Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TURIZMU - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o turizmu (“Sl. glasnik RS”, broj 17/19), u članu 3. tačka 7) briše se.

U tački 8) reči: “je položilo stručni ispit za turističkog vodiča i koje” brišu se.

Posle tačke 12) dodaje se tačka 12a), koja glasi:

“12a) potvrda o garanciji putovanja jeste potvrda o izdatoj garanciji putovanja koju kao dokument turistička agencija uručuje putniku i koja sadrži propisane podatke o garanciji putovanja iz koje se obezbeđuje pokriće za uplaćen iznos i koja sadrži podatke potrebne za njeno aktiviranje;”.

Posle tačke 24) dodaje se tačka 24a), koja glasi:

            “24a) strateški partner, u smislu ovog zakona, je domaće fizičko ili pravno lice koje sa Republikom Srbijom osniva novo privredno društvo radi izgradnje objekta od nacionalnog interesa;”.

Član 2.

U članu 14. posle stava 1. dodaju se novi st. 2. i 3, koji glase:

“Radi izgradnje objekta od nacionalnog interesa Republika Srbija može sama ili sa strateškim partnerom osnivati privredna društva.

Vlada bliže propisuje uslove, postupak i način izbora strateškog partnera, kao i model strateškog partnerstva iz stava 2. ovog člana.”.

Dosadašnji st. 2 - 6. postaju st. 4 - 8.

U dosadašnjem stavu 3, koji postaje stav 5, posle reči: “većinski” dodaju se reči: “ili privredno društvo iz stava 2. ovog člana”.

Član 3.

U članu 25. stav 1. reči: “stav 3.” zamenjuju se rečima: “stav 5.”.

Član 4.

U članu 63. stav 1. tačka 3) reči: “tač. 3), 4), 5), 6) i 9)” zamenjuju se rečima: “tač. 3), 5), 6) i 9)”.

Član 5.

U članu 67. stav 4. reči: “ovlašćenog lica” zamenjuju se rečima “odgovornog lica turističke agencije”.

Član 6.

U članu 68. stav 1. tač. 4) i 5) menjaju se i glase:

“4) za svakog putnika, odnosno ugovoreno turističko putovanje obezbedi potvrdu o garanciji putovanja koja sadrži istinite podatke o ugovorenom i prodatom turističkom putovanju potrebne za njeno aktiviranje;

5) u propisanom obliku, sadržini i načinu vodi evidenciju izdatih potvrda o garancijama putovanja u centralnom informacionom sistemu u oblasti ugostiteljstva i turizma;”.

Član 7.

Član 79. menja se i glasi:

“Član 79.

“Odredbe zakona u delu opštih uslova putovanja, programa putovanja, njegove organizacije i realizacije, potvrde o putovanju, prodajne cene, otkaza i reklamacije odnose se i na izlete.

Turistička agencija je dužna da u program putovanja za organizovanje izleta posebno istakne obaveštenje da za izlet nije obezbeđena zaštita u pogledu garancija putovanja.

Ministar propisuje oblik, sadržinu i način vođenja evidencije u delu izleta iz stava 1. ovog člana.”.

Član 8.

U članu 89. st. 5. i 6. brišu se.

Član 9.

U članu 92. stav 2. posle reči: “Turistički vodič” dodaju se zapeta i reči: “turistički pratilac i lokalni turistički vodič”.

Posle stava 3. dodaju se st. 4. i 5, koji glase:

“Lice koje ima položen stručni ispit za lokalnog turističkog vodiča usluge može da pruža samo na teritoriji jedinice lokalne samouprave ili više jedinica lokalnih samouprava, za koju teritoriju, po programu iz člana 97. stav 1. ima položen stručni ispit.

Lice koje ima položen stručni ispit za lokalnog turističkog vodiča ne može da obavlja poslove turističkog pratioca.”.

Član 10.

Član 96. menja se i glasi:

“Član 96.

Lokalni turistički vodič mora da ima položen stručni ispit za lokalnog turističkog vodiča.

Pored uslova iz stava 1. ovog člana, lokalni turistički vodič mora da ispuni uslove iz člana 89. stava 2. ovog zakona.

Stručni ispit za lokalnog turističkog vodiča polaže se na srpskom jeziku pred komisijom koju obrazuje nadležni organ jedinice lokalne samouprave.”.

Član 11.

U članu 97. stav 3. reči: “stav 2.” zamenjuju se rečima: “stav 3.”.

Posle stava 3. dodaju se st. 4. i 5, koji glase:

“Program iz stava 1. ovog člana naročito sadrži poznavanje informativno-vodičke službe u turizmu, nacionalne istorije, stranog jezika, kao i turističkih resursa destinacije (prirodni i kulturni resursi).

Uverenje i oznaka iz stava 3. ovog člana naročito sadrže podatak o jedinici lokalne samouprave ili više jedinica lokalnih samouprava, za koju teritoriju lokalni turistički vodič ima položen stručni ispit.”.

Član 12.

U članu 106. posle stava 2. dodaje se stav 3, koji glasi:

“U slučaju da prva registracija motornog vozila nije izvršena u Republici Srbiji, teret dokazivanja starosti vozila iz stava 1. ovog člana je na pružaocu usluge iznajmljivanja motornih vozila.”.

Član 13.

U članu 107. stav 1. posle tačke 14) dodaje se tačka 14a), koja glasi:

“14a) za motorno vozilo iz člana 106. stav 3, poseduje dokumentaciju o uvozu motornog vozila, kao i drugu relevantnu dokumentaciju iz koje se može nesumnjivo utvrditi starost motornog vozila;”

 Posle stava 3. dodaju se st. 4. i 5, koji glase:

“Pružalac usluge dužan je da za sve vreme pružanja usluge iznajmljivanja motornih vozila ispunjava uslove iz člana 106. st. 1. i 2. ovog zakona.

U slučaju da motorno vozilo prestane da ispunjava uslove iz člana 103. stav 1. ovog zakona pružalac usluge je dužan da to vozilo briše iz evidencije motornih vozila i isključi iz pružanja usluge iznajmljivanja motornih vozila.”.

Član 14.

U članu 122. stav 1. posle tačke 6) dodaje se tačka 6a), koja glasi:

            “6a) privremeno zabrani privrednom društvu, drugom pravnom licu i preduzetniku obavljanje poslova iz člana 103. ovog zakona, ako ne ispunjava uslove iz člana 106. stav 1. ovog zakona;”.

Član 15.

U članu 125. stav 1. posle tačke 31) dodaje se tačka 31a), koja glasi:

            “31a) vozilo koje je prestalo da ispunjava uslove iz člana 103. stav 1. ovog zakona ne isključi iz pružanja usluge iznajmljivanja motornih vozila (član 107. stav 5);”.

Član 16.

U članu 126. stav 1. posle tačke 53) dodaje se tačka 53a), koja glasi:

            “53a) za motorno vozilo iz člana 106. stav 3. ne poseduje dokumentaciju o uvozu motornog vozila, kao i drugu relevantnu dokumentaciju iz koje se može nesumnjivo utvrditi starost motornog vozila (član 107. stav 1. tačka 14a);”.

Član 17.

Član 128. menja se i glasi:

“Član 128.

Novčanom kaznom od 150.000 do 350.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako prilikom obavljanja delatnosti nije registrovano u odgovarajućem registru (član 47. stav 1. i član 104. stav 1).”.

Član 18.

U članu 131. stav 1. posle tačke 4) tačka se zamenjuje tačkom i zapetom i dodaje se tačka 5), koja glasi:

            “5) vozilo koje je prestalo da ispunjava uslove iz člana 103. stav 1. ovog zakona ne briše iz evidencije motornih vozila (član 107. stav 5).”.

Član 19.

