Zastava Bosne i Hercegovine

Saznajte sve o elektronskom arhiviranju!


1. VEBINAR: Arhivska knjiga: rok za predaju prepisa 30. april


2. Softversko rešenje za automatsko i masovno elektronsko arhiviranje



PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POSEBNIM POSTUPCIMA RADI REALIZACIJE MEĐUNARODNE SPECIJALIZOVANE IZLOŽBE EXPO BELGRADE 2027 - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 (“Službeni glasnik RS”, broj 92/23), u članu 3. stav 1. tačka 4) posle reči: “je Republika Srbija” dodaju se zapeta i reči: “jedinica lokalne samouprave, imaoci javnih ovlašćenja”.

U tački 9) posle reči: “lokaciju” dodaju se zapeta i reči: “kao i privredno društvo koje osniva Republika Srbija radi realizacije i upravljanja drugim sadržajima u okviru Prostornog plana, a koje posluje u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, i čiji zakonski zastupnik može biti fizičko lice ili društvo registrovano u Republici Srbiji”.

Tačka 12) menja se i glasi:

“12) Učesnik je lice koje ispunjava uslove za učesnika međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, u skladu sa Konvencijom o međunarodnim izložbama i propisima donetim za njeno sprovođenje, kao i sponzor, partner i drugo lice koje stekne pravo na postavljanje paviljona za učesnike na međunarodnoj specijalizovanoj izložbi EXPO BELGRADE 2027;”.

U tački 13) tačka na kraju zamenjuje se tačkom zapetom.

Posle tačke 13) dodaju se tač. 14) i 15), koje glase:

“14) Paviljon za učesnike u smislu člana 13. ovog zakona je privremeni izložbeni objekat koji se postavlja i uklanja u skladu sa odredbama ovog zakona radi učešća na međunarodnoj specijalizovanoj izložbi EXPO BELGRADE 2027;

15) EXPO kompleks u smislu ovog zakona je prostorno-funkcionalna celina u okviru Prostornog plana.”.

Član 2.

U članu 8. posle stava 3. dodaje se novi stav 4, koji glasi:

“Za objekte za koje je utvrđeno da podležu izradi studije o proceni uticaja na životnu sredinu, organ nadležan za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli može izdati rešenje o građevinskoj dozvoli i prijavu radova bez saglasnosti nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, uz izjavu odgovornog projektanta da je priložena dokumentacija usaglašena sa merama i uslovima zaštite životne sredine iz studije o proceni uticaja na životnu sredinu. Saglasnost nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu dostavlja se uz zahtev za izdavanje rešenja o upotrebnoj dozvoli.”.

Dosadašnji st. 4-7. postaju st. 5-8.

Posle dosadašnjeg stava 7, koji postaje stav 8, dodaju se novi stav 9. i stav 10, koji glase:

“Investitor može poveriti upravljanje delovima EXPO kompleksa posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene, na osnovu ugovora kojim se, između ostalog, regulišu period upravljanja, uslovi pod kojima se nepokretnosti date na upravljanje mogu davati u zakup ili na korišćenje, kao i naknada za upravljanje i postupak vraćanja nepokretnosti po isteku perioda upravljanja.

Upravljanje EXPO kompleksom u smislu ovog zakona naročito obuhvata definisanje i uređivanje komercijalnih i nekomercijalnih celina i prostora, organizaciju programa, davanje na korišćenje učesnicima i trećim licima, davanje u zakup neposrednom pogodbom ispod tržišne vrednosti, angažovanje trećih lica u cilju održavanja i/ili pružanja drugih usluga, kao i sprovođenje drugih aktivnosti u skladu sa ovim zakonom.”.

Dosadašnji stav 8. briše se.

Dosadašnji stav 9. postaje stav 11.

Član 3.

Član 10. menja se i glasi:

“Član 10.

Za izgradnju objekata u obuhvatu Prostornog plana, rešenja o građevinskoj dozvoli se mogu, zbog složenosti objekta i tehnologije izvođenja radova, po zahtevu investitora, izdavati po fazama izgradnje koje definiše investitor, u skladu sa odredbama ovog zakona i zakona kojim se uređuje izgradnja.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, prva faza za koju se izdaje posebna građevinska dozvola obuhvata izvođenje radova na izgradnji temeljne jame i temelja objekta, uključujući postavljanje i izvođenje šipova, dok druga faza obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta i može se sastojati iz više etapa, koje ne moraju biti definisane idejnim rešenjem i lokacijskim uslovima.

Etape iz stava 2. ovog člana mogu da obuhvate radove na izgradnji određenih delova objekata koji mogu da se izvode tehnološki nezavisno od preostalog dela objekta.

Uz zahtev za izdavanje posebne građevinske dozvole iz stava 2. ovog člana za prvu fazu prilažu se idejni projekat, pozitivni izveštaj o stručnoj kontroli Revizione komisije, tehnička kontrola idejnog projekta i dokaz o odgovarajućem pravu na građevinskom zemljištu.

Posebna građevinska dozvola prve faze izdaje se na osnovu izdatih lokacijskih uslova i dokumentacije iz stava 4. ovog člana, u roku od pet radnih dana od dana podnošenja urednog zahteva.

Uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole za svaku etapu druge faze prilaže se projekat za građevinsku dozvolu, pozitivni izveštaj o stručnoj kontroli Revizione komisije, tehnička kontrola projekta za građevinsku dozvolu i dokaz o odgovarajućem pravu na građevinskom zemljištu.

Građevinska dozvola za svaku etapu druge faze izdaje se na osnovu izdatih lokacijskih uslova i dokumentacije iz stava 6. ovog člana, u roku od pet radnih dana od dana podnošenja urednog zahteva.

Na osnovu konačnog rešenja iz st. 5. i 7. ovog člana, investitor vrši prijavu radova, u skladu sa članom 148. Zakona o planiranju i izgradnji, bez obaveze upisa predbeležbe objekta u izgradnji.

U postupcima ishodovanja građevinske dozvole za svaku narednu etapu druge faze, investitor je u obavezi da Revizionoj komisiji dostavi objedinjeni projekat, koji obuhvata sve prethodne etape i faze.

Rešenje o građevinskoj dozvoli za objekat u celini, izdaje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata.”.

Član 4.

Član 13. menja se i glasi:

“Član 13.

Objekti u okviru Prostornog plana, kao i objekti koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, a u funkciji su realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027, mogu se pustiti u rad, odnosno koristiti, po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled, u skladu sa ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, za objekte koji ispunjavaju osnovne zahteve za objekat propisane zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata i druge uslove propisane podzakonskim aktom iz stava 9. ovog člana.

Odredba stava 1. ovog člana primenjuje se na objekte za koje je izdata građevinska dozvola i privremena građevinska dozvola.

Komisija za tehnički pregled iz člana 155. Zakona o planiranju i izgradnji, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice kome je povereno vršenje tehničkog pregleda, izdaje pozitivan izveštaj o ispunjenosti uslova za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad objekta iz stava 1. ovog člana i o tome bez odlaganja obaveštava Ministarstvo.

Objekti iz stava 1. ovog člana privremeno se puštaju u rad i koriste u trajanju od 24 meseca, počev od dana izdavanja izveštaja iz stava 3. ovog člana.

Investitor je dužan da pre isteka roka iz stava 4. ovog člana pribavi upotrebnu dozvolu za objekte za koje je izdata građevinska dozvola.

Za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike Ministarstvo izdaje privremenu građevinsku dozvolu u skladu sa članom 147. Zakona o planiranju i izgradnji i ovim zakonom.

Uz zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole iz stava 6. ovog člana, koji podnosi učesnik, ne prilažu se lokacijski uslovi.

Izvođenje radova po privremenoj građevinskoj dozvoli iz stava 6. ovog člana može otpočeti tek po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o privremenom puštanju u rad objekata iz stava 1. ovog člana.

Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata iz stava 1. ovog člana, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona iz stava 6. ovog člana.

Po privremenom puštanju u rad, odnosno korišćenju objekata u smislu ovog člana, jedinice lokalne samouprave, javne službe, drugi nadležni organi i tela u obavezi su da preuzmu održavanje površina javne namene predviđenih Prostornim planom koje su izgrađene i koriste se u skladu sa ovim zakonom.”.

Član 5.

Član 16. menja se i glasi:

“Član 16.

Obnova fasada zgrada u smislu člana 1. stav 2. ovog zakona vrši se u skladu sa ovim zakonom i propisima kojima se uređuju izgradnja objekata, stanovanje i održavanje zgrada.

Jedinica lokalne samouprave donosi odluku kojom utvrđuje zgrade na kojima će se izvršiti obnova fasada u skladu sa ovim zakonom.

Za obnovu fasada zgrada iz stava 1. ovog člana, skupština stambene zajednice, odnosno vlasnici posebnih delova zgrade, donose odluku o obnovi fasade zgrade običnom većinom glasova vlasnika posebnih delova, odnosno prisutnih članova skupštine stambene zajednice koji imaju pravo glasa po ovom pitanju.

Kada se obnova fasada zgrada iz stava 1. ovog člana finansira ili sufinansira sredstvima budžeta Republike Srbije, jedinica lokalne samouprave je u obavezi da ministarstvu nadležnom za poslove finansija i Ministarstvu dostavi odluku iz stava 3. ovog člana, kao i sve podatke potrebne za planiranje sredstava u budžetu Republike Srbije.”.

Član 6.

Postupci koji su započeti po Zakonu o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 (“Službeni glasnik RSˮ, broj 92/23), a nisu okončani do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po odredbama ovog zakona.

Član 7.

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA

Zakon o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 (“Službeni glasnik RS”, broj 92 od 27. oktobra 2023. godine, u daljem tekstu: Zakon) donet je 2023. godine u cilju realizacije međunarodnih obaveza Republike Srbije kao domaćina međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027.

Zakonom o potvrđivanju Konvencije o međunarodnim izložbama (“Službeni glasnik RS”, broj 105/09 i “Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori”, broj 6/2023-806), Republika Srbija je ratifikovala Konvenciju o međunarodnim izložbama koja je sačinjena u Parizu dana 22. novembra 1928. godine, sa izmenama i dopunama, i postala je članica Međunarodnog biroa za izložbe od 2010. godine.

Republika Srbija je preuzela međunarodnu obavezu da organizuje međunarodnu specijalizovanu izložbu EXPO BELGRADE 2027 u rokovima i na način koji su predviđeni Konvencijom o međunarodnim izložbama i dokumentima usvojenim, odnosno donetim za njeno sprovođenje, te odlukama Međunarodnog biroa za izložbe.

Na sednici Generalne skupštine Međunarodnog biroa za izložbe održanoj u Parizu dana 26. novembra 2024. godine, usvojen je Dosije za priznanje, na osnovu kojeg je priznata međunarodna specijalizovana izložba EXPO BELGRADE 2027, koja će se održati u Beogradu od 15. maja do 15. avgusta 2027. godine sa temom “Igraj za čovečanstvo - sport i muzika za sve”.

