Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Od 1. aprila 2022. godine vreme za letnje gume na automobilima. Zbog skoka cena sve veći broj vozača bira polovne ili popravlja stare pneumatike


Od prvog aprila najveći broj vozača “presvući će” svoje automobile i staviti im letnje gume, budući da se tada završava obaveza korišćenja zimskih pneumatika.

Kako je jedan od razloga za zamenu ranijih godina, pored bezbednosti, bio i onaj ekonomske prirode – zimske gume se tokom letnjih meseci brže troše, pa je računica bila takva da je isplativije menjati ih sezonski, postavlja se pitanje da li je u aktuelnim okolnostima ovo pravilo ostalo nepromenjeno?

Naime, pandemija korona virusa i rusko-ukrajinski rat uticali su na cene dobara i usluga i u ovom sektoru. Kako kaže Branko Stevanović iz vulkanizerske radnje Branko & Rade iz Beograda, cene guma su drastično porasle u odnosu na prošlu i pretprošlu godinu, čak za 20 i više odsto. Takođe, cene svih vulkanizerskih usluga sada su veće za 100 dinara.

Prema njegovim rečima, to je ogromno poskupljenje za naše uslove, pa se to primećuje i u praksi – sve je manji broj vozača koji kupuju nove, a sve više njih se odlučuje za polovne gume, pošto je ova oprema za automobil u ovom trenutku u njihovom kućnom budžetu pod stavkom – luksuz.

“Primera radi, uobičajena dimenzija kod nas koju koristi dosta vozila – 205x55x16 koštala je 2020. godine sa ugradnjom, balansiranjem i novim ventilom oko 5.000-5.200 dinara, i bila je prilagođena budžetu prosečnog vozača, dok je sada od 6.500, pa i do 7.000 dinara”, kaže on.

Kako navodi, glavni uzročnik poskupljenja jeste pandemija korona virusa, koja je dovela ne samo do poskupljenja transporta, već i svih sirovina u bilo kojoj proizvodnji.

Takođe, sada ogroman uticaj ima i rusko-ukrajinski sukob koji sa sobom nosi i energetsku krizu, a uz to fali i repromaterijala pa, prema njegovim rečima, postoji zastoj u proizvodnji u domaćim fabrikama.

Ruku pod ruku sa svim navedenim problemima ide i činjenica da je jako teško od dobavljača kupiti novu gumu iz 2022. godine. Ipak, za razliku od trenutnog bilansa, tokom januara i februara se, priznaje Stevanović, uprkos poskupljenjima dobro radilo sa zimskim gumama.

Kada je reč o aktuelnoj situaciji, on kaže da su morali da podignu cenu svih usluga za 100 dinara budući da je poskupeo i sav repromaterijal koji se koristi prilikom montiranja guma.

“Nama je repromaterijal (tegovi, sirove gume, paste za montiranje guma) skočio u proseku 70 do 80 odsto. Ako sam prošle godine jedan lepljivi teg plaćao 14 dinara, sad ga plaćam 22 dinara. To vam sve govori o našim troškovima”, kaže on.

Budući da se sve više vozača odlučuje za polovne gume, pitali smo našeg sagovornika koliko su one zapravo bezbedne.

On kaže da je uvek pristalica novih guma i da se nikad ne može pouzdano znati u kakvim uslovima i na koji način je vozio bivši vlasnik, ali ipak, dodaje, ne bi trebalo da bude značajnijih problema ni kod polovnih.

Takođe, sve veći broj ljudi se odlučuje da popravlja pneumatike stare i do 10 godina što je, kaže Stevanović, prilično neisplativo.

Napominje da veliki problem sa dobavljačima traje pune dve godine, od izbijanja pandemije korona virusa – ranije su postojali precizni termini kada stiže roba dok je danas nikako ne dobijaju na vreme jer i sami dobavljači nemaju dovoljno radne snage.

Izvor: Vebsajt Biznis, Stefan Petrović, 29.03.2022.
Naslov: Redakcija