ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Telefon tokom vožnje sme da se koristi isključivo uz hendsfri. To znači da je kažnjivo i ukoliko iz nekog razloga na semaforu držite telefon u ruci
Prošlog meseca na snagu je stupila izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US i 24/2018 - dalje: Zakon) kojom su povećane kazne za saobraćajne prekršaje, pa tako sada za korišćenje telefona u toku vožnje možete platiti kaznu od 10 hiljada dinara.
A evo šta zapravo znači korišćenje mobilnog telefona u toku vožnje i da li saobraćajna policija može da vas kazni čak iako ne telefonirate, već samo u ruci držite mobilni telefon dok čekate da se upali zeleno svetlo na semaforu.
Naime, Zakon nedvosmisleno kaže da vozač ne sme da koristi telefon ili druge uređaje za komunikaciju, ako nema ili ne koristi opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku za vreme vožnje. A pod vožnjom se podrazumeva svako učestvovanje u saobraćaju!
Zaboravite dakle na telefoniranje bez hendsfrija i na svoje profile na društvenim mrežama dok vozite! Ako želite da koristite telefon kao GPS uređaj moraćete najpre propisno da se isključite iz saobraćaja! U startu odustanite i od namere da uradite selfi dok stojite na crvenom ili da telefonom fotografišete, recimo, saobraćajnu gužvu u koju ste upali. Ni pešak koji učestvuje u saobraćaju ne sme da telefonira ili šalje poruke! Predviđene su iste kazne i za pešake koji koriste telefon dok prelaze ulicu.
- Osnovna odredba Zakona kaže da telefon tokom vožnje sme da se koristi isključivo uz hendsfri. To znači da je kažnjivo i ukoliko recimo iz nekog razloga na semaforu držite telefon u ruci - podseća direktor Komiteta za bezbednost sobraćaja Damir Okanović.
Tako je zabranjeno i da recimo surfujete na internetu dok stojite zaglavljeni u saobraćajnoj gužvi.
- Zakon ne dozvoljava upotrebu mobilnog telefona ni ako ste iz nekog razloga zaustavljeni u saobraćaju. Tu mislim recimo na situaciju kad ste zaustavljeni u nekoj gužvi na ulici ili mostu – dodaje Okanović.
Istraživanja su pokazala da sve veći broj saobraćajnih nezgoda nastaje zbog korišćenja aplikacija za razmenu poruka jer kucanje apsolutno ometa pažnju vozača u dužem vremenskom periodu.
- Dok držite telefon i razgovarate četiri puta su vam veće šanse da učestvujete u saobraćajnoj nesreći. Ako kucate poruke ili surfujete po internetu osam puta je veća šansa da dođe do saobraćajne nezgode. Recimo da vozite 50 km/h i bacite pogled na telefon na samo dve sekunde, vozićete 28 metara na slepo, a u tih 28 metara može vozilo ispred vas da započne kočenje, da izađe pešak na kolovoz ili neko da počne da se isparkirava – upozorio je Okanović.
Policija je inače u ponedeljak, tokom prvog dana pojačane kontrole na putevima, naplatila 1.100 kazni za nevezivanje pojasa i više od 400 kazni za korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje.
Uprkos činjenici da su za ove prestupe izmenama Zakona povećane kazne sa 5.000 na 10.000 dinara, broj prekršaja je veći nego prošle godine, kada je dnevno pisano oko 1.400 kazni. Stručnjaci kažu da to samo pokazuje da vozači, bez obzira na rigoroznije sankcije, nemaju nameru da poštuju propise.
Kažnjeni vozači ipak mogu da prođu 50 odsto jeftinije ukoliko plate kaznu u roku od osam dana. Svaki vozač koji kaznu za nevezivanje pojasa i korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje plati u prvih osam dana neće izdvojiti 10.000 nego 5.000 dinara.
Izvor: Vebsajt Kurir, 18.05.2018.Naslov: Redakcija