UTICAJ ADEKVATNOG BIZNIS PLANA NA USPEŠNOST POSLOVANJA
Finansijski savetnici smatraju da bi svaki pojedinac trebalo da se zapita i istraži koliko je sam upoznat sa različitim finansijskim proizvodima. Iako razjašnjenje osnovnih finansijskih pojmova možete lako pronaći, u praksi se dešava da nam određeni termini nisu uvek dovoljno poznati, rečeno je na panelu o finansijskom opismenjavanju mladih pod nazivom “Build your future, be smart about money”.
Ovaj skup održan je povodom obeležavanja Svetske nedelje novca, u organizaciji OECD (Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj).
Jedan od učesnika, bankarski ekspert Bojan Mišković, kaže da definicija finansijske pismenosti OECD-a na najbolji način opisuje ovaj pojam koji se odnosi na fizička i pravna lica.
“Suština je da su u pitanju znanje i razumevanje finansijskih koncepata i rizika, kao i veštine da se to znanje primeni u različitim finansijskim kontekstima i tako unaprede finansijske dobrobiti pojedinaca i društva. Ono što bih naglasio jesu znanje i razumevanje finansijskih koncepata. Tu je bitno da razumemo finansije kako bismo mogli da menadžerišemo svoje firme, bilo da su male, srednje ili velike. Ne možete biti dobar menadžer ukoliko ne razumete finansije. Treba da znate i razumete kako se poslovni događaji oslikavaju na rad vaše firme, bez obzira na veličinu. Finansijska pismenost utiče na sve procese razvoja preduzeća, od startapa do velike kompanije”, objašnjava Mišković.
On dodaje da, kada je reč o početnicima, suština je da svi imaju ideje koje bi želeli da jednog dana materijalizuju i daju im život kao preduzetnici ili d.o.o. Međutim, prema statističkim podacima raznih istraživanja, samo 20 do 30 procenata startapova, odnosno novih malih i srednjih preduzeća preživi prve dve godine postojanja.
“Niska stopa uspešnosti malih firmi na našem tržištu uglavnom je posledica nepostojanja dobrog biznis plana. Dobar biznis plan koji bi prethodio započinjanju posla umnogome bi podigao verovatnoću uspeha”, ističe Mišković.
Prema njegovim rečima, veoma je važno staviti ideju na papir, jer na taj način imamo smernice kuda idemo i koji su nam ciljevi.
“Ako nemamo postavljene ciljeve i smernice onda su nam svi putevi dobri i nećemo moći da merimo koliko nam je preduzeće zaista i uspešno. Jedan od osnovnih postulata koji bi trebalo da bude obuhvaćen biznis planom je prelomna tačka rentabiliteta, odnosno trenutak kada naš biznis postaje profitabilan. To je momenat kada smo pokrili troškove i ulazimo u zonu profita”, naglašava Bojan Mišković.
Finansijski konsultant za poslovanje preduzeća Biljana Lazarević navodi da je sam plan ništa bez planiranja.
“Prihodi, rashodi, prilivi i odlivi bitni su kako za fizičko lice, tako i za mala preduzeća i korporacije. Odnosno, sklad između onoga koliko će nam novca doći i onoga što smo fakturisali i šta će nam biti fakturisano. Potrebno je mnogo rada na finansijskoj pismenosti, kao i na finansijskoj inkluziji. Treba učiti o finansijskim proizvodima tako da budemo dobri i za finansijsko okruženje, ali i za sebe”, smatra Lazarević.
Jedan od učesnika panela “Build your future, be smart about money”, princeza Ljubica Karađorđević, istakla je da ako krenete putem preduzetništva onda je finansijsko opismenjavanje preduslov za dobar i uspešan start.
“Tu ne mislim na angažovanje knjigovođe, što svakako radi većina preduzetnika, već morate imati jedno šire sagledavanje finansijske situacije da biste mogli da sagledate gde se vaš biznis nalazi, gde želite da stignete i kako da tamo dođete, da planirate unapred”, navodi Karađorđević.
Prema njenim rečima ne bi trebalo obraćati pažnju na spoljašnje okolnosti već raditi na svojoj ideji, ulagati u znanje i u biznis.
“Svet je u haosu, uvek se događaju neke ciklične promene, to je nešto što mi ne možemo da kontrolišemo, zato ne bi trebalo trošiti vreme na okolnosti, već na edukaciju i razmišljanja o finansijskoj situaciji danas i u budućnosti”, kaže Ljubica Karađorđević.
Učesnici su se složili da je briga o novcu, planiranju priliva i odliva, društvena potreba i da se uči iz okruženja.
“Vrednost novca, razumevanje i upravljanje resursima koji su na raspolaganju, kao i težnja ka stvaranju novih prilika za sticanje u skladu sa mogućnostima i potrebama trebalo bi da budu osnove finansijske pismenosti”, zaključak je učesnika panela o finansijskom opismenjavanju mladih.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija