja Agencija objavljuje i finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije.
Saglasno odredbama člana 36. Pravilnika, Agencija, bez naknade, omogućava pristup podacima iz finansijskih izveštaja i dokumentaciji, na svojoj internet stranici u okviru Registra, svim zainteresovanim korisnicima za poslednje tri izveštajne godine.
Javno objavljivanje neispravnih finansijskih izveštaja i dokumentacije
Finansijske izveštaje u kojima obveznik nije otklonio utvrđene nedostatke u skladu sa dostavljenim mu obaveštenjem, Agencija javno objavljuje na svojoj internet stranici, kao nepotpune i računski netačne. Uz ove finansijske izveštaje Agencija javno objavljuje i pregled nedostataka u tim izveštajima koji nisu otklonjeni u skladu sa odredbama Pravilnika.
U slučajevima kada obveznik revizije nije otklonio utvrđene nedostatke vezane za dostavljenu dokumentaciju, Agencija tu dokumentaciju javno objavljuje kao neispravnu. Ta dokumentacija se javno objavljuje uz godišnje finansijske izveštaje na koje se odnosi, zajedno sa informacijom da ta dokumentacija nije ispravna i pregledom nedostataka koji nisu otklonjeni.
Agencija finansijske izveštaje i dokumentaciju u kojima nisu otklonjeni utvrđeni nedostaci, javno objavljuje na svojoj internet stranici, najkasnije do 30. septembra naredne godine za poslovnu godinu koja je jednaka kalendarskoj, odnosno najkasnije u roku od šest meseci od isteka roka za dostavljanje finansijskih izveštaja, odnosno u roku od tri meseca od isteka roka za dostavljanje dokumentacijeza pravna lica koja imaju poslovnu godinu različitu od kalendarske.
U slučaju da obveznik revizije u propisanom roku ne dostavi dokumentaciju koja se odnosi na godišnji finansijski izveštaj, Agencija je dužna da javno objavi informaciju o tome uz taj izveštaj.
Javnim objavljivanjem finansijskog izveštaja kao nepotpunog i računski netačnog ili dokumentacije kao neispravne smatra se završenim postupak obrade i javnog objavljivanja dostavljenog finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije.
Izuzeci od obaveze javnog objavljivanja finansijskih izveštaja i dokumentacije
Agencija javno ne objavljuje finansijske izveštaje, odnosno dokumentaciju koji su dostavljeni u papirnom obliku ili za koje nije plaćena propisana naknada, a taj nedostatak nije otklonjen u skladu sa članom 26. Pravilnika.
U napred navedenim slučajevima, a u rokovima iz člana 35. Pravilnika, na internet stranici Agencije u okviru Registra, u delu predviđenom za objavljivanje finansijskih izveštaja obveznika, pored osnovnih statusnih podataka o tom obvezniku javno se objavljuju i informacije o vrsti finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije i vremenu dostavljanja, te razlozima zbog kojih ne mogu biti javno objavljeni.
Ovi podaci javno su dostupni preko internet stranice Agencije za poslednje tri izveštajne godine, a njihovim javnim objavljivanjem na navedeni način, smatra se završenim postupak obrade i javnog objavljivanja finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije.
Javno objavljivanje ostalih informacija
Saglasno odredbama člana 38. Pravilnika, Agencija, na internet stranici u okviru Registra, objavljuje sve informacije koje su od značaja za praćenje postupka prijema, obrade i javnog objavljivanja dostavljenih finansijskih izveštaja, odnosno dokumentacije, i to:
- osnovne statusne podatke o obvezniku;
- informacije o finansijskim izveštajima, odnosno dokumentaciji koji se nalaze u postupku obrade (vrsta predmeta, datum dostavljanja, faza obrade u kojoj se predmet nalazi, a naročito da li sadrži nedostatke i da li je plaćena propisana naknada, tj. informacije o izdatom obaveštenju o utvrđenim nedostacima u obradi i sl.);
- informaciju da su dostavljeni finansijski izveštaji, odnosno dokumentacija upisani u Registar i javno objavljeni, kao i da je verifikovana veličina u skladu sa odredbama Zakona i Pravilnika;
- informacije da je obveznik vršio zamenu finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije i posebnih podataka, u smislu čl. 41. do 43. Pravilnika.