S tim u vezi, osnovni cilj donošenja Zakona o izmenama i dopunama Zakona jeste da se omogući efikasnija realizacija projekata i aktivnosti u vezi sa organizacijom koji su neophodni za ispunjenje međunarodnih obaveza Republike Srbije kao domaćina međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027.

Stoga, predložene izmene i dopune uslovljene su, pre svega potrebom da se svi objekti i infrastruktura izgrade pre početka održavanja izložbe EXPO 2027, a imajući u vidu da je reč o specifičnom načinu građenja objekata koji su po svojoj funkciji različiti, s jedne strane to su montažno - demontažni objekti koji su privremenog karaktera, dok se, sa druge strane, radi o objektima koji su zbog tehnologije procesa izgradnje specifični. Naime, Predlogom zakona predviđeno je da se objekti u okviru Prostornog plana, kao i objekti koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, a u funkciji su realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027, mogu pustiti u rad, odnosno koristiti, po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled iz člana 155. Zakona o planiranju i izgradnji, o ispunjenosti uslova za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata koji ispunjavaju osnovne zahteve propisane zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata i drugih uslova propisanih podzakonskim aktom donetim u skladu sa ovim zakonom. Ovi objekti se privremeno puštaju u rad i koriste u trajanju od dvadeset četiri meseca, počev od dana izdavanja pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled, a investitor je dužan da u tom vremenskom periodu pribavi upotrebnu dozvolu. Navedeno rešenje se razlikuje od rešenja u zakonu kojim se uređuje planiranje i izgradnja, budući da ovi objekti predstavljaju paviljone za učesnike međunarodne specijalizovane izložbe koji su privremenog karaktera i po završetku izložbe biće uklonjeni da bi se na tom mestu gradili objekti koji će biti trajnog karaktera i za koje će biti potrebno pribaviti rešenje o upotrebnoj dozvoli u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja. Takođe, Predlog zakona predviđa da za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike Ministarstvo izdaje privremenu građevinsku dozvolu, dok izvođenje radova po privremenoj građevinskoj dozvoli može da otpočne tek po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o privremenom puštanju u rad objekata, s tim da Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike.

Zatim, kako bi se ispunile sve preuzete međunarodne obaveze u vezi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 u rokovima i na način koji su predviđeni Konvencijom o međunarodnim izložbama i dokumentima usvojenim, odnosno donetim za njeno sprovođenje, te odlukama Međunarodnog biroa za izložbe, za objekte koji se grade za potrebe realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 propisano je da se studija o proceni uticaja na životnu sredinu dostavlja uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole, s tim da se saglasnost nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu dostavlja uz zahtev za izdavanje rešenja o upotrebnoj dozvoli, a organ nadležan za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli može izdati rešenje o građevinskoj dozvoli i prijavu radova bez saglasnosti nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, uz izjavu odgovornog projektanta da je priložena dokumentacija usaglašena sa merama i uslovima zaštite životne sredine iz studije o proceni uticaja na životnu sredinu.

Takođe, postojeći zakon predviđa mogućnost da se za izgradnju objekata u obuhvatu Prostornog plana, rešenja o građevinskoj dozvoli mogu, zbog složenosti objekata i tehnologije izvođenja radova, po zahtevu investitora, izdavati po fazama izgradnje koje definiše investitor, pri čemu se posebna građevinska dozvola izdaje za prvu fazu izgradnje koja obuhvata izvođenje radova na izgradnji temeljne jame i temelja objekta, uključujući postavljanje i izvođenje šipova dok druga faza obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta. Predlog zakona predviđa da se u drugoj fazi izgradnje objekta, koja obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta, mogu izdavati građevinske dozvole za etape koje obuhvataju radove na izgradnji određenih delova objekata koji mogu da se izvode tehnološki nezavisno od preostalog dela objekta i propisana je dokumentacija koja se prilaže uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole za etapu. Za objekat u celini, građevinska dozvola se izdaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata.

Takođe, jedan od bitnih ciljeva donošenja ovog zakona jeste da se omogući posebnom privrednom društvu, odnosno društvu posebne namene, osnovanim od strane Republike Srbije da upravljaju delovima EXPO kompleksa pre, tokom i nakon održavanja međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, a sve u cilju pravovremenog ispunjenja obaveza preuzetih prema Međunarodnom birou za izložbe i njegovim članicama.

Kako će se određeni sadržaji u vezi sa izložbom odvijati na različitim lokacijama, javila se potreba da jedinice lokalne samouprave urede lokacije i prostore u kojima će se odvijati aktivnosti u vezi sa izložbom, pa je Predlogom zakona predviđeno da se obnova fasada zgrada u određenim urbanističkim zonama i celinama vrši u skladu sa ovim zakonom i propisima kojima se uređuju izgradnja objekata, stanovanje i održavanje zgrada, a jedinica lokalne samouprave donosi odluku kojom utvrđuje zgrade na kojima će se izvršiti obnova fasada. Obnova fasada je u funkciji zaštite i očuvanja kulturnih, istorijskih i društvenih obeležja gradova i unapređenja turističkih potencijala lokalnih samouprava što može imati pozitivne finansijske efekte kako na lokalnu samoupravu, tako i na Republiku Srbiju. Na ovaj način pruža se podrška lokalnim samoupravama da iskažu svoje mogućnosti u okviru projekta EXPO BELGRADE 2027 koji je proglašen za projekat od značaja za Republiku Srbiju i čija realizacija predstavlja opšti interes od značaja za sveukupni privredni razvoj Republike Srbije.

Predloženim izmenama i dopunama Zakona, realizacija projekta se uređuje na delimično drugačiji način od opštih propisa, a bez narušavanja osnovnih principa propisanih drugim zakonima. Zakon o izmenama i dopunama Zakona, koji je po svojoj pravnoj prirodi lex specialis u odnosu na druge zakone, donosi se imajući u vidu da je ovo projekat od značaja za Republiku Srbiju i da se izvršavaju međunarodne obaveze u u skladu sa Konvencijom o međunarodnim izložbama.

Zbog svega napred navedenog predlaže se donošenje ovog zakona, kojim će se omogućiti brža i efikasnija realizacija projekata od značaja za Republiku Srbiju.

III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA

U članu 1. Predloga zakona izmenjen je član 3. Zakona, odnosno izvršena su preciziranja značenja pojedinih pojmova i unete su definicije određenih novih pojmova u cilju usaglašavanja sa važećim pravnim okvirom Republike Srbije i uz uvažavanje drugih predloženih izmena i dopuna Zakona.

Izvršena je dopuna definicije investitora tako da obuhvati jedinice lokalne samouprave i imaoce javnih ovlašćenja, u cilju omogućavanja da se, za pojedinačne lokacije u okviru Prostornog plana, i ova lica pojave kao investitori u smislu ovog zakona, kako bi i oni u roku izvršili svoje obaveze radi realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027 koji je proglašen za projekat od značaja za Republiku Srbiju i čija realizacija predstavlja opšti interes za sveukupni privredni razvoj Republike Srbije.

Izvršena je dopuna definicije društva posebne namene tako da obuhvati i privredno društvo koje osniva Republika Srbija radi realizacije i upravljanja drugim sadržajima u okviru Prostornog plana, a koje posluje u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, i čiji zakonski zastupnik može biti fizičko lice ili društvo registrovano u Republici Srbiji.

Izvršena je izmena definicije učesnika u cilju preciziranja, odnosno usklađivanja iste sa Zakonom o potvrđivanju Konvencije o međunarodnim izložbama (“Službeni glasnik RS”, broj 105/09 i “Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori”, broj 6/2023-806) i propisima donetim za njeno sprovođenje.

Dodata je definicija paviljona za učesnike kao privremenog izložbenog objekta koji se postavlja i uklanja u skladu sa odredbama ovog zakona radi učešća na međunarodnoj specijalizovanoj izložbi EXPO BELGRADE 2027, u cilju preciziranja obaveze prema učesnicima međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 i drugim licima.

Dodata je definicija EXPO kompleksa kao prostorno-funkcionalne celine u okviru Prostornog plana, u cilju preciziranja područja koje se može dati na upravljanje posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene.

U članu 2. Predloga zakona izmenjen je član 8. Zakona, na način da je za objekte za koje je utvrđeno da podležu izradi studije o proceni uticaja na životnu sredinu, propisano da organ nadležan za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli može izdati rešenje o građevinskoj dozvoli i prijavu radova bez saglasnosti nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, uz izjavu odgovornog projektanta da je priložena dokumentacija usaglašena sa merama i uslovima zaštite životne sredine iz studije o proceni uticaja na životnu sredinu, pri čemu se saglasnost nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu dostavlja uz zahtev za izdavanje rešenja o upotrebnoj dozvoli, a sve u cilju efikasnije realizacije projekta. Takođe, propisano je da investitor može poveriti upravljanje delovima EXPO kompleksa posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene, na osnovu ugovora kojim se, između ostalog, regulišu period upravljanja, uslovi pod kojima se nepokretnosti date na upravljanje mogu davati u zakup ili na korišćenje, kao i naknada za upravljanje i postupak vraćanja nepokretnosti po isteku perioda upravljanja, u cilju omogućavanja realizacije međunarodnih obaveza koje je Republika Srbija preuzela kao domaćin međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027. Konačno, definisano je upravljanje EXPO kompleksom tako da naročito obuhvata definisanje i uređivanje komercijalnih i nekomercijalnih celina i prostora, organizaciju programa, davanje na korišćenje učesnicima i trećim licima, davanje u zakup neposrednom pogodbom ispod tržišne vrednosti, angažovanje trećih lica u cilju održavanja i/ili pružanja drugih usluga, organizaciju i koordinaciju usluga javnih službi, kao i sprovođenje drugih aktivnosti u skladu sa Predlogom zakona.

U članu 3. Predloga zakona izmenjen je član 10. Zakona, na način da se briše referisanje na objekte visokogradnje, kako bi postupak izgradnje obuhvatio i objekte koji ne predstavljaju visokogradnju. Ovim članom je propisano da se za izgradnju objekata u obuhvatu Prostornog plana, rešenja o građevinskoj dozvoli mogu, zbog složenosti objekata i tehnologije izvođenja radova, po zahtevu investitora, izdavati po fazama izgradnje koje definiše investitor, pri čemu se posebna građevinska dozvola izdaje za prvu fazu izgradnje koja obuhvata izvođenje radova na izgradnji temeljne jame i temelja objekta, uključujući postavljanje i izvođenje šipova dok druga faza obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta.

Propisano je da druga faza izgradnje objekata u obuhvatu Prostornog plana obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta i da se može sastojati iz više etapa koje ne moraju biti definisane idejnim rešenjem i lokacijskim uslovima. Dodatno je precizirano da etape iz druge faze mogu da obuhvate radove na izgradnji određenih delova objekata koji mogu da se izvode tehnološki nezavisno od preostalog dela objekta.

