Zastava Bosne i Hercegovine

Stručni komentar

RAČUNOVODSTVENO EVIDENTIRANJE OBAVEZA PO KREDITIMA DODELJENIH IZ PROGRAMA FINANSIJSKE PODRŠKE PRIVREDNIM SUBJEKTIMA ZA ODRŽAVANJE LIKVIDNOSTI I OBRTNA SREDSTVA U OTEŽANIM EKONOMSKIM USLOVIMA USLED PANDEMIJE COVID-19

• Primeri knjiženja u skladu sa Pravilnikom za mikro pravna lica i MSFI za MSP •


Kao jedna od mera Vlade RS za podršku privredi u otežanim ekonomskim uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2, donet je Program finansijske podrške privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 (dalje: Program) koji se odnosi na dodelu kreditnih sredstava privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva.

Program sprovodi Vlada u saradnji sa Fondom za razvoj (dalje: Fond), sredstva obezbeđena za sprovođenje ovog programa iznose 24.000.000.000 dinara iz Budžeta RS u 2020. godini. Smisao ovog Programa je da se širokoj grupi privrednih subjekata odobre krediti po značajno povoljnijim uslovima od tržišnih.

Pravo na korišćenje sredstava po Programu, imaju:

- preduzetnici,

- zadruge,

- mikro, mali i srednji privredni subjekti,

koji su u većinskom privatnom ili zadružnom vlasništvu i koji obavljaju proizvodnu, uslužnu, trgovinsku i poljoprivrednu delatnost.

Pravo da podnesu zahtev za kredit po Programu, imaju:

• preduzetnici, mikro, mali i srednji privredni subjekti razvrstani u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019), prema poslednje predatim finansijskim izveštajima i

• zadruge koji su registrovani u Agenciji za privredne registre (dalje: Agencija) i drugom relevantnom registru, a koji dostave zvanične redovne finansijske izveštaje za prethodne dve godine. Uslov za zadruge je da je zadruga uskladila svoja akta, organe i poslovanje sa Zakonom o zadrugama ("Sl. glasnik RS", br. 112/2015) i da se podvrgla zadružnoj reviziji u poslednje dve godine.

Uslov koji se odnosi na finansijske izveštaje ne primenjuje se na preduzetnike koji nemaju obavezu podnošenja finansijskih izveštaja (paušalci i koji vode prosto knjigovodstvo).

Dakle, za potrebe odobravanja sredstava po Programu posmatraju se redovni finansijski izveštaji za poslednje dve godine koji su registrovani kod Agencije tj. javno objavljeni. Ukoliko nisu registrovani finansijski izveštaji za 2019. godinu, čiji je rok pomeren na 90 dana od dana ukidanja vanrednog stanja, za potrebe razvrstavanja posmatraće se podaci iz registrovanih finansijskih izveštaja za 2018. g. i finansijski izveštaji za 2017. g. za potrebe odobravanja sredstava. Međutim, ukoliko su finansijski izveštaji za 2019. g. registrovani kod Agencije, posmatraće se podaci iz finansijskih izveštaja za 2019. i 2018. g.

Propisano je da se kredit može odobriti i ako je u zvaničnim finansijskim izveštajima privrednog subjekta za jednu od poslednje dve godine, iskazan neto gubitak ali je ostvaren poslovni dobitak. Dakle, privredni subjekt ne može da konkuriše za sredstva iz Programa ukoliko je:

- u finansijskim izveštajima za obe posmatrane godine iskazao neto gubitak ili

- je u jednoj godini iskazao neto dobitak, a u drugoj neto gubitak i ujedno poslovni gubitak.

Navedeno je u vezi sa uslovima koje moraju da ispune podnosioci zahteva u pogledu poslovanja, i to da:

- nisu u teškoćama, odnosno da nad njima nije pokrenut stečajni postupak,

- se nad njima ne sprovodi postupak za unapred pripremljeni plan reorganizacije ili da na snazi nisu mere iz unapred pripremljenog plana reorganizacije (UPPR),

- se nad njime ne sprovodi plan reorganizacije ili da na snazi nisu mere iz plana reorganizacije, finansijsko restrukturiranje ili postupak likvidacije.

Pored ovih uslova, Uredbom o izmeni i dopuni Uredbe o utvrđivanju programa finansijske podrške privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 57/2020, stupila na snagu 17.4.2020. godine), propisani su i sledeći uslovi koje moraju da ispune podnosioci zahteva i to:

• kao osnovni uslov za realizaciju ovih kredita navedeno je da privredni subjekt u periodu od 15.3.2020. godine pa do isteka tri meseca nakon puštanja sredstava u korišćenje ne smanjuje broj zaposlenih više od 10%, ne računajući zaposlene koji su sa privrednim subjektom u privatnom sektoru zaključili ugovor o radu na određeno vreme pre 15.3.2020. godine za period koji se završava u navedenom vremenskom okviru.

• Privredni subjekti koji se opredele za korišćenje Programa, ne mogu isplaćivati dividende do kraja 2020. godine (moguća je isplata u akcijama).

Uredbom o utvrđivanju programa finansijske podrške privrednim subjektima za održavanje likvidnosti i obrtna sredstva u otežanim ekonomskim uslovima usled pandemije COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 54/2020 i 57/2020 - dalje: Uredba) propisani su i dodatni uslovi korišćenja sredstava Fonda, na način da se krediti mogu koristiti za održavanje tekuće likvidnosti i nabavku obrtnih sredstava:

1. za izmirivanje obaveza prema dobavlјačima za nabavlјeni materijal, gorivo, sirovine,

2. za dopunu zaliha,

3. za sezonske potrebe,

4. za izmirenje obaveza prema državi,

5. za zarade kao i sva druga plaćanja kojima se omogućava održavanje tekuće likvidnosti, osim za refinansiranje kredita kod poslovnih banaka, Fonda i drugih finansijskih organizacija.

Uslovi odobravanja kredita su sledeći:

• rok otplate do 36 meseci koji uklјučuje grejs period do dvanaest meseci, ukupno trajanje kredita je do 12 meseci grejsa i do 24 meseca otplate;

• kamatna stopa je 1% na godišnjem nivou;

• minimalni iznos kredita za privredna društva je 1.000.000 dinara a za preduzetnike, zadruge i privredne subjekte registrovane u relevantnom registru 200.000,00 dinara;

• maksimalan iznos kredita za jednog korisnika kredita sa povezanim licima može biti:

- za preduzetnike i mikro pravna lica do 10.000.000 dinara,

- za mala pravna lica do 40.000.000 RSD i

- za srednja pravna lica do 120.000.000 RSD;

Krediti se odobravaju i vraćaju u dinarima, otplata kredita vršiće se u mesečnim anuitetima, a u grejs periodu kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu.

Uredbom su detaljnije propisani i instrumenti obezbeđenja ovih kredita.

Uredbom su takođe propisani i dodatni kriterijumi za odobrenje kredita zahtevani uslovima korišćenja sredstava Fonda, i to:

1. za privredne subjekte najviši iznos odobrenog kredita može biti do 50% ostvarenih poslovnih prihoda po poslednje predatom finansijskom izveštaju,

2. za preduzetnike koji se paušalno oporezuju najviši iznos odobrenog kredita može biti do 50% ostvarenog prometa kod poslovnih banaka u 2019. godini,

3. podnosilac zahteva za kredit nema blokadu računa dužu od 30 dana u kontinuitetu u prethodnih godinu dana, odnosno ukupno 90 dana sa prekidima u poslednjih godinu dana,

4. minimalna pojedinačna vrednost opreme koja se zalaže kod Fonda je 50.000 dinara,

5. visina odobrenog kredita treba da bude u korelaciji sa brojem radnika, na način da maksimalni iznos kredita (uz ispunjenje ostalih kriterijuma) može biti do 4.000.000 dinara ukoliko privredni subjekt ima zaposlenog jednog radnika (uklјučujući i osnivača).

Vrednovanje kredita u skladu sa Pravilnikom za mikro pravna lica

U skladu sa odredbama člana 27. Pravilnika o načinu priznavanja, vrednovanja, prezentacije i obelodanjivanja pozicija u pojedinačnim finansijskim izveštajima mikro i drugih pravnih lica ("Sl. glasnik RS", br. 118/2013 i 95/2014 - dalje: Pravilnik za mikro pravna lica) dugoročnim obavezama smatraju se obaveze prema matičnim, zavisnim i drugim povezanim pravnim licima, obaveze po dugoročnim kreditima i zajmovima, obaveze po hartijama od vrednosti i ostale dugoročne obaveze, koje dospevaju u roku dužem od godinu dana od dana sastavljanja finansijskih izveštaja, ili u trajanju poslovnog ciklusa ako je on duži od godinu dana.

Finansijske obaveze obuhvataju obaveze po osnovu kratkoročnih i dugoročnih kredita. Ove obaveze se iskazuju po amortizovanoj vrednosti. Obaveze po osnovu kredita sadrže i troškove transakcije, odnosno troškove obrade kreditnog zahteva i druge obaveze koje zajmoprimac otplaćuje banci ili drugom kreditoru. Troškovi transakcije koji su dodati obavezi po osnovu kredita se amortizuju u toku otplate kredita, obično u jednakom iznosu koji se izračunava tako što se iznos troškova podeli sa brojem rata.

Pored toga, potrebno je deo dugoročnih obaveza koji dospeva u roku kraćem od godinu dana od dana sastavljanja finansijskih izveštaja, iskazati se kao kratkoročna obaveza.

Takođe je propisano i da se državna davanja dobijena pre ispunjavanja kriterijuma priznavanja priznaju kao obaveza.

Shodno navedenim odredbama Pravilnika za mikro pravna lica, proizilazi da se krediti odobreni u skladu sa Programom, evidentiraju kao dugoročni krediti na računu 414 - Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji, i to po amortizovanoj vrednosti. Posebno imajući u vidu da se ovi krediti dobijaju po povlašćenim uslovima u vidu državnih davanja koja se u skladu sa Pravilnikom za mikro pravna lica priznaju kao obaveza sve do ispunjenja kriterijuma odnosno uslova, koji su u ovom slučaju propisani Uredbom.

Imajući u vidu da se krediti odobreni u skladu sa Uredbom dobijaju na rok otplate od 36 meseci sa grejs periodom od prvih 12 meseci kada se obračunava samo kamata, u prvih 12 meseci će se knjižiti samo trošak kamate na računu 562 - Rashodi kamata (prema trećim licima) i obaveza po tom osnovu. Počev od 13. meseca kada se počne sa otplatom kredita i kamate, evidentira se odliv sredstava sa tekućeg računa i zatvara obaveza za kamatu i kredit.

S obzirom na činjenicu da se kamata pripisuje glavnici u grejs periodu i kasnije zajedno sa istom otplaćuje, a imajući u vidu navedene odredbe Pravilnika za mikro pravna lica, da obaveze po osnovu kredita sadrže i troškove transakcije, odnosno troškove obrade kreditnog zahteva i druge obaveze koje zajmoprimac otplaćuje banci, smatramo da se obaveze po osnovu troškova kamata u grejs periodu evidentiraju u okviru računa 414. Kamata koja se obračunava nakon grejs perioda i plaća mesečno uz glavnicu evidentira se preko računa 460 - Obaveze po osnovu kamata i troškova finansiranja.

Primer 1:

Mikro pravno lice koje primenjuje Pravilnik za mikro pravna lica, dobilo je dana 1. jula 2020. g. kredit u iznosu od 2.000.000 dinara po uslovima iz Programa. Dakle, kredit je odobren sa rokom vraćanja od 36 meseci, s tim što je prvih 12 meseci grejs period. Kamata se obračunava 1% na godišnjem nivou uključujući i grejs period i pripisuje glavnom dugu. Otplata se vrši nakon grejs perioda u 24 jednake mesečne rate. Dati su odgovarajući instrumenti obezbeđenja.

Knjiženje:

R.br.

Konto

OPIS

Iznos

duguje

potražuje

duguje

potražuje

1

2

3

4

5

6

1)

241

 

Tekući (poslovni) računi

2.000.000

 

 

 

414

Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji

 

2.000.000

za puštanje kredita u tečaj 1. jul 2020. g.

2)

562

 

Rashodi kamata (prema trećim licima)

1.667

 

 

 

414

Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji

 

1.667

za obračunatu kamatu za jul 2020. g. (evidentiran svakog meseca u grejs periodu od 12 meseci u skladu sa planom otplate)

3)

414

 

Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji

505.000

 

 

 

424

Deo dugoročnih kredita i zajmova koji dospeva do jedne godine

 

505.000

za deo obaveza koji dospeva u 2021. g. - prenos na 31.12.2020. g.

4)

562

 

Rashodi kamata (prema trećim licima)

1.597

 

 

 

460

Obaveze po osnovu kamata i troškova finansiranja

 

1.597

za obračunatu kamate za jul 2021. g. (kamata će se knjižiti mesečno u naredna 24. meseca u skladu sa planom otplate)

5)

424

 

Deo dugoročnih kredita i zajmova koji dospeva do jedne godine

84.167

 

 

460

 

Obaveze po osnovu kamata i troškova finansiranja

1.597

 

 

 

241

Tekući (poslovni) računi

 

85.764

za otplatu anuiteta za jul 2021. g.- glavnice sa pripisanom kamatom iz grejs perioda i tekuće kamate (knjiženje će se vršiti svakog meseca do otplate kredita u skladu sa planom otplate)

 

Vrednovanje kredita u skladu sa MSFI za MSP

U skladu sa Odeljkom 11 Međunarodni standard finansijskog izveštavanja (IFRS) za male i srednje entitete ("Sl. glasnik RS", br. 83/2018 - dalje: MSFI za MSP), privredni subjekt se računovodstvenim politikama opredeljuje da li će finansijske instrumente vrednovati u skladu sa:

• Odeljcima 11 i 12 MSFI za MSP ili

Međunarodnim računovodstvenim standardom - MRS 39 Finansijski instrumenti: priznavanje i odmeravanje ("Sl. glasnik RS", br. 35/2014 - dalje: MRS 39, radi se o verziji koja je prethodila MSFI 9) a u pogledu obelodanjivanja primeniti zahteve Odeljaka 11 i 12.

Za bilo koju opciju da se opredeli privredni subjekt, vrednovanje finansijskih obaveza je propisano na isti način. Naime, privredni subjekt treba da prizna finansijsku obavezu u bilansu stanja samo onda kada ostane jedna od ugovornih strana u instrumentu.

Pri početnom priznavanju finansijske obaveze, privredni subjekt treba da ih odmerava po ceni transakcije uključujući troškove transakcije (kada se radi o kreditima), osim ukoliko aranžman u stvari predstavlja finansijsku transakciju ili za privredni subjekt finansijsku obavezu, ili za drugu stranu finansijsko sredstvo u aranžmanu. Aranžman predstavlja finansijsku transakciju ako se plaćanje odlaže van uobičajenih poslovnih uslova, na primer, davanje beskamatnog kredita kupcu za prodaju robe, ili se finansira po kamatnoj stopi koja nije tržišna stopa, na primer, beskamatni ili zajam sa kamatnom stopom nižom od tržišne koji se daje zaposlenom. Ako aranžman predstavlja finansijsku transakciju, privredni subjekt treba da odmerava finansijsku obavezu po sadašnjoj vrednosti budućih plaćanja diskontovanih po tržišnoj kamatnoj stopi za sličan dužnički instrument kao što je utvrđeno na početnom priznavanju.

Dakle, odobren kredit iz Programa, privredni subjekt treba da vrednuje po fer vrednosti, odnosno sadašnjoj vrednosti budućih plaćanja diskontovanih po tržišnoj kamatnoj stopi za sličan dužnički instrument kao što je utvrđeno na početnom priznavanju.

Imajući u vidu da su krediti odobreni iz Programa po značajno nižoj kamatnoj stopi od tržišne, početna fer vrednost je značajno niža od iznosa glavnice koja se realizuje kao priliv gotovine. Naime, kada novčana sredstva po osnovu kredita iz Programa legnu na tekući račun privrednog subjekta ne bi se trebala evidentirati na uobičajen način stavom 241/414, već na računu 414 treba da bude evidentirana fer vrednost obaveze.

Kako se obračunava fer vrednost ove obaveze? Prvo se utvrdi preovlađujuća tržišna kamatna stopa za slične kredite, a zatim se primenom te stope obračuna diskontovana vrednost svih budućih otplata predviđenih planom otplate (kamata i glavnica).

Preovlađujuća tržišna kamatna stopa se utvrđuje na osnovu ponuda na tržištu za iste ili slične kredite - dinarski kredit bez valutne klauzule sa grejs periodom od 12 meseci i rokom otplate od 36 meseci, kao i istim ili sličnim obezbeđenjem kredita. Ove informacije se mogu dobiti uvidom u sajtove banaka i traženjem informativnih ponuda. Posebnu pažnju treba obratiti na činjenicu da Fond inače odobrava kredite sa nižom kamatnom stopom od one koju nude poslovne banke.

Kada se obračuna tržišna kamatna stopa, kao prosek dobijenih ponuda ili informacija sa nekoliko sajtova banaka u zemlji, ista se primenjuje za obračun diskonta, čiji je obračun kompleksan imajući u vidu grejs period od 12 meseci. Isto tako, smatramo da u periodu od tri godine na koliko se odobrava kredit, vremenska vrednost novca ne može biti značajna, shodno čemu diskontovani iznos takođe ne može biti materijalno značajan.

S obzirom na navedeno u vezi sa ovim obračunom, smatramo da ukoliko su troškovi izrade ovog obračuna viši od koristi koje subjekat dobija od ovih informacija, kao i ukoliko iznos nije materijalno značajan, ne postoji obaveza vršenja ovog obračuna.

