Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


- PORTAL ZA ELEKTRONSKU IDENTIFIKACIJU -

1. S obzirom na to da se prijavljujemo putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata, da li je moguća prijava i putem mobilne aplikacije ConsentID?

Odgovor: Ukoliko se prijavljujete putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata na eID, možete da generišete parametre iz sertifikata i aktivirate mobilnu aplikaciju ConsentID i prijavljujete se na oba načina. Više detalja možete da pročitate u Internom tehničkom uputstvu (od str. 165).

2. Pre nedelju dana smo se registrovali na eID i još uvek nije stigao mejl za verifikaciju. Kada pokušamo da se prijavimo na SEF piše da je nalog zaključan. Kako pristupiti SEF ako nismo dobili mejl sa verifikacijom?

Odgovor: Molimo Vas da proverite da li se elektronska pošta nalazi u nepoželjnim porukama. Ukoliko i dalje budete imali problem, potrebno je da ga prijavite na office@ite.gov.rs

- SISTEM ELEKTRONSKIH FAKTURA -

1. Da li knjigovodstvena agencija može za potrebe klijenata u programu (Calculus) da kreira i šalje elektronske fakture?

Odgovor: Elektronske fakture možete da kreirate i šaljete u ime Vaših klijenata u računovodstvenom programu koji koristite. Potrebno je da interni računovodstveni program povežete putem API-ja sa nalozima Vaših klijenata na SEF-u. Uputstvo za integraciju nalazi se u okviru Internog tehničkog uputstva na str.161.

2. Da li je implementiran faktoring u Sistem elektronskih faktura? Na koji način faktor može imati potvrdu kroz sistem da je dužnik prihvatio (potvrdio) fakturu?

Odgovor: Tehnička mogućnost za faktoring trenutno nije dostupna u SEF.

3. Da li nalog na SEF-u može da otvori supotpisnik na APR-u sa svojim elektronskim sertifikatom?

Odgovor: Nalog na Sistemu elektronskih faktura može da otvori isključivo zakonski zastupnik.

4. Kada će na SEF-u biti dostupna opcija izdavanja deviznih faktura ino partneru?

Odgovor: Trenutno nije moguće kroz SEF izdati deviznu fakturu ino partneru. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije Sistema elektronskih faktura sa PEPPOL platformom. Do tada, informacije o ino fakturi unosiće se u Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

5. Na koji način će se slati propratna dokumentacija u SEF-u (otpremnice)?

Odgovor: Trenutno je moguće dodati otpremnicu kao prilog uz elektronsku fakturu.

6. Zašto datum izdavanja fakture mora biti i datum kada se šalje faktura kroz SEF s obzirom na to da propratna dokumentacija kasni po 2 dana i nismo u mogućnosti da radimo fakture istog dana (gradilišta rade do kasno). Samim tim fakture iz oktobra će morati da se fakturišu u novembru, pogotovu fakture s kraja meseca.

Odgovor: Datum izdavanja fakture se generiše automatski na Sistemu elektronskih faktura i nije ga moguće promeniti.

7. S obzirom na to da datum izdavanja fakture mora da bude i datum kada se faktura šalje na SEF, u slučaju kada je datum prometa raniji, kako ćemo valutu računati kupcima?

Odgovor: Prilikom kreiranja elektronske fakture odbraćete potrebnu inostranu valutu i uneti odgovarajući kurs.

8. Pošta nam šalje isključivo fakture kroz SEF. Kako možemo da pristupimo?

Odgovor: Nalog na SEF-u može da otvori isključivo zakonski zastupnik subjekta. Potrebno je da posedujete nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju na koji se prijavljuje putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije ConsentID. Posle uspešne prijave na eID zakonski zastupnik bira Tip subjekta i unosi potrebe podatke u zavisnosti od tipa subjekta (matični broj, PIB, JBKJS, JMBG). Instrukcije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu od str. 163.

9. Šta je potrebno uraditi kada se registruje faktura samo sa osnovicom bez PDV-a (greškom) i kupac plati tu osnovicu kako je registrovano, a mi ga i dalje dužimo za iznos PDV-a?

Odgovor: Pogrešnu fakturu je potrebno stornirati i izdati novu, sa novim brojem dokumenta. Uplata koja je izvršena može da se tretira kao avansna i tako iskaže na novoj fakturi, kako bi se konačna umanjila za iznos avansne uplate. Na ovaj način će PDV proći kroz SEF.

10. Kada je kupac u pretplati (nije platio avans za tu fakturu, već je od ranije u pretplati), da li registrovati fakturu sa punim iznosom ili sa 0,00?

Odgovor: Ovde je uplata izvršena ranije. Znači treba je tretirati kao avans bez obzira da li je izdat avansni račun kroz SEF ili ne. Dakle, registruje se konačna faktura i na nju unosi avansna uplata, pa ako ona pokriva puni iznos fakture, iznos za plaćanje po fakturi će biti 0,00 din.

11. Molim Vas za informaciju gde se unosi broj otpremnice, jer kada postavljate račun na SEF od izuzetne važnosti je da se pozovete na broj otpremnice po kojoj je isporučena roba?

Odgovor: U SEF-u trenutno nema polja za broj otpremnice. Broj otpremnice se može dodati u napomeni ili u poruci koja se u prilogu fakture šalje kupcu. Napominjemo da otpremnica može da se učita u SEF kao prilog elektronske fakture i to bi trebalo da bude praksa pri slanju elektronskih faktura.

12. Da li možete da objasnite proceduru za fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja?

Odgovor: Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radićete na isti način kao i do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije Sistema elektronskih faktura sa PEPPOL platformom. Do tada, informacije o ino fakturi unosiće se u Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

13. Šta se navodi kao datum prometa ako se fakturiše usluga razvoja softvera za određeni vremenski period?

Odgovor: Usluge razvoja softvera u određenom vremenskom periodu unosite u Sistem elektronskih faktura na isti način kao pre početka primene SEF-a. Vreme prometa usluga definisano je Zakonom o PDV, član 15. Videti član 16. i član 5. istog Zakona, kao i Pravilnik o PDV.

14. Da li je neophodno da se razdvoji dokument račun-otpremnica? Da bude naznačeno samo račun i samo otpremnica?

Odgovor: Dokument Račun-otpremnica je nastao u praksi privrednih subjekata kako se ne bi izdavala 2 dokumenta (račun i otpremnica). Prelaskom na SEF, račun je račun i ne možemo mu menjati naziv u SEF. Otpremnica je dokument koji prati robu i može se učitati u prilogu elektronske fakture koja se šalje putem SEF.

15. Privredno društvo je IT sektor i fakturišemo isključivo u inostranstvo. Da li mi moramo da šaljemo račune kroz SEF pošto se one sada iskazuju u dinarima i stranoj valuti?

Odgovor: Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radićete na isti način kao i do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije Sistema elektronskih faktura sa PEPPOL platformom. Do tada, informacije o ino fakturi unosiće se u Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

16. Sa kojim danom počinje rok za obračun datuma plaćanja? Da li je to “isključivo” datum koji je definisan u članu 3 stav 3 tačka 4 Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama gde je predviđeno da rok za izmirenje novčanih obaveza počinje da teče prvog narednog dana od dana registrovanja elektronske fakture u SEF-u, kada se smatra da je dužnik primio elektronsku fakturu od poverioca koji je ispunio svoju ugovorenu obavezu? Zašto privredni subjekti neće moći slobodnom voljom da ugovaraju način na koji će otpočinjati rokovi plaća (na primer datum isporuke)?

Odgovor: Rokovi plaćanja definisani su Zakonom o RINO. Obaveza izdavanja faktura za izvršeni promet i nastanak poreskih obaveza propisani su Zakonom o PDV. Zakon o elektronskom fakturisanju uspostavlja samo novi način fakturisanja, ali ne reguliše ostala pitanja definisana važećim propisima. Dakle, svaki subjekt u prometu je u obavezi da poštuje sve važeće propise.

17. Da li se i fakture koje idu prema klijentima koji su u inostranstvu takođe kreiraju u SEF-u s obzirom na to da oni nisu u sistemu naših e-faktura? Ili prema njima idu fakture kreirane u formi koju inače koristimo?

Odgovor: Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radićete na isti način kao i do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije Sistema elektronskih faktura sa PEPPOL platformom. Do tada, informacije o ino fakturi unosiće se u Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

18. Da li postoji mogućnost da se dokumentacija naknadno doda na fakturu koja je već postavljena na SEF?

Odgovor: Nije moguće vršiti izmene na poslatoj fakturi kroz SEF.

19. Šta će se desiti posle 01.01.2023. Kada su u pitanju subjekti koji nisu u PDV-u a mi treba da im izdamo e-fakturu (u pitanju je privatan sektor)? Kada oni postaju dužni da koriste e-fakture (mislim da na preduzetnike van PDV-a i paušalce)?

Odgovor: Navedeni subjekti nisu obveznici primene Zakona o elektronskom fakturisanju, pa time ni SEF-a, osim ako postanu dobrovoljni korisnici. Ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture ovim subjektima. Ovim subjektima se fakture izdaju kao i do sada, a za ove fakture postoji obaveza pojedinačne evidenciju PDV u SEF.

20. Da li postoji mogućnost da pre nego što se pošalje faktura pošiljalac ima uvid u kompletan izgled fakture? Preventivno da uradi izmene ako ima grešaka, a ne da je pošalje, pa tek onda ima uvid u PDF formatu i ako hoće da nešto ispravi, mora da otkazuje fakturu da bi uradio ispravku. Vrlo često ima robe sa veoma dugim nazivom i greška se može uočiti tek kada je vidite u ispisu.

Odgovor: Nije moguć pregled izlazne fakture pre slanja fakture, koju uvozite iz računovodstvenog sistema u Sistem elektronskih faktura.

21. Da li možemo da radimo fakture na svom računaru u Excel-u, da ih sačuvamo u XML formatu i 'povučemo ih' u SEF?

Odgovor: Molimo Vas da pregledate ažurirane primere XML datoteka po UBL 2.1 standardu na portalu efaktura.gov.rs u sekciji Instrukcije.

22. U kojoj formi se unosi bankovni račun, sa povlakama ili izjedna samo brojevi bez povlaka?

Odgovor: Bankovni račun sadrži samo brojeve u sistemu elektronskih faktura, ukupno 18.

23. Kako se unosi avansni račun?

Odgovor: Prilikom kreiranja novog dokumenta na SEF-u pod Tip dokumenta iz padajućeg menija birate Avansni račun i unosite potrebne podatke. Avansni račun mora da bude odobren od primaoca kako bi se kreirao konačni račun. Dodatne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu.

24. Mi smo privredno društvo i poslujemo sa javnim preduzećima koji uporno nam šalju e- fakture. Da li smo u obavezi da se prijavimo?

Odgovor: Navedena situacija znači da je privredno društvo registrovano po automatizmu. Kako biste mogli da preuzmete elektronske fakture potrebno je da zakonski zastupnik pristupi nalogu subjekta.

25. Kako se registruju advokati na Sistem elektronskih faktura?

Odgovor: Advokati se registruju na SEF odabirom Tipa subjekta - Drugo i unosom PIB-a.

26. Da li i prilikom učitavanja fakture iz programa isto mora da se prvo kreiraju detalji kompanije na SEF-u?

Odgovor: Podaci u sekciji Detalji kompanije se automatski “ažuriraju” iz nadležne institucije. Proverite podatke i dopunite ukoliko je potrebno.

27. Kako da unesemo više avansnih računa gde su neki oslobođeni od PDV-a, a neki sa opštom stopom, a odnose se na jedan račun?

Odgovor: Prilikom unosa avansnog računa u polju “Avansni račun” korisnici počinju da unose broj avansnog računa i sistem nakon tri uneta karaktera prikazuje listu avansnih računa iz koje je potrebno odabrati željene avansne račune koje dodajete pojedinačno. Nakon odabira pojedinačnog avansnog računa sistem automatski popunjava datum uplate i kreira formu za unos iskorišćenog avansa. U ponuđenu formu unosite iznose iskorišćenih iznosa sa opštom stopom, kao i avansne račune koji su oslobođeni od PDV-a. Kada imate avansni račun oslobođen od PDV-a prilikom izrade fakture izabraćete Osnov za oslobođenje/izuzeće od PDV-a kao i šifru osnova.

