ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja
1. Prilikom pokušaja prijave pojavljuje se obaveštenje da nisam ovlašćeno lice korisnika, iako imam pisano ovlašćenje od direktora preduzeća/ustanove. U čemu je problem?
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura ("Sl. glasnik RS", br. 69/2021 i 132/2021), registrovanje za pristup Sistemu elektronskih faktura isključivo vrši zakonski zastupnik subjekta prometa, odnosno subjekt prometa lično u slučaju kada je subjekt prometa fizičko lice. To znači da, za privredne subjekte, prijavu može izvršiti isključivo lice upisano u odgovarajući registar Agencije za privredne registre kao zakonski zastupnik pravnog lica. Analogno tome, u organima državne uprave prijavu može izvršiti samo lice koje po zakonu rukovodi organom.
2. Zakonski zastupnik sam u više kompanija, kako da se na sistemu elektronskih faktura prijavim za svaku kompaniju?
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura, prilikom registracije na sistem elektronskih faktura dozvoljava se unos više kompanija u kojima je određeno fizičko lice zakonski zastupnik. Na kontrolnoj tabli sistema za elektronsko fakturisanje, u gornjem desnom uglu, klikom na naziv kompanije korisniku se otvara prozor sa opcijom “dodaj novu kompaniju”.
3. Kako da dodam korisnika ili da izbrišem korisnika iz sistema elektronskih faktura?
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura i internog tehničkog uputstva za korišćenje sistema, brisanje dodatih korisnika na sistemu za elektronsko fakturisanje nije predviđeno, ali predviđena je promena statusa korisnika u “neaktivan”. Dakle, promenom statusa određenog korisnika iz “aktivan” u “neaktivan” njegov nalog je deaktiviran.
4. Da li administrator može da bude neko ko nije zakonski zastupnik?
Zakonski zastupnik kroz sistem može da dodeli ulogu “administratora” drugom korisniku koji ne mora da bude zakonski zastupnik.
5. Kako će strane kompanije koje posluju sa kompanijama u Republici Srbiji koristiti sistem elektronskih faktura? Kako da zakonski zastupnik koji je strani državljanin izvrši registraciju i prijavu na sistem elektronskih faktura?
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura, da bi korisnik pristupio sistemu elektronskih faktura potrebno je da poseduje elektronsku identifikaciju (eID). Tek nakon toga, korisnik se može prijaviti na sistem elektronskih faktura.
Više informacija u vezi sa prijavljivanjem stranih državljana na portal za elektronsku identifikaciju možete pronaći na: www.eid.gov.rs.
6. Da li moramo ponovo kreirati nalog na eID-u iako već imamo nalog na eUpravi?
Ne morate. Nalog na eUpravi se odnosi i na eID. Važna napomena: sistem elektronskih faktura zahteva dvofaktorsku autentikaciju ili autentikaciju kvalifikovanim elektronskim sertifikatom, pa je potrebno da nalog ima visok nivo pouzdanosti prijave (opširnije na adresi: https://eid.gov.rs).
7. Da li je naša ustanova (osnovna škola, srednja škola, dom zdravlja, mesna zajednica…), s obzirom na to da nema izlazne fakture, u obavezi da koristi Sistem elektronskih faktura?
Da, pošto pripada grupi označenoj kao opšti nivo države u smislu zakona koji uređuje budžetski sistem, odnosno javno preduzeće u smislu zakona koji uređuje javna preduzeća, koje nije obuhvaćeno opštim nivoom države. Zakon o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021) predviđa fazno uvođenje obaveze izdavanja i primanja elektronskih faktura. Najpre, 1. maja 2022. godine, nastupa obaveza subjekta javnog sektora da prima i čuva elektronsku fakturu, kao i obaveza izdavanja elektronske fakture drugom subjektu javnog sektora. Istovremeno nastupa obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora. Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i elektronske fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Na kraju, obaveze izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora nastupaju od 1. januara 2023. godine.
8. Upisani smo u Evidenciju korisnika javnih sredstava. Da li se na nas primenjuju obaveze iz Zakona da koristimo sistem elektronskih faktura u skladu sa rokovima za subjekte javnog ili subjekte privatnog sektora?
Pripadanje određenoj grupi korisnika javnih sredstava nije činjenica od značaja za početak primene obaveza iz Zakona o elektronskom fakturisanju, već kriterijum da li je u pitanju subjekt javnog ili subjekt privatnog sektora (definisanih članom 2. Zakona o elektronskom fakturisanju). Ukoliko imate dilemu da li je vaša organizacija ili preduzeće subjekt javnog ili subjekt privatnog sektora, ispravan put bio bi obraćanje Ministarstvu finansija zahtevom za dobijanje stručnog mišljenja u skladu sa opisanom procedurom: https://mfin.gov.rs/sr/usluge-1/davanje-strunog-miljenja-1.
9. Predsednik opštine je zakonski zastupnik opštine. Da li uvek lice koje otvara prvi nalog mora da bude zakonski zastupnik (korisnika javnih sredstava, npr. opština, direkcija, mesna zajednica…)?
Isključivo zakonski zastupnik (u slučaju opštine - predsednik opštine) može da otvori prvi nalog za jedinstveni broj korisnika javnih sredstava koji označava tu opštinu. Analogno, s obzirom na činjenicu da mesne zajednice imaju status pravnih lica, predsednik saveta mesne zajednice, kao zakonski zastupnik, otvara prvi nalog za mesnu zajednicu.
10. Kada stupa na snagu obaveza privatnog sektora da koristi sistem elektronskih faktura?
Zakon o elektronskom fakturisanju predviđa fazno uvođenje obaveze izdavanja i primanja elektronskih faktura. Najpre, 1. maja 2022. godine, nastupa obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora. Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i elektronske fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Na kraju, obaveze izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora nastupaju od 1. januara 2023. godine.
11. Da li je podržano masovno unošenje i slanje faktura u XML formatu?
Ukoliko sistemu elektronskih faktura pristupate neposredno, nije podržano masovno unošenje i slanje faktura u XML formatu.
12. Da li će portal Centralnog registra faktura i dalje biti u upotrebi?
Sistem elektronskih faktura automatski vrši upis faktura čiji je primalac subjekt javnog sektora u Centralni registar faktura. Centralnom registru faktura više se neće pristupati neposredno.
13. Ko može da obavlja poslove informacionog posrednika?
U skladu sa odredbama Uredbe o postupku i uslovima za davanje i oduzimanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika ("Sl. glasnik RS", br. 69/2021 i 132/2021), saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika može dobiti pravno lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je pravno lice registrovano u Republici Srbiji;
2) da na dan podnošenja zahteva nema dospele, a neplaćene obaveze za javne prihode po osnovu obavljanja delatnosti, koje utvrđuje Poreska uprava;
3) da nema zakonskog ili ostalog zastupnika koji je pravnosnažno osuđen za krivično delo protiv imovine, privrede, bezbednosti računarskih podataka, državnih organa, pravnog saobraćaja i protiv službene dužnosti;
4) da kao pravno lice nije pravnosnažno osuđeno za krivično delo;
5) da primenjuje mere zaštite koje se odnose na operatora IKT sistema od posebnog značaja i da je donelo akt o bezbednosti IKT sistema od posebnog značaja u skladu sa propisima kojima se uređuje informaciona bezbednost;
6) da mu ranije nije oduzeta saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika;
7) da je donelo akt o opštim uslovima pružanja usluge informacionog posrednika;
8) da je donelo akt o internim pravilima pružanja usluga informacionog posrednika, koja obavezno obuhvataju način čuvanja podataka u okviru sistema elektronskih faktura i u kojem je mesto čuvanja tih podataka određeno u Republici Srbiji.
Članom 5. Uredbe propisano je da se, uz zahtev za dobijanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika Ministarstvu finansija podnose dokazi o ispunjavanju navedenih uslova. Istovremeno, organu koji rešenjem odlučuje o zahtevu nije zabranjeno da se uveri da podneti dokazi odgovaraju činjeničnom stanju u trenutku odlučivanja.
14. Da li postoji spisak informacionih posrednika?
Registar informacionih posrednika, koji, u skladu sa Pravilnikom o načinu postupanja Centralnog informacionog posrednika ("Sl. glasnik RS", br. 69/2021 i 132/2021) vodi Centralni informacioni posrednik, ne sadrži nijedan podatak, te stoga nije ni objavljen. U skladu sa Pravilnikom, navedeni registar je javna dostupna evidencija, i kada bude sadržao podatke, oni će biti javno dostupni na internet stranici Ministarstva finansija.
15. Da li je obavezno da imamo informacionog posrednika za slanje i prijem elektronskih faktura?
Informacioni posrednik nije zakonski obavezan, a sistem elektronskih faktura omogućava neposredan pristup sistemu bez naknade za krajnje korisnike.
Izvor: Vebsajt eFaktura, 04.02.2022.Naslov: Redakcija