Navedene informacije dostupne su do isteka godine u kojoj se vrši obrada finansijskih izveštaja.
Zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja i dokumentacije
U skladu sa članom 40. Pravilnika, obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja, Statističkog izveštaja, kao i dokumentacije i posebnih podataka, podnošenjem zahteva za zamenu na obrascima propisanim od strane Registratora saglasno članu 10b Zakona o Agenciji (dalje: zahtev za zamenu).
Zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja
Obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja koji je javno objavljen kao potpun i računski tačan, ako utvrdi da u tom izveštaju rezultati poslovanja i finansijski položaj nisu iskazani istinito i objektivno, a skupština odnosno drugi nadležni organ obveznika donese odluku o usvajanju finansijskog izveštaja izmenjene sadržine u odnosu na izveštaj koji je javno objavljen na internet stranici Agencije.
Obveznik revizije može da zahteva zamenu redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, ako je dokumentacijajavno objavljena kao ispravna.
Obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi finansijski izveštaj izmenjene sadržine i odluku o usvajanju tog izveštaja, a obveznik revizije i ostalu dokumentaciju koja se odnosi na taj izveštaj, a radi javnog objavljivanja.
Ako je revizorski izveštaj o obavljenoj dobrovoljnoj reviziji godišnjeg finansijskog izveštaja javno objavljen kao ispravan, obveznik može da zahteva zamenu finansijskog izveštaja, ako uz tu zamenu priloži i novi revizorski izveštaj.
Zamena javno objavljenog Statističkog izveštaja
Obveznik može da zahteva zamenu javno objavljenog Statističkog izveštaja, kada podaci u Statističkom izveštaju nisu iskazani istinito i objektivno, a jesu u obrascima redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja.
Dakle, obveznik može da zahteva zamenu samo Statističkog izveštaja ukoliko izmenjena sadržina tog izveštaja nije od uticaja na podatke iskazane u javno objavljenom Bilansu stanja i Bilansu uspeha
PRIMER:
Pod pretpostavkom da su na odgovarajućem analitičkom računu u okviru računa 525 - Troškovi naknada fizičkim licima po osnovu ostalih ugovora iskazani:
- troškovi zakupa opreme od fizičkog lica u iznosu od 100.000 dinara;
- troškovi zakupa zemljišta od fizičkog lica u iznosu od 300.000 dinara;
i da su po navedenom osnovu u sastavljenim i javno objavljenim izveštajima iskazani sledeći podaci:
- u Bilansu uspeha na AOP 1019 iznos od 400 hiljada dinara, dok su
- u Statističkom izveštaju greškom na AOP 9089 ukupni troškovi zakupa od fizičkog lica u iznosu od 400 hiljada dinara, umesto da je na tom AOP iskazan samo iznos od 100 hiljada dinara koji se odnosi na troškove zakupa opreme, dok je troškove zakupa zemljišta u iznosu 300 hiljada dinara trebalo iskazati na AOP 9090.
U navedenim okolnostima obveznik bi mogao zahtevati zamenu samo Statističkog izveštaja, da bi u tom izveštaju na AOP 9089 iskazao iznos od 100 hiljada dinara, a na AOP 9090 iznos od 300 hiljada dinara, jer isto ne bi bilo od uticaja na podatke iskazane u javno objavljenom Bilansu uspeha.
Podaci u Statističkom izveštaju izmenjene sadržine moraju biti računski i logički usaglašeni sa podacima iskazanim u obrascima javno objavljenog redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja, u skladu sa članom 22. Pravilnika.