28. Kako se rade asignacije?

Odgovor: Postupak asignacije na elektronskim fakturama, s obzirom na to da je, zapravo, reč o načinu izmirenja fakture, od 8. juna 2022. godine korisnici mogu sprovesti kroz Centralni registar faktura (CRF). Asignacija u CRF-u bliže je objašnjena na stranici: https://crf.trezor.gov.rs/docs/user/invoices/assign/.

29. Koji je rok da kupac prihvati fakturu? U pitanju je privatan sektor.

Odgovor: Ako primalac elektronske fakture koji je subjekt privatnog sektora ne prihvati ili ne odbije izdatu elektronsku fakturu, neposredno ili preko informacionog posrednika, primalac će, po isteku roka od 15 dana biti ponovo obavešten da je elektronska faktura izdata. Ako primalac elektronske fakture u roku od 15 dana ne prihvati ili ne odbije elektronsku fakturu u roku od pet dana od dana dobijanja ponovnog obaveštenja da je elektronska faktura izdata, elektronska faktura, po isteku ovog roka, smatra se odbijenom.

30. Šta je potrebno da se uradi u situaciji kada se greškom odbije dokument? Da li će moći da se ažurira status?

Odgovor: Odbijeni dokument se ne može naknadno odobriti. Potrebno je kreirati novi i ponovo poslati.

31. Kada nam kupac odbaci fakturu, da li se ona sa aspekta nas kao izdavaoca smatra storniranom?

Odgovor: Fakturu sa statusom “Odbijena” potrebno je stornirati.

32. Ako firma ima više lokacija - radnji kako da ih fakturišemo?

Odgovor: U skladu sa Vašom internom organizacijom možete da kreirate interne brojeve za rutiranje. Interni broj za rutiranje je jedinstveni broj koji pomaže primaocu da ulaznu fakturu usmeri na odgovarajuću organizacionu jedinicu u okviru svoje organizacije.

33. Koja je razlika između CRF-a i SEF-a?

Odgovor: Sistem elektronskih faktura omogućava slanje, prijem, obradu i čuvanje faktura. Centralni registar faktura registruju se obaveze upućene korisnicima javnih sredstava koji vode svoje podračune u okviru konsolidovanog računa Uprave za trezor Republike Srbije i svoja plaćanja izvršavaju putem ISIB-a.

34. Da li se briše faktura pa ponovo registruje ili ne?

Odgovor: Ukoliko je faktura poslata sa greškom, ovaj dokument se otkazuje ili stornira u zavisnosti od toga da li je dokument u statusu “Poslato” ili “Odobreno”. Dokumenta poslata preko SEF-a nije moguće obrisati, osim ukoliko je dokument u statusu “Nacrt”.

35. Kada pravimo konačni račun na osnovu avansnog, a imamo više stavki (roba je u pitanju) da li te stavke pojedinačno upisujemo?

Odgovor: Prilikom kreiranja konačnog računa stavke fakture upisujete pojedinačno.

36. Da li je komentar neophodan prilikom odobravanja efakture?

Odgovor: Prilikom odobravanja e-fakture ne morate da unesete komentar.

37. Da li postoji mogućnost naknadnog unosa faktura na SEF?

Odgovor: Na SEF možete naknadno uneti elektronsku fakturu. Sistem će uvek generisati tekući datum kao datum izdavanja fakture. Datum prometa može da bude datum iz prethodnog perioda.

38. Kako formirati fakturu za građevinske radove po članu 10 stav 2 tačka 3?

Odgovor: Prilikom kreiranja faktura potrebno je da pod “Osnov za oslobođenje/izuzeće od PDV- a” izaberete AE (Obrnuto obračunavanje PDV), a pod “Šifra osnova” PDV-RS-10-2-3.

39. Da li se avansni račun mora izdati za svaku avansnu uplatu ili, kao do sada, samo na avansne uplate koje nisu iskorišćene u mesecu u kome su uplaćene?

Odgovor: Za svaku avansnu uplatu izdaje se avansni račun kroz Sistem elektronskih faktura.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 07.10.2022.
Naslov: Redakcija