ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja
1. Promenjen je zakonski zastupnik u kompaniji. On je nerezident. Da li je potrebno da njega prvo prijavimo na eID pa onda na SEF?
Odgovor: Preduslov za pristup sistemu elektronskih faktura je registracija na eID. Ukoliko je zakonski zastupnik nerezident, na Portalu za elektronsku identifikaciju odabraćete opciju Strani državljani - Registrujte se kvalifikovanim elektronskim sertifikatom.
2. Posle unosa izlaznih faktura u SEF, koji period je dozvoljen da budu samo u statusu poslate i šta uraditi sa tim fakturama koje nisu ni odbijene niti pregledane?
Odgovor: Ukoliko ste fakturu poslali subjektu javnog sektora, ona će posle 15 dana promeniti status u “automatski odobrena”. Ukoliko je faktura poslata subjektu privatnog sektora ona će posle 15+5 dana biti “automatski odbijena”.
3. Da li je neophodno da JMBG bude integrisan (vidljiv) u elektronskom sertifikatu za registraciju i prijavu na SEF? Navedena informacija je neophodna iz razloga što u kvalifikovanom elektronskom sertifikatu izdatom od eSmart-a JMBG se ne vidi u digitalnom potpisu.
Odgovor: Kako biste pristupili SEF-u, potrebno je da elektronski identitet potvrdite putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije ConsentID na eID-u. Provera identiteta se vrši na osnovu JMBG-a, broja pasoša ili EBS-a.
4. Kako da se ubace fakture stranih dobavljača bez PDV-a, ali i npr. troškovi goriva hotela iz Turske?
Odgovor: Ino fakture se ne šalju putem SEF-a. Ukoliko postoji obaveza evidencije PDV-a ona je unosi u sekciju Pojedinačna evidencija PDV-a.
5. Drugo pravno lice nije u sistemu PDV-a, ne vrši usluge javnom sektoru, tj. ne ispostavlja izlazne fakture javnom sektoru. Ispostavlja jednu fakturu mesečno za usluge izdavanja u zakup poslovnog prostora privatnom sektoru, tj. pravnom licu koje je u sistemu PDV-a. Pitanje je da li smo u obavezi da se registrujemo na SEF? Ako nismo u obavezi, kako ćemo primati ulazne fakture npr. za električnu energiju, grejanje i sl.
Odgovor: Po Zakonu o elektronskom fakturisanju, subjekt koji nije u sistemu PDV i nije dobrovoljni korisnik sistema, nema obavezu da se registruje na SEF.
6. Nedavno smo pristupili SEF-u i već neke fakture od dobavljača primamo putem platforme. Kada otvorimo pristiglu fakturu da bismo je preuzeli (ili je samo pregledamo) i izađemo iz nje, faktura nestane sa liste ulaznih dokumenata. Nismo je ni prihvatili niti odbacili, samo pogledali. Desila se ranije ista situacija, pa se posle nekog vremena nestala faktura pojavila ponovo na listi. Gde je nestala faktura? Da li se skladišti u nekom drugom prostoru? Da li će se sve nestale fakture ponovo pojaviti? Šta se dešava ukoliko pogledamo fakturu, a ne preuzmemo je i ona nestane sa liste? Zašto se to dešava?
Napomena: nisu u pitanju fakture koje je dobavljač stornirao (mada ne znamo da li to ima veze). Svi korisnici (svih statusa) imaju isti problem.
Odgovor: Molimo Vas da se obratite Kontakt centru SEF-a povodom dodatnih informacija.
7. Da li zanatske radnje i za DOO postoji ista obaveza za prelazak na e-fakture?
Odgovor: Ukoliko su u transakcijama dužnici fizička lica, radi se o transakcijama koje se svrstavaju u promet na malo u skladu sa Zakonom kojim se uređuje fiskalizacija, a ne elektronsko fakturisanje.
8. Da li postoji ograničenje u dužini naziva artikla?
Odgovor: Ograničenje u dužini naziva artikla je 1024 karaktera.
