ZAKON O FISKALIZACIJI: Računovođe traže hitno odlaganje primene Zakona
Računovođe i privrednici zahtevaju od Ministarstva finansija da se hitno odloži primena Zakona o fiskalizaciji ("Sl. glasnik RS", br. 153/2020 i 96/2021) i Zakona o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021) do kraja 2022. godine. Takođe, traže odlaganje i drugih važnih propisa.
"Prvi put se redovni finansijski izveštaji za 2021. godinu dostavljaju sa krajnjim rokom do 31.03.2022. godine. Računovođe nemaju vremena da daju podršku zakonskim zastupnicima za preuzeta ovlašćenja za fiskalizaciju, kao i pomoć kod implementacije elektronskih fiskalnih uređaja, gde upravo računovođe knjiže dnevne izveštaje sa specifikacijom naplaćenih sredstava. I još nije poznato kako će se taj izveštaj dostavljati u računovodstvo", navodi se u saopštenju Računovodstvene komore Srbije.
Važan razlog za odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji, kako se navodi, je da je do 21. decembra prošle godine Poreska uprava odobrila samo 56 dobavljača koji ispunjavaju uslove da prodaju elektronske fiskalne uređaje, što je mali broj.
I nema mogućnosti za kvalitetnu implementaciju zakona u ovako kratkom roku kod ogromnog broja registrovanih obveznika koji imaju obavezu da promet evidentiraju preko elektronskog fiskalnog uređaja. Do 22. januara 2022. taj broj se povećao na 111 dobavljača za elektronske fiskalne uređaje, što je izuzetno mali broj da bi se stručno pokrili svi registrovani maloprodajni objekti i doprinelo bezbednom povezivanju elektronskih uređaja, zaključuju računovođe.
Pored toga, zahtevaju od Ministarstva finansija, izmenu zakona kako bi se Sistem elektronskih faktura (SEF) kreirao u okviru Poreske uprave za PDV obveznike, a za javni sektor u Upravi za Trezor. Privrednici i računovođe su podržale reformu Poreske uprave koja je stručno sprovedena i taj posao, kako ocenjuju, treba da radi Poreska uprava jer to sigurnost za poreske obveznike.
"Nije u skladu sa načelom zakonitosti da Ministarstvo predlaže Zakon o elektronskom fakturisanju i da predlaže da se Sistem elektronskih faktura nalazi u E upravi koja nijednim zakonom nije u nadležnosti Ministarstva finansija. Sa druge strane Poreska uprava i Uprava za trezor su u nadležnosti Ministarstva finansija, kao i nadzor primene Zakona o PDV", zaključuje se u saopštenju.
Računovođe, takođe, traže, ukidanje informacionih posrednika u zakonu, jer žele da uvid u poslovne podatke, koji jesu poslovna tajna za PDV obveznike (podaci o kupcima, dobavljačima, cenama, maržama za kupljena i prodata dobra..) ima samo Sistem elektronskih faktura (SEF) koji će biti u nadležnosti Poreske uprave.
"Traži se da se izmenom Zakona o elektronskom fakturisanju uskladi član 7. Zakona, da elektronska faktura jeste računovodstvena isprava u smislu Zakona o računovodstvu i u svrhu vođenja PDV evidencija i da rok za preuzimanje sa Sistema elektronskih faktura bude pet dana. I usklađen sa rokom propisanim u Zakonu o računovodstvu, u kome dobavljač mora da dostavi fakturu kupcu na knjiženje i koja mora da se proknjiži u glavnoj knjizi u roku od pet dana", zahtevaju računovođe.
Računovođe pitaju koji je kvalitet reforme uvođenja e-fakture ako ne ispunjava uslove za računovodstvenu ispravu, u smislu Zakona o računovodstvu i u svrhu PDV evidencija u smislu ispunjavanja poreskih obaveza prema Zakonu o PDV?
Računovođe podsećaju da faktura odnosno e-faktura mora biti validna računovodstvena isprava kao najvažniji dokumenat za evidentiranje u računovodstvu, koja proističe iz obligacionog odnosa kod PDV obveznika, što u skladu sa sadašnjim Zakonom o elektronskom fakturisanju nije usaglašeno.
Takođe, od Ministarstva finansija zahtevaju vraćanje ukinutog prava na poreski kredit po osnovu ulaganja u osnovna sredstva, za određene proizvodne delatnosti u domaćoj privredi (odredba ukinuta u članu 48 a Zakona o porezu na dobit pravnih lica, koja je važila zaključno sa 2012. godine).
Računovođe, takođe, traže izmenu Zakona o arhivskoj građi i da se ne primenjuje retroaktivno, jer to nije moguće, s obzirom na to da rok prevazilazi rokove čuvanja poslovne dokumentacije prema Zakonu o računovodstvu. Traži se da se obaveza primene Zakona o arhivskoj građi uredi sa primenom počev od 2023. godine.
"Traži se i dopuna člana 50 stav 1. Zakona o PDV, obveznik podnosi poresku prijavu nadležnom poreskom organu na propisanom obrascu, u roku od 15 dana po isteku poreskog perioda. Zakonodavac bi morao uzeti u obzir činjenice, da je nemoguće ispunjavanje roka za dostavljanje PDV prijave za decembar do 15. januara, zbog neradnih dana, državnih praznika za Novu godinu i Božić. I potrebno je dopuniti odredbu u članu 50 Zakona o PDV, da se PDV prijava za decembar može dostaviti najkasnije do 20. januara naredne godine", zaključuje se u saopštenju.
Zaključke sa zahtevima za odlaganje i izmenu važnih zakonskih propisa računovođe su dostavile Ministarstvu finansija.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija