UREDBA O OGRANIČENJU VISINE CENA DERIVATA NAFTE: Uredba ne može da zauzda cene goriva, stručnjaci očekuju drastična poskupljenja
Gorivo u Srbiji opet je poskupelo. Na pumpama - litar najkvalitetnijeg dizela sada košta 206 dinara. Stručnjaci upozoravaju na to da se u narednom periodu može očekivati drastičnije poskupljenje naftnih derivata i da bi država, zbog toga, mogla da pristupi smanjivanju akcize.
Sa novim poskupljenjima na srpskim pumpama – vozači od petka dodato prazne novčanike. Dizel je poskupeo za 2,5 dinara, a benzin za 6. Nove cene važiće do sledećeg petka kada će Ministarstvo trgovine, kako je najavljeno, da objavi novi cenovnik.
Počasni predsednik Unije poslodavaca Nebojša Atanacković smatra da je način na koji se dolazi do cene goriva, nejasan.
"Mi nemamo mogućnost da proverimo da li su oni u pravu što su to povećali ili što su eventualno smanjili - ovaj način kako se kod nas utvrđuje cena derivata na pumpama, on je uglavnom skriven od mogućnosti da ti sad otkriješ kako se dolazi, kojom formulom i šta se obračunava u cenu koja se onda da petkom u tri sata, cena sirove nafte se ugovara na dva do tri meseca kasnije isporuke i ona jednostavno varira", objašnjava on.
Država je odlučila da najkvalitetniji dizel - na pumpama košta 206 dinara, a benzin BMB 95 - 193 dinara. Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije, poručuje da zbog toga što je cena nafte skočila na svetskom tržištu, ne može da se očekuje da cene na srpskim pumpama ostanu nepromenjene.
"Još uvek nikom nije potpuno jasno da se nalazimo u vremenu koje će potrajati - da će energenti biti jako skupi, tako da mene povećanja cena derivata nafte ne iznenađuje, od toga koristi u Srbiji nema ni jedna naftna kompanija ekstremno, jedino Naftna industrija Srbije koja jedan mali deo sirove nafte eksploatiše, pa da kažemo može da valorizuje po tim viskom svetskim cenama, ali kompletno tržište plaća tu visoku cenu i sirove nafte i derivata koje se uvoze u Srbiju i to se preliva onda i na cenu goriva", ističe on.
U narednom periodu se mogu očekivati dodatna poskupljenja goriva, upozoravaju stručnjaci. Mićović navodi i da bi poskupljenja, ipak, mogla da se izbegnu ukoliko bi se država odrekla akcize ili da se marže u naftnom sektoru smanje.
"To nažalost nije uvek rađeno na takav način da su uopšte marže održive, tako da smo u ovom periodu iza nas naftni sektor malo iscedili i više nema mogućnosti pri ovakvoj kontroli marži da obezbedi dovoljno količine, neće imati mogućnosti ukoliko se nešto ne preduzme, država je testirala tu granicu cena koja je izdržljiva za naftni sektor, i mogu vam reći da je ta granica vać pređena", poručuje on.
Trenutna poskupljenja već su osetna. Stručnjaci kažu da su pred nama meseci kada je potrošnja goriva najveća. A da su dosadašnje cene došle u crveno, jasno pokazuje i to što je nekada za “crvenu” moglo da se pređe 100 kilometara, a sada ni 70.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija