NACRT ZAKONA O RADNOJ PRAKSI: Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi
Odbor za privredu i finansije je, na predlog Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, na sednici održanoj dana 01. decembra 2021. godine utvrdio Program javne rasprave o Nacrtu zakona o radnoj praksi.
Javna rasprava o Nacrtu zakona sprovedena je u periodu od 03. do 23. decembra 2021. godine, a tekst Nacrta zakona bio je postavljen na internet stranici Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i na portalu e-uprave. U toku javne rasprave primedbe, predloge i sugestije, zainteresovana lica dostavljala su pisanim putem na adresu Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Nemanjina 22-26 ili putem elektronske pošte na adresu: javna.rasprava@minrzs.gov.rs.
U toku javne rasprave održana su tri javna predstavljanja, i to:
13. decembra 2021. godine u Novom Sadu, ul. ul. Sutjeska br. 2/I;
14. decembra 2021. godine u Nišu, ul. Davidova 2a;
17. decembra 2021. godine u Beogradu, ul. Nemanjina br.17;
Na javnom predstavljanju u Novom Sadu, pored predstavnika Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, učestvovalo je desetak zainteresovanih lica, među kojima su predstavnici Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad, Novosadskog omladinskog foruma, Krovne organizacije mladih Srbije i Beogradske otvorene škole.
Na javnom predstavljanju u Nišu, pored predstavnika Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, učestvovalo je oko desetak zainteresovanih lica, među kojima predstavnici: Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Niš, Beogradske otvorene škole, Udruženja žrtava nasilja - HAJR.
Na javnom predstavljanju u Beogradu, pored predstavnika Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, učestvovalo je oko 30 zainteresovanih lica, među kojima predstavnici: Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ), Beogradske otvorene škole (BOŠ), Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS), Nacionalne asocijacije praktičara/ki omladinskog rada - NAPOR, UNICEF-a, Unije poslodavaca Srbije (UPS), Saveza samostalnih sindikata Srbije (SSSS), “Stanić i partneri - advokatsko ortačko društvo”, Ministarstva finansija - Poreska uprava (PURS), Agencije za kvalifikacije, Centra za društvena istraživanja, IAESTE Srbija, Pravnog fakulteta u Beogradu, Udruženja žrtava nasilja - HAJR. Stručni skup u Beogradu prenošen je direktno i onlajn preko you tube platforme, pa su u toku skupa razmatrani i predlozi onlajn učesnika.
U toku javne rasprave primedbe, predloge i sugestije u pisanoj/elektronskoj formi dostavili su: Asocijacija slobodnih i nezavisnih sindikata (ASNS), Unija poslodavaca Srbije, UNICEF, Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala Novi Sad, Studenski parlament Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Američka privredna komora (APK), Beogradska otvorena škola (BOŠ), Savet stranih investitora (SSI, Krovna organizacija mladih Srbija (KOMS), Naftna industrija Srbije (NIS), Poreska uprava (PURS), kao i u usmenoj formi na organizovanim stručnim skupovima.
Nakon sprovedene javne rasprave, 30.12.2021. godine, održan je sastanak Radne grupe za radne prakse, na kome su razmatrane odredbe koje su bile predmet najvećeg broja predloga, primedaba i sugestija i u vezi sa kojima je Radna grupa zauzimala stavove.
Ministarstvo je, nakon sprovedene javne rasprave i konsultacija u okviru Radne grupe, sagledalo mogućnost integrisanja iznetih primedaba, predloga i sugestija u tekst navedenog Nacrta zakona, s ciljem unapređenja zakonskih rešenja.
Predlozi i sugestije sa javne rasprave su razvrstane na sledeći način.
1. Prihvaćeni i usaglašeni predlozi učesnika javne rasprave i ugrađeni u Nacrt zakona i to:
- U članu 4. stav 2. ukinuto je ograničenje da praktikant radnu praksu može da obavlja samo za rad u zanimanju u okviru stečenog nivoa kvalifikacija u periodu od devet meseci od završetka školovanja, na predlog BOŠ, UNICEF, NIS, APK i SSI. Ovim se izašlo u susret mladima koji ne mogu na tržištu rada da nađu poslove u stečenom nivou kvalifikacija (deficitarna zanimanja).
- Član 6. stav 1. dopunjen da se na osnovu ugovora o radnoj praksi ostvaruje ugovorena naknada. Na predlog RFPIO i Ministarstva.
- Član 8. stav 3. je preciziran u smislu da pored maloletnog praktikanta, u govor o radnoj praksi potpisuje i njegov roditelj, usvojilac ili staratelj, na predlog BOŠ i KOMS.
- Član 11. stav 6. preciziran tako da umesto reči: “angažovanje” stoji “radno angažovanje”, na predlog SSI
- Član 11. stav 8. dopunjen je tako da poslodavac koji zasnuje radni odnos sa praktikantom, može u naredna tri meseca, bez ograničenja, da primi novog praktikanta, što predstavlja ujedno i afirmativnu meru za zapošljavanje praktikanata. Time je prihvaćen predlog NSZ.
- Član 14. dopunjen je novim stavom prema kome mentor može da bude i neposredno poslodavac - preduzetnik koji ispunjava uslove za mentora, ako nema odgovarajućeg zaposlenog. Ovim se istovremeno vrši usaglašavanje sa odredbom člana 12. Nacrta zakona. Ovim je prihvaćena inicijativa Novosadskog omladinskog foruma.
- Član 25. - povećan je najniži iznos novčane naknade za praktikanta sa 2/3 minimalne zarade na 70% minimalne zarade. Ovim se izašlo u susret zahtevima više zainteresovanih strana (KOMS, IASTE Srbija, BOŠ, onlajn učesnici javne rasprave)
- Član 28. - dopunjen je odredbama o zadržavanju i nesmetanom ostvarivanju prava nezaposlenih preko Nacionalne službe za zapošljavanje, kao i prava studenata ostvarivanje i sticanje stipendije. Ovim su prihvaćeni predlozi KOMS, što predstavlja još jednu od podsticajnih mera za veće uključivanje nezaposlenih i studenata u radne prakse.
- Član 33. - preciziran tako da poslodavac plaća doprinose i porez za praktikanta a ne praktikantu, čime se vrši usklađivanje sa relevantnim propisima o porezu i doprinosima. Ovim je prihvaćen predlog Ministarstva finansija.
- Član 40 - ovaj član i Obrazac potvrde (Obrazac2) dopunjeni su, tako da se pored zanimanja dodaje i stepen i vrsta stručne spreme, kao i da se pored veština doda podatak o stečenom radnom iskustvu u toku radne prakse. Ovim je prihvaćen predlog predstavnika Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave sa sastanka Radne grupe posle održane javne rasprave.
- Član 42. - produžen je rok za podnošenje tužbe sudu sa 15 na 30 dana, čime je praktikantu ostavljeno više vremena za pokretanje eksterne zaštite svojih prava. Ovim je prihvaćen predlog UNICEF-a, čime se obezbeđuje povoljnija zaštita praktikanata.
2. Predlozi učesnika javne rasprave oko kojih nije postignuta saglasnost:
- U članu 4. stav 1. da se ukine starosna granica za primenu ovog zakona na predlog UNICEF, BOŠ, NSZ, Udruženje HAJR, UPS, iz razloga što se u ovom rešenju rukovodilo Preporukom EU o kvalitetnom okviru za sprovođenje praksi da se radne prakse odnose isključivo na mlade ljude. Postojeće zakonsko rešenje podržao je i KOMS.
- U članu 9. stav 1. da se ugovor o radnoj praksi dopuni i obavezom poslodavca da praktikantu obezbedi sredstava za rad, na predlog BOŠ i KOMS, imajući u vidu da je ova obaveza poslodavca već utvrđena u članu 19. stav 2. Nacrta zakona.
- U članu 11. stav 9. da se briše ograničenje poslodavca da u roku od 24 meseca od završetka školovanja ne može da zaključi ugovor o radnoj praksi za obavljanje poslova i/ili zanimanja za koje je lice prethodno, kod istog ili drugog poslodavca, obavilo učenje kroz rad i steklo kvalifikaciju na obrazovnom profilu koji je realizovan u dualnom obrazovanju, odnosno po dualnom modelu studija u visokom obrazovanju. Ovaj predlog je dao NIS, a Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja stoji na stanovištu da predloženo zakonsko rešenje treba da ostane, jer time ne narušava sistem dualnog obrazovanja.