Posle člana 131. dodaje se član 131a, koji glasi:

“Član 131a

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:

1) pruža uslugu turističkog vodiča, turističkog pratioca i lokalnog turističkog vodiča, a nema položen stručni ispit (član 89. stav 1. i član 96. stav 1);

2) kao turistički vodič, turistički pratilac i lokalni turistički vodič ne pruža usluge preko privrednog društva, drugog pravnog lica, preduzetnika i preko udruženja turističkih vodiča, na osnovu ugovora (član 92. stav 2);

3) kao lokalni turistički vodič pruža usluge izvan teritorije jedinice lokalne samouprave ili više jedinica lokalnih samouprava, za koju teritoriju, po programu iz člana 97. stav 1. ima položen stručni ispit (član 92. stav 4);

4) kao lokalni turistički vodič obavlja poslove turističkog pratioca (član 92. stav 5).”.

Član 20.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbijeˮ.

IZ OBRAZLOŽENJA

II RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Važećim Zakonom o turizmu (“Sl. glasnik RS”, broj 17/19) regulisana je oblast turizma u delu prostora, koji zbog svojih karakteristika, vrednosti, prioritetne turističke namene zahteva poseban režim organizacije, uređenja, korišćenja, zaštite ili se na njemu predviđa izgradnja objekata od nacionalnog interesa i koji prostor Vlada proglašava kao turistički prostor.

Ključni cilj Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o turizmu (u daljem tekstu: Nacrt zakona) je potreba da se definiše strateški partner kao domaće fizičko ili pravno lice koje sa Republikom Srbijom osniva novo privredno društvo radi izgradnje objekta od nacionalnog interesa. Odnosno, cilj je da Republika Srbija sa strateškim partnerom, na teritoriji turističkog prostora, može radi izgradnje objekta od nacionalnog interesa osnivati privredna društva. U tom cilju Vlada će bliže propisati uslove, postupak i način izbora strateškog partnera, kao i model strateškog partnerstva.

Takođe, ovim izmenama se precizira jedan od propisanih razloga za oduzimanje licence turističkim agencijama, organizatorima turističkih putovanja.

Dalje, predmetnim zakonom se uređuje način i uslovi za polaganje stručnog ispita za lokalnog turističkog vodiča, kao lica specijalizovanog za pružanje usluge vođenja, pokazivanja i stručnog objašnjavanja prirodnih, kulturno-istorijskih, arheoloških, etnografskih, privrednih i drugih znamenitosti na određenoj destinaciji.

S tim u vezi, Nacrtom zakona stvaraju se uslovi da lokalni turistički vodič, kao uslov nema prethodno položen stručni ispit za nacionalnog turističkog vodiča, već može da polaže stručni ispit po Programu propisanom od strane nadležnog organa jedinice lokalne samouprave ili više jedinica lokalnih samouprava. Takođe, na istom tom prostoru lokalni turistički vodič može da pruža svoje usluge.

Nacrt zakona u manjem delu precizira određene odredbe za obavljanje usluge iznajmljivanja motornih vozila (rent a car), gde se precizira slučaj da ako prva registracija motornog vozila nije izvršena u Republici Srbiji, teret dokazivanja starosti vozila do pet godina je na pružaocu usluge iznajmljivanja motornih vozila. Ovo iz razloga što u postupku inspekcijskog nadzora nadzirani subjekt ne stavlja na uvid svu dokumentaciju u vezi sa dokazivanjem starosti vozila, posebno kada se radi o vozilu iz uvoza. Takođe, propisuje se da u slučaju da motorno vozila prestane da ispunjava propisane uslove u pogledu starosti vozila, pružalac usluge je dužan da to vozilo briše iz evidencije motornih vozila i isključi iz pružanja usluge iznajmljivanja motornih vozila.

U vezi sa pružanjem usluga iznajmljivanja motornih vozila, proširuju se ovlašćenja turističkog inspektora u slučaju da pružalac usluga ne ispunjava osnovni uslov u pogledu propisanog broja vozila.


Izvor: Vebsajt Ministarstvo turizma i omladine, 21.08.2024.