Obaveznost zakonske (eksterne) revizije finansijskih izveštaja za 2024. godinu je definisana članom 26. Zakona o reviziji ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019 - dalje: Zakon), dok je izbor društva za reviziju i ugovaranje zakonske revizije finansijskih izveštaja definisano čl. 32. i 33. Zakona.
Prema članu 4. Zakona, reviziju može da obavlja:
- društvo za reviziju iz člana 2. tačka 4) Zakona koje ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom zaposlenog najmanje jednog licenciranog ovlašćenog revizora i ispunjava druge uslove utvrđene ovim zakonom;
- društvo za reviziju države članice koje je za obavljanje revizije dobilo dozvolu u skladu sa Zakonom, odnosno koje je registrovano za obavljanje revizije u smislu Zakona;
- društvo za reviziju treće zemlje koje je za obavljanje revizije dobilo dozvolu u skladu sa Zakonom;
- samostalni revizor iz člana 2. tačka 9) Zakona;
- revizor države članice koji ima važeću licencu i dozvolu za obavljanje revizije, koje su izdate od nadležnog organa u Republici Srbiji, a koji je registrovan kao samostalni revizor u skladu sa Zakonom;
- revizor treće zemlje koji ima važeću licencu i dozvolu za obavljanje revizije, koje su izdate od nadležnog organa u Republici Srbiji, a koji je registrovan kao samostalni revizor u skladu sa Zakonom.
Reviziju obavljaju licencirani ovlašćeni revizori, zaposleni u društvu za reviziju, odnosno samostalni revizor pod uslovom da su članovi Komore ovlašćenih revizora (dalje: Komora).
Društvo za reviziju, odnosno samostalni revizor mogu pojedine poslove u postupku revizije da povere i drugim licima koja su zaposlena u društvu za reviziju, odnosno kod preduzetnika - samostalnog revizora, a koja nemaju licencu za rad na poslovima revizije, pod uslovom da je njihov rad planiran i nadziran od strane licenciranog ovlašćenog revizora.
Reviziju redovnih godišnjih finansijskih izveštaja, velikih pravnih lica, javnih akcionarskih društava, pravnih lica koja je Vlada RS proglasila društvima od javnog interesa i konsolidovanih godišnjih finansijskih izveštaja velikih grupa pravnih lica u smislu Zakona o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019 i 44/2021 - dr. zakon), može da obavlja društvo za reviziju koje ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom zaposlena najmanje četiri licencirana ovlašćena revizora, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno.
Dakle, reviziju konsolidovanih finansijskih izveštaja srednje grupe pravnih lica, kao i male grupe (ukoliko se odluče za dobrovoljnu reviziju), može da obavlja društvo za reviziju koje u radnom odnosu s punim radnim vremenom ima zaposlena i manje od četiri licencirana ovlašćena revizora (najmanje jednog).
Skrećemo pažnju na odredbe člana 50. Zakona, prema kojem društvo za reviziju može da obavlja najviše 10 godina uzastopno reviziju kod istog društva od javnog interesa od početka obavljanja revizije, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno. Nakon isteka ovog perioda društvo za reviziju ne može da obavlja reviziju kod istog društva od javnog interesa naredne četiri godine.
Takođe, društva za reviziju dužna su da najkasnije svake sedme godine od početka obavljanja revizije finansijskih izveštaja kod istog obveznika revizije izvrše zamenu licenciranog ovlašćenog revizora, potpisnika revizorskog izveštaja, odnosno ključnog revizorskog partnera, koji kod istog obveznika ne može da obavlja reviziju naredne tri godine od datuma potpisivanja poslednjeg revizorskog izveštaja za tog obveznika.
Prelaznim i završnim odredbama Zakona je propisano da rok za zamenu društva za reviziju, odnosno licenciranog ovlašćenog revizora, potpisnika revizorskog izveštaja u smislu člana 50. Zakona počinje da teče od prve obavljene revizije finansijskih izveštaja kod istog obveznika revizije počevši od dana stupanja na snagu ovog zakona. Dakle, rokovi za zamenu društava za reviziju i revizora pojedinaca računaju se od stupanja na snagu Zakona, što je potvrđeno sledećim Mišljenjem ministarstva finansija:
Iz mišljenja Ministarstva finansija, br. 011-00-01323/2021-16 od 20.1.2022. godine:
"...rokovi za zamenu društava za reviziju i revizora pojedinaca iz člana 50. Zakona računaju od stupanja na snagu novog Zakona, odnosno od revizije finansijskih izveštaja za 2020. godinu, ne uključujući protek vremena do stupanja na snagu novog Zakona, s obzirom da Zakonom nije propisana retroaktivna primena istog u delu zamene društava za reviziju i revizora pojedinaca"
Dakle, reviziju finansijskih izveštaja za 2024. godinu može obavljati društvo za reviziju koje:
• je dobilo Rešenje Ministarstva finansija o izdatoj dozvoli za obavljanje poslova revizije;
• ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom zaposlenog najmanje jednog licenciranog ovlašćenog revizora, dok reviziju društava od javnog interesa i konsolidovanih godišnjih finansijskih izveštaja velikih grupa pravnih lica može da obavlja društvo za reviziju koje ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom zaposlena najmanje četiri licencirana ovlašćena revizora.
Prema članu 44. Zakona,
- u kojem je vlasnik udela ili akcija ili ima značajan finansijski uticaj kod subjekta revizije ili ima značajan interes u povezanom pravnom licu subjekta revizije;
- u kojem je direktor, odnosno član organa upravljanja ili nadzora, prokurist i punomoćnik subjekta revizije ili pravnog lica koje poseduje značajan interes u povezanom pravnom licu subjekta revizije;
- u kojem je direktor, odnosno član organa upravljanja ili nadzora ili prokurist njegov krvni srodnik u pravoj liniji, krvni srodnik u pobočnoj liniji zaključno sa trećim stepenom srodstva i supružnik;
- u kojem je pružalo usluge iz člana 45. stav 1. tačka 3) ovog zakona;
- ukoliko nastupe druge okolnosti koje mogu da utiču na nezavisnost licenciranog ovlašćenog revizora.
Zabrane se odnose na godinu za koju se obavlja revizija, kao i na godinu u kojoj se obavlja revizija.
Zakonom je takođe propisano da licencirani ovlašćeni revizor ne može da traži niti da prima novčane i nenovčane poklone ili usluge od subjekta revizije kod koga obavlja reviziju ili drugog pravnog, odnosno fizičkog lica koje je u vezi sa tim subjektom revizije, osim ako bi objektivna, razumna i obaveštena treća strana njihovu vrednost ocenila neznatnom i zanemarljivom.
Zabrane se odnose i na članove revizorskog tima i druga lica koja nisu licencirani ovlašćeni revizori, a učestvuju u reviziji.
Zabrana za društvo za reviziju je definisana članom 45. Zakona. Naime, društvo za reviziju ne može da obavlja reviziju kod subjekta revizije:
- u kojem ima udele ili akcije, ili udele i akcije u povezanom pravnom licu sa subjektom revizije;
- koje je vlasnik udela ili akcija društva za reviziju;
- ako je društvo za reviziju, odnosno bilo koja organizaciona jedinica u mreži kojoj pripada, odnosno povezano lice sa društvom za reviziju pružalo pravnom licu u godini za koju se obavlja revizija, kao i u godini u kojoj se obavlja revizija sledeće usluge:
- 1) pripremu i vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskih izveštaja,
- 2) procenu vrednosti kapitala, imovine i/ili obaveza koja će biti reflektovana u finansijskim izveštajima, odnosno u kojima postoji očigledan sukob interesa,
- 3) zastupanje u sudskim postupcima u vezi sa poreskim predmetima,
- 4) obračun poreza i podnošenje poreskih prijava za fizička lica rukovodioce u sektoru finansija u privrednom društvu,
- 5) savete u vezi sa računovodstvenim knjiženjem poreskih obaveza,
- 6) dizajniranje sistema interne revizije i interne kontrole kao i njihovo sprovođenje,
- 7) dizajniranje i primenu informacionih sistema u računovodstvenoj oblasti,
- 8) aktuarske usluge,
- 9) druge usluge koje bi, u konkretnim okolnostima, mogle da ugroze nezavisnost licenciranog ovlašćenog revizora ili društva za reviziju i/ili da utiču na vrednovanje pozicija u finansijskim izveštajima;
- ako je povezano sa pravnim licem na drugi način, tako da takva povezanost može da utiče na nezavisnost i nepristrasnost obavljanja revizije.
Navedene zabrane se odnose i na društva za reviziju koja obavljaju reviziju konsolidovanih godišnjih finansijskih izveštaja kod subjekta revizije.
Zakonom je takođe propisano da društvo za reviziju ne može da traži niti da prima novčane i nenovčane darove ili usluge od subjekta revizije kod koga obavlja reviziju ili drugog pravnog, odnosno fizičkog lica koje je u vezi sa tim subjektom revizije, osim ako bi objektivna, razumna i obaveštena treća strana njihovu vrednost ocenila neznatnom i zanemarljivom.
U slučaju statusne promene subjekta revizije čiji su finansijski izveštaji predmet revizije, društvo za reviziju je dužno da proveri da li postoje moguće pretnje po njegovu nezavisnost, odnosno nezavisnost licenciranog ovlašćenog revizora u smislu čl. 29. i 30. Zakona koje se odnose na nezavisnost i objektivnost, i da najkasnije u roku od tri meseca od nastale statusne promene raskine poslovne odnose koji mogu uticati na njihovu nezavisnost.
Posebno su propisane zabrane za obavljanje revizije javnih društava koje su definisane članom 13. Pravilnika o kriterijumima za obavljanje revizije finansijskih izveštaja izdavalaca javnih društava ("Sl. glasnik RS", br. 77/2022 i 93/2022 - dalje: Pravilnik za javna društva), a čije se odredbe primenjuju pri vršenju zakonske revizije finansijskih izveštaja javnih društava za 2024. godinu, i to:
- a) Društvo za reviziju, odnosno bilo koja organizaciona jedinica u mreži kojoj pripada, odnosno sa njim povezana lica sa društvom za reviziju ne mogu:
- - u istoj godini obavljati zakonsku reviziju finansijskih izveštaja javnog društva i sa njim povezanih lica i pružati im konsultantske usluge,
- - u tekućoj godini obavljati zakonsku reviziju finansijskih izveštaja javnog društva i sa njim povezanih lica ukoliko su tim licima pružane konsultantske usluge u prethodnoj godini.
- b) Konsultantske usluge se odnose na sledeće usluge
- 1) priprema i vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskih izveštaja;
- 2) procena vrednosti kapitala, imovine i/ili obaveza koje će biti reflektovane u finansijskim izveštajima, odnosno u kojima postoji očigledan sukob interesa;
- 3) zastupanje u sudskim postupcima u vezi sa poreskim predmetima;
- 4) obračun poreza i podnošenje poreskih prijava za fizička lica rukovodioce u sektoru finansija u privrednom društvu;
- 5) saveti u vezi sa računovodstvenim knjiženjem poreskih obaveza;
- 6) dizajniranje sistema interne revizije i interne kontrole, kao i njihovo sprovođenje;
- 7) dizajniranje i primenu informacionih sistema u računovodstvenoj oblasti;
- 8) aktuarske usluge;
- 9) druge usluge koje bi, u konkretnim okolnostima, mogle da ugroze nezavisnost licenciranog ovlašćenog revizora ili društva za reviziju i/ili da utiču na vrednovanje pozicija u finansijskim izveštajima.
Celokupan tekst sadrži i sledeća poglavlja:
- Obveznici zakonske (eksterne) revizije finansijskih izveštaja za 2024.
- Specifičnosti ugovaranja i obavljanja revizije javnih društava
- Izbor društva za reviziju
- Ugovaranje revizije finansijskih izveštaja za 2024.
- Pružanje drugih stručnih usluga od strane društva za reviziju
- Revizorski izveštaj
Ukoliko želite da pristupite celokupnom stručnom tekstu, kao i drugim mnogobrojnim dokumentima,