PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REPUBLIČKIM ADMINISTRATIVNIM TAKSAMA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o republičkim administrativnim taksama (“Službeni glasnik RS”, br. 43/03, 51/03-ispravka, 61/05, 101/05-dr. zakon, 5/09, 54/09, 50/11, 93/12, 65/13-dr. zakon, 83/15, 112/15, 113/17, 3/18-ispravka, 95/18, 86/19, 90/19-ispravka, 144/20, 138/22 i 92/23), u članu 4a posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
“Konzularne takse u odeljku B su propisane u evrima, a mogu se platiti i u drugoj valuti.ˮ
Dosadašnji stav 2. postaje stav 3.
Član 2.
U članu 10. stav 3. menja se i glasi:
“Konzularna taksa plaća se u propisanom iznosu u evrima, odnosno preračunatom iznosu evra u drugu stranu valutu, osim u slučaju iz člana 16. stav 2. ovog zakona.”.
Član 3.
U članu 18. tačka 6) tačka na kraju zamenjuje se tačkom i zapetom.
Dodaje se tačka 7), koja glasi:
“7) vlasnik, odnosno držalac kulturnog dobra i dobra pod prethodnom zaštitom, u vezi sa zaštitom, korišćenjem i raspolaganjem kulturnim dobrom, odnosno dobrom pod prethodnom zaštitom.”.
Član 4.
U Tarifi republičkih administrativnih taksi, Odeljak A - Takse za spise i radnje organa u Republici Srbiji, Tarifni broj 27a menja se i glasi:
“Tarifni broj 27a
Za izdavanje rešenja kojim se daje ovlašćenje za vršenje merenja i ispitivanja rada elektronskih komunikacionih mreža i usluga, pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme, radio-opreme i terminalne opreme, koje se izdaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast elektronskih komunikacija, i to: |
|
1) po zahtevu za izdavanje rešenja kojim se daje ovlašćenje za vršenje merenja i ispitivanja |
42.550 |
2) po zahtevu za promenu podataka u rešenju kojim je dato ovlašćenje za vršenje merenja i ispitivanja |
2.860”. |
Član 5.
U Tarifnom broju 64. stav 3. broj: “4.590ˮ zamenjuje se brojem: “9.020ˮ.
Član 6.
U Tarifnom broju 64a u Napomeni stav 1. briše se.
Dosadašnji st. 2-5. postaju st 1-4.
U dosadašnjem stavu 6. koji postaje stav 5. tačka 1) menja se i glasi:
“1) za procenu fizičkih i hemijskih osobina i analitičkih metoda, procenu toksikoloških podataka, procenu izloženosti operatera, drugih prisutnih lica i poljoprivrednih radnika, procenu ostataka i izloženosti potrošača, procenu sudbine i ponašanja u životnoj sredini, procenu ekotoksikoloških podataka, uvećava se po proceni za 25.200”.
Dosadašnji st. 7-10. postaju st. 6-9.
Član 7.
U Tarifnom broju 64g u Napomeni stav 8. briše se.
Dosadašnji st. 9-16. postaju st. 8-15.
Član 8.
U Tarifnom broju 64i u Napomeni stav 2. briše se.
Član 9.
U Tarifnom broju 64j posle tačke 25) dodaje se tačka 26), koja glasi:
“26) ispitivanje prisustva ekonomski značajnih virusa na semenskom krompiru 8.000”.
Član 10.
Posle Tarifnog broja 64j dodaje se Tarifni broj 64k, koji glasi:
“Tarifni broj 64k
1) Po zahtevu za ispitivanje proizvodne i upotrebne vrednosti sorte (VCU test), i to za: |
|
(1) prava žita |
82.700 |
(2) kukuruz i ostala prosolika žita |
92.000 |
(3) šećernu repu |
110.200 |
(4) industrijsko bilje |
92.000 |
(5) krmne kulture |
82.700 |
(6) krompir |
92.000 |
2) Po zahtevu za ispitivanje utvrđivanja različitosti, uniformnosti i stabilnosti sorte (DUS-test), i to za: |
|
(1) kulture koje se ispituju na teritoriji Republike Srbije |
41.300 |
(2) kulture koje se ispituju u inostranstvu |
68.900 |
(3) otkup rezultata ispitivanja iz neke druge zemlje članice Međunarodne unije za zaštitu novih biljnih sorti (UPOV-a), kao i otkup rezultata ispitivanja iz Republike Srbije |
34.400 |
3) Po zahtevu za dodatno ispitivanje proizvodnih vrednosti sorte, i to za: |
|
(1) kukuruz |
53.000 |
(2) šećernu repu |
72.600 |
(3) suncokret |
53.000 |
4) Po zahtevu za priznavanje sorti povrća |
8.100 |
NAPOMENA: |
|
Visina takse iz tač. 1)-3) ovog tarifnog broja utvrđuje se po sorti kulture, odnosno grupi kultura poljoprivrednog bilja, za svaku godinu ispitivanja (VCU-test, DUS-test i dodatno ispitivanje).” |
|
Član 11.
U Tarifnom broju 78ž u Napomeni stav 2. briše se.
Član 12.
U Tarifnom broju 93. st. 2. i 4. reči: “za sopstvene potrebe”, na oba mesta, brišu se.
Član 13.
U Tarifnom broju 135. stav 2. broj: “74.710ˮ zamenjuje se brojem: “107.640ˮ.
U stavu 3. posle tačke 5đ) dodaje se tačka 5e), koja glasi:
“5e) za izdavanje uverenja za upravljanje rudarskim otpadom 105.300ˮ.
Član 14.
Tarifni broj 135b menja se i glasi:
“Tarifni broj 135b
Za rešenje, odnosno potvrdu o utvrđivanju i overi razvrstanih rezervi podzemnih voda, i to: |
|
1) obične vode: |
|
(1) do 5 l/sekundi |
85.800 |
(2) preko 5 l/sekundi do 50 l/sekundi |
93.600 |
(3) preko 50 l/sekundi |
124.800 |
2) termomineralne vode: |
|
(1) do 5 l/sekundi |
93.600 |
(2) preko 5 l/sekundi do 10 l/sekundi |
101.400 |
(3) preko 10 l/sekundi |
124.800ˮ. |
Član 15.
U Tarifnom broju 135v broj: “41.440ˮ zamenjuje se brojem: “54.600ˮ.
Član 16.
U Tarifnom broju 146a posle stava 9. dodaje se stav 10, koji glasi:
“Za zahtev za razduženje pojedinačne, vremenske, BSEC i CEMT dozvole, po dozvoli |
180ˮ. |
U Napomeni reči: “stava 2.ˮ zamenjuju se rečima: “stava 4.ˮ.
Dodaje se stav 2, koji glasi:
“Ako se zahteva prioritetno preuzimanje pojedinačnih i BSEC dozvola, taksa iz stava 4. i stava 6. tač. 1) i 2) ovog tarifnog broja plaća se u iznosu uvećanom za 350% po dozvoli.ˮ
Član 17.
U Tarifnom broju 157g posle stava 2. dodaje se stav 3, koji glasi:
“Za izdavanje rešenja o zvaničnosti (pregledanih i potvrđenih) hidrografskih podataka |
2.240ˮ. |
Član 18.
Glava XVIII. i tarifni br. 158-162. brišu se.
Član 19.
U Tarifnom broju 191a dodaju se st. 2. i 3, koji glase:
“Za izmenu dozvole za emisiju gasova sa efektom staklene bašte (GHG) operateru postrojenja u skladu sa zakonom kojim se uređuju klimatske promene |
9.350 |
Za izmenu plana monitoringa emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) operateru postrojenja u skladu sa zakonom kojim se uređuju klimatske promene |
22.990ˮ. |
Član 20.