Takođe, propisano je da se uz zahtev za izdavanje posebne građevinske dozvole za prvu fazu prilažu idejni projekat, pozitivni izveštaj o stručnoj kontroli Revizione komisije, tehnička kontrola idejnog projekta i dokaz o odgovarajućem pravu na građevinskom zemljištu, kao i da se posebna građevinska dozvola prve faze izdaje na osnovu izdatih lokacijskih uslova i prethodno navedene dokumentacije, u roku od pet radnih dana od dana podnošenja urednog zahteva.

Dodatno, propisano je da se uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole za svaku etapu druge faze prilaže projekat za građevinsku dozvolu, pozitivni izveštaj o stručnoj kontroli Revizione komisije, tehnička kontrola projekta za građevinsku dozvolu i dokaz o odgovarajućem pravu na građevinskom zemljištu, kao i da se građevinska dozvola za svaku etapu druge faze izdaje se na osnovu izdatih lokacijskih uslova i prethodno navedene dokumentacije, u roku od pet radnih dana od dana podnošenja urednog zahteva.

Shodno navedenom, propisana je obaveza investitora da vrši prijavu radova, u skladu sa članom 148. Zakona o planiranju i izgradnji, bez obaveze upisa predbeležbe objekta u izgradnji, a na osnovu konačnih rešenja o izdavanju posebne građevinske dozvole, odnosno građevinske dozvole.

Takođe, propisana je obaveza investitora da prilikom ishodovanja građevinske dozvole za svaku narednu etapu druge faze, Revizionoj komisiji dostavi objedinjeni idejni projekat, koji obuhvata sve prethodne etape i faze, u cilju usklađivanja sa drugim predloženim izmenama i dopunama Zakona.

Na kraju, precizirano je da se rešenje o građevinskoj dozvoli za objekat u celini izdaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata.

U članu 4. Predloga zakona izmenjen je član 13. Zakona, na način da propisuje da se objekti u okviru Prostornog plana i oni koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, a u funkciji su realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027, mogu pustiti u rad, odnosno koristiti po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled, u skladu sa Predlogom zakona i zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata, za objekte koji ispunjavaju osnovne zahteve za objekat propisane zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata i druge uslove propisane podzakonskim aktom iz ovog člana.

Propisano je da Komisija za tehnički pregled, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice kome je povereno vršenje tehničkog pregleda, izdaje pozitivan izveštaj o ispunjenosti uslova za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad, i o tome, bez odlaganja, obaveštava Ministarstvo. Dalje je predviđeno da se ove odredbe odnose na objekte za koje je izdata građevinska dozvola i privremena građevinska dozvola. Takođe je propisano da privremeno puštanje u rad i korišćenje može trajati najduže dvadeset i četiri meseca počev od dana izdavanja pozitivnog izveštaja, a da je investitor dužan da, pre isteka tog roka, pribavi upotrebnu dozvolu za objekte za koje je izdata građevinska dozvola. Navedena dopuna je predložena sa ciljem stvaranja uslova za efikasniju realizaciju projekta izgradnje EXPO kompleksa.

Takođe, propisano je da Ministarstvo izdaje privremenu građevinsku dozvolu, za postavljanje i uklanjanje paviljona. Dodatno, propisano je i da se uz zahtev za izdavanje privremene građevinske dozvole, koji podnosi učesnik, ne prilažu lokacijski uslovi. Takođe predviđeno je da se privremena građevinska dozvola izdaje se u skladu sa članom 147. Zakona o planiranju i izgradnji i Predlogom zakona, pri čemu izvođenje radova po privremenoj građevinskoj dozvoli može otpočeti tek po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o privremenom puštanju u rad objekata iz stava 1. ovog člana. Propisano je i da Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona. Ova izmena predložena je u cilju stvaranja uslova za efikasnu organizaciju i realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, odnosno u cilju ispunjenja obaveza koje je Republika Srbija preuzela prema Međunarodnom birou za izložbe i učesnicima međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027.

Dodatno, propisano je da po privremenom puštanju u rad, odnosno korišćenju objekata u smislu člana 4. Predloga zakona, jedinice lokalne samouprave, javne službe, drugi nadležni organi i tela u obavezi su da preuzmu održavanje površina javne namene predviđene Prostornim planom koje su izgrađene i koriste se u skladu sa Predlogom zakona.

U članu 5. Predloga zakona u potpunosti je izmenjen član 16. Zakona, kojim se sada propisuje da će se obnova fasada zgrada u smislu člana 1. stav 2. Predloga zakona vršiti u skladu sa Predlogom zakona i propisima kojima se uređuje izgradnja objekata, stanovanje i održavanje zgrada, kao i da jedinica lokalne samouprave donosi odluku kojom utvrđuje zgrade na kojima će se izvršiti obnova fasada u skladu sa ovim zakonom, koju dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove planiranja i izgradnje, kao i ministarstvu nadležnom za poslove finansija zajedno sa svim podacima potrebnim za planiranje sredstava u budžetu Republike Srbije, ukoliko se obnova fasada zgrada finansira ili sufinansira sredstvima budžeta Republike Srbije.

Takođe, propisano je da za obnovu fasada zgrada Skupština stambene zajednice, odnosno vlasnici posebnih delova zgrade donose Odluku o obnovi fasade zgrade običnom većinom glasova vlasnika posebnih delova, odnosno prisutnih članova skupštine stambene zajednice koji imaju pravo glasa po ovom pitanju.

U čl. 6. i 7. Predloga zakona uređeno je okončanje započetih postupaka u cilju izbegavanja paralelne primene različitih zakona, uz očuvanje pravne sigurnosti i procesnih prava stranaka i stupanje na snagu ovog zakona.

IV. PROCENA IZNOSA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE ZAKONA

Sredstva za sprovođenje ovog zakona će biti obezbeđena u budžetu Republike Srbije.

V. RAZLOZI ZA STUPANJE NA SNAGU ZAKONA NAREDNOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U “SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”

Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije” budući da za to postoje naročito opravdani razlozi koji se ogledaju u neophodnosti nastavka izgradnje objekata i infrastrukture u okviru Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona - druga faza, odnosno drugih faza Prostornog plana područja posebne namene Nacionalnog fudbalskog stadiona, drugim prostornim celinama van obuhvata Prostornog plana, a koje su u funkciji realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, kao i izgradnju Nacionalnog fudbalskog stadiona i stambenih objekata za smeštaj učesnika i posetilaca, a u cilju pravovremenog ispunjenja obaveza preuzetih od strane Republike Srbije prema Međunarodnom birou za izložbe i njegovim članicama.

VII. ANALIZA EFEKATA

PRILOG 2:

Ključna pitanja za analizu postojećeg stanja i

pravilno definisanje promene koja se predlaže

1) Koji pokazatelji se prate u oblasti, koji su razlozi zbog kojih se ovi pokazatelji prate i koje su njihove vrednosti

U skladu sa Zakonom o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 (“Službeni glasnik RS”, broj 92/23)(u daljem tekstu: Zakon) osnovano je 7 privrednih društava posebne namene, čiji je vlasnik Republika Srbija, radi izgradnje stambenih objekata za smeštaj učesnika i posetilaca Specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 i radi izgradnje sportskog kompleksa za vodene sportove, a u okviru Prostornog plana, pod poslovnim imenom: “SPV Galovica 1” doo Beograd, “SPV Galovica 2” doo Beograd, “SPV Galovica 3” doo Beograd, “SPV Petrac 1” doo Beograd, “SPV Petrac 2” doo Beograd, “SPV Petrac 3” doo Beograd i “SPV Akvatik centar” doo Beograd.

Takođe, u skladu sa Zakonom, osnovano je posebno privredno društvo radi pripreme i održavanja Izložbe, pod poslovnim imenom “EXRO 2027” d.o.o. Beograd, koje je ujedno i Organizator izložbe i koje obavlja sledeće ključne aktivnosti: (i) priprema, organizacija i održavanje Izložbe; (ii) razvoj i promocija Izložbe u zemlji i inostranstvu; (iii) implementacija mera neophodnih za koordinaciju i organizaciju Izložbe; (iv) privlačenje potencijalnih investicija u projekte koji će se realizovati na prostoru Izložbe; (v) osnivanje tzv. “One-stop-shop” sa posebnom online platformom radi olakšavanja pružanja usluga i procedura za učesnike; (vi) organizacija kongresa, izložbi i sajmova u zemlji i inostranstvu, u vezi sa promovisanjem Izložbe i njenih tema; (vii) drugi povezani i srodni poslovi. Organizator, u skladu sa Konvencijom o međunarodnim izložbama i propisima donetim za njenu primenu, ima niz obaveza i odgovornosti prema učesnicima izložbe, uključujući i vršenje nadzora nad primenom pravila i smernica koja se odnose na izložbu.

U skladu sa Zakonom izvode se radovi po projektima koji su proglašeni projektima od značaja, odnosno posebnog značaja za Republiku Srbiju, a za potrebe održavanja međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 koja će se održati u Beogradu od 15. maja do 15. avgusta 2027. godine sa temom “Igraj za čovečanstvo - sport i muzika za sve”. Za projekat izgradnje objekata za EXPO, za fazu A i B su pribavljeni lokacijski uslovi, dok je za fazu A pribavljena i građevinska dozvola na osnovu koje su prijavljeni radovi. Za prvu fazu izgradnje Nacionalnog fudbalskog stadiona koja obuhvata temeljnu konstrukciju, izvršena je prijava radova na osnovu ishodovane građevinske dozvole i pribavljeni su lokacijski uslovi za ceo objekat. Za projekat Linijske infrastrukture, za izgradnju različitih ulica u okviru projekta pribavljeni su lokacijski uslovi, građevinske dozvole, prijava radova i pozitivan izveštaj revizione komisije. Što se tiče izgradnje objekata za smeštaj učesnika i posetilaca gde su investitori društva posebne namene osnovana od strane Republike Srbije, u procesu izgradnje prijavljeni su radova za 9 pribavljenih građevinskih dozvola.

2) Da li su uočeni problemi u oblasti i na koga se oni odnose? Predstaviti uzroke i posledice problema.

Imajući u vidu rokove određene u skladu sa međunarodnopravnim obavezama Republike Srbije kao domaćina međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, utvrđeno je da rešenja postojećeg zakona nisu najcelishodnija u kontekstu blagovremene realizacije tih obaveza, naročito u domenu izgradnje objekata i infrastrukture. Naime, pojavila se potreba za uvođenjem efikasnijeg režima ishodovanja neophodnih dozvola i druge potrebne dokumentacije kako bi svi objekti i infrastruktura bili izgrađeni pre početka održavanja međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, a imajući u vidu da je reč o specifičnom načinu građenja objekata koji su po svojoj funkciji različiti.

3) Koja promena se predlaže?

Izmenama zakona izvršena je dopuna definicije investitora tako da obuhvati jedinice lokalne samouprave i imaoce javnih ovlašćenja, pored Republike Srbije i privrednog društva koje osniva Republika Srbija, koje ima prava i obaveze investitora u skladu sa odredbama ovog zakona i zakona kojim se uređuje izgradnja objekata.

