NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OBLIGACIONIM I OSNOVAMA SVOJINSKO-PRAVNIH ODNOSA U VAZDUŠNOM SAOBRAĆAJU - Tekst propisa
NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OBLIGACIONIM I OSNOVAMA SVOJINSKO-PRAVNIH ODNOSA U VAZDUŠNOM SAOBRAĆAJU
Član 1.
U Zakonu o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju (“Službeni glasnik RS”, br. 87/11 i 66/15), u članu 3. stav 1. tačka 19) menja se i glasi:
“19) operater aerodroma je svako pravno ili fizičko lice koje upravlja aerodromom i ima sertifikat, dozvolu za korišćenje ili saglasnost za korišćenje aerodroma; ".
Član 2.
U članu 26. stav 1. menja se i glasi:
“Na odgovornost avio-prevozioca za prevoz putnika i njihovog prtljaga vazdušnim putem primenjuju se, pored odredaba ovog zakona i odgovarajuće odredbe Montrealske konvencije. Ove odredbe primenjuju se i na domaći avio-prevoz.".
Član 3.
Član 32. menja se i glasi:
“Član 32.
Izvod o odgovornosti avio-prevozioca prema putnicima i njihovom prtljagu sa kojim je avio-prevozilac dužan da upozna putnike glasi:
“Ova informacija sadrži izvod iz pravila o odgovornosti avio-prevozioca u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju obligacioni i osnove svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju i Montrealske konvencije:
1) Naknada štete u slučaju smrti ili telesne povrede
Ne postoje finansijska ograničenja u pogledu odgovornosti u slučaju smrti ili telesne povrede putnika. Avio-prevozilac ne može osporiti zahtev za naknadu štete u slučaju kada se radi o šteti do iznosa od 128.821 specijalnih prava vučenja. Preko toga iznosa avio-prevozilac može da osporava zahtev za naknadu štete dokazujući da nije bio nepažljiv ili kriv.
2) Avansno plaćanje
U slučaju smrti ili telesne povrede putnika, avio-prevozilac mora u roku od 15 dana po utvrđivanju identiteta lica koje ima pravo na naknadu štete da mu isplati avans koji je potreban za pokriće njegovih neposrednih ekonomskih potreba. U slučaju smrti putnika, avans ne sme biti niži od 16.000 specijalnih prava vučenja.
3) Kašnjenje putnika
U slučaju kašnjenja putnika, avio-prevozilac odgovara za štetu, izuzev ako je preduzeo sve razumne mere da izbegne štetu ili ako preduzimanje tih mera nije bilo moguće. Odgovornost za kašnjenje putnika ograničena je na 5.346 specijalnih prava vučenja.
4) Kašnjenje prtljaga
U slučaju kašnjenja prtljaga, avio-prevozilac odgovara za štetu, izuzev ako je preduzeo sve razumne mere da izbegne štetu ili ako preduzimanje tih mera nije bilo moguće. Odgovornost za kašnjenje prtljaga ograničena je na 1.288 specijalnih prava vučenja.
5) Uništenje, gubitak ili oštećenje prtljaga
Avio-prevozilac je odgovoran za uništenje, gubitak ili oštećenje prtljaga do 1.288 specijalnih prava vučenja. Za predati (registrovani) prtljag, avio-prevozilac je odgovoran i ako nije kriv, izuzev u slučaju da prtljag ima nedostatak. Za prtljag koji nije predat (registrovan), avio-prevozilac je odgovoran samo ako je kriv.
6) Viša granica odgovornosti za prtljag
Putnik ima pravo da postavi višu granicu odgovornosti avio-prevozioca ako najkasnije na prijavljivanju putnika za let da posebnu izjavu i plati dodatni iznos.
7) Žalbe u vezi sa prtljagom
Ako je prtljag oštećen, izgubljen, uništen ili ako kasni, putnik mora što pre da podnese pisanu žalbu avio-prevoziocu. U slučaju oštećenja predatog (registrovanog) prtljaga putnik mora podneti žalbu u roku od sedam dana, a u slučaju kašnjenja prtljaga u roku od 21 dan, s tim što u oba slučaja rok počinje da teče od dana kad je prtljag predat putniku.