Uz zahtev za zamenu obveznik je dužan da pored Statističkog izveštaja izmenjene sadržine dostavi i izjašnjenje zakonskog zastupnika u kojem treba da navede u kom delu se taj izveštaj menja, razloge zbog kojih se menja, kao i izričitu izjavu da nisu menjani podaci u obrascima redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja.
Agencija je dužna da uz Statistički izveštaj izmenjene sadržine javno objavi i to izjašnjenje zakonskog zastupnika.
Zamena javno objavljene dokumentacije
Obveznik revizije čija je dokumentacija javno objavljena kao ispravna, može da zahteva zamenu te dokumentacije.
U slučajevima kada zahteva zamenu javno objavljene izjaveda nije usvojen finansijski izveštaj, obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi odluku o usvajanju finansijskog izveštaja, koja je naknadno doneta od strane skupštine, odnosno drugog nadležnog organa obveznika.
U slučajevima kada zahteva zamenu javno objavljene dokumentacije, obveznik je dužan da uz zahtev za zamenu dostavi dokument izmenjene sadržine čija se objava zahteva, kao i izjašnjenje donosioca tog dokumenta u kojem je dužan da navede u kom delu se dokument menja, kao i razloge zbog kojih se menja.
Agencija je dužna da pored izmenjenih dokumenata, odnosno podataka javno objavi i dostavljena izjašnjenja.
Način obrade i javnog objavljivanja zamena javno objavljenih finansijskih izveštaja i dokumentacije
Na zamene javno objavljenih finansijskih izveštaja, Statističkog izveštaja i dokumentacije, shodno se primenjuju odredbe Pravilnika koje uređuju proveru ispunjenosti uslova za javno objavljivanje i javno objavljivanje finansijskog izveštaja, odnosno dokumentacije, osim ako Pravilnikom nije drugačije propisano.
Za obradu i javno objavljivanje tih zamena plaća se posebna naknada u skladu sa propisima kojima se uređuje položaj i nadležnost Agencije.
Kada su ispunjeni uslovi za javno objavljivanje zamene finansijskog izveštaja, Statističkog izveštaja ili zamene dokumentacije, pored tog izveštaja ili dokumentacije izmenjene sadržine, na internet stranici Agencije u okviru Registra ostaju objavljeni i finansijski izveštaji, odnosno dokumentacija koja je bila predmet zamene.
Kada se u postupku provere ispunjenosti uslova za javno objavljivanje zamena, utvrdi da dostavljeni finansijski izveštaj ili Statistički izveštaj izmenjene sadržine nije potpun i računski tačan, odnosno da dokumentacija nije ispravna, Agencija o tome dopisom obaveštava obveznika na način iz člana 26. stav 3. Pravilnika, a takve zamene se javno ne objavljuju.
Zamene obveznik može da zahteva najkasnije do isteka naredne poslovne godine, u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi, osim zamene vanrednog finansijskog izveštaja koju može da zahteva najkasnije do dana dostavljanja redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja za poslovnu godinu u kojoj je nastao osnov za sastavljanje vanrednog finansijskog izveštaja.
Dakle, zamenu javno objavljenih finansijskih izveštaja i Statističkog izveštaja za 2021. godinu i dokumentacije uz te izveštaje, obveznik može da zahteva najkasnije do 31. decembra 2022. godine.
Naknade za obradu i javno objavljivanje finansijskih izveštaja
Naknade za obradu i javno objavljivanje finansijskih izveštaja propisane su Odlukom o naknadama za poslove registracije i druge usluge koje pruža agencija za privredne registre ("Sl. glasnik RS", br. 119/2013, 138/2014, 45/2015, 106/2015, 32/2016, 60/2016, 75/2018, 73/2019, 15/2020, 91/2020, 11/2021, 66/2021 i 129/2021 - dalje: Odluka o naknadama).
