PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Kazne za pravna lica su od 100.000 do 800.000 dinara, za preduzetnike od 50.000 do 200.000 a za fizička lica od 6.000 do 20.000 dinara
Zimske gume na vozilima biće obavezne od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica, kako je to propisano Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015, 14/2016, 108/2016, 7/2017 - ispr., 63/2017, 45/2018, 70/2018, 95/2018, 104/2018, 93/2019, 2/2020 - ispr., 64/2021, 129/2021 - dr. pravilnik, 143/2022, 110/2022 - dr. pravilnik, 48/2023 i 24/2024). Od 1. novembra važi i odredba koja se tiče posedovanja zimske opreme, a u nju, sem odgovarajućih guma, spadaju i lanci za sneg koje koristite na delovima puta gde je znakom jasno obeležena njihova upotreba po snegu.
Prema Pravilniku, u obavezi ste da imate sve četiri zimske gume sa oznakom M+S (MS, M-S ili M&S) u periodu od 1. novembra do 1. aprila, a pri tome šara na gumama ne sme da ima dubinu manju od 4 milimetra.
Tolerancija postoji ukoliko nema zadržanog snega i leda na kolovozu, jer propis ne nalaže kao obavezu da ih koristimo ukoliko na putu nema snega, leda ili poledice i kaznu nećete platiti. To znači da vozači u periodu od 1. novembra do 1. aprila mogu da voze i na letnjim gumama ako su putevi suvi.
Ipak, savetuje se da je najbolje da tokom čitavog navedenog perioda na vozilu imate adekvatne gume i za to postoje razlozi.
Sneg, led i poledica nisu jedini razlozi zašto biste letnje gume na svom automobilu zamenili zimskim gumama. Bitna je i temperatura vazduha, a stručnjaci se uglavnom slažu u tome da je 7 stepeni Celzijusa temperatura koja bi trebalo da posluži kao odrednica kada treba menjati gume.
Ako, pak, sve ove troškove jednostavno izbegnete i u periodu od 1. novembra do 1. aprila se na ulici ili putu nađete u automobilu sa letnjim gumama, a kolovoz kojim se krećete nije suv, može vas očekivati kazna od 10.000 do 20.000 dinara, ako ste odgovorno lice kazna je od 6.000 do 50.000 dinara, dok je kazna za pravno lice u rasponu od 60.000 do čak 800.000 dinara!
Kako objašnjavaju saobraćajni stručnjaci, osim što ima drugačije šare na gaznoj površini, zimska guma se od letnje razlikuje i po tome što je izrađena od drugačije smeše.
Razlog je da se na niskim temperaturama ne bi previše stvrdnula i kako bi pružila bolje prijanjanje za asfalt. Tada je kraći zaustavni put prilikom kočenja, kao i bolje ponašanje vozila prilikom nagle promene pravca i u krivinama.
Agencija za bezbednost saobraćaja navodi da su zimski pneumatici preporučljivi i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od sedam stepeni.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ranije je upozorio da "temperatura kolovoza može da bude znatno niža od spoljne". Za letnje gume je problem je jer na temperaturama nižim od 7 stepeni Celzijusovih gube svoju najvažniju karakteristiku – dobro prijanjanje. Njihov zaustavni put prilikom kočenja je tada i do dva puta duži od uobičajenog traga koji ostavljaju zimski pneumatici.
Kako objašnjavaju saobraćajni eksperti, čak i pri brzini od samo 30 km/h po snegu zaustavićete se nekoliko metara dalje sa letnjim nego sa zimskim gumama pri iznenadnom kočenju, na primer, kada vam na kolovoz “izleti” pešak. Zaustavni put kočenja iznosi 68 metara, dok je sa zimskim gumama 57 metara, što nije nimalo zanemarljiva razlika.
Prema analizi sajta internet-prodaja-guma.com osam je najbitnijih razloga zbog čega je važno imati zimske gume na vozilu, pa ih prenosimo u celini.
Kraći kočioni put po snegu
Prvenstveno zbog dubine i oblika šare, ali i smeše od koje je napravljena, zimska guma mnogo bolje koči po snegu. Nebrojeni testovi potvrdili su da razlika u odnosu na letnje gume može da bude zaista drastična. Zimske gume su napravljene od mekše smeše, koja zadržava dobre karakteristike i kada temperatura ode ispod nule.
Gubitak kontrole
Pogon na svim točkovima i ESP (sistem za kontrolu stabilnosti) od slabe su pomoći ako odlučite da sa letnjim gumama vozite u zimskim uslovima, a to posebno važi za vlasnike atraktivnih džipova, SUV-ova i krosovera sa širokim niskoprofilnim gumama.
Zaglavljivanje u snegu
Pao je sneg, a vi vozite na letnjim gumama. Dok ste na očišćenom i solju i rizlom posutom putu, sve je lako. Ali, ako ste se zatekli na delu puta ili ulice koja je neočišćena, ili pokušate da se parkirate na neočišćeno parking mesto, sledi agonija jer se točkovi jednostavno vrte u "prazno", dok bi sa zimskim gumama u istoj situaciji nastavili put bez problema.
Lakše kretanje iz mesta u teškim uslovima
Zahvaljujući obliku i dubini šare, kao i odgovarajućoj smeši od koje su napravljene, sa zimskim gumama auto će mnogo lakše kretati iz mesta po snegu i ledu, naročito ako je reč o uzbrdici. Letnje gume su neuporedivo sklonije proklizavanju pri kretanju iz mesta, a od velike pomoći neće biti ni ASR ili TCS sistemi koji služe da spreče proklizavanje pogonskih točkova.
Manja šansa da izazovete udes
Pošto će automobil sa zimskim gumama bolje kočiti i po snegu i po suvom asfaltu, mnogo je manja šansa da ćete udariti drugi automobil ili pešaka. Ponekad, ako uspete da se zaustavite samo pola metra ranije, to za pešaka može da znači razliku između života i smrti. Što se tiče udaranja drugih vozila, noviji automobili su tako napravljeni da šteta može da bude ogromna čak i pri blagom udesu pri maloj brzini.
Koliko koštaju zimske gume, i koje su jeftinije?
Najjeftinije zimske pneumatike, one koji imaju najmanje dimenzije, možete pazariti za nešto manje od 4.000 dinara, dok cena velike zimske gume, pogotovo ako joj je proizvođač neki poznati brend, može biti viša i od 20.000, pa čak i iznad 70.000 dinara.
Kako iz godine u godinu objašnjavaju vulkanizeri, dva osnovna aspekta utiču na to koliko će vas zimska guma koštati. Prvi je prečnik gume i što je on veći, viša je i cena. Drugi aspekt je proizvođač gume.
Na primer, komplet najjeftinijih guma za putnički automobil koje su često zastupljene, a čija je oznaka 175/65/R14, ima početnu cenu od 17.600 dinara. U kategoriji skupljih a često korišćenih, zimska guma oznake 225/45/R17, komplet od četiri komada koštao je prethodne sezone 36.000 dinara.
Što se tiče zimskih guma za teretna vozila, njihova cena varira od 30.000 do 60.000 dinara po komadu, dok džipovskih zimskih pneumatika nema ispod 10.000 dinara po komadu.
Cena montaže zimskih guma zavisi i od njene veličine i drugih aspekata, a u Beogradu se kreće se od oko 700 do 1.500 dinara po točku, dok u unutrašnjosti Srbije vulkanizeri ovaj posao rade po ceni od oko 2.000 dinara za sve četiri velike gume.
Kada ste konačno kupili i namontirali zimske pneumatike, možda vas očekuje još jedan trošak, u slučaju da nemate dovoljno sopstvenog prostora za deponovanje skinutih letnjih guma. Tu su, u tom slučaju, sve popularniji “hoteli za gume”, koji predstavljaju zaštićen prostor gde možete da bezbedno ostavite vaše gume. Cena te usluge, sudeći po sajtovima na koji nude ovu uslugu kreće se od 100 dinara mesečno po pneumatiku, 400 je za set, a 4800 je godišnje.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt Blic, 18.10.2024.
Naslov: Redakcija