ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja u vezi sa registracijom na eID, prijavom na SEF i dodavanjem korisničkih uloga
PORTAL ZA ELEKTRONSKU IDENTIFIKACIJU
1. Već imam korisničko ime i lozinku dobijene još u vreme potvrda za vakcinaciju. Da li to znači da su meni potrebni samo parametri za mobilnu aplikaciju?
Odgovor: U situaciji kada korisnik već ima nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju potrebno je da preuzmete parametre za mobilnu aplikaciju ConsentID. Prilikom prijave na eID odabraćete opciju Prijava mobilnom aplikacijom.
2. Na koju adresu elektronske pošte mogu da prijavim da mi je nalog zaključan?
Odgovor: Molimo Vas da problem prijavite na office@ite.gov.rs
3. Ukoliko korisnik ima ConsentID aplikaciju, da li mora da ima i kvalifikovani elektronski sertifikat za pristup SEF-u?
Odgovor: Korisnik koji ima aktivnu ConsentID aplikaciju ne mora da poseduje i kvalifikovani elektronski sertifikat.
4. Prijava na eID putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata na ličnoj karti mi pravi problem i ne mogu da pristupim sistemu. Preko ConsentID aplikacije prijava savršeno funkcioniše. Kako da rešim ovaj problem?
Odgovor: Molimo Vas da proverite da li su instalirani svi softveri neophodni za nesmetano korišćenje kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Detaljne informacije za kvalifikovani elektronski sertifikat Ministarstva unutrašnjih poslova možete pronaći na linku. Potrebno je instalirati navedene softvere, kao i CRL liste.
5. Rekli su da nerezident mora imati EBS za pristup na E-Fakture. Ali, ja imam klijenata koji je otvorio preduzetničku radnju i on neće biti u Srbiji duže vreme i neće dobiti boravišnu vizu i EBS. Kako on može da otvori nalog na eID-u i SEF-u?
Odgovor: U navedenoj situaciji zakonski zastupnik mora da poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat izdat na broj pasoša od sertifikacionog tela u Republici Srbiji (Privredna komora Srbije, Pošta Srbije, Halcom, E-Smart Systems). Nalog na eID-u za strane državljane će
registrovati putem odabira opcije “Registracija kvalifikovanim elektronskim sertifikatom” i unosom neophodnih podataka. Detaljne informacije su dostupne na linku.
6. Kako funkcioniše prijava putem mobilne aplikacije ConsentID? Da li to znači da se sve radi preko mobilnog telefona, pristup SEF-u, unos i prijem dokumenata?
Odgovor: Preko mobilne aplikacije potvrđujete identitet na Portalu za elektronsku identifikaciju, Sistem elektronskih faktura i eID su dva odvojena sistema. Pomoću aplikacije ConsentID se možete prijaviti na SEF, s obzirom da je u pitanju veb aplikacija.
7. Prilikom prijave na eID kvalifikovanim elektronskim sertifikatom koji se nalazi na ličnoj karti prikazuju se dva reda za isto lice.
Odgovor: Prilikom prijave kvalifikovanim elektronskim sertifikatom izdatim od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije potrebno je odabrati sertifikat sa oznakom “Auth”.
8. Gde i kako se preuzima sertifikat?
Odgovor: Kvalifikovani elektronski sertifikat izdaju sledeća sertifikaciona tela: Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije, JP Pošta Srbije, Privredna komora Srbije, Halcom, E-Smart Systems. Detaljne informacije o preuzimanju kvalifikovanog elektronskog sertifikata dostupne su na internet stranicama sertifikacionih tela.
9. Da li postoji mogućnost da dobijemo informacije za registraciju na Portalu za elektronsku identifikaciju i Sistem elektronskih faktura korak-po-korak?
Odgovor: Detaljno video uputstvo i prezentacije u vezi sa registracijom na Portalu za elektronsku identifikaciju možete pogledati pomoću sledećeg linka.
10. Kada želim da izvršim registraciju putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata, kada unesem željenu adresu elektronske pošte portal javlja da je adresa već u upotrebi. To je iz razloga što imam nalog već preko korisničkog imena i lozinke. Da li moram da napravim novi mejl koji bih koristio za to?