U Tarifnom broju 197. posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
“Za dozvolu za uvoz neopasnog otpada radi tretmana koji podleže kontrolnom postupku |
97.630ˮ. |
Dosadašnji st. 2-5. postaju st. 3-6.
Posle dosadašnjeg stava 6. koji postaje stav 7. dodaje se novi stav 8, koji glasi:
“Za potvrdu prijave prekograničnog kretanja otpada sa liste neopasnog otpada za koji se ne izdaje dozvola a koji podleže kontrolnom postupku |
78.660 ˮ. |
Dosadašnji st. 7-18. postaju st. 9-20.
Član 21.
Posle Tarifnog broja 197. dodaje se Tarifni broj 197a, koji glasi:
“Tarifni broj 197a
Za davanje saglasnosti na ažurirani radni plan postrojenja za upravljanje otpadom |
5.360 |
Za davanje saglasnosti na plan upravljanja otpadom od građenja i rušenja |
5.360ˮ. |
Član 22.
U Tarifnom broju 215a stav 3. posle reči: “izdavanjeˮ dodaje se reč: “opisaˮ.
Član 23.
U Tarifnom broju 215b stav 1. tačka 5) briše se.
U stavu 3. tač. 1) i 1a) reči: “iz lista nepokretnosti Geodetskog katastarskog informacionog sistemaˮ, na oba mesta, zamenjuju se rečima: “iz baze podataka katastra nepokretnostiˮ.
U tački 2) reči: “za kopiju plana katastarske parceleˮ zamenjuju se rečima: “za izvod iz digitalnog plana nepokretnostiˮ.
Član 24.
U Tarifnom broju 215d stav 1. tačka 2) briše se.
U stavu 2. tačka 1) briše se.
Posle tačke 3) dodaju se tač. 4) i 5), koje glase:
“4) alfanumerički podaci iz baze podataka katastra vodova u digitalnom obliku, po vodu |
30 |
5) alfanumerički podaci iz baze podataka katastra vodova u digitalnom obliku, po specifičnom zahtevu, po vodu |
70”. |
U stavu 5. posle tačke 2) dodaju se tač. 2a) i 2b), koje glase:
“2a) upis grafičkih podataka o površinskom objektu (kartiranje), površine do 5m2 |
2.180 |
2b) upis grafičkih podataka o površinskom objektu (kartiranje), površine veće od 5m2 |
4.300ˮ. |
U tački 3) posle reči: “tačkastim simbolomˮ dodaje se reč: “(kartiranje)ˮ.
U tački 8) reči: “imaocu prava (naziv i sedište)ˮ zamenjuju se rečima: “imaocu prava na vodu (za fizička lica: ime i prezime, prebivalište i adresa; za pravna lica: naziv i sedište)ˮ.
U Napomeni posle stava 8. dodaju se st. 9-12, koji glase:
“Podaci iz stava 2. tačka 2) ovog tarifnog broja izdaju se samo u slučaju kada ne postoji katastarski plan vodova u vektorskom obliku. |
Uverenje iz stava 3. tačka 4) ovog tarifnog broja izdaje se za imaoca prava na vodu (ima/nema) ili za područje definisano na osnovu spiska katastarskih parcela (ima/nema). |
Ako se istovremeno vrši upis grafičkih podataka (kartiranje) i upis alfanumeričkih podataka o vodu sa upisom imaoca prava, ukupna obračunata taksa se umanjuje za 30%. |
Takse iz stava 5. tač. 1) i 2) ovog tarifnog broja primenjuju se na sve vodove i priključke bez obzira da li su mereni sa jednom ili dve linije.ˮ |
Član 25.
Naziv glave XXIX. menja se i glasi:
“XXIX. SPISI I RADNjE U OBLASTI PROIZVODNjE, OBRADE, PRERADE I PROMETA DUVANA, KAO I PROIZVODNjE I PROMETA DUVANSKIH I SRODNIH PROIZVODAˮ.
Član 26.
U Tarifnom broju 222. tačka 6) posle reči: “duvanskimˮ dodaju se reči: “i srodnimˮ.
Član 27.
U Tarifnom broju 223. stav 3. menja se i glasi:
“Za brisanje iz svakog od registara iz stava 1. ovog tarifnog broja, po zahtevu |
1.050ˮ. |
Stav 4. briše se.
U stavu 5. koji postaje stav 4. reči: “trgovaca na malo duvanskim proizvodimaˮ zamenjuju se rečima “o trgovcima na maloˮ.
Dosadašnji stav 6. postaje stav 5.
Član 28.
Posle Tarifnog broja 231. dodaje se Tarifni broj 232, koji glasi:
“Tarifni broj 232.
Za izdavanje do 1.000 produkcionih kodova koji se utiskuju na cigarete i nesagorevajući duvan, u skladu sa zakonom kojim se uređuju akcize |
30 |
NAPOMENA: |
|
Za svakih narednih 1.000 produkcionih kodova, iznos takse uvećava se za |
30ˮ. |
Član 29.
Odeljak B - Konzularne takse menja se i glasi:
“ODELjAK B - KONZULARNE TAKSE
|
Iznos takse u evrima |
Tarifni broj 1.
Za zahtev, ako ovim zakonom nije drugačije propisano |
15 |
NAPOMENA: |
|
Taksa iz ovog tarifnog broja se ne plaća za: |
|
1) zahtev koji se odnosi na regulisanje vojne obaveze; |
|
2) zahtev za izdavanje vize; |
|
3) zahtev za sačinjavanje, odnosno za overu prevoda; |
|
4) zahtev za izdavanje putnog lista državljaninu Republike Srbije koji je žrtva trgovine ljudima ili se tokom turističkog boravka u inostranstvu našao u teškoj materijalnoj situaciji zbog nestanka pasoša (krađa ili gubitak). |
|
Tarifni broj 2.
Za dostavljanje prijave, odnosno obaveštenja, odnosno drugog pismenog podneska obveznika organima u Republici Srbiji, odnosno za dostavljanje pismenih podnesaka obveznika DKP, odnosno za dostavljanje upravnih akata organa Republike Srbije obveznicima, odnosno rešenja stranih organa vlasti zainteresovanim licima, plaća se taksa, i to: |
|
1) u evropskim zemljama |
11 |
2) u vanevropskim zemljama |
19 |
NAPOMENA: |
|
Ako DKP, na zahtev stranke, dostavljanje vrši posebnim putem, pored takse, obveznik plaća i troškove takve vrste dostavljanja. |
|
Za dostavljanje pismena stranih organa (dostavnice, zamolnice, ekstradicija, deportacija, readmisija i dr.) ne plaća se taksa iz ovog tarifnog broja, pod uslovom uzajamnosti. |
|
Tarifni broj 3.
Za uverenje, odnosno za potvrdu (osim za potvrdu o prijemu podneska), odnosno za rešenje koje izdaje DKP, ako ovim zakonom nije drukčije propisano |
15 |
Za potvrdu koja se izdaje u svrhu regulisanja carinskih obaveza prilikom povratka lica iz inostranstva u Republiku Srbiju |
105 |
Tarifni broj 4.
Za žalbu protiv rešenja, osim ako ovim zakonom nije drugačije propisano |
15 |
NAPOMENA: |
|
Taksa iz ovog tarifnog broja ne plaća se za žalbu na akt u vezi sa regulisanjem vojne obaveze. |
|
Tarifni broj 5.
Za radnju koja se preduzima van prostorija DKP, ako ovim zakonom nije drugačije propisano, naplaćuje se po satu |
15 |
NAPOMENA: |
|
U smislu ovog tarifnog broja, satom se smatra svaki ceo sat i svaki započeti sat. |
|
Tarifni broj 6.
Za overu potpisa fizičkog lica na ispravi, i to: |
|
1) na prvom primerku isprave |
23 |
2) na drugom primerku isprave |
19 |
3) na trećem i svakom narednom primerku isprave, po |
11 |
Za overu potpisa na zahtev za: |
|
1) prestanak državljanstva Republike Srbije |
142 |
2) prijem u državljanstvo Republike Srbije |
23 |
Za overu fotokopije dokumenta, i to: |
|
1) prve strane |
11 |
2) svake naredne strane, po |
8 |
Za nadoveru službenog potpisa i pečata na ispravi |
23 |
Tarifni broj 7.
Za putni list |
20 |
Za putni list za strance |
20 |
NAPOMENA: |
|
Taksu iz stava 1. ovog tarifnog broja ne plaća podnosilac zahteva koji je žrtva trgovine ljudima ili se tokom turističkog boravka u inostranstvu našao u teškoj materijalnoj situaciji zbog nestanka pasoša (krađa ili gubitak). |
|
Tarifni broj 8.
Za vize stranim državljanima, i to za: |
|
|
1) vizu tipa S |
90 |
|
2) vizu tipa S za maloletna lica uzrasta do 12 godina |
45 |
|
3) vizu tipa D |
50 |
|
4) žalbu na odluku o odbijanju zahteva za sve tipove viza |
100 |
|
|
|
|
NAPOMENA: |
|
|
Taksu za vizu iz ovog tarifnog broja ne plaćaju: |
|
|
1) deca do navršenih šest godina života; |
|
|
2) učenici, studenti, predavači i istraživači, na poziv organa i organizacija iz Republike Srbije, radi školovanja, odnosno studiranja, odnosno predavanja, odnosno stručnog usavršavanja; |
|
|
3) lica, koja organizovano, preko humanitarnih organizacija dolaze u Republiku Srbiju, radi pružanja humanitarne pomoći; |
|
|
4) učesnici kulturnih, prosvetnih, sportskih i drugih sličnih manifestacija, pod uslovom uzajamnosti; |
|
|
5) lica koja dolaze u Republiku Srbiju radi hitnog medicinskog lečenja, pružanja pomoći u slučajevima prirodnih i drugih nepogoda, učešća u projektima ekonomsko-razvojne pomoći, pružanja donacija u kulturno-prosvetne, naučno-tehnološke, sportske, kao i slične svrhe; |
|
|
6) nosioci diplomatskih i službenih pasoša drugih država, pod uslovim uzajamnosti, kao i pasoša koje izdaju međunarodne organizacije; |
|
|
7) državljani zemalja sa kojima je Republika Srbija zaključila sporazum o izdavanju viza bez naplate konzularne takse. |
|
|
U slučaju nerecipročnog postupanja druge države prema državljanima Republike Srbije, u pogledu iznosa takse za vizu, taksa za odgovarajuću vizu iz ovog tarifnog broja koja se izdaje državljanima te države, plaća se u iznosu koji ta država naplaćuje za odgovarajuću vizu državljanima Republike Srbije, a najmanje u iznosu takse za odgovarajuću vizu propisanu ovim tarifnim brojem. |
|
|
Tarifni broj 9.
Za sastavljanje konzularnog testamenta |
128 |
Za sastavljanje akta o opozivu konzularnog testamenta |
69 |
Za sastavljanje dopune konzularnog testamenta |
105 |
Tarifni broj 10.
Za sastavljanje zapisnika i drugih pismena |
32 |
Tarifni broj 11
Za sačinjavanje i overu prevoda u DKP, i to: |
|
1) do 100 reči |
48 |
2) za svakih do 10 reči preko 100 reči |
1 |
Tarifni broj 12.
Za sklapanje braka |
50 |
Tarifni broj 13.
Za izvod iz matične knjige (venčanih, odnosno rođenih, odnosno umrlih, odnosno uverenje o državljanstvu) |
10 |
Tarifni broj 14.
Za dostavljanje novca, hartija od vrednosti, odnosno drugih vrednosti koji potiče iz ostvarene zaostavštine, i to za: |
|
1) zaostavštinu do 5.000 evra |
6% |
2) zaostavštinu preko 5.000 evra |
10,5% |
Tarifni broj 15.
Za upisivanje članova posade u popis posade i podataka o ukrcavanju ili iskrcavanju članova posade |
10 |
Za akt kojim se odobrava ukrcavanje stranog državljanina kao člana posade na trgovački brod Republike Srbije |
11 |
Tarifni broj 16.
Za overu brodskog dnevnika i drugih brodskih knjiga i isprava i za potrebu svakog upisa u te knjige i isprave |
450 |
Za izdavanje i overu izvoda iz brodskog dnevnika, za: |
|
1) prvu stranu |
11 |
2) drugu i svaku dalju započetu stranu, po strani |
8 |
Tarifni broj 17.
Kada DKP pruža konzularne usluge državljanima trećih država, taksa za svaku konzularnu radnju iz ovog odeljka uvećava se 100%, osim kada je drukčije uređeno sporazumom sa državom čijim državljanima se konzularna usluga pruža.ˮ |
|
Član 30.
Za taksene obaveze koje su nastale, a nisu plaćene do dana stupanja na snagu ovog zakona, taksa se plaća u skladu sa zakonom koji je bio na snazi u vreme nastanka taksene obaveze.
Član 31.
Usklađivanje dinarskih iznosa taksi propisanih ovim zakonom, izvršiće se u 2025. godini primenom indeksa potrošačkih cena, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, za period od prvog dana narednog meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona do 30. aprila 2025. godine, pri čemu se zaokruživanje vrši tako što se iznos do pet dinara ne uzima u obzir, a iznos preko pet dinara zaokružuje na deset dinara.
Vlada će, na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija, odlukom utvrditi i objaviti usklađene dinarske iznose taksi iz stava 1. ovog člana.
Objavljeni usklađeni dinarski iznosi taksi iz stava 2. ovog člana primenjivaće se od prvog dana narednog meseca od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Član 32.
Danom početka primene odredaba člana 10. ovog zakona prestaje da važi Odluka o utvrđivanju visine naknade za ispitivanje i za dodatno ispitivanje sorte poljoprivrednog bilja (“Službeni glasnik RS”, broj 88/16).
Član 33.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, osim odredaba čl. 10. i 29. ovog zakona koje će se primenjivati od 1. januara 2025. godine.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
• Problemi koje Zakon treba da reši, odnosno ciljevi koji se Zakonom postižu
Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi za usaglašavanjem predmeta taksene obaveze sa spisima i radnjama koji su u nadležnosti organa za čiji se rad republička administrativna taksa plaća, bilo da je reč o novim poslovima u okviru nadležnosti organa, izmeni spisa i radnji, odnosno prestanku osnova za vršenje pojedinih spisa i radnji za koje je sada propisana taksa, a koje su inicirane od strane nadležnih organa.
U periodu od poslednjih izmena i dopuna Zakona o republičkim administrativnim taksama (“Službeni glasnik RS”, br. 43/03, 51/03-ispravka, 61/05, 101/05-dr. zakon, 5/09, 54/09, 50/11, 93/12, 65/13-dr. zakon, 83/15, 112/15, 113/17, 3/18-ispravka, 95/18, 86/19, 90/19-ispravka, 144/20, 138/22 i 92/23, u daljem tekstu: Zakon), donet je određeni broj propisa u čijem sprovođenju se vrše radnje, odnosno donose spisi za koje se plaćaju republičke administrativne takse. S tim u vezi određeni broj ministarstava dostavio je inicijative za izmenu i dopunu Zakona o republičkim administrativnim taksama, i to: Ministarstvo zaštite životne sredine, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine, Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo kulture, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija, Uprava za duvan, Republički geodetski zavod, Direktorat za civilno vazduhoplovstvo Republike Srbije.
Predloženom izmenom člana 18. Zakona, proširuju se oslobođenja od plaćanja taksi vlasniku, odnosno držaocu kulturnog dobra i dobra pod prethodnom zaštitom, u vezi sa zaštitom, korišćenjem i raspolaganjem kulturnim dobrom i dobrom pod prethodnom zaštitom u cilju usaglašavanja sa članom 100. stav 1. tačka 5) Zakona o kulturnom nasleđu (“Službeni glasnik RSˮ, br. 129/21) i sa članom 21. tačka 6) Zakona o muzejskoj delatnosti kojima je propisano oslobođenje za vlasnika, odnosno držaoca kulturnog dobra i dobra pod prethodnom zaštitom od plaćanja taksi, poreza i drugih dažbina u vezi sa zaštitom, korišćenjem i raspolaganjem kulturnim dobrom, muzejskom građom i dobrom pod prethodnom zaštitom.
Propisuju se nove takse u oblasti zaštite životne sredine za izmenu dozvole za emisiju gasova sa efektom staklene bašte (GHG) operateru postrojenja i izmenu plana monitoringa emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) operateru postrojenja u cilju usklađivanja sa Zakonom o klimatskim promenama (“Službeni glasnik RSˮ, broj 26/21). Takođe, za dozvolu za uvoz neopasnog otpada radi tretmana koji podleže kontrolnom postupku, kao i za potvrdu prijave prekograničnog kretanja otpada sa liste neopasnog otpada za koji se ne izdaje dozvola koji podleže kontrolnom postupku propisuju se takse u cilju usklađivanja sa Zakonom o upravljanju otpadom (“Službeni glasnik RSˮ, br. 36/09, 88/10, 14/16, 95/18 - dr. zakon i 35/23). Pored navedenog predlaže se i uvođenje novih administrativnih taksi za davanje saglasnosti organa na radni plan postrojenja za upravljanje otpadom, kao i na Plan upravljanja otpadom od građenja i rušenja, u cilju usklađivanja za Zakonom o upravljanju otpadom i omogućavanja da troškove javne usluge snosi operater.
Menja se Odeljak B Tarife i visina konzularnih taksi propisuje se u evrima u cilju da se izjednači iznos takse koja se plaća u propisanoj valuti prema zvaničnom srednjem kursu dinara na određeni datum kod svih konzularnih predstavništava, nezavisno od valute u kojoj se plaćanje vrši. Propisuje se i da se plaćanje može vršiti u drugim valutama prema obračunskom kursu evra u odnosu na druge valute. Do sada visina takse je bila iskazana u deset valuta, s tim što je odnos tih valuta u odnosu na srednji kurs dinara bio određen 2003. godine, pa je promena kursa valuta vremenom uticala da taksa za istu uslugu iskazana u različitim valutama preračunata srednjim kursom dinara na određeni datum ima različitu visinu. Pored navedenog razlozi za izmenu Odeljka B kojim su propisane konzularne takse proizilaze i iz potrebe usaglašavanja sa izmenjenim propisima i procedurama navedenog organa, pa su brisane radnje koje konzularna predstavništva nisu ovlašćena da rade (npr. overa ugovora o prometu nepokretnosti za koju su zaduženi javni beležnici, zahtev za sastavljanje punomoćja, zahtev za sastavljanje ugovora), ili su već uključene u taksu iz drugog tarifnog broja (npr. taksa za sve vrste zapisnika). Takođe, postoji potreba i za propisivanjem novih taksi (npr. taksa za žalbu za odbijanje zahteva za izdavanje viza) za određene radnje organa kako bi se pokrili troškovi pružanja javnih usluga organa; odvajanjem visine postojećih taksi; odnosno izmenom visine taksi u cilju usklađivanja sa propisima Evropske unije u oblasti vizne politike. Smanjuju se konzularne takse za izdavanje izvoda iz matičnih knjiga imajući u vidu da je formiran Registar matičnih knjiga u elektronskom obliku zbog pojednostavljenja postupka.
U delu nadležnosti Ministarstva rudarstva i energetike predložena je jedna nova taksa za izdavanje odobrenja za upravljanje rudarskim otpadom u cilju usklađivanja sa izmenama u članu 144. stav 1. Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima kojima je predviđeno da se odlaganje i upravljanje rudarskim otpadom vrši na osnovu dozvole za upravljanje rudarskim otpadom koju izdaje Ministarstvo odnosno nadležni pokrajinski organ, u skladu sa planom upravljanja otpadom i drugom pratećom dokumentacijom, kojom se definiše vrsta, način upravljanja i izveštavanja, kao i druge obaveze po pitanju upravljanja rudarskim otpadom. Pored navedenog, iz razloga povećanja obim posla, angažovanja dodatnih resursa i utroška vremena stručnih lica predloženo je povećanje visine taksi iz Tarifnog broja 135. stav 2. za zahtev za utvrđivanje i overu rezervi mineralnih sirovine sa 74.710 dinara na 107.640 dinara, taksi iz Tarifnog broja 135b za rešenje, odnosno potvrdu o utvrđivanju i overi razvrstanih rezervi podzemnih voda, kao i takse iz Tarifnog broja 135v za zahtev za utvrđivanje i overu geotermalnih resursa sa 41.440 na 54.600 dinara. Predloženim povećanjem taksi obezbeđuje se održivost i efikasnost čitavog sistema. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
U oblasti poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede predloženo je povećanje visine taksi za izdavanje veterinarsko - sanitarnih uverenja (sertifikata) pri izvozu pošiljaka životinja, proizvoda životinjskog porekla, hrane životinjskog porekla, hrane, hrane za životinje, sporednih proizvoda životinjskog porekla, jaja za priplod i reproduktivnog materijala i pratećih predmeta, kao i za poljoprivredne proizvode, kojom se potvrđuje da pošiljka ispunjava uslove države uvoznice da te pošiljke potiču iz područja koja nisu zaražena zaraznim bolestima životinja koje bi se odnosnim proizvodima mogle preneti na druge životinje i ljude, a za hranu životinjskog porekla da je ta hrana bezbedna za ishranu sa i iznos za koji se uvećava taksa za procenu sredstava za zaštitu bilja radi registracije i to za procenu fizičkih i hemijskih osobina i analitičkih metoda, procenu toksikoloških podataka, procenu izloženosti operatera, drugih prisutnih lica i poljoprivrednih radnika, procenu ostataka i izloženosti potrošača, procenu sudbine i ponašanja u životnoj sredini, procenu ekotoksikoloških podataka, zbog povećanja troškova organa. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji. Pored navedenog u Tarifnom broju 64j propisuje se taksa za ispitivanje prisustva ekonomski značajnih virusa na semenskom krompiru s obzirom na to da postoji potreba da se odredi visina naknade za vršenje laboratorijskog ispitivanja za ispitivanje prisustva ekonomski značajnih virusa na semenskom krompiru, u cilju usklađivanja sa članom 71. Zakona o bezbednosti hrane (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09 i 17/19). Takođe, propisuju se takse u vezi postupaka koji se sprovode za priznavanje sorti poljoprivrednog bilja u cilju usklađivanja sa članom 17. Zakona o budžetskom sistemu, kojim je uređeno da se takse mogu uvoditi samo zakonom kojim se može propisati njihova visina. S tim u vezi, takse koje su bile uređene Odlukom o utvrđivanju visine naknade za ispitivanje i za dodatno ispitivanje sorte poljoprivrednog bilja (“Službeni glasnik RS”, broj 88/16) sada se propisuju Zakonom. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji. Navedenom dopunom se opredeljuje pravi karakter predmetnih prihoda imajući u vidu da su do sada naplaćivani kao naknada. Pored toga, brisanjem u okviru napomena stavova kojim su propisana uvećanja taksi za noćni rad fitosanitarnog pregleda pošiljaka bilja, biljnih proizvoda, propisanih objekata, sredstava za zaštitu bilja, sredstava za ishranu bilja, kao i hrane i hrane za životinje biljnog i mešovitog porekla koji se obavlja subotom i nedeljom i državnim praznicima, kao i radi nepotrebnog zadržavanja pošiljaka na graničnim prelazima tokom noći i nedelje, vrši se ujednačavanje taksi za dnevni i noćni rad, radnim danom, nedeljom i praznicima i utiče na smanjenje troškova prevoznika.