Dopunjen je član 8. Zakona, na način da je, za objekte za koje je utvrđeno da podležu izradi studije o proceni uticaja na životnu sredinu, u skladu sa propisima kojima se uređuje životna sredina, propisano je da organ nadležan za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli može izdati rešenje o građevinskoj dozvoli i prijavu radova bez saglasnosti na studiju o proceni uticaja, uz izjavu odgovornog projektanta da je priložena dokumentacija usaglašena sa merama i uslovima zaštite životne sredine, pri čemu se saglasnost nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu dostavlja uz zahtev za izdavanje rešenja o upotrebnoj dozvoli, a sve u cilju efikasnije realizacije projekta.

Takođe, izmenama zakona je propisano da investitor može poveriti upravljanje delovima EXPO kompleksa posebnom privrednom društvu ili društvu posebne namene, određujući da upravljanje EXPO kompleksom naročito obuhvata definisanje i uređivanje komercijalnih i nekomercijalnih celina i prostora, organizaciju programa, davanje na korišćenje učesnicima i trećim licima, davanje u zakup neposrednom pogodbom ispod tržišne vrednosti, angažovanje trećih lica u cilju održavanja i/ili pružanja drugih usluga, organizaciju i koordinaciju usluga javnih službi, kao i sprovođenje drugih aktivnosti u skladu sa Predlogom zakona.

Postojeći zakon predviđa mogućnost da se za izgradnju objekata u obuhvatu Prostornog plana, rešenja o građevinskoj dozvoli mogu, zbog složenosti objekata i tehnologije izvođenja radova, po zahtevu investitora, izdavati po fazama izgradnje koje definiše investitor, pri čemu se posebna građevinska dozvola izdaje za prvu fazu izgradnje koja obuhvata izvođenje radova na izgradnji temeljne jame i temelja objekta, uključujući postavljanje i izvođenje šipova dok druga faza obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta. Izmene zakona propisuju da se u drugoj fazi izgradnje objekta, koja obuhvata radove na izgradnji preostalog dela objekta, mogu izdavati građevinske dozvole za etape koje obuhvataju radove na izgradnji određenih delova objekata koji mogu da se izvode tehnološki nezavisno od preostalog dela objekta i propisana je dokumentacija koja se prilaže uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole za etapu. Za objekat u celini, građevinska dozvola se izdaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata.

Izmenama zakona predviđeno je da se objekti u okviru Prostornog plana, kao i objekti koji nisu obuhvaćeni Prostornim planom, a u funkciji su realizacije projekta EXPO BELGRADE 2027, mogu pustiti u rad, odnosno koristiti, po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled iz člana 155. Zakona o planiranju i izgradnji, o ispunjenosti uslova za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad za objekte koji ispunjavaju osnovne zahteve propisane zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata i druge uslove propisane podzakonskim aktom donetim u skladu sa ovim zakonom. Ovi objekti se privremeno puštaju u rad i koriste u trajanju od dvadeset četiri meseca, počev od dana izdavanja pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled, a investitor je dužan da u tom vremenskom periodu pribavi upotrebnu dozvolu. Navedeno rešenje se razlikuje od rešenja u zakonu kojim se uređuje planiranje i izgradnja, budući da ovi objekti predstavljaju paviljone za učesnike međunarodne specijalizovane izložbe koji su privremenog karaktera i po završetku izložbe biće uklonjeni da bi se na tom mestu gradili objekti koji će biti trajnog karaktera i za koje će biti potrebno pribaviti rešenje o upotrebnoj dozvoli u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja. Takođe, Predlog zakona predviđa da za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike Ministarstvo izdaje privremenu građevinsku dozvolu, dok izvođenje radova po privremenoj građevinskoj dozvoli može da otpočne tek po izdavanju pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički pregled o privremenom puštanju u rad objekata, s tim da Vlada bliže uređuje uslove, način i postupak za privremeno korišćenje, odnosno puštanje u rad objekata, kao i pravila za postavljanje i uklanjanje paviljona za učesnike.

Kako će se određeni sadržaji u vezi sa izložbom odvijati na različitim lokacijama, javila se potreba da jedinice lokalne samouprave urede lokacije i prostore u kojima će se odvijati aktivnosti u vezi sa izložbom, pa je Predlogom zakona predviđeno je da se obnova fasada zgrada u određenim urbanističkim zonama i celinama vrši u skladu sa ovim zakonom i propisima kojima se uređuje izgradnja objekata, stanovanje i održavanje zgrada, a jedinica lokalne samouprave donosi odluku kojom utvrđuje zgrade na kojima će se izvršiti obnova fasada. Obnova fasada je u funkciji zaštite i očuvanja kulturnih, istorijskih i društvenih obeležja gradova i unapređenja turističkih potencijala lokalnih samouprava što može imati pozitivne finansijske efekte kako na lokalnu samoupravu, tako i na Republiku Srbiju. Na ovaj način pruža se podrška lokalnim samoupravama da iskažu svoje mogućnosti u okviru projekta EXPO BELGRADE 2027 koji je proglašen za projekat od značaja za Republiku Srbiju i čija realizacija predstavlja opšti interes od značaja za sveukupni privredni razvoj Republike Srbije.

PRILOG 3:

Ključna pitanja za utvrđivanje ciljeva

1) Zbog čega je neophodno postići željenu promenu na nivou društva? (odgovorom na ovo pitanje definiše se opšti cilj).

Predloženim izmenama i dopunama se pojedina pitanja regulisana Zakonom o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 uređuju na delimično drugačiji način, odnosno pojednostavljuju se pojedine procedure u određenim oblastima, pre svega u oblasti građenja, kako bi se ubrzala izgradnja objekata i infrastrukture potrebnih za realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, čime se omogućava Republici Srbiji da na vreme ispuni svoje međunarodno preuzete obaveze i uspešno organizuje ovu prestižnu manifestaciju.