Odgovor: Korisnici koji imaju nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju kao eGrađani, prilikom pristupa Sistemu elektronskih faktura odabraće opciju “Prijava”, zatim
“Kvalifikovani elektronski sertifikat”. Ne birate opciju “Registracija”.
11. Ne mogu da se registrujem kvalifikovanim elektronskim sertifikatom iz razloga što je već izvršena registracija ranije putem korisničkog imena i lozinke.
Odgovor: U navedenoj situaciji potrebno je da na Portalu za elektronsku identifikaciju odabere opciju “Prijava”, a ne “Registracija”.
12. Ne možemo da se registrujemo na portal koristeći kvalifikovani elektronski sertifikat, pa samim tim ni da pristupimo sistemu eFaktura. Pokušali smo preko više desktop uređaja, menjali više čitača kartice, ali svaki pokušaj je bio neuspešan. Došli smo do zaključka da nam, najverovatnije, fali neki program na svim desktop uređajima, ali sa kojim god na svoju ruku pokušali, rezultata i dalje nije bilo.
Odgovor: Potrebno je proveriti da li su svi softveri za čitač kartice kao i sam kvalifikovani elektronski sertifikat pravilno instalirani i da li imate kreiran nalog na eID-u. Tek nakon što ste ispunili ove uslove, možete pristupiti Sistemu e-Faktura. Ukoliko su Vam prethodno navedeni uslovi ispunjeni, a na Sistemu e-Faktura imate poteškoće sa prijavom, kontaktirajte izdavaoca sertifikata ili eID podršku putem e-pošte office@ite.gov.rs
13. Da li za odgovarajuće programe namenjene za čitač kartice možemo da se obratimo putem Vaše kontakt forme ili bismo morali na drugi način da dođemo do konkretnih smernica i naziva programa neophodnih da se instaliraju da bi se registrovali putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata?
Odgovor: Model čitača kartica možete videti na poleđini samog čitača ili pakovanju čitača. Potrebno je da u skladu sa tim preuzmete drajvere sa interneta. Softveri koji su potrebni za rad sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatima se nalaze na internet stranicama izdavaoca sertifikata.
14. Da li je neophodno da JMBG bude integrisan u kvalifikovanom elektronskom sertifikatu za prijavu na SEF?
Odgovor: Navedeni podatak se nalazi na kvalifikovanom elektronskom sertifikatu.
15. Kako koristimo Portal za elektronsku identifikaciju?
Odgovor: Preko Portala za elektronsku identifikaciju (eid.gov.rs) potvrđujete Vaš elektronski identitet putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije. Dodatne informacije su dostupne na linku.
16. Koja ja vaša preporuka, da li koristiti kvalifikovani elektronski sertifikat ili mobilnu aplikaciju? Koje su prednosti i mane i jednog i drugog?
Odgovor: Prilikom prijave na eID možete da izaberete jedan od načina koji podrazumeva visok nivo pouzdanosti. Za određene kvalifikovane sertifikate neophodan Vam je čitač kartica, a za korišćenje mobilne aplikacije ConsentID pametni telefon.
17. Kod registracije sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatom portal mi javlja da korisničko ime već postoji, a ja sad hoću prvi put da se registrujem?
Odgovor: Molimo Vas da proverite da li je odabrana adresa elektronske pošte (korisničko ime) prethodno korišćena za kreiranje nalog na eID-u.
SISTEM ELEKTRONSKIH FAKTURA
1. Koja je procedura registracije i na koji način mogu da uđem u Sistem eFaktura?
Odgovor: Detaljne instrukcije su dostupne na portalu efaktura.gov.rs u dokumentu Interno tehničko uputstvo (od str. 163).
2. Kako da proverim da li sam se prijavila za eFakture jer mi nije stigla potvrda na e-poštu?
Odgovor: Kada se registrujete na sistemu elektronskih faktura ne stiže potvrda o registraciji na adresu elektronske pošte. Pristupom SEF-u preko linka efaktura.mfin.gov.rs i potvrde elektronskog identiteta na eID-u, bićete preusmereni na Sistem eFaktura.
3. Još pre nego što se znalo kako će se registrovati na SEF, nerezident se registrovao na Portalu za elektronsku identifikaciju korisničkim imenom i lozinkom. Sada kada smo saznali da na SEF može da se registruje samo kvalifikovanim elektronskim sertifikatom i kada se prijavimo sa istom e-poštom kao i pre, portal eUprava odbija registraciju. Šta da radimo pošto ne možemo da menjamo korisničko ime kojim smo već registrovani jer se isti nalazi na kvalifikovanom elektronskom sertifikatu?
Odgovor: Ukoliko su podaci identični na kvalifikovanom elektronskom sertifikatu i već otvorenom nalogu na eID-u potrebno je odabrati opciju “Prijava”. Ukoliko se problem nastavi, molimo Vas da prijavite na sledeću adresu elektronske pošte: nerezidenti@ite.gov.rs
4. Da li ćete uvesti na samim fakturama iskazivanje količina koje ne pokazuju samo jedan komad (slučaj koji imamo trenutno), nego iskazivanje količina i po drugim jedinicama mere (cena za sto komada, hiljadu komada i sl)?
Odgovor: Komad je jedinica mere, Vi u količini možete uneti količinu određene jedinice mere.
5. Da li paušalci treba da izdaju elektronsku fakturu subjektu javnog faktura pre 01.01.2023?
Odgovor: Obaveza subjekta javnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu u skladu sa ovim zakonom, kao i obaveza izdavanja elektronske fakture drugom subjektu javnog sektora, primenjuju se od 1. maja 2022. godine.
Obaveza subjekta javnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu privatnog sektora, u skladu sa ovim zakonom, primenjuje se od 1. jula 2022. godine.
Obaveza subjekta javnog sektora da elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednost u smislu člana 4. ovog zakona, primenjuje se od 1. maja 2022. godine.
Obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora, u skladu sa ovim zakonom, primenjuje se od 1. maja 2022. godine.
Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i elektronske fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora primenjuje se od 1. jula 2022. godine.
Odredbe ovog zakona koje se odnose na obavezu izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora primenjuju se od 1. januara 2023. godine.
Obaveza elektronskog evidentiranja u vezi sa transakcijama iz člana 4. ovog zakona, osim transakcija u kojima je jedna od strana subjekt javnog sektora, primenjuje se od 1. januara 2023. godine.
6. Kako se u SEF-u šalje faktura od Seoskog turističkog domaćinstva na CRF?
Odgovor: Obaveza se registruje tako što označite polje “Pošalji u CRF”.
7. Ako sam zakonski zastupnik više doo, kako se prijavljujem, svaki put druga e-pošta?
Odgovor: Kao zakonski zastupnik za više subjekata na SEF-u ćete odabrati opciju “Dodaj novu kompaniju”. Za “Tip subjekta” iz padajućeg menija, u Vašem slučaju, izabraćete “Privredno društvo” i uneti matični broj kompanije.
8. Imam pristup SEF-u i fakturama koje stižu, ali ne dobijam informaciju na mejl da je faktura stigla. Šta nisam uradila kako treba prilikom prijave?
Odgovor: Obaveštenje o pristiglim fakturama stiže na adresu elektronske pošte koja je navedena pod "Detalji kompanije" ili e-poštu kontakt osobe (ukoliko postoji), koja ima prednost za prijem obaveštenja u odnosu na e-poštu u okviru “Detalja kompanije”.
9. Prilikom unosa novog klijenta sistem nam nudi klijenta sa drugačijim MB i PIB-om i pri tom nemamo mogućnost promene tj. vezivanja tačnih i datih podataka.
Odgovor: Proverite da li je klijent koga tražite registrovan na Sistemu eFaktura ili ukoliko je došlo do promena nekih podataka u nadležnoj instituciji gde je klijent registrovan, da li je korisnik u detaljima kompanije osvežio podatke.
10. Da li bi fizičko lice, koje je u sistemu PDV-a, trebalo da bude registrovano na SEF i da li je ista procedura kao za privredne subjekte?
Odgovor: Fizičko lice u sistemu PDV-a prilikom pristupa Sistemu elektronskih faktura za “Tip subjekta” bira opciju “Drugo”.
DODELjIVANjE KORISNIČKIH ULOGA NA SEF
1. Zakonski zastupnik našeg privrednog društva se registrovao kvalifikovanim elektronskim sertifikatom na eID-u i pristupio SEF-u. Dodao je dvoje zaposlenih kao administratore na SEF-u. Međutim, oni ne mogu da se registruju, jer ih sajt prebacuje na eID. Da li to znači da i oni moraju da se prijave na eID i da imaju digitalne elektronske sertifikate i da ne mogu da se prijave korisničkim imenom i lozinkom?