8) Odgovornost ugovornih i stvarnih avio-prevozilaca
Ako avio-prevozilac koji stvarno obavlja prevoz nije istovremeno i ugovorni avio-prevozilac, putnik može da podnese žalbu ili zahtev za naknadu štete protiv bilo koga od njih. Ako su u putnoj karti navedeni ime ili kod avio-prevozioca, on važi kao ugovorni avio-prevozilac.
9) Rok za podnošenje tužbe
Tužba za naknadu štete može da se podnese sudu u roku od dve godine od datuma kad je vazduhoplov sleteo ili je trebalo da sleti.
10) Osnova za informacije
Navedena pravila zasnovana su na odredbama Montrealske konvencije od 28. maja 1999. godine i zakonu kojim se uređuju obligacioni i osnove svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju.”.
Član 4.
U članu 91. stav 1. reči: “19 specijalnih prava vučenja" zamenjuju se rečima: “22 specijalna prava vučenja”.
Član 5.
U članu 161. stav 2. reči: “iz stava 2. ovog člana" zamenjuju se rečima: “iz stava 1. ovog člana”.
Član 6.
U članu 174. stav 2. tačka na kraju stava zamenjuje se zapetom i dodaju se reči:
“kao i ovlašćenje za izdavanje prekršajnog naloga za prekršaje iz člana 175. st. 4-6. i člana 176. st. 4-6. ovog zakona.".
Član 7.
Član 175. menja se i glasi:
“Član 175.
Novčanom kaznom od 100.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo - stvarni avio-prevozilac, ako:
1) u slučaju otkazivanja leta, putnicima ne pruži pomoć, odnosno ne nadoknadi štetu u skladu sa članom 10. stav 1. ovog zakona;
2) ne obavesti putnike o drugim mogućnostima prevoza (član 10. stav 2);
3) u slučaju kašnjenja leta putnicima ne pruži odgovarajuću pomoć (član 11. stav 1);
4) putnicima ne naknadi štetu u iznosima i pod uslovima propisanim članom 12. ovog zakona;
5) postupi suprotno članu 13. ovog zakona;
6) postupi suprotno članu 14. ovog zakona;
7) licu sa smanjenom pokretljivošću i svim licima ili sertifikovanim psima vodičima u njihovoj pratnji i deci bez pratnje ne da prioritet u prevozu i ne zbrine ih u skladu sa članom 14. ovog zakona (član 16);
8) najkasnije 15 dana po utvrđivanju identiteta fizičkog lica koje ima pravo na naknadu štete ne izvrši avansno plaćanje srazmerno pretrpljenoj materijalnoj šteti (član 30. stav 1);
9) prilikom prodaje prevoza, ne upozna putnike sa izvodima iz glavnih odredaba koje uređuju odgovornost avio-prevozioca u odnosu na putnike i njihov prtljag, uključujući rokove za podnošenje tužbe za naknadu štete i mogućnost davanja posebne izjave o prtljagu i izvode o odgovornosti avio-prevozioca ne učini dostupnim putnicima na svim prodajnim mestima uključujući telefonsku prodaju ili prodaju putem interneta (član 31. stav 1);
10) svakom putniku ne preda pisano obaveštenje o granici odgovornosti avio- prevozioca koja važi za taj let (član 33);
11) zbog invaliditeta ili smanjene pokretljivosti odbije da prihvati rezervaciju za let vazduhoplovom, odnosno odbije da ukrca lice sa invaliditetom ili lice sa smanjenom pokretljivošću pod uslovom da ono ima važeću putnu kartu i rezervaciju (član 38);
12) ne učine raspoloživim javnosti bezbednosna pravila koja se primenjuju na prevoz lica sa invaliditetom ili lica sa smanjenom pokretljivošću, kao i sva moguća ograničenja u vezi s njihovim prevozom ili opremom za kretanje koja su uzrokovana veličinom vazduhoplova (član 39. stav 5);
13) ne obavesti pisanim putem lice sa invaliditetom ili lice sa smanjenom pokretljivošću, u roku od pet radnih dana od zahteva, o razlozima za odbijanje prihvatanja rezervacije lica sa invaliditetom ili lica sa smanjenom pokretljivošću, odnosno za odbijanje zahteva da to lice bude praćeno od drugog lica koje je sposobno da mu pruži odgovarajuću pomoć (član 39. stav 8);
14) ne obezbedi da njegovo osoblje, odnosno zaposleni, ima odgovarajuće znanje, odnosno završene obuke u skladu sa članom 46. ovog zakona;
15) ne obezbedi pomoć i druge načine koji su potrebni licima sa invaliditetom i licima sa smanjenom pokretljivošću u skladu sa članom 50. ovog zakona;
16) ne udovolji ili ne odgovori na podnetu reklamaciju u roku od 60 dana od dana dostavljanja kompletne dokumentacije (član 97. stav 5).".
