ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Odgovor na pitanje potrošača
Pitanje: Uplatio sam letovanje za porodicu i trebalo bi da putujemo krajem juna. Isplatili smo ceo iznos odmah kako bismo ostvarili popust, međutim, sada nas je agencija obavestila da moramo da doplatimo za cenu osnovnog aranžmana, ali i da ćemo morati da snosimo troškove doplate za gorivo. Kada sve izračunamo, doplata za četiri člana moje porodice je otprilike još trećina iznosa aranžmana, što nas je pokolebalo da li da uopšte putujemo. Ne želimo da odustanemo jer smo odmor planirali tog datuma, ali me interesuje šta kaže Zakon o zaštiti potrošača – da li agencije imaju pravo da na ovaj način menjaju uslove? I da li imamo pravo da ustupimo naše letovanje nekom i pod kojim uslovima?
Odgovor: Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) jasno definiše sva prava putnika i odgovor na ovo pitanje možete naći u članu 101. Tamo stoji da organizator može da poveća ugovorenu cenu iz ugovora o organizovanju putovanja ako je to pravo ugovoreno i ako je ugovoreno da putnik ima pravo na umanjenje cene.
Organizator može da poveća cenu, odnosno putnik može da umanji cenu, iz stava 1 ovog člana u slučaju promene:
1) cene prevoza putnika do koje je došlo usled promene cene goriva ili drugih izvora energije;
2) postojećih taksa ili uvođenja novih taksa, uključujući boravišne takse, avio-takse ili takse za ukrcavanje ili iskrcavanje u lukama i na aerodromima;
3) deviznog kursa koji se odnosi na turističko putovanje.
Ako je povećanje cene u slučaju iz stava 2 ovog člana veće od osam odsto ukupne cene turističkog putovanja, organizator ne može jednostrano da promeni cenu.
Nezavisno od obima povećanja cene, takvo povećanje će biti moguće samo ako organizator obavesti putnika o povećanju na razumljiv i neobmanjujući način i pruži dokumentovano obrazloženje za takvo povećanje i obračun, obaveštenje se putniku uručuje na papiru, na drugom trajnom nosaču zapisa ili elektronskim putem, s potvrdom prijema, najmanje 20 dana pre otpočinjanja turističkog putovanja. Ako ugovor o turističkom putovanju predviđa mogućnost povećanja cene, organizator će omogućiti putniku pravo na smanjenje cene srazmerno smanjenju troškova iz stava 2 ovog člana do kog dolazi nakon zaključenja ugovora, a pre otpočinjanja putovanja.
U slučaju smanjenja cene, organizator ima pravo da odbije troškove iz naknade koju duguje putniku, uz dostavljanje dokaza o tim troškovima, ukoliko putnik to zahteva. Kada je reč o prenosu ugovora o putovanju na drugog putnika, zakon i to definiše i kaže da ugovor može da se prenese na drugog putnika ukoliko o tome obavesti organizatora putovanja, i to pisanim putem ili na drugom trajnom nosaču zapisa ili elektronskim putem, s potvrdom prijema, u razumnom roku pre otpočinjanja turističkog putovanja. Razumnim rokom se smatra obaveštenje koje je poslato najmanje sedam dana pre otpočinjanja turističkog putovanja.
U slučaju prenosa ugovora na drugog putnika, organizator zaključuje novi ugovor o organizovanju putovanja. Putnik i onaj na koga se prebacuje ugovor su solidarno odgovorni organizatoru za naknadu troškova, predviđa Zakon o zaštiti potrošača.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija