Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O TEHNIČKOM PREGLEDU VOZILA: Od 5. jula 2023. godine uvodi se kontrola ekoloških karakteristika (eko kontrola) izduvnih gasova


Najniža cena tehničkog pregleda za putnička vozila trenutno iznosi 3.070 dinara sa PDV-om, a najviša je 6.020 dinara. Prema rečima predsednika upravnog odbora Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP) Vladimira Marinkovića, Odluka o određivanju cene tehničkog pregleda vozila ("Sl. glasnik RS", br. 13/2022), koju je Vlada Srbije donela krajem januara ove godine nije ništa zakomplikovala, niti značajno promenila.

“Jedino moramo da pratimo šta se dešava na tržištu, da li će poskupeti cena rada u narednih 12 ili 24 meseca. Naravno, ovu odredbu bi trebalo promeniti i usaglasiti sa rastom cena na malo – i minimum i maksimum. Ipak, u ovom trenutku nemamo nikakav razlog da mislimo da će se cene menjati”, ocenjuje on.

Kako kaže, u regionu su vrlo slične cene tehničkih pregleda, jedino su nešto niže u Crnoj Gori, gde se sad očekuje njihovo povećanje.

“Te cene su na nekom minimalnom realnom nivou za taj posao. Krize još uvek ne utiču na sam tehnički pregled, eventualno jednog dana mogu da imaju uticaj inflacija i povećanje cene rada. To je čisto tržište usluga i nema neke finalne potrošnje koja je vezana za energente. Zato u ovom trenutku ne verujem da će se išta menjati ove ili sledeće godine kada je reč o cenama tehničkog pregleda”, naglasio je Marinković.

On je dodao da će na cene uticati i ponuda i potražnja jer će, ukoliko na nekom mestu ima više linija tehničkog pregleda, cena pasti u borbi za krajnje potrošače.

Pravilnik o tehničkom pregledu vozila ("Sl. glasnik RS", br. 31/2018 i 70/2018) sa znatno striktnijim i strožim propisima, donet 5. jula 2018. godine, bio je “zamrznut” na tri godine. Ipak, rok za primenu ponovo je odložen do 5. jula 2023. godine.

“Najveći problem vozačima je što nisu svi prošli kroz jedan krug novog Pravilnika o tehničkom pregledu. Najveći broj vraćanja na tehničkom pregledu je zbog svetlosnih grupa, nedostatka signalizacije ili kada ne rade farovi, pokazivači pravca i slične stvari. Najčešće je reč o sitnim nepravilnostima koje i sam vozač može da vidi. Ne bi trebalo da pristupi tehničkom pregledu dok ne popravi to, a to nije ništa skupo niti komplikovano”, podseća predsednik upravnog odbora NATEP-a.

Zato navodi da u ovom trenutku 95 odsto vozila prolazi ponovljeni tehnički pregled u roku od tri dana i trenutno nema nekih većih problema. Sledeće godine se očekuje kontrola ekoloških karakteristika (eko kontrola) izduvnih gasova, što tek ostaje da se vidi kako će se reflektovati na stanje vozila.

“Pravilnik je nov tako da postoje još uvek procesi usaglašavanja i tumačenja raznih stvari. To je živa stvar – kada dođete na lice mesta i počnete da ga primenjujete vidite da bi vam, na primer, bili potrebni podaci o načinu aktiviranja elektronske ručne kočnice. Ili, ako se mere izduvni gasovi na elektrovozilu – nedostaju informacije kako ono treba da pređe na rad motora sa unutrašnjim sagorevanjem, da bismo izmerili izduvne gasove na njemu”, opisuje Marinković.

Razvoj automobilske industrije je neminovan, vozila se razvijaju i mnogo su napredovala u poslednjih pet godina, a sa njima i pravila. Zato i stanje na terenu mora da se usaglasi sa tim napretkom.

“Manje-više je reč o tehničko-tehnološkim stvarima koje su inače normalne i trebalo bi da se često usaglašavaju. Eko merenja i sada postoje, samo nisu razlog za vraćanje na ponovni pregled. Starija vozila imaju stare norme, za svako vozilo važi norma onda kada je proizvedeno”, objašnjava Marinković.

Međutim, ukoliko nije u tim granicama ne bi mogao ni do sada da prođe na tehničkom pregledu. Norme se, naglasio je on, ne pojačavaju za stara vozila i stoga ona nemaju nikakav problem.

“Na primer, ako Yugo ne prolazi merenje izduvnog gasa to znači da mnogo troši i da se ne isplati da ga vozite. Ali Yugo će lakše da prođe nego ako ste uzeli recimo vozilo staro pet godina, pa skidali katalizator. Ono neće proći”, obrazložio je on.

Marinković je ocenio da je veliki posao završen od strane nadležnih ministarstava u poslednje tri godine i da sada treba raditi na završavanju tog procesa, povezivanju stanica tehničkog pregleda, koje je u toku.

“Pojedini državni organi koji se time bave trebalo bi da nas obaveštavaju i da nam daju nove smernice za pristup novim vrstama vozila i njihovom tehničkom pregledu. Jednostavno, vozila su živa stvar i zahtevaju bar šestomesečno osvežavanje informacija, ako ne i češće. Toliko se toga dešava da niko od nas nije ni svestan”, zaključio je Vladimir Marinković.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Julijana Vincan, 27.05.2022.
Naslov: Redakcija