UREDBA O PRAVILIMA I USLOVIMA ZA DODELU POMOĆI MALE VREDNOSTI (DE MINIMIS POMOĆI)("Sl. glasnik RS", br. 17/2025) |
Ovom uredbom bliže se uređuju pravila i uslovi za dodelu pomoći male vrednosti (u daljem tekstu: de minimis pomoći), određuje gornja granica iznosa de minimis pomoći, kumulacija, kao i obaveze davalaca i korisnika de minimis pomoći.
De minimis pomoć je pomoć koja nema značajan uticaj na narušavanje konkurencije na tržištu i na trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije, u skladu sa zakonom.
Odluku o opravdanosti dodele de minimis pomoći donosi davalac, koji obaveštava Komisiju za kontrolu državne pomoći o dodeljenoj de minimis pomoći.
Odredbe ove uredbe primenjuju se na pomoć koja se dodeljuje učesnicima na tržištu u svim sektorima.
Korisnik de minimis pomoći je učesnik na tržištu, odnosno svako pravno i fizičko lice koje obavlja ekonomsku delatnost, tj. delatnost proizvodnje ili prometa robe ili pružanja usluga na tržištu, a kome se dodeljuje de minimis pomoć.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, odredbe ove uredbe ne primenjuju se na pomoć koja se dodeljuje:
1) za podsticanje izvoza, odnosno za delatnosti koje direktno utiču na obim izvoza, uspostavljanje i funkcionisanje distributivne mreže ili za pokriće drugih tekućih rashoda (operativnih troškova) učesnika na tržištu povezanih sa izvoznim aktivnostima i
2) za davanje prednosti domaćim proizvodima i uslugama u odnosu na uvozne proizvode i usluge.
Pomoć za pokriće troškova učestvovanja na sajmovima, odnosno za nadoknadu troškova izrade studija ili pružanja savetodavnih usluga potrebnih za uvođenje novog ili postojećeg proizvoda na novom tržištu u drugoj državi ne predstavlja pomoć za podsticanje izvoza iz stava 3. tačke 1) ovog člana.
Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
II GORNJA GRANICA DE MINIMIS POMOĆI
De minimis pomoć može da se dodeli jednom učesniku na tržištu u visini do 300.000 evra u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine.
Trogodišnji period iz stava 1. ovog člana obuhvata tekuću i prethodne dve fiskalne godine.
Iznosi iskazani u evrima u ovoj uredbi predstavljaju iznos u nominalnoj vrednosti ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije.
Gornja granica de minimis pomoći iz člana 4. ove uredbe primenjuje se bez obzira na instrument, namenu i davaoca de minimis pomoći.
De minimis pomoć se smatra dodeljenom u trenutku kada je učesnik na tržištu stekao zakonsko pravo na primanje pomoći, nezavisno od datuma isplate de minimis pomoći učesniku na tržištu.
De minimis pomoć koja se dodeljuje u obliku bespovratnih novčanih sredstava izražava se u bruto iznosu, tj. iznosu pre odbitka poreza i drugih naknada.
Ako se de minimis pomoć ne dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava, iznos de minimis pomoći mora biti izražen u obliku bespovratnih novčanih sredstava, tj. u njihovoj (bruto) novčanoj protivvrednosti.
De minimis pomoć koja se isplaćuje u više rata diskontuje se na vrednost pomoći u trenutku dodele, pri čemu se za diskontovanje koristi diskontna stopa koja važi u trenutku dodele, u skladu sa propisima o kontroli državne pomoći.
U smislu ove uredbe pojam jedan učesnik na tržištu obuhvata i učesnike na tržištu koji su u najmanje jednom od sledećih međusobnih odnosa:
1) jedan učesnik na tržištu ima većinu glasačkih prava akcionara ili članova u drugom učesniku na tržištu;
2) jedan učesnik na tržištu ima pravo da imenuje ili razreši većinu članova organa upravljanja;
3) jedan učesnik na tržištu ima dominantan uticaj u drugom učesniku na tržištu na osnovu ugovora zaključenog sa tim drugim učesnikom na tržištu ili odredbe u statutu tog drugog učesnika na tržištu;
4) jedan učesnik na tržištu, koji je akcionar ili član u drugom učesniku na tržištu, samostalno kontroliše, na osnovu dogovora sa ostalim akcionarima ili članovima u tom drugom učesniku na tržištu, većinom glasačkih prava akcionara ili članova u tom drugom učesniku na tržištu.
Učesnici na tržištu koji su u bilo kom od odnosa navedenih u stavu 1. ovog člana preko jednog ili više drugih učesnika na tržištu, takođe se smatraju jednim učesnikom na tržištu.
U slučaju spajanja, pripajanja ili preuzimanja učesnika na tržištu, pri izračunavanju da li će dodelom nove de minimis pomoći biti prekoračena gornja granica iz člana 4. ove uredbe, uzimaju se u obzir sve de minimis pomoći ranije dodeljene svakom od učesnika na tržištu koji učestvuje u postupku spajanja, pripajanja ili preuzimanja.
Ako se jedan učesnik na tržištu podeli na dva ili više učesnika na tržištu, de minimis pomoć dodeljena pre podele smatra se dodeljenom onom učesniku na tržištu koji je iskoristio tu pomoć, odnosno učesniku na tržištu koji nastavlja da obavlja delatnost za koju je iskorišćena de minimis pomoć.
Ako nije moguće utvrditi koji od učesnika na tržištu iz stava 4. ovog člana je iskoristio prethodno dodeljenu de minimis pomoć, ta pomoć deli se srazmerno na osnovu knjigovodstvene vrednosti vlasničkog kapitala učesnika na tržištu na dan stupanja na snagu podele, odnosno nastanka učesnika na tržištu.
Finansijski posrednik u smislu ove uredbe predstavlja svaku finansijsku instituciju, bez obzira na oblik i vlasničku strukturu koja posluje s ciljem ostvarivanja dobiti.
Javne razvojne banke ili institucije ne smatraju se finansijskim posrednicima u smislu stava 6. ovog člana ako predstavljaju davaoce državne pomoći i ako ne koriste javna sredstva za finansiranje svojih komercijalnih delatnosti.
III IZRAČUNAVANJE BRUTO NOVČANE PROTIVVREDNOSTI I TRANSPARENTNA DE MINIMIS POMOĆ
De minimis pomoć je transparentna ako je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti pomoći bez potrebe za procenom rizika.
Kriterijum transparentnosti ispunjavaju sledeći instrumenti (oblici) dodele de minimis pomoći:
1) subvencija i subvencionisana kamatna stopa na kredite;
2) dokapitalizacija;
3) mere rizičnog finansiranja u obliku vlasničkog kapitala ili u obliku kapitala sličnom vlasničkom;
4) drugi instrumenti, osim kredita i garancija.
IV IZRAČUNAVANJE BRUTO NOVČANE PROTIVVREDNOSTI POMOĆI SADRŽANE U KREDITIMA
Pomoć u obliku kredita je transparentna de minimis pomoć ako se nad korisnikom de minimis pomoći ne sprovodi stečajni postupak ili postupak likvidacije niti su ispunjeni uslovi za pokretanje stečajnog postupka ili postupka likvidacije na zahtev njegovih poverilaca (veliki učesnik na tržištu ima kreditni rejting najmanje B-) i bruto novčana protivvrednost pomoći izračunava se na jedan od sledeća dva načina:
1) na osnovu referentne kamatne stope koja je na snazi u trenutku dodele de minimis pomoći, u smislu propisa o kontroli državne pomoći ili
2) kao proporcionalni deo gornje granice de minimis pomoći utvrđene u članu 4. ove uredbe ako je kredit osiguran instrumentom osiguranja koji pokriva najmanje 50% vrednosti kredita.
U slučaju izračunavanja iznosa de minimis pomoći na način iz stava 1. tačka 2) ovog člana, iznos de minimis pomoći jednak je gornjoj granici de minimis pomoći utvrđene u članu 4. ove uredbe ako je iznos kredita:
1) 1.500.000 evra, a period otplate pet godina ili
2) 750.000 evra a period otplate deset godina.
Ako je iznos kredita manji od iznosa iz stava 2. ovog člana i/ili je kredit odobren za period kraći od pet, odnosno deset godina, bruto novčana protivvrednost tog kredita izračunava se kao proporcionalni deo gornje granice utvrđene u članu 4. ove uredbe.
V IZRAČUNAVANJE BRUTO NOVČANE PROTIVVREDNOSTI POMOĆI SADRŽANE U GARANCIJAMA
Pomoć sadržana u garancijama je transparentna de minimis pomoć ako se nad korisnikom de minimis pomoći ne sprovodi stečajni postupak ili postupak likvidacije niti su ispunjeni uslovi za pokretanje stečajnog postupka ili postupka likvidacije na zahtev njegovih poverilaca (veliki učesnik na tržištu ima kreditni rejting najmanje B-) i bruto novčana protivvrednost pomoći izračunava se na jedan od sledeća dva načina:
1) na osnovu "premije sigurne luke" i druge prihvatljive metodologije u smislu propisa kojima se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći koja se dodeljuje u obliku garancije ili
2) kao proporcionalni deo gornje granice de minimis pomoći utvrđene u članu 4. ove uredbe.
U slučaju izračunavanja iznosa pomoći na način iz stava 1. tačka 2) ovog člana, iznos de minimis pomoći jednak je gornjoj granici de minimis pomoći utvrđene u članu 4. ove uredbe ako garancija ne prelazi 80% predmetnog kredita i iznosi:
1) 2.250.000 evra, a period trajanja garancije je pet godina ili
2) 1.125.000 evra, a period trajanja garancije je deset godina.
Ako je iznos garancije manji od iznosa iz stava 2. ovog člana i/ili je period trajanja garancije kraći od pet, odnosno deset godina, bruto novčana protivvrednost pomoći izračunava se kao proporcionalni deo gornje granice utvrđene u članu 4. ove uredbe.
Pomoć finansijskom posredniku, koji sprovodi jednu ili više šema de minimis pomoći, koja je pod jednakim uslovima dostupna svim finansijskim posrednicima, smatra se transparentnom de minimis pomoći ako:
1) finansijski posrednik prenosi korist dobijenu od državnih garancija na krajnjeg korisnika davanjem novih kredita korisnicima sa nižim kamatnim stopama i pri čemu nijedna garancija ne prelazi 80% osnovnog kredita i
2) de minimis krediti obezbeđeni garancijom se odobravaju korisnicima koji imaju kreditni rejting najmanje "B-", i ukupan iznos takvih kredita:
(1) je manji od 10 miliona evra ili
(2) je manji od 40 miliona evra i svaki pojedinačni de minimis kredit obezbeđen garancijom ne prelazi 100.000 evra.
Ako je iznos kredita iz stava 4. ovog člana manji od deset odnosno 40 miliona evra bruto novčana protivvrednost pomoći finansijskom posredniku izračunava se kao proporcionalni deo gornje granice de minimis pomoći utvrđene u članu 4. ove uredbe.
De minimis pomoć koja se dodeljuje u skladu sa ovom uredbom kumulira se sa drugim de minimis pomoćima, dodeljenim u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine, do gornje granice utvrđene u članu 4. ove uredbe.
De minimis pomoć koja se dodeljuje u skladu sa ovom uredbom može da se kumulira i sa de minimis pomoćima u obliku naknade za pružanje usluga od opšteg ekonomskog interesa dodeljenim u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine u visini do 750.000 evra.
Kumulacija iz st. 1. i 2. ovog člana vrši se sabiranjem svih iznosa de minimis pomoći koja je po bilo kom osnovu dodeljena u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine.
