Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13  US, 55/14, 96/15  dr. zakon, 9/16  US, 24/18, 41/18, 41/18¬ - dr. zakon, 87/18, 23/19, 128/20 ¬ dr. zakon i 76/23), u članu 178. posle stava 5. dodaje se stav 6. koji glasi:

“Izuzetno od stava 1. ovog člana, tokom praktične obuke ili praktičnog ispita za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti, lice koje je u postupku sticanja vozačke dozvole na osnovu člana 180. stav 5. ovog zakona, sme da upravlja motornim vozilom, odnosno skupom vozila bez vozačke dozvole, ukoliko ima uverenje, odnosno potvrdu o položenom vozačkom ispitu one kategorije kojom upravlja.ˮ.

Član 2.

U članu 203. stav 2. tačka 1) posle reči: “odnosnoˮ dodaju se reči: “uverenje iliˮ.

Posle stava 14. dodaje se novi stav 15. koji glasi:

“Izuzetno od stava 8. ovog člana, kvalifikaciona kartica vozača izdata do 31. decembra 2020. godine važi sedam godina od datuma izdavanja. Međunarodni kôd “95”, upisan u vozačku dozvolu po osnovu kvalifikacione kartice izdate do 31. decembra 2020. godine važi do prestanka važenja te kvalifikacione kartice.ˮ.

Dosadašnji stav 15. postaje stav 16.

Član 3.

U članu 246. posle stava 9. dodaje se stav 10. koji glasi:

“Izuzetno od stava 2. ovog člana, smatraće se tehnički ispravnim i vozilo za koje je Agencija izdala potvrdu u skladu sa odredbama člana 249. stav 18. