NARODNA BANKA SRBIJE: Promena broja poslovnica, kao i broja zaposlenih, u određenoj meri posledica promena broja banaka, odnosno procesa konsolidacije
Broj banaka je smanjen za trećinu, a digitalizacija zatvara šaltere. Prosečna plata u bankama u oktobru prošle godine iznosila je 125.117 dinara, prema poslednjim statističkim podacima. Zaposleni u bankama su uvek imali "dobre" plate, međutim činjenica je da se sve manje njih može pohvaliti ovakvim zaradama.
Broj zaposlenih u ovim finansijskim institucijama je u konstantnom je padu. U poslednjih deset godina u bankama je manje za oko 6.000 radnika. Tačnije, na nivou bankarskog sektora, kako pokazuju podaci Narodne banke Srbije (NBS) broj zaposlenih od 2012. smanjio se sa 28.394 na 22.550 koliko ih je bilo u decembru 2021. i na 22.154 u novembru 2022.
Manje je i filijala za oko 840. Poređenja radi, u decembru 2012. bilo ih je 2.243, a na kraju novembra 1.402. Glavni razlozi za smanjenje broja zaposlenih su manji broj banaka, odnosno ukrupnjavanje ovog sektora koje je bilo vrlo intenzivno poslednjih godina, ali i digitalizacija.
Trenutno u Srbiji posluje 21 banka, a pre desetak godina radile su 32 što znači da je njihov broj smanjen za 11 ili bezmalo za trećinu. Iz NBS-a navode da je promena broja poslovnica, kao i broja zaposlenih, u određenoj meri posledica promena broja banaka, odnosno procesa konsolidacije.
Banke prednjače u digitalizaciji tako da za veliki broj transakcija odlazak u banku uopšte više nije potreban. Prema podacima Udruženja banaka u trećem kvartalu prošle godine 40.000 ugovora između banaka i klijenata zaključeno je na daljinu, što je 24 odsto više nego godinu dana ranije. Broj korisnika mobilnog bankarstva porastao je na 3,3 miliona, što je takođe uvećanje od 24 procenta. U strukovnom udruženju očekuju povećanje korišćenja digitalnih usluga, jer su klijenti sve više tehnološki obrazovani i spremni da se upuste u digitalno bankarstvo.
U NBS kažu da kanali komunikacije s korisnicima i način pružanja usluga zavise od poslovnih politika banaka, pri čemu razvoj digitalnog i elektronskog bankarstva predstavlja samo dopunu tradicionalnih vidova komunikacije i postojećih usluga u bankama.
"Kao i do sada, najveći broj banka (ali ne i one koje svoj poslovni model zasnivaju na digitalnom bankarstvu od osnivanja) i dalje će imati ekspoziture u kojima je moguće obaviti isplate i uplate, ali i multifunkcionalne uređaje s kojih je moguće podizati odnosno uplaćivati novac u dinarima, a neretko i u evrima. Ukrupnjavanje banaka nije smanjilo kvalitet finansijskih usluga koje one pružaju građanima i privredi, već je, naprotiv, doprinelo većoj efikasnosti i unapređenju kvaliteta, a samim tim i očuvanju stabilnosti finansijskog sistema", navode iz NBS-a.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija