Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKONI O FISKALIZACIJI I O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Preduzetnici traže odlaganje zakona do unapređenja podzakonskih akata, odnosno do 1. januara 2023. godine


Predstavnici udruženja Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije i Računovodstvene komore Srbije zahtevaju od Ministarstva finansija da se odloži primena Zakona o fiskalizaciji ("Sl. glasnik RS", br. 153/2020 i 96/2021) i Zakona o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021).

Odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji, kako su predložili, trajalo bi do unapređenja podzakonskih akata, a Zakona o elektronskom fakturisanju do 1. januara 2023. godine.

Zastupnica udruženja Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije Milena Amon rekla je da privrednici imaju teškoće u poslovanju zbog tehničkih problema u primeni Zakona o fiskalizaciji.

Kako je istakla, poreski inspektori to ne uvažavaju i kažnjavaju privrednike zatvaranjem firmi zbog toga što evidentiraju promet preko starih, a ne novih kasa, iako imaju problem u njihovom funkcionisanju, a pojedini ih čak nisu ni dobili iako su se na vreme prijavili.

“Ministarstvo finansija ‘štancuje’ u hodu nova podzakonska akta da bi ispravilo greške Zakona o fiskalizaciji, ali njih još ima”, rekla je Amon.

Dodala je da je u praksi pravi haos zbog uvođenja novih kasa i neusaglašenošću sa praksom.

Predsednica Računovodstvene komore Srbije Snežana Mitrović rekla je da poreski obveznici imaju veliki problem u poslovanju jer nije povezana elektronska baza Sistema elektronskih faktura sa Sistemom ulaznih (fiskalnih) računa Poreske uprave.

“Sistem elektronskih faktura se ne nalazi u Poreskoj upravi, a morao bi, kao i da te dve baze budu povezane”, rekla je Mitrović.

Dodala je da od 1. maja ove godine javni sektor izdaje i prima elektronske fakture, a obveznici poreza na dodatu vrednost (PDV) će biti dužni da ih primaju i izdaju od 1. januara 2023. godine. (Obveznici poreza na dodatu vrednost (ali i u praksi i druga lica koja izdaju fakture subjektima javnog sektora) dužna su da izdaju e-fakture subjektima javnog sektora takođe od 1. maja ove godine. Obavezu izdavanja e-faktura, obveznici PDV ka drugim subjektima privatnog sektora imaju od 1.1.2023. godine, dok obaveza prijema e-faktura ova lica imaju od 1.7.2022. godine. - prim. red.)

“Sada se od trgovaca na malo koji prodaju robu javnom sektoru i izdaju fiskalne račune koji su evidentirani kod Poreske uprave traži da izdaju elektronsku fakturu javom sektoru, što nije u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju”, rekla je Mitrović.

Navela je da ugostiteljima i pekarima greškom nisu razdvojena sredstva naplate za izvršeni promet, pa se gotovina, kartice, čekovi i instant plaćanje registruje kao gotovina, što stvara pravnu nesigurnost u vođenju knjiga.

To, kako je rekla, stvara ogromne probleme u vođenju poslovnih knjiga, jer se u eri digitalizacije za dnevni izveštaj o prometu mora digitronom sabirati šta je kojim sredstvom naplaćeno.

Računovodstvena komora će, prema njenim rečima, izneti stručne predloge kako da se prevaziđu te poteškoće i otklone sistemske greške, a time i unapredi pravna sigurnost u poslovanju.

Pogledajte često postavljana pitanja i sve o e-Fakturama.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, 24.05.2022.
Naslov: Redakcija