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u privrednom društvu novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 300.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo - stvarni avio-prevozilac ako:
1) putnicima kojima uskrati ukrcavanje protiv njihove volje, odmah ne nadoknadi štetu u skladu sa članom 12. ovog zakona i ne pruži im pomoć iz čl. 13. i 14. ovog zakona (član 9. stav 4);
2) u roku od sedam dana ne vrati troškove putniku kojeg je smestio u klasu nižu od one za koju je putnik kupio putnu kartu (član 15. stav 2):
3) ne obezbedi da se na pultu za prijavljivanje putnika za let istakne čitko ispisano i jasno vidljivo obaveštenje za putnike, svakom putniku kojem uskrati ukrcavanje ili otkaže let, kao i svakom putniku čiji let kasni najmanje dva časa ne uruči pisano obaveštenje koje sadrži pravila po kojima se prema ovom zakonu ostvaruju pravo na naknadu štete i pomoć i ne koristi odgovarajuće alternativne načine za primenu odredaba tog člana na slepa lica i lica sa oštećenjem vida (član 19);
Za prekršaj iz stava 4. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u privrednom društvu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 30.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 4. ovog člana kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000 dinara.".
Član 8.
Član 176. menja se i glasi:
“Član 176.
Novčanom kaznom od 100.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo - telo koje upravlja aerodromom ako:
1) ne obezbedi da njegovo osoblje, odnosno zaposleni, ima odgovarajuće znanje, odnosno završene obuke u skladu sa članom 46. ovog zakona;
2) ne obezbedi pomoć i druge načine koji su potrebni licima sa invaliditetom i licima sa smanjenom pokretljivošću u skladu sa članom 49. ovog zakona;
3) ne udovolji ili ne odgovori na podnetu reklamaciju u roku od 60 dana od dana dostavljanja kompletne dokumentacije (član 97. stav 5).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u privrednom društvu novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 300.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo - telo koje upravlja aerodromom ako:
1) ne odredi tačke za dolazak i odlazak ili tačku koja je pod njegovom direktnom kontrolom i unutar ili izvan zgrada terminala, na kojima lica sa invaliditetom ili lica sa smanjenom pokretljivošću mogu sa lakoćom da najave svoj dolazak na aerodrom i zahtevaju pomoć (član 40. stav 1);
2) ne odvoji poslovne račune za delatnosti koje su povezane sa pružanjem pomoći licima sa invaliditetom ili licima sa smanjenom pokretljivošću, od poslovnih računa za druge delatnosti, saglasno važećoj poslovnoj praksi (član 43. stav 6).
Za prekršaj iz stava 4. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u privrednom društvu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 30.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 4. ovog člana kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000 dinara.7.
Član 9.
Posle člana 176. dodaju se naziv člana i član 176a, koji glase:
“Zastarevanje i primena odredaba zakona kojim se uređuju prekršaji
Član 176a
Prekršajni postupak ne može se pokrenuti niti voditi ako proteknu tri godine od dana kada je prekršaj učinjen.
Postupak za izdavanje prekršajnog naloga ne može se pokrenuti niti voditi ako proteknu tri godine od dana kada je prekršaj učinjen.
Zastarevanje se prekida svakom procesnom radnjom koja se preduzima radi izdavanja prekršajnog naloga ili vođenja prekršajnog postupka.
Zastarevanje počinje ponovo da teče posle svakog prekida, ali apsolutna | zastarelost nastaje u svakom slučaju po isteku roka od šest godina od dana kada je prekršaj učinjen.
Na sva ostala pitanja koja se tiču prekršajnog postupka primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuju prekršaji”.
Član 10.
Prekršajni postupci započeti do dana stupanja na snagu ovog zakona okončaće se po odredbama propisa po kojem su započeti.
Član 11.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Ministarstva građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе, 22.05.2024.