- U članu 14 - različiti predlozi u pogledu radnog iskustva mentora (1 do 5 godina), na predloge ASNS, APK, SSI, UNICEF, kao i da mentor može da bude lice koje zaposleno kod poslodavca - na predlog SSI, nisu prihvaćeni, pa je zadržano postojeće zakonsko rešenje, kao vid kompromisa između različitih stavova učesnika javne rasprave.
- U članu 15 - da se briše rešenje kojim se aneksom ugovora uređuju prava i obaveze mentora, iz razloga što je to u suprotnosti sa Zakonom o radu kojim je propisano da se izmene ugovorenih uslova rada, koje uključuju i opis poslova zaposlenog, uređuju aneksom ugovora o radu (član 171. Zakona o radu). Ovo je predlog SSI.
- U članu 16 - različiti predlozi u pogledu saradnje sa sindikatom, odnosno predstavnikom zaposlenih kod poslodavca, od zahteva da se ovaj član briše do predloga da se pribavi pisano mišljenje sindikata, odnosno predstavnika zaposlenih pre određivanja potrebnih uslova za obavljanje radne prakse, te je zadržano predloženo zakonsko rešenje kao vid kompromisa između različitih stavova učesnika javne rasprave (UPS, NIS, APK i ASNS).
- Član 17 - predlog UPS, SSI i NIS - da se briše ovaj član kojim se uređuje objavljivanje oglasa za obavljanje radne prakse, koji nisu podržali ostali učesnici javne rasprave. Ministarstvo je zadržalo postojeće zakonsko rešenje jer je isto u saglasnosti sa Preporukom EU o kvalitetnom okviru za sprovođenje praksi kojim se predviđa “transparentnost ponude za obavljanje radne prakse”, a istovremeno daje poslodavcu mogućnosti za da na različite načine učini dostupnim ponudu za obavljanje radne prakse koji najviše odgovara konkretnom poslodavcu.
- Član 24. stav 6 - predlog APK da se briše da praktikant ne radi na dan praznika koji je neradni dan, iz razloga zaštite praktikanta, da se ne bi koristio rad praktikanta na dan praznika umesto zaposlenih koji za rad na dan praznika imaju pravo na uvećanu zaradu i time predstavljaju veći trošak za poslodavca.
- Čl. 27. i 33. - predlog UNICEF i SSI, da poslodavci plaćaju doprinose za praktikante samo za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti. Ovaj predlog nisu podržali ostali učesnici javne rasprave. Predlog nije prihvaćen i iz razloga što ovaj predlog zahteva izmene sistemskih zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, zdravstvenom osiguranju i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Povodom predloga UPS, SSI da se predvide poreske olakšice za poslodavce koji radno angažuju praktikante, ovo ministarstvo će inicirati kod Ministarstva finansija da se uvedu ove olakšice za poslodavce, po usvajanju ovog zakona.
- Član 34. - predlog SSI i NIS da se briše obaveza obaveštavanja praktikanata o slobodnim radnim mestima za zasnivanje radnog odnosa, nije prihvaćena jer je predloženo zakonsko rešenje u skladu sa evropskim standardima, a način izvršavanja ove obaveze svaki poslodavac može da prilagodi svojim mogućnostima.
- Član 37. - izneti su različiti predlozi od toga da se ovim članom preciziraju uslovi za otkaz ugovora o radnoj praksi (UNICEF), do toga da obrazloženje rešenja otkaza ugovora o radnoj praksi sadrži samo izveštaj mentora (APK). Zaključeno je da je predloženo zakonsko rešenje najadekvatnije i da podrazumeva da obrazloženje sadrži izveštaj mentora.
- Član 45. - iznete su primedbe od strane UNICEFa i UPS da su propisane kazne previsoke, bez predlaganja visine kazni koje su njima prihvatljive. Ostali učesnici javne rasprave nisu podržali ove primedbe, a Ministarstvo je ostalo na stanovištu da je predloženo rešenje adekvatno, imajući u vidu da su kazna propisane u rasponu, u skladu sa Zakonom o prekršajima i da prekršajni sud u svakom konkretnom slučaju utvrđuje visinu kazne u zavisnosti od težine prekršaja.
Nakon razmatranja svih primedbi i predloga, uvažavajući interese svih strana, predložiće se kompromisno rešenje kojim će se u najvećoj meri izaći u susret svim navedenim zahtevima i uskladiti sa uporednim zakonodavstvom i međunarodnim standardima.
Izvor: Vebsajt Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, 06.01.2022.Naslov: Redakcija