Međutim, ukoliko bi se privredni subjekt opredelio da vrši obračun diskonta obaveze uz primenu tržišne kamatne stope, knjiženje obračunate razlike u odnosu na cenu transakcije tj. stvarnu vrednost obaveze koju subjekt treba da vrati (glavnica + kamata), bi se evidentirala prilikom puštanja kredita u tečaj stavom 241/669, 414, tako da na računu 414, bude evidentirana fer vrednost ove obaveze. Imajući u vidu da se obračun diskonta vrši na datum svakog bilansa stanja, kako bi se obračunala sadašnja fer vrednost obaveze prema Fondu, stav za knjiženje bi bio 569/414 na datum svakog narednog bilansa stanja sve do vraćanja kredita u potpunosti. Na ovaj način bi se ʺnivelisalaʺ obaveza po osnovu kredita tako da na poslednji datum bilansa stanja pre konačne otplate kredita na računu 414 bude iskazan iznos koji privredni subjekt realno treba da vrati Fondu.

Moguća su i drugačija tumačenja da se efekat diskontovanja umesto na računu 669, evidentira preko računa 641 kao prihod od uslovljenog državnog davanja. Međutim, smatramo da priroda ovog prihoda, a u narednim godinama rashoda više odgovara klasifikaciji finansijskih prihoda odnosno rashoda, posebno imajući u vidu da u narednim godinama kada se knjiži rashod po ovom obračunu ne bi mogao da se klasifikuje kao rashod od državnog davanja jer takav račun nije propisan Kontnim okvirom, pa ne bi postojala konzistencija u načinu knjiženja.

Ukoliko se privredni subjekt opredeli da ne vrši ovaj kompleksni obračun imajući u vidu veće troškove od koristi, kao i da iznos nije materijalno značajan, knjiženje bi se vršilo na uobičajen način upotrebom računa propisanih Pravilnikom o kontnom okviru i sadržini računa u kontnom okviru za privredna društva, zadruge i preduzetnike ("Sl. glasnik RS", br. 95/2014).

Primer 2:

Privredni subjekt koji primenjuje Odeljak 11 i 12 MSFI za MSP u pogledu vrednovanja finansijskih instrumenata, kao malo pravno lice, dobilo je dana 1. jula 2020. g. kredit iz Programa u iznosu od 20.000.000 dinara. Dakle, kredit je odobren sa rokom vraćanja od 36 meseci, s tim što je prvih 12 meseci grejs period. Kamata se obračunava 1% na godišnjem nivou uključujući i grejs period i pripisuje glavnom dugu. Otplata se vrši nakon grejs perioda u 24 jednake mesečne rate. Privredni subjekt je dao odgovarajući instrument obezbeđenja.

Knjiženje:

R. br.

Konto

OPIS

Iznos

duguje

potražuje

duguje

potražuje

1

2

3

4

5

6

1)

241

 

Tekući (poslovni) računi

20.000.000

 

 

 

414

Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji

 

20.000.000

za puštanje kredita u tečaj 1. jul 2020. g.

2)

562

 

Rashodi kamata (prema trećim licima)

16.667

 

 

 

414

Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji

 

16.667

za obračunatu kamatu za jul 2020. g. (evidentiran svakog meseca u grejs periodu od 12 meseci u skladu sa planom otplate)

3)

414

 

Dugoročni krediti i zajmovi u zemlji

5.050.000

 

 

 

424

Deo dugoročnih kredita i zajmova koji dospeva do jedne godine

 

5.050.000

za deo obaveza koji dospeva u 2021. g. - prenos na 31.12.2020. g.

4)

562

 

Rashodi kamata (prema trećim licima)

15.967

 

 

 

460

Obaveze po osnovu kamata i troškova finansiranja

 

15.967

za obračunatu kamatu za jul 2021. g. (kamata će se knjižiti mesečno u naredna 24. meseca u skladu sa planom otplate)

5)

424

 

Deo dugoročnih kredita i zajmova koji dospeva do jedne godine

841.667

 

 

460

 

Obaveze po osnovu kamata i troškova finansiranja

15.967

 

 

 

241

Tekući (poslovni) računi

 

857.634

za otplatu anuiteta za jul 2021. g. - glavnice sa pripisanom kamatom iz grejs perioda i tekuće kamate (knjiženje će se vršiti svakog meseca do otplate kredita u skladu sa planom otplate)

dr Marina Protić