Propisane naknade za obradu i javno objavljivanje finansijskih izveštaja za 2021. godinu u skladu sa članom 32. Odluke o naknadama iznose (u dinarima):
DOKUMENT KOJI SE OBRAĐUJE I JAVNO OBJAVLJUJE |
IZNOS NAKNADE |
REDOVAN GODIŠNJI FI i Statistički izveštaj: |
3.500 dinara |
- velikih i srednjih pravnih lica, osim velikih i srednjih drugih pravnih lica koji primenjuju pravilnik koji uređuje priznavanje, vrednovanje, prezentaciju i obelodanjivanje pozicija u finansijskim izveštajima (dalje: Pravilnik), - preduzetnika koji su razvrstani kao velika ili srednja pravna lica, - svih javnih društava i - pravnih lica koja imaju obavezu sastavljanja konsolidovanih godišnjih finansijskih izveštaja, bez obzira na veličinu |
|
REDOVAN GODIŠNJI FI i Statistički izveštaj: |
1.400 dinara |
- velikih i srednjih drugih pravnih lica koja primenjuju Pravilnik, - svih malih pravnih lica i preduzetnika razvrstanih u tu veličinu, kao i - mikro pravnih lica, osim mikro drugih pravnih lica koja primenjuju Pravilnik i preduzetnika razvrstanih u tu veličinu |
|
REDOVAN GODIŠNJI FI i Statistički izveštaj: |
550 dinara |
- mikro drugih pravnih lica koja primenjuju Pravilnik i - mikro preduzetnika |
|
IZJAVA O NEAKTIVNOSTI |
300 dinara |
DOKUMENTACIJA UZ REDOVAN GODIŠNJI FI: |
3.500 dinara |
- velikih i srednjih pravnih lica, - javnih društava bez obzira na veličinu, odnosno - malih i mikro pravnih lica koja u skladu sa propisima sastavljaju godišnji izveštaj o poslovanju |
|
DOKUMENTACIJA UZ REDOVAN GODIŠNJI FI: |
2.500 dinara |
- malih i mikro pravnih lica, osim lica koja u skladu sa propisima sastavljaju godišnji izveštaj o poslovanju, kao i - preduzetnika bez obzira na veličinu |
|
KORIGOVANI REDOVNI GODIŠNJI FI uz DOKUMENTACIJU: |
Naknada za dokumentaciju + osnovna naknada za FI (Na primer, za korigovani redovni godišnji FI velikog pravnog lica: 3.500 din. + 3.500 din.) |
DOBROVOLJNA REVIZIJA |
2.500 dinara |
NEBLAGOVREMENO DOSTAVLJENI FI, STATISTIČKI IZVEŠTAJ, DOKUMENTACIJA |
Osnovna naknada + 3.000 dinara (Na primer, za neblagovremeni dostavljeni FI malog preduzetnika: 1.400 din. + 3.000 din.) |
ZAMENA KOMPLETNIH GODIŠNJIH FI |
Osnovna naknada (Na primer, za zamenu FI velikog drugog pravnog lica koje primenjuje Pravilnik: 1.400 dinara) |
ZAMENA REDOVNIH GODIŠNJIH FI I DOKUMENTACIJE OBVEZNIKA REVIZIJE |
Osnovna naknada + naknada za dokumentaciju (Na primer, za zamenu redovnih godišnjih FI i dokumentacije malog pravnog lica koje ne sastavlja godišnji izveštaj o poslovanju: 1.400 din. + 2.500 din.) |
ZAMENA REDOVNIH GODIŠNJIH FI I DOKUMENTACIJE PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA KOJI SU DOSTAVILI DOBROVOLJNU REVIZIJU |
Osnovna naknada + naknada za dokumentaciju (Na primer, za zamenu redovnih godišnjih FI i dokumentacije srednjih preduzetnika: 3.500 din. + 2.500 din.) |
ZAMENA SAMO STATISTIČKOG IZVEŠTAJA |
1.000 dinara |
ZAMENA SAMO DOKUMENTACIJE |
1.000 dinara |
Sve instrukcije za plaćanje (poziv na broj, naknada, račun na koji se vrši uplata) dobijaju se iz sistema Agencije.