PREDLOG ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA: Predviđeno je da će se rad tela za vansudsko rešavanje sporova, koji potrošačima treba da obezbedi brzo zadovoljenje pravde, finansirati iz budžeta. Postupak je besplatan za obe strane. Trgovci imaju obavezu da učestvuju, a ukoliko to ne učine, moraće da plate kaznu po prekršajnom nalogu
Novi Zakon o zaštiti potrošača, čije se usvajanje najavljuje od 2019. godine, mogao bi uskoro da se nađe i pred poslanicima.
Vlada Republike Srbije utvrdila je Predlog zakona o zaštiti potrošača, koji građani dugo iščekuju u nadi da će lakše moći da ostvaruju svoja prava.
Jedna od najvažnijih promena je što će nezadovoljni kupci imati mogućnost da brzo i efikasno reše problem u besplatnom vansudskom postupku. Predviđeno je i uvođenje registra "Ne zovi", koji će sprečiti nasrtljive trgovce da putem telefona promovišu i prodaju robu i usluge građanima koji to ne žele. Za potrošače više neće biti iznenađenja zbog visine računa, na primer, za popravku nekog kućnog aparata. Trgovac će imati obavezu da napravi proračun sa specifikacijom i pribavi pisanu saglasnost kupca za pružanje usluge, čija je vrednost veća od 5.000 dinara.
Ministarka trgovine, Tatjana Matić, ističe da će nova zakonska rešenja značajno doprineti bezbednoj trgovini i daljem jačanju potrošačkih prava u našoj zemlji, a time i ekonomskom razvoju. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) podržavaju ova rešenja, ali su oprezni i ističu da će sačekati da vide koliko će biti efikasna primena tih propisa u praksi kada zakon stupi na snagu.
Novim aktom predviđeno je da će se rad tela za vansudsko rešavanje sporova, koji potrošačima treba da obezbedi brzo zadovoljenje pravde, finansirati iz budžeta. Postupak je besplatan za obe strane. Trgovci imaju obavezu da učestvuju, a ukoliko to ne učine, moraće da plate kaznu po prekršajnom nalogu.
Građani će imati mogućnost da se reše trgovaca koji uporno zovu i ostavljaju poruke promovišući svoje proizvode i usluge. Oni koji ne žele da primaju pozive upisivaće svoje telefonske brojeve u registar "Ne zovi". U toj situaciji prodavac će prekršajno odgovarati ukoliko putem telefona bude kontaktirao sa potrošačem.
Prema rečima Nikice Jovanovića iz NOPS, novi zakon je trebalo mnogo ranije usvojiti, a to je odlagano od 2019. godine.
- Rešenja su dobra i podržavamo ih, ali sačekaćemo da vidimo da li ćemo imati efikasan sistem primene tih normi, što je najvažnije - ističe Jovanovićeva. - I sada imamo situaciju da je nešto propisano, ali se ne sprovodi. Na primer, nema zadovoljavajućih rezultata po pitanju sankcionisanja trgovaca koji obavljaju nepoštenu poslovnu praksu.
Ona ističe da je dobro što će novi akt omogućiti izdavanje prekršajnih naloga, što je NOPS godinama tražio. To omogućava da inspekcija sankcioniše trgovce zbog propusta u poslovanju. Sada se prosleđuje prekršajnim sudovima, pa mnogi predmeti zastare.
Veliku buru na evropskom nivou izazvalo je otkriće da pojedini proizvođači na tržišta različitih zemalja plasiraju kao identičnu, robu koja se razlikuje po sastavu. Tako su za države zapadne Evrope namenjeni kvalitetniji proizvodi nego za istočne zemlje. Hrvatska najavljuje da će taj problem rešiti kroz novi zakon o zaštiti potrošača koji će usvojiti sledeće godine. Mladen Alfirović iz NOPS kaže da bi bilo veoma značajno da se putem amandmana takva izmena unese i u naš akt kada on stigne u skupštinsku proceduru.
Izvor: Vebsajt Novosti, E. B. Talijan, 26.06.2021.Naslov: Redakcija