Odgovor: Svaki korisnik Sistema elektronskih faktura mora da poseduje lični kvalifikovani elektronski sertifikat ili aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID.
2. Ako mi je dodeljena korisnička uloga u dva preduzeća (jedno je doo drugo preduzetnička radnja) da li moram da imam različite adrese elektronske pošte?
Odgovor: U navedenoj situaciji ne morate da imate različite adrese elektronske pošte.
3. Kako da se prijavim umesto svojih klijenata kao računovodstveno preduzeće?
Odgovor: Nalog na Sistemu elektronskih faktura mora da otvori isključivo zakonski zastupnik i neophodno je da poseduje lični kvalifikovani elektronski sertifikat ili aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID. Zakonski zastupnik će tada dodeliti korisničke uloge drugim korisnicima.
4. Da li može biti samo jedan administrator ili može biti više administratora?
Odgovor: Broj administratora na SEF-u unutar jednog subjekta nije ograničen.
5. Da bih bio administrator nije mi potreban kvalifikovani elektronski sertifikat nego mi je dovoljna samo mobilna aplikacija?
Odgovor: U navedenoj situaciju dovoljna Vam je samo aktivna mobilna aplikacija ConsentID.
6. Kako da se prijavim za više klijenata? Radi se o računovodstvenom preduzeću.
Odgovor: Potrebno je da zakonski zastupnik svake kompanije izvrši registraciju na Sistem e- Faktura i da Vam dodeli korisničku ulogu.
7. Da li mogu da promenim već dato ovlašćenje korisniku (na primer iz revizor u administrator)?
Odgovor: Korisničku ulogu možete da promenite na SEF-u. Birate opciju “Podešavanja”, zatim
“Korisnici”. Izabraćete željenog korisnika i iz padajućeg menija odabrati novu korisničku ulogu koju mu dodeljujete i sačuvate promenu, uz obaveznu promenu datuma od kada korisnik može sa novom ulogom da pristupi nalogu.
8. Da li je potrebno da se lice koje ima korisničku ulogu “revizor” (samo za pregled) uloguje putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata?
Odgovor: Svaki korisnik koji pristupa Sistemu elektronskih faktura mora da poseduje lični kvalifikovani elektronski sertifikat ili aktivnu mobilnu aplikaciju ConsentID nezavisno od uloge koja mu je dodeljena.
9. Zakonski zastupnik me dodao kao administratora i dobila sam poziv na mejl. Kada odem na taj link i na prijavu kvalifikovanim elektronskim sertifikatom, javlja mi grešku.
Odgovor: Potrebno je da proverite da li su svi potrebni softveri za rad sa sertifikatom pravilno instalirani, kao i da li imate registrovan nalog na eID-u. Ukoliko i dalje imate problem sa prijavom potrebno je da kontaktirate sertifikaciono telo ili da se obratite podršci za eID putem e-pošte office@ite.gov.rs
10. Poštovani, gde možemo da pročitamo koje funkcije i nadležnosti imaju uloge (revizor, administrator i dr.) u SEF-u kako bi mogli adekvatno da ih dodelimo?
Odgovor: Opisi korisničkih uloga dostupni su u Internom tehničkom uputstvu (str. 225) koje je objavljeno u okviru sekcije “Instrukcije” na portalu efaktura.gov.rs.
11. Kako dodeljujemo korisničke uloge?
Odgovor: Prilikom pristupa SEF-u birate opciju Podešavanja/Korisnici/Dodaj novog korisnika. Unosite adresu elektronske pošte, datum od kada važi korisnička uloga, a iz padajućeg menija birate korisničku ulogu.
12. Interesuje nas koja je procedura prilikom dodeljivanja ovlašćenja za korišćenje elektronske fakture zaposlenima u firmi kao i knjigovodstvenoj agenciji?
Odgovor: Prilikom pristupa SEF-u birate opciju Podešavanja/Korisnici/Dodaj novog korisnika. Unosite adresu elektronske pošte, datum od kada važi korisnička uloga, a iz padajućeg menija birate korisničku ulogu.
Izvor: Vebsajt eFaktura, 28.09.2022.Naslov: Redakcija