2) Na osnovu kojih pokazatelja učinka će biti moguće utvrditi da li je došlo do ostvarivanja opštih odnosno posebnih ciljeva?

Imajući u vidu kratke rokova za organizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, Ministarstvo finansija koje vrši nadzor nad primenom odredaba ovog Zakona, predlaže donošenje Zakona o izmenama i dopunama sa ciljem blagovremenog završetka svih planiranih radova na izgradnji objekata i infrastrukture u okviru projekta EXPO BELGRADE 2027 do juna 2026. godine i uspešne organizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, što će imati dalekosežne pozitivne efekte, kako na politički uticaj i renome Republike Srbije u međunarodnim odnosima, tako i na očekivani ekonomski rast naše zemlje u narednih nekoliko godina.

U pitanju je složeni projekat koji zahteva savremeni i inovativni pristup u njegovoj realizaciji, nove standarde, programe, primenu visoke tehnologije, angažovanje stručnjaka iz mnogih oblasti i koordinisan rad različitih organa i ustanova.

PRILOG 5:

Ključna pitanja za analizu finansijskih efekata

1) Kakve će efekte izabrana opcija imati na javne prihode i rashode u srednjem i dugom roku?

Do kakvih će finansijskih efekata dovesti donošenje i primena Zakona o izmenama i dopunama Zakona o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 nije moguće proceniti jednostrano i na uobičajeni način bez sagledavanja značaja i vrednosti celokupnog projekta EXPO BELGRADE 2027 za sveukupni privredni razvoj Republike Srbije.

2) Da li je finansijske resurse za sprovođenje izabrane opcije potrebno obezbediti u budžetu, ili iz drugih izvora finansiranja i kojih?

Iz budžeta Republike Srbije se izdvajaju sredstva potrebna za realizaciju projekta EXPO BELGRADE 2027.

 PRILOG 8:

Ključna pitanja za analizu efekata na životnu sredinu

1) Da li izabrana opcija utiče i u kojem obimu utiče na životnu sredinu, uključujući efekte na kvalitet vode, vazduha i zemljišta, kvalitet hrane, urbanu ekologiju i upravljanje otpadom, sirovine, energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije?

U skladu sa Predlogom zakona, za objekte za koje je utvrđeno da podležu izradi studije o proceni uticaja na životnu sredinu, u skladu sa propisima kojima se uređuje životna sredina, predlog je da se pribavi saglasnost nadležnog organa na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu pri ishodovanju rešenja o upotrebnoj dozvoli, a da se, pri ishodovanju rešenja o građevinskoj dozvoli, podnosi izjava odgovornog projektanta da je priložena dokumentacija usaglašena sa merama i uslovima zaštite životne sredine. Ovo predloženo rešenje ima za isključiv cilj povećanje efikasnosti u postupku ishodovanja neophodnih dozvola, kako bi se ispunile sve preuzete međunarodne obaveze u vezi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027 u rokovima i na način koji su predviđeni Konvencijom o međunarodnim izložbama i dokumentima usvojenim, odnosno donetim za njeno sprovođenje.

PRILOG 9:

Ključna pitanja za analizu upravljačkih efekata

1) Da li se izabranom opcijom uvode organizacione, upravljačke ili institucionalne promene i koje su to promene?

U skladu sa odredbom člana 3. stav 1. tačka 9. postojećeg zakona osnovano je sedam privrednih društava posebne namene, čiji je vlasnik Republika Srbija, od čega je šest privrednih društava posebne namene osnovano radi izgradnje stambenih objekata za smeštaj učesnika i posetilaca Specijalizovane izložbe EXPO BELGRADE 2027, a jedno privredno društvo posebne namene radi izgradnje sportskog kompleksa za vodene sportove, dok predložene izmene i dopune člana 3. stav 1. tačka 9. postojećeg zakona imaju za cilj da se omogući osnivanje privrednog društva posebne namene od strane Republike Srbije, radi realizacije i upravljanja drugim sadržajima u okviru Prostornog plana, kako bi se sprovele sve aktivnosti potrebne za realizaciju Izložbe.

2) Da li postojeća javna uprava ima kapacitet za sprovođenje izabrane opcije (uključujući i kvalitet i kvantitet raspoloživih kapaciteta) i da li je potrebno preduzeti određene mere za poboljšanje tih kapaciteta?

Predloženim izmenama i dopunama ne menjaju se niti proširuju nadležnosti Revizione komisije, Komisije za tehnički pregled objekata ili jedinica lokalne samouprave, javnih službi, drugih nadležnih organa i tela, već je namera da se u najvećoj meri iskoriste njihovi postojeći resursi i kapaciteti, zbog čega nije potrebno preduzeti određene mere za poboljšanje tih kapacitete

3) Koje dodatne mere treba sprovesti i koliko vremena će biti potrebno da se sprovede izabrana opcija i obezbedi njeno kasnije dosledno sprovođenje, odnosno njena održivost?

Predlogom zakona ne propisuje se rok u kome jedinica lokalne samouprave donosi odluku kojom utvrđuje zgrade na kojima će se izvršiti obnova fasada, već se predviđa da radi planiranja sredstava u budžetu Republike Srbije, jedinica lokalne samouprave predmetnu odluku, zajedno sa svim potrebnim podacima dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove finansija i ministarstvu nadležnom za poslove planiranja i izgradnje.


Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 17.01.2025.