Zastava Bosne i Hercegovine

U PRIPREMI ZAKONSKI OKVIR ZA REŠAVANJE STATUSA FRILENSERA: Frilenseri predlažu da se njihov status reši postojećim Zakonom o porezu na dohodak građana


Prema podacima koje je objavio Centar za istraživanje javnih politika u najnovijem Gigmetru, u Srbiji raste broj radnika na internetu, ali se takođe povećava broj onih frilensera koji rade najmanje plaćene poslove kao što su unos administrativnih podataka i usluge prevođenja i pisanja.

Radna grupa za rešavanje statusa frilensera koju je formirala Vlada Republike Srbije izašla je sa nacrtom predloga za budući poreski tretman radnika koji rade na digitalnim platformama. Kako navode udruženja koja okupljaju frilensere, jedan model bi više odgovarao onima sa manjim prihodima, dok je drugi model namenjen radnicima koji zarađuju više od 1.000 evra mesečno.

Frilenseri, ipak, nisu u većini zadovoljni predloženim modelima i mnogi traže prava koja imaju zaposleni prema Zakonu o radu ("Sl. glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 - odluka US, 113/2017 i 95/2018 - autentično tumačenje).

Na online panelu Gigmetra Srbije - “Mala sila koja menja sve - poreski tretman frilensera”, učesnici su izneli predloge za trajnije rešavanje statusa frilensera u Srbiji.

Iz Centra za istraživanje javnih politika ocenjuju da je problem frilensera moguće dugoročno rešiti tek uvođenjem sintetičkog globalnog poreza na dohodak.

“Ovaj poreski oblik je pogodan da se prilagodi ličnim prilikama poreskog obveznika, čime u dobroj meri ispunjava uslov pravičnosti. Ipak, potrebno je prethodno ojačati kapacitete Poreske uprave, što usvajanje ovog rešenja prolongira dalje u budućnost. Kao prelazno srednjoročno rešenje do uvođenja sintetičkog poreza na dohodak građana moglo bi da bude uvođenje novog člana Zakona o porezu na dohodak građana ("Sl. glasnik RS", br. 24/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 135/2004, 62/2006, 65/2006 - ispr., 31/2009, 44/2009, 18/2010, 50/2011, 91/2011 - odluka US, 7/2012 - usklađeni din. izn., 93/2012, 114/2012 - odluka US, 8/2013 - usklađeni din. izn., 47/2013, 48/2013 - ispr., 108/2013, 6/2014 - usklađeni din. izn., 57/2014, 68/2014 - dr. zakon, 5/2015 - usklađeni din. izn., 112/2015, 5/2016 - usklađeni din. izn., 7/2017 - usklađeni din. izn., 113/2017, 7/2018 - usklađeni din. izn., 95/2018, 4/2019 - usklađeni din. izn., 86/2019, 5/2020 - usklađeni din. izn., 153/2020, 156/2020 - usklađeni din. izn., 6/2021 - usklađeni din. izn., 44/2021, 118/2021, 132/2021 - usklađeni din. izn. i 10/2022 - usklađeni din. izn.) u deo koji uređuje porez na ostale prihode, a po uzoru na prihode sportista i sportskih stručnjaka”, naveli su učesnici.

U pitanju je glava osam drugog dela Zakona o porezu na dohodak građana, kojom je uređen porez na ostale prihode. Ostalim prihodima smatraju se prihodi koje obveznik ostvari davanjem u zakup opreme, transportnih sredstava i drugih pokretnih stvari (čl. 82), dobici od igara na sreću (čl. 83), prihodi od osiguranja lica (čl. 84), prihodi sportista i sportskih stručnjaka (čl. 84a), prihodi po osnovu pružanja ugostiteljskih usluga u skladu sa zakonima kojima se uređuju turizam i ugostiteljstvo (čl. 84b) i drugi prihodi, osim onih koji su posebno izuzeti (čl. 85).

Stopa poreza na ostale prihode iznosi 20 odsto, osim za porez na prihode od osiguranja lica, gde stopa iznosi 15 procenata.

“Upravo bi član 84a Zakona mogao da posluži kao model za uređenje poreza na prihode frilensera. U prvom stavu tog člana nabrojana su lica koja mogu biti obveznici poreza. U drugom stavu definisani su prihodi koji predstavljaju predmet oporezivanja. Treći stav definiše poresku osnovicu kao oporezivi prihod za primanja iz stava 1 i 2, koji čini bruto prihod umanjen za normirane troškove u visini od 50 odsto. Formulisanje člana 84a nije predstavljalo veliki izazov iz aspekta (poresko) pravne tehnike, jer u pravnom sistemu je već postojao Zakon o sportu ("Sl. glasnik RS", br. 10/2016) kojim su na sistemski način prethodno uređena sva relevantna pitanja iz oblasti sporta i pravnih odnosa koji postoje u sportu”, kažu iz Centra.

Učesnici su zaključili da bi pre pristupanja uređenju posebnog poreskog tretmana prihoda frilensera, prethodno trebalo doneti zakon kojim bi se definisao njihov položaj u pravnom sistemu Srbije.

Nakon toga, moguće je unošenjem novog člana u drugom delu Zakona o porezu na dohodak građana predvideti poseban poreski režim za ovu kategoriju prihoda, a po uzoru na prihode sportista i sportskih stručnjaka.

- Predloženi modeli za oporezivanje frilensera -

Model A

- Neoporezivi mesečni prihod od 19.300 dinara koji nije vezan za minimalac. Kvartalno to predstavlja iznos od 57.900 dinara

- Normirani troškovi su 34 odsto

- Osnovica za porez i doprinose dobija se tako što se od ukupnog kvartalnog prihoda oduzmu normirani troškovi i trostruka vrednost neoporezivog mesečnog prihoda

- Na osnovicu će se obračunavati porez po stopi od 10 odsto, doprinosi za zdravstveno osiguranje od 10,3 odsto, kao i doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje po stopi od 25 odsto

Model B

- Neoporezivi iznos na mesečnom nivou 32.000 dinara, odnosno 96.000 dinara kvartalno

- Nema normiranih troškova

- Osnovica za porez i doprinose u ovom slučaju se dobija tako što se od ukupnog kvartalnog prihoda oduzme trostruka vrednost neoporezivog mesečnog prihoda

- Na osnovicu se obračunavaju: porez po stopi od 20 odsto, doprinosi za zdravstveno osiguranje 10,3 odsto i za PIO po stopi od 25 odsto

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 05.11.2022.
Naslov: Redakcija