Članom 26. stav 4. Zakona o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) propisano je da ukoliko trgovac nudi posebne prodajne podsticaje pri kupovini roba i usluga, u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovina, dužan je da ih jasno i vidljivo istakne, navede uslove za njihovo ostvarivanje i da ih se pridržava.
Zakon o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019 - dalje: Zakon) uređuje prodajne podsticaje i to tako što uređuje opšte uslove pod kojima se sprovode prodajni podsticaji, dok pojedine oblike prodajnih podsticaja detaljnije reguliše.
Članom 36. st. 1. i 2. Zakona propisano je da prodajni podsticaj jeste ponuda robe/usluge pod povoljnijim uslovima u odnosu na redovnu ponudu, i to naročito sa sniženom cenom, posebnim uslovima prodaje, isporuke, sa obećanjem nagrade, sa pratećim poklonima, u programima lojalnosti, odnosno drugim pogodnostima. Ponuda prodajnog podsticaja naročito sadrži:
- vrstu podsticaja;
- precizno i jasno određenje robe/usluge na koju se odnosi;
- period važenja podsticaja, sa naznakom datuma početka i datuma isteka, a u slučaju rasprodaje sa naznakom "dok traju zalihe";
- sve eventualne posebne uslove vezane za ostvarivanje prava na podsticaj.
U okviru člana 36. Zakona detaljnije su uređeni pojedini oblici prodajnih podsticaja, kao što su promotivna prodaja, programi lojalnosti, pokloni za potrošače, vaučeri i kuponi za potrošače itd.
Članom 37. Zakona posebno su uređeni oblici prodajnih podsticaja koji podrazumevaju prodaju sa sniženom cenom:
- rasprodaja,
- sezonsko sniženje i
- akcijska prodaja.
U slučaju prodaje robe/usluge sa sniženom cenom, trgovac, odnosno pružalac usluge je dužan da pored ponude prodajnog podsticaja, u skladu sa članom 36. stav 2. ovog zakona, na prodajnom mestu jasno istakne i sniženu i prethodnu cenu.
Kada je reč o sezonskom sniženju, sezonsko sniženje je definisano kao prodaja robe po sniženoj ceni nakon proteka sezone i najviše dva puta godišnje.
Sezonsko sniženje započinje u razdoblju između 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula.
Sezonsko sniženje može trajati najviše 60 dana po sezonskom sniženju. Član 37. Zakona ne sadrži odredbe koje posebno uređuju popust, kao zaseban oblik prodajnog podsticaja.
Popust predstavlja poseban prodajni podsticaj koji se potrošaču može omogućiti na različite načine, primera radi: kupovinom jednog proizvoda drugi može da kupi uz popust 50%; ili ako je potrošač ispunio uslove i postao korisnik programa lojalnosti, tada uz karticu lojalnosti ostvaruje popust 20% prilikom svake kupovine; ili prilikom kupovine potrošač dobije vaučer kojim ostvaruje popust 10% prilikom naredne kupovine itd.
Trgovac u svojoj Odluci o sprovođenju prodajnog podsticaja definiše način i uslove pod kojima potrošač stiče pravo na popust.
Za koji god prodajni podsticaj da se trgovac opredeli, potrebno je da ponuda prodajnog podsticaja bude u skladu sa uslovima definisanim u članu 36. stav 2. Zakona.
Između ostalog, to znači da ponuda prodajnog podsticaja treba da sadrži period važenja podsticaja, sa naznakom datuma početka i datuma isteka.
S tim u vezi ukazujemo da popust, kao ni bilo koji drugi prodajni podsticaj, ne može biti vremenski neograničen.
Sprovođenje vremenski neograničenog, kontinuiranog prodajnog podsticaja predstavlja postupanje trgovca suprotno zakonskim odredbama. Ukoliko bi neki proizvod ili usluga bili kontinuirano na popustu, to onda ne bi predstavljalo popust, već redovnu cenu tog proizvoda/usluge.
Ovo dalje znači da ukoliko trgovac omogućava potrošačima učešće u programu lojalnosti, u okviru kojeg potrošači koji ispune određene uslove dobijaju kartice lojalnosti i stiču pravo na popust prilikom kupovine, potrebno je da trgovac definiše period važenja programa lojalnosti, npr. godinu dana (nakon čega trgovac može da osmisli novi program lojalnosti).
Ukoliko potrošač dobije vaučer kojim ostvaruje pravo na popust, potrebno je da na samom vaučeru bude naznačena novčana vrednost vaučera/visina popusta, kao i do kada se vaučer može iskoristiti.
Imajući u vidu navedeno, možemo da zaključimo da postoji razlika između sniženja koje podrazumeva prodaju robe sa sniženom cenom i popusta koji se na različite načine može pružiti potrošaču (program lojalnosti, vaučeri, kupovinom jednog proizvoda drugi se može kupiti uz popust i sl).
Međutim, ponuda i jednog i drugog oblika prodajnog podsticaja treba da bude vremenski ograničena.
Članom 19. stav 1. tačka 4) Zakona o zaštiti potrošača propisano je da se obmanjujućom poslovnom praksom smatra dovođenje u zabludu potrošača u pogledu cene ili postojanja određenih pogodnosti u pogledu cene. Postupanje trgovca koji sprovodi vremenski neograničen, kontinuiran podsticaj u vidu popusta ili nekog drugog oblika prodajne pogodnosti, moglo bi da bude predmet inspekcijskog nadzora i utvrđivanja primene nepoštene obmanjujuće poslovne prakse koja je zabranjena.
Takođe, nuđenje robe, odnosno usluga potrošačima sa naročitim prodajnim podsticajima suprotno čl. 36. i 37. Zakona je takođe zabranjeno i prekršajno sankcionisano.