9. Prijavio sam se na SEF ali u ulaznim fakturama stoji nula, a dobio sam obaveštenje na mejl da mi je OTP banka poslala elektronsku fakturu. Koji je razlog što ne mogu da vidim fakturu?
Odgovor: Molimo Vas da proverite da li Vam je faktura stigla na DEMO verziju sistema elektronskih faktura.
10. Da li su sindikati obavezni da primaju i šalju elektronske fakture?
Odgovor: U skladu sa Aktom ministra br. 401-00-9700/2021-41-5, od 9. novembra 2022, za registrovanje za pristup sistemu elektronskih faktura neophodno je da subjekt registracije bude ili poreski obveznik na dodatu vrednost, ili obveznik na porez od prihoda od samostalne delatnosti u smislu zakona koji uređuje porez na dohodak građana, odnosno obveznik poreza na dobit pravnih lica u smislu zakona koji uređuje porez na dobit pravnih lica.
11. Da li su organizacije u oblasti sporta kao korisnici budžetskih sredstava u obavezi prelaska na SEF?
Odgovor: Korisnici budžetskih sredstava su u obavezi prelaska na SEF.
12. Registrovani smo na SEF i došlo je promene zakonskog zastupnika. On je stranac. Zakonski zastupnik je administrator. Da li može dati nalog za drugog administratora licu koje je već korisnik za ulazna i izlazna dokumenta?
Odgovor: Novi zakonski zastupnik nalogu kompanije na SEF-u pristupa odabirom Tipa subjekta i unosom potrebnog identifikacionog broja. Što se drugog dela pitanja tiče, zakonski zastupnik ili bilo ko od drugih administratora može licu koje ima ulogu korisnika za ulazna i izlazna dokumenta da promeni korisničku ulogu.
13. Kako se u SEF unose fakture inostranih dobavljača?
Odgovor: Informacija o ino fakturi se unosi u Pojedinačnu evidenciju PDV-a.
14. Da li će privatna firma i dalje imati pravo da pre uplate i izvršene usluge šalje predračune?
Odgovor: Predračuni nisu deo sistema elektronskih faktura. Ponude možete slati putem elektronske pošte.
15. Kako da se ulogujem na TEST verziju?
Odgovor: DEMO verziji sistema elektronskih faktura pristupate putem linka: https://demoefaktura.mfin.gov.rs/. Otvaranje naloga na demo verziji identično je kao i na produkciji.
16. Da li su preduzetnici koji nisu PDV obveznici, a koji po rešenju Poreske uprave paušalno plaćaju porez na prihod od samostalne delatnosti u obavezi da primaju i šalju e-fakture?
Odgovor: Paušalci koji nisu obveznici PDV nisu obveznici primene Zakona o elektronskom fakturisanju. Ovi subjekti mogu biti dobrovoljni korisnici sistema ukoliko posluju sa korisnicima javnih sredstava čije fakture se moraju registrovati u CRF. Te fakture se moraju izdati kroz SEF zbog registracije u CRF i pre 01.01.2023. godine, tj. od 01.05.2022. godine.
17. Ako jedna firma ima jedan PIB a više maloprodaja na različitim adresama i gradovima, kome se šalje e-faktura?
Odgovor: Molimo Vas da kontaktirate saradnika i proverite da li ima interne brojeve za rutiranje koje je potrebno uneti prilikom kreiranja fakture.
18. Da li i kako se šalju predračuni?
Odgovor: Predračuni nisu deo sistema elektronskih faktura. Ponude možete slati putem elektronske pošte.
19. Da li može da se stavi u prilog izvorna faktura iz knjigovodstvenog programa? Ukoliko se stavi, da li se u tom slučaju dva puta obračunava PDV?
Odgovor: Dokument u prilogu nije elektronska faktura i sa njega se ne evidentira PDV.
20. Da li smo u obavezi da izdamo avansni račun preko SEF-a ukoliko je uplata bila danas, a promet se desio sutradan, a sve je u istom poreskom periodu?
Odgovor: Da, svaku avansnu uplatu evidentirate u SEF-u i za nju vezujete konačni račun.
Izvor: Vebsajt eFaktura, 24.11.2022.Naslov: Redakcija