U delu spisa i radnji u oblasti prevoza u drumskom saobraćaju propisuje se taksa za zahtev za razduženje pojedinačne, vremenske, BSEC I CEMT dozvole radi usklađivanja sa članom 35. Zakona o prevozu tereta u drumskom saobraćaju (“Službeni glasnik RSˮ, br. 68/15 i 41/18) kojim je propisano da je domaći prevoznik dužan da dodeljene dozvole vrati Ministarstvu, kao i članom 28. Uredbe o raspodeli stranih dozvola za međunarodni prevoz tereta (“Službeni glasnik RSˮ, br. 111/22, 142/22 i 25/23) da prevoznik vraćanje dozvola vrši podnošenjem zahteva za razduženje dozvola. Pored navedenog, uređuje se da se taksa za prioritetno preuzimanje pojedinačnih i BSEC dozvola plaća u uvećanom iznosu, kako bi se omogućilo brzo izdavanje dozvola kada je ugovoreni rok za otpočinjanje prevoza kratak. U oblasti unutrašnje plovidbe propisuje se taksa za izdavanje rešenja o zvaničnosti hidrografskih podataka radi usklađivanja sa članom 9. stav 2. Zakona o hidrografskoj delatnosti, članom 16. Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama, imajući u vidu da Direkcija za vodne puteve pregleda i potvrđuje podatke koje je ovlašćeno pravno lice za poslove hidrografskog premera na unutrašnjim putevima prikupilo i obradilo (hidrografski elaborati).
U oblasti Ministarstva informisanja i telekomunikacija, vrši se preciziranje radnji u Tarifnom broju 27a u vezi davanja ovlašćenja za vršenje merenja i ispitivanja rada elektronskih komunikacionih mreža i usluga, pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme, radio-opreme i terminalne opreme za koje se naplaćuje taksa u skladu sa članom 167. st. 1. i 2. Zakona o elektronskim komunikacijama. Pored toga brišu se takse za upis u registar i taksa za brisanje iz Registra ovlašćenja za vršenje merenja i ispitivanja.
Ciljevi koji se postižu izmenom u Tarifnom broju 93. st. 2. i 4. Zakona su da se omogući plaćanje umanjene takse i privrednim društvima kada uvoze/izvoze robu male vrednosti u komercijalne svrhe kao što su: npr. roba za potrebe reklamacije, uzorci za obavezno ispitivanje robe za stavljanje u promet, odnosno uzorci za utvrđivanje kvaliteta i sastava robe. Naime, do sada umanjenu taksu su plaćala lica koja uvoze robu male vrednosti isključivo za sopstvene potrebe.
Razlozi za donošenje Zakona su sadržani i u potrebi brisanja određenih taksi organa za spise i radnje u oblasti vazdušne plovidbe koje su propisane tar. br. 158. do 162 zbog izmene nadležnosti organa za izdavanje predmetnih spisa, odnosno vršenja radnji. Naime, do 2010. godine organ nadležan za izdavanje spisa, odnosno vršenje tih radnji bilo je Savezno Ministarstvo za saobraćaj, kasnije republičko ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja koje je direktni budžetski korisnik, a nakon 2010. godine Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije. Direktorat je osnovan kao javna agencija i ima pravo za usluge koje pruža, uključujući i poverene spise i radnje, da svojim aktom propiše visinu takse. Takse za usluge koje pruža Direktorat propisane su Tarifom taksi za pružanje usluga Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (“Službeni glasnik RSˮ, br. 28/16 i 54/16-ispravka). Navedenom izmenom vrši se usaglašavanje sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju i članom 17. stav 5. Zakona o budžetskom sistemu, kojim je uređeno da se za jednu javnu uslugu može se naplaćivati samo jedna taksa.
Izmenama u oblasti premera i katastra nepokretnosti i nacionalne infrastrukture geoprostornih podataka vrše se preciziranja radnje (u Tarifnom br. 215a stav 3, Tarifnom broju, 215d stav 5. tač. 3) i 8)), brisanje takse za zbirni pregled površina i katastarskog prihoda po kulturama i klasama i neplodnim površinama, za jednu katastarsku opštinu (Tarifnom broju 215b stava 1. tačka 5.) jer se više ne izdaje. Navedenim izmenama vrši se usaglašavanje sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru (“Službeni glasnik RSˮ, broj 92/23) kojim je iz delokruga Republičkog geodetskog zavoda brisan obračun katastarskog prihoda. Pored toga, vrše se i terminološka usklađivanja isprava - izvoda sa terminologijom iz Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova (“Službeni glasnik RSˮ, br. 41/18, 95/18, 31/19, 15/20 i 92/23) npr. u Tarifnom broju 215b u tač. 1), 1a) i 2).
Brisana je taksa za kopiju skice merenja pojedinog voda (Tarifni broj 215d stav 1. tačka 2)) jer je obuhvaćena taksom za izdavanja isprave - kopije plana i koordinate. Takođe, briše se taksa za katastarski plan vodova u analognom obliku (Tarifni broj 215d stav 2. tačka 1)) jer su podaci katastra vodova u vektorskom ili rasterskom obliku. Propisuju se dve nove takse za izdavanje alfanumeričkih podataka iz baze podataka katastra vodova u digitalnom obliku, imajući u vidu da se u eri digitalizacije sve veći broj korisnika obraća za izdavanje alfanumeričkih podataka iz baze podataka katastra vodova u digitalnom obliku, pa se javila potreba za propisivanjem takse za tu radnju. Propisuju se dve nove takse za upis grafičkih podataka o površinskom objektu (kartiranje) u cilju pojednostavljivanja načina naplate usluge za kartiranje površinskih objekata koja se do sada naplaćivala po dužnom metru, a sada se vrši u funkciji površine objekta.
Propisuje se taksa za izdavanje produkcionih kodova u skladu sa predloženim izmenama i dopunama zakona kojim se uređuju akcize.
• Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja Zakona
Imajući u vidu da su predložena rešenja zakonska materija, uređivanjem materije republičkih administrativnih taksi zakonom, daje se doprinos pravnoj sigurnosti i ujedno obezbeđuje transparentnost u vođenju taksene politike, i s tim u vezi nema mogućnosti da se problemi reše bez donošenja zakona.
• Zašto je donošenje Zakona najbolji način za rešavanje problema?
Donošenje ovog zakona je najbolji način za rešavanje problema, iz razloga što se radi o zakonskoj materiji koju je jedino i moguće menjati i dopunjavati odgovarajućim izmenama i dopunama zakona.
Pored toga, uređivanjem materije republičkih administrativnih taksi Zakonom, daje se doprinos pravnoj sigurnosti i ujedno obezbeđuje transparentnost u vođenju taksene politike. Naime, zakon je opšti pravni akt koji se objavljuje i koji stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj situaciji, čime se postiže transparentnost u njegovoj primeni.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Uz član 1.
Ovim članom uređuje se da se plaćanje konzularnih taksi propisanih u Odeljku B tarife u evrima mogu platiti i u drugim valutama.
Uz član 2.
Ovim članom se vrši neophodno usklađivanje sa izmenama koje su izvršene u Odeljku B Tarife republičkih administrativnih taksi (konzularne takse su propisane samo u evrima, a do sada su bile propisane u 10 valuta).
Uz član 3.
Ovim članom predlaže se dopuna člana 18. Zakona kojom se proširuju oslobođenja od plaćanja taksi za vlasnika, odnosno držaoca kulturnog dobra i dobra pod prethodnom zaštitom, čime se vrši usklađivanje sa odredbama Zakona o kulturnom nasleđu i odredbama Zakona o muzejskoj delatnosti. Naime, odredbom člana 100. stav 1. tačka 5) Zakona o kulturnom nasleđu (“Službeni glasnik RS”, broj 129/21) propisano da vlasnik, odnosno držalac kulturnog dobra i dobra pod prethodnom zaštitom ima pravo na oslobođenje od plaćanja taksi, poreza i drugih dažbina u vezi sa zaštitom, korišćenjem i raspolaganjem, u skladu sa poreskim zakonom. Takođe, odredbom člana 21. tačka 6) Zakona o muzejskoj delatnosti (“Službeni glasnik RS”, br. 35/21 i 96/21) propisano je da vlasnik, odnosno držalac muzejske građe i dobara koja uživaju prethodnu zaštitu ima pravo na oslobođenje od plaćanja taksi, poreza i drugih dažbina u vezi sa zaštitom, korišćenjem i raspolaganjem, u skladu sa zakonom.
Uz član 4.
Izmenama u Tarifnom broju 27a vrši se preciziranje radnji u vezi davanja ovlašćenja za vršenje merenja i ispitivanja rada elektronskih komunikacionih mreža i usluga, pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme, radio-opreme i terminalne opreme za koje se naplaćuje taksa u skladu sa članom 167. st. 1. i 2. Zakona o elektronskim komunikacijama. Pored toga brišu se takse za upis u registar i brisanje iz Registra ovlašćenja za vršenje merenja i ispitivanja (naime na osnovu rešenja kojim se daje ovlašćenje za merenje i ispitivanje se vrši upis u registar, a oduzimanje tog ovlašćenja je promena podataka u izdatom rešenju pa nije potrebna posebna taksa za brisanje iz registra).
Uz član 5.
Ovim članom predlaže se povećanje visine takse u Tarifnom broju 64. stav 3. za izdavanje veterinarsko - sanitarnih uverenja (sertifikata) pri izvozu pošiljaka životinja, proizvoda životinjskog porekla, hrane životinjskog porekla, hrane, hrane za životinje, sporednih proizvoda životinjskog porekla, jaja za priplod i reproduktivnog materijala i pratećih predmeta, kao i za poljoprivredne proizvode, kojom se potvrđuje da pošiljka ispunjava uslove države uvoznice da te pošiljke potiču iz područja koja nisu zaražena zaraznim bolestima životinja koje bi se odnosnim proizvodima mogle preneti na druge životinje i ljude, a za hranu životinjskog porekla da je ta hrana bezbedna za ishranu sa 4.590 dinara na 9.020 dinara s obzirom na to da su troškovi za aktivnosti u okviru usluge, kao što su prijem zahteva i unošenje u bazu podataka, izrada izveštaja o proceni usaglašenosti pošiljke namenjene izvozu, fizička provera pošiljke i unošenje u međunarodni informacioni sistem podataka i u bazu podataka e-pisarnice i dr, povećane, jer su to aktivnosti za koje je potrebno vreme za službenu kontrolu uzimajući u obzir veličinu i različitost pojedinačnih artikala u pošiljci, pregled dokumentacije vezano za dokumentovanje bezbednosti pošiljaka (laboratorijski izveštaji o bezbednosti hrane ili o zdravlju životinja). Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Uz član 6.
Ovim članom predlaže se promena iznosa za koji se vrši uvećanje takse propisane u Napomeni uz Tarifni broj 64a tačka 7. (taksa za procenu sredstva za zaštitu bilja radi izmene, odnosno dopune rešenja o registraciji) sa 12.560 dinara na 25.200 dinara jer je neophodno obezbediti potrebna finansijska sredstva za postregistracionu kontrolu sredstava za zaštitu bilja koja obuhvata, kontrolu kvaliteta formulacija sredstava za zaštitu bilja registrovanih u Republici Srbiji, kako bi se utvrdilo da li su njihove fizičke, hemijske i tehničke osobine u saglasnosti sa procenjenim, odnosno registrovanim osobinama i monitoring ostataka sredstava za zaštitu bilja u hrani i hrani za životinje, kao procena izloženosti potrošača sredstvima za zaštitu bilja putem hrane i hrane za životinje koje služe za proizvodnju hrane. Poslove procene, koji predstavljaju izuzetno složene poslove, vrše izvršioci sa zvanjem naučnog radnika sa fakulteta i instituta izabranih putem konkursa i koji su prošli specijalizovane obuke za obavljanje ovih poslova. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Uz čl. 7-8.
Ovim članovima u okviru napomena brišu se stavovi kojim su propisana uvećanja taksi za noćni rad fitosanitarnog pregleda pošiljaka bilja, biljnih proizvoda, propisanih objekata, sredstava za zaštitu bilja, sredstava za ishranu bilja, kao i hrane i hrane za životinje biljnog i mešovitog porekla koji se obavlja subotom i nedeljom i državnim praznicima, kao i radi nepotrebnog zadržavanja pošiljaka na graničnim prelazima tokom noći i nedelje, vrši se ujednačavanje taksi za dnevni i noćni rad, radnim danom, nedeljom i praznicima čime se utiče na smanjenje troškova prevoznika, opterećenje na privredne subjekte i potrošače.
Uz član 9.
Ovim članom predlaže se propisivanje takse u Tarifnom broju 64j za ispitivanje prisustva ekonomski značajnih virusa na semenskom krompiru s obzirom na to da postoji potreba da se odredi visina naknade za vršenje laboratorijskog ispitivanja za ispitivanje prisustva ekonomski značajnih virusa na semenskom krompiru. U članu 71. Zakona o bezbednosti hrane (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09 i 17/19) propisano je da subjekti u poslovanju hranom i hranom za životinje plaćaju taksu za izvršene službene kontrole u skladu sa ovim zakonom i posebnim propisima. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Uz član 10.
Propisuje se novi Tarifni broj 64k kojim se propisuje visina taksi za priznavanje sorti poljoprivrednog bilja koje se trenutno naplaćuju Odlukom o utvrđivanju visine naknade za ispitivanje i za dodatno ispitivanje sorte poljoprivrednog bilja (“Službeni glasnik RS”, broj 88/16) kao naknade, u cilju usklađivanja sa članom 17. Zakona o budžetskom sistemu, kojim je između ostalog, uređeno da se takse mogu uvoditi samo zakonom kojim se može propisati njihova visina. Navedenim je opredeljen i pravi karakter ovoga prihoda imajući u vidu da je do sada naplaćivan kao naknada, a po svojoj suštini je taksa (naplaćuje je organ za pruženu javnu uslugu). Visina taksi uređena je u neizmenjenom iznosu u odnosu na Odluku a utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Uz član 11.
Ovim članom briše se iz napomene uvećanje takse za pregled pošiljki sredstava za ishranu bilja i sirovina za proizvodnju sredstva za ishranu bilja prilikom uvoza kada se pregled i uzorkovanje odvijaju državnim praznicima, tokom noći (od 22 časa do 6 časova idućeg dana) i nedeljom.
Uz član 12.
Ovim članom vrše se izmene u Tarifnom broju 93. st. 2. i 4. tako što se iz opisa radnje za koju je propisana taksa - za rešenje po zahtevu za izvoz, odnosno uvoz robe male vrednosti do 200 EUR-a, brišu reči: “za sopstvene potrebeˮ. Navedenom izmenom se omogućava da umanjenu taksu plaćaju i privredna društva kada uvoze/izvoze robu male vrednosti kao što su npr. roba za potrebe reklamacije, uzorci za obavezno ispitivanje robe za stavljanje u promet, odnosno uzorci za utvrđivanje kvaliteta i sastava robe. Naime, do sada umanjenu taksu su plaćala lica koja uvoze robu male vrednosti isključivo za sopstvene potrebe.
Uz čl. 13-15.
Ovim članovima povećavaju se visina takse za zahtev za utvrđivanje i overu rezervi mineralnih sirovina sa 74.710 dinara na 107.640 dinara, taksi za rešenje, odnosno potvrdu o utvrđivanju i overu razvrstanih rezervi podzemnih voda, kao i takse za zahtev za utvrđivanje i overu geotermalnih resursa iz razloga što se u praksi pokazalo da je potreban veći broj radnih časova za obradu i reviziju elaborata o rezervama (mineralnih sirovina, geotermalnih resursa, rezervi podzemnih voda) kao i angažovanje dodatnih resursa. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Pored toga, U Tarifnom broj 135. stav 3. propisuje se nova taksa za izdavanje odobrenja za upravljanjem rudarskim otpadom u cilju usklađivanja sa članom 144. stav 1. Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima kojim je predviđeno da se odlaganje i upravljanje rudarskim otpadom vrši na osnovu dozvole za upravljanje rudarskim otpadom koju izdaje Ministarstvo odnosno nadležni pokrajinski organ, u skladu sa planom upravljanja otpadom i drugom pratećom dokumentacijom. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Uz član 16.
Ovim članom propisuje se taksa za zahtev za razduženje pojedinačne, vremenske, BSEC I SEMT dozvole radi usklađivanja sa članom 35. Zakona o prevozu tereta u drumskom saobraćaju (“Službeni glasnik RSˮ, br. 68/15 i 41/18) kojim je propisano da je domaći prevoznik dužan da dodeljene dozvole vrati Ministarstvu, kao i članom 28. Uredbe o raspodeli stranih dozvola za međunarodni prevoz tereta (“Službeni glasnik RSˮ, br. 111/22, 142/22 i 25/23) da prevoznik vraćanje dozvola vrši podnošenjem zahteva za razduženje dozvola. Pored navedenog, uređuje se da se taksa za prioritetno preuzimanje pojedinačnih i BSEC dozvola plaća u uvećanom iznosu, kako bi se omogućilo brzo izdavanje dozvola kada je ugovoreni rok za otpočinjanje prevoza kratak.
Uz član 17.
Ovim članom propisuje se visina takse za izdavanje rešenja o zvaničnosti (pregledanih i potvrđenih) hidrografskih podataka u cilju usaglašavanja sa članom 9. stav 2. Zakona o hidrografskoj delatnosti (“Službeni glasnik RSˮ, br. 9/20) kojim je uređeno da podaci istraživanja, kao i podaci koje je prikupilo i obradilo lice ovlašćeno za vršenje poslova hidrografskog premera na unutrašnjim vodnim putevima, smatraće se zvaničnim hidrografskim podacima kada ih pregleda i potvrdi Direkcija za vodne puteve.
Uz član 18.
Ovim članovima brišu se glava XVIII. SPISI I RADNjE U OBLASTI VAZDUŠNE PLOVIDBE i Tarifni br. 158. do 162, koji su u okviru te glave. Naime, kada je propisana taksa za spise i radnje koje su obuhvaćene predmetnim tarifnim brojevima iste je vršilo Savezno Ministarstvo za saobraćaj, kasnije republičko ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja koje je direktni budžetski korisnik, pa se za spise naplaćivala republička administrativna taksa. U međuvremenu vršeno je više izmena Zakona o vazdušnom saobraćaju, a izmene nisu vršene u Zakonu, tako da su spisi i radnje za koje je Zakonom propisana taksa nisu terminološki usklađene sa spisima i radnjama organa koje su propisane Zakonom o vazdušnom saobraćaju, i iz istog razloga se ne mogu primeniti. Nakon osnivanja Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, ti poslovi su povereni Direktoratu (prvi put 2010. godine). Imajući u vidu da je Direktorat osnovan kao javna agencija, na poslovanje istog se primenjuje Zakon o javnim agencijama, prema kome javna agencija (pa i Direktorat) ima pravo za usluge koje pruža, uključujući i poverene spise i radnje propiše takse svojim aktom, da Predlog tarife sačinjava upravni odbor javne agencije i objavljuje ga u najmanje jednom dnevnom javnom glasilu koje izlazi u celoj Republici Srbiji, uz poziv mogućim korisnicima da u roku koji ne može biti kraći od osam ni duži od 30 dana dostave primedbe i predloge. O predlogu tarife pribavlja se i mišljenje ministarstva u čijem delokrugu su poslovi javne agencije i ministarstva nadležnog za poslove finansija. Predmetno rešenje je i u skladu sa članom 17. stav 2. Zakona o budžetskom sistemu, kojim je uređeno da se posebnim zakonom može dati pravo korisniku javnih sredstava koji nije korisnik sredstava budžeta Republike Srbije da utvrdi visinu takse za javne usluge koje pruža.
Uz čl. 19 - 21.
Ovim članovima propisuju se nove takse u oblasti zaštite životne sredine u cilju usklađivanja sa Zakonom o klimatskim promenama (“Službeni glasnik RSˮ, broj 26/21), i to: za izmenu dozvole za emisiju gasova sa efektom staklene bašte (GHG) operateru postrojenja i izmenu plana monitoringa emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) iz vazduhoplovnih aktivnosti operateru vazduhoplova kojim su propisane navedene radnje organa. U skladu sa zakonom operater postrojenja (pravno lice ili preduzetnik koje u skladu sa propisima upravlja postrojenjem, kontroliše ga ili je ovlašćen za donošenje ekonomskih odluka u vezi sa tehničkim funkcionisanjem postrojenja) snosi troškove pružanja javnih usluga organa a propisano je i da se za te radnje plaća republička administrativna taksa (član 66. Zakona o klimatskim promenama). Visine novih taksi jednake su troškovima pružanja javne usluge i utvrđene su primenom Pravilnika o metodologiji).
U Tarifnom broju 197. st. 2. i 8. propisuju se nove takse za dozvolu za uvoz neopasnog otpada radi tretmana koji podleže kontrolnom postupku, kao i za potvrdu prijave prekograničnog kretanja otpada sa liste neopasnog otpada za koji se ne izdaje dozvola koji podleže kontrolnom postupku propisuju se takse u cilju usklađivanja sa Zakonom o upravljanju otpadom (“Službeni glasnik RSˮ, br. 36/09, 88/10, 14/16, 95/18 - dr. zakon, 35/23). Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.
Pored navedenog, predlaže se i uvođenje dve nove administrativne takse za davanje saglasnosti organa na radni plan postrojenja za upravljanje otpadom, kao i na Plan upravljanja otpadom od građenja i rušenja, u cilju usklađivanja za Zakonom o upravljanju otpadom (“Službeni glasnik RSˮ, br. 36/09, 88/10, 14/16, 95/18 - dr. zakon i 35/23) i omogućavanja da troškove javne usluge snosi operater.
Uz čl. 22 - 24.
Izmenama u Tarifnom br. 215a stav 3, Tarifnom broju 215d stav 5. tač. 3) i 8) vrše se preciziranja radnje.
Izmenom u Tarifnom broju 215b vrši se brisanje radnje iz stava 1. tačka 5) jer se zbirni pregled površina i katastarskog prihoda po kulturama i klasama i neplodnim površinama, za jednu katastarsku opštinu ne izdaje. Navedenom izmenom vrši se usaglašavanje sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru (“Službeni glasnik RSˮ, broj 92/23) kojim je iz delokruga Republičkog geodetskog zavoda brisan obračun katastarskog prihoda.
Izmenom u Tarifnom broju 215b u tač. 1), 1a) i 2) vrše se terminološka usklađivanja isprava - izvoda sa terminologijom iz Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova (“Službeni glasnik RSˮ, br. 41/18, 95/18, 31/19, 15/20 i 92/23).
Izmenom u Tarifnom broju 215d stav 1. briše se tačka 2) jer je radnja obuhvaćena radnom izdavanja isprave - kopije plana i koordinate.
Takođe, briše se taksa iz stava 2. tačka 1) zakona jer ne postoji potreba za izdavanjem podataka iz katastra u analognom obliku s obzirom da su podaci katastra vodova u vektorskom ili rasterskom obliku.
Propisuju se dve nove takse za izdavanje alfanumeričkih podataka iz baze podataka katastra vodova u digitalnom obliku. Naime, u eri digitalizacije se sve veći broj korisnika obraća za izdavanje alfanumeričkih podataka iz baze podataka katastra vodova u digitalnom obliku, pa se javila potreba za propisivanjem takse za tu radnju.
Propisuju se dve nove takse za upis grafičkih podataka o površinskom objektu (kartiranje) u cilju pojednostavljivanja načina naplate usluge za kartiranje površinskih objekata koja se do sada naplaćivala po dužnom metru, a sada se vrši u funkciji površine objekta.
Uz čl. 25 - 27.
Proširen je naslov glave XXIX. “Spisi i radnje u oblasti proizvodnje, obrade, prerade i prometa duvanskih proizvoda” tako da obuhvata i srodne proizvode čime se postiže usklađivanje sa Izmenama i dopunama Zakona o duvanu (“Službeni glasnik RSˮ, broj 92/23) kojim je proširen predmet uređenja, tako da su obuhvaćeni i srodni proizvodi, sa ili bez nikotina, koji se ne sastoje od duvana ali koji u pogledu drugih kriterijuma odgovaraju duvanskim proizvodima.
U cilju usklađivanja sa Izmenama i dopunama Zakona o duvanu kojim je proširen predmet uređenja i na srodne proizvode, sa ili bez nikotina, koji se ne sastoje od duvana ali koji u pogledu drugih kriterijuma odgovaraju duvanskim proizvodima postojeća taksa za rešenje po zahtevu za utvrđivanje ispunjenosti uslova za obavljanje trgovine na malo duvanskim proizvodima proširuje se i na srodne proizvode (taksa iz Tarifnog broja 222. tačka 6) Zakona).
U Tarifnom broju 222. stav 3. vrši se preciziranje da se taksa za brisanje plaća za brisanje iz svakog od registara koji vodi Uprava za duvan.
Brisanjem takse za izvod o upisu u Registar o markama duvanskih proizvoda (Tarifni broj 223. stav 4) vrši se usaglašavanje sa članom 37. Zakona o duvanu kojim je brisan taj izvod koji je Uprava za duvan donosila na zahtev proizvođača, odnosno uvoznika duvanskog proizvoda, a uvedeno da se naplaćuje taksa za novog proizvođača, odnosno uvoznika.
Izmenom u Tarifnom broju 223. stav 5. vrši se usaglašavanje sa nazivom evidencione liste koja obuhvata trgovce na malo koji prodaju duvanske i srodne proizvode.
Uz član 28.
Ovim članom propisuje se taksa za izdavanje produkcionih kodova koje je obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan da utisne, ili obezbedi utiskivanje na cigarete i nesagorevajući duvan u cilju usklađivanja sa predloženim izmenama i dopunama zakona kojim se uređuju akcize.
Uz član 29.
Ovim članom izvršena je izmena Odeljka B tarife kojom su propisane konzularne takse, imajući u vidu da je praktična primena pokazala da je potrebno ujednačiti visinu konzularne takse za plaćanje kod svih konzularnih predstavništava, nezavisno od valute. Naime, uređuje se visina takse u evrima, a da se plaćanje može vršiti u drugim valutama kako bi se izbeglo da ista usluga diplomatsko konzularnog predstavništva ima različitu visinu takse u odnosu na srednji kurs dinara, u zavisnosti od valute u kojoj se vrši plaćanje. Do sada visina takse je bila iskazana u deset valuta, s tim što je odnos tih valuta u odnosu na srednji kurs dinara bio određen 2003. godine, pa je promena kursa valuta vremenom uticala da takse iskazane u različitim valutama preračunate srednjim kursom dinara na određeni datum imaju različitu visinu za istu uslugu. Pored navedenog, vrši se usaglašavanje sa izmenjenim propisima i procedurama navedenog organa, pa su brisane radnje za koje nisu ovlašćeni da rade (npr. overa ugovora o prometu nepokretnosti za koju su zaduženi javni beležnici, zahtev za sastavljanje punomoćja, zahtev za sastavljanje ugovora), ili se brišu određene takse koje su već uključene u taksu iz drugog tarifnog broja (npr. taksa za sve vrste zapisnika). Takođe, propisane su nove takse (npr. taksa za žalbu za odbijanje zahteva za izdavanje viza) za određene radnje organa kako bi se pokrili troškovi pružanja javnih usluga organa. Pored toga, izmenjena je visina određenih taksi npr. taksa za vizu C se povećava sa 60 na 90 EUR (prema Uredba Komisije EU 2024/1425 od 14.03.2024. godine o izmeni Uredbe (EZ) broj 810/2009). Istovremeno se propisuje smanjenje takse za vizu C za decu uzrasta od 6-12 godina, u cilju usklađivanja sa propisima Evropske unije u oblasti vizne politike. Smanjuju se konzularne takse za izdavanje izvoda iz matičnih knjiga sa 23 EUR na 10 EUR imajući u vidu da je formiran Registar matičnih knjiga u elektronskom obliku pa je postupak pojednostavljen.
Uz član 30.
Uređuje se način plaćanja taksene obaveze koja je nastala, a nije plaćena do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Uz član 31.
Predlaže se usklađivanje dinarskih iznosa taksi iz ovog zakona, u 2025. godini primenom indeksa potrošačkih cena, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, za period od prvog dana narednog meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona do 30. aprila 2025. godine, kao i da se zaokruživanje vrši tako što se iznos do pet dinara ne uzima u obzir, a iznos preko pet dinara zaokružuje na deset dinara.
Uz član 32.
Ovim članom uređuje se prestanak važenja podzakonskog akta na osnovu koga je vršena naplata taksi za ispitivanje sorte poljoprivrednog bilja.
Uz član 33.
Ovim članom propisuje se stupanje na snagu zakona kao i odložena primena određenih odredaba (za konzularne takse, za ispitivanje sorti poljoprivrednog bilja).
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 04.11.2024.