De minimis pomoć može da se kumulira sa drugim vrstama državne pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove ili državnom pomoći za istu meru rizičnog finansiranja, samo do visine (intenziteta) državne pomoći koja predstavlja gornju granicu do koje se može dodeliti ukupan iznos državne pomoći u skladu sa propisima o kontroli državne pomoći.
De minimis pomoć može da se dodeli istovremeno sa bilo kojom drugom državnom pomoći za različite opravdane troškove i te pomoći mogu biti dodeljene nezavisno jedna od druge do maksimalno dozvoljenih iznosa i intenziteta u skladu sa zakonom, ovom uredbom i drugim podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
VII OBAVEZE DAVAOCA I KORISNIKA DE MINIMIS POMOĆI
Davalac de minimis pomoći:
1) pre dodele nove de minimis pomoći, pribavlja od korisnika de minimis pomoći pisanu izjavu da li mu je već dodeljena de minimis pomoć u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine u skladu sa ovom uredbom ili drugim propisom koji uređuje dodelu de minimis pomoći ili bilo koja druga državna pomoć, uz navođenje iznosa, davaoca državne ili de minimis pomoći i namene, odnosno vrste državne pomoći;
2) pre dodele nove de minimis pomoći vrši kumulaciju i utvrđuje ispunjenost pravila i uslova za dodelu de minimis pomoći iz ove uredbe;
3) u pisanoj formi, obaveštava korisnika o tome da mu dodeljuje de minimis pomoć, kao i o iznosu pomoći izraženom u obliku bruto novčane protivvrednosti pomoći koju mu dodeljuje;
4) u roku od 20 dana od dana dodele, Komisiji za kontrolu državne pomoći dostavlja podatke o dodeljenoj de minimis pomoći, za potrebe vođenja registra de minimis pomoći;
5) vodi evidenciju o dodeljenoj de minimis pomoći po pojedinačnim korisnicima de minimis pomoći;
6) čuva podatke i dokumenta o dodeljenoj de minimis pomoći deset godina od dana njene dodele;
7) na pisani zahtev Komisije za kontrolu državne pomoći dostavlja sve podatke i dokumenta;
8) dostavlja Komisiji za kontrolu državne pomoći podatke o dodeljenoj de minimis pomoći za potrebe izrade godišnjeg izveštaja o dodeljenoj državnoj pomoći;
9) finansijski posrednici koji sprovode šemu de minimis pomoći kvartalno izveštavaju davaoce o ukupnom primljenom iznosu pomoći, u periodu od deset dana od isteka navedenog perioda.
Davalac de minimis pomoći je dužan da vrši kontrolu trošenja javnih sredstava i korišćenja tih sredstava za dodelu de minimis pomoći i u obavezi je da vrši nadzor da li korisnik de minimis pomoći troši sredstva u predviđenom iznosu i za namenu za koju su mu ta sredstva dodeljena, kao i to da li je korisnik de minimis pomoći ispunio svoju obavezu zbog koje su mu sredstva i dodeljena i koja je bila predviđena kao uslov za dodelu te pomoći.
Korisnik de minimis pomoći dužan je da postupi po zahtevu davaoca iz stava 1. tačka 1) ovog člana.
Ako se de minimis pomoć dodeljuje na osnovu šeme de minimis pomoći, rok iz stava 1. tač. 4) i 6) ovog člana počinje da teče od dana dodele poslednje individualne državne pomoći na osnovu te šeme.
Do uspostavljanja Registra državne pomoći i de minimis pomoći, podatke o dodeljenoj de minimis pomoći iz stava 1. tačka 4) ovog člana davalac dostavlja u formi Tabele dodeljene de minimis pomoći.
Tabela dodeljene de minimis pomoći iz stava 5. ovog člana sa načinom za njeno popunjavanje odštampana je uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo (Prilog 1) i preuzima se na internet stranici Komisije za kontrolu državne pomoći.
VIII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o pravilima i uslovima za dodelu pomoći male vrednosti (de minimis pomoći) ("Službeni glasnik RS", broj 23/21) i Prilog I Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 20/23 - dr. propis, 43/23 - dr. propis i 48/23 - dr. propis).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
NAČIN
ZA POPUNJAVANJE TABELE DODELJENE DE MINIMIS POMOĆI
U pojedine rubrike Tabele dodeljene de minimis pomoći upisuje se sledeće:
1) u rubriku 1 (Davalac de minimis pomoći) - Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, preko nadležnih organa, i svako pravno lice koje upravlja i/ili raspolaže javnim sredstvima i dodeljuje de minimis pomoć u bilo kom obliku;
2) u rubriku 2 (Matični broj davaoca de minimis pomoći) - matični broj dodeljen od strane Republičkog zavoda za statistiku;
3) u rubriku 3 (Korisnik de minimis pomoći) - svako pravno i fizičko lice, koje u obavljanju delatnosti proizvodnje i/ili prometa robe i/ili pružanja usluga na tržištu koristi de minimis pomoć u bilo kom obliku;
4) u rubriku 4 (Matični broj korisnika de minimis pomoći) - matični broj dodeljen od strane Republičkog zavoda za statistiku;
5) u rubriku 5 (Sektor (delatnost) korisnika de minimis pomoći) - trocifrena oznaka delatnosti (do nivoa grane) prema Zakonu o Klasifikaciji delatnosti ("Službeni glasnik RS", broj 104/09) i Uredbi o klasifikaciji delatnosti ("Službeni glasnik RS", broj 54/10);
6) u rubriku 6 (Broj i datum odluke kojom se sredstva stavljaju na raspolaganje korisniku de minimis pomoći) - broj i datum odluke kojom davalac de minimis pomoći dodeljuje pomoć korisniku de minimis pomoći;
7) u rubriku 7 (Naziv mere de minimis pomoći) - osnovni propis koji predstavlja neposredni osnov za dodelu de minimis pomoći (zakon, uredba, pravilnik, program, odluka i dr.);
8) u rubriku 8 (Pravni osnov za donošenje mere de minimis pomoći) - propisi na osnovu kojih se donosi propis koji predstavlja neposredni osnov za dodelu de minimis pomoći;
9) u rubriku 9 (Cilj de minimis pomoći) - cilj koji se želi postići dodelom de minimis pomoći;
10) u rubriku 10 (Iznos de minimis pomoći) - dodeljeni iznos de minimis pomoći;
11) u rubriku 11 (Instrument dodele de minimis pomoći) - instrument dodele de minimis pomoći prema članu 3. stav 4. Zakona o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19);
12) u rubriku 12 (Izvor finansiranja de minimis pomoći) - nivo sa kojeg se dodeljuje de minimis pomoć (Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili drugi izvori finansiranja);
13) u rubriku 13 (Trajanje de minimis pomoći) - vremenski period trajanja de minimis pomoći;
14) rubrika 14 popunjava se po potrebi.
TABELA DODELJENE DE MINIMIS POMOĆI
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Davalac de minimis pomoći |
Matični broj davaoca de minimis pomoći |
Korisnik de minimis pomoći |
Matični broj korisnika de minimis pomoći |
Sektor (delatnost) korisnika de minimis pomoći |
Broj i datum odluke kojom se sredstva stavljaju na raspolaganje korisniku de minimis pomoći |
Naziv mere de minimis pomoći |
Pravni osnov za donošenje mere de minimis pomoći |
Cilj de minimis pomoći |
Iznos dodeljene de minimis pomoći |
Instrument dodele de minimis pomoći |
Izvor finansiranja de minimis pomoći |
Trajanje de minimis pomoći |
Napomena davaoca de minimis pomoći |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Za tačnost podataka tvrdi i overava |
|
MP |
____________________________ |
|
|
____________________________ |
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
potpis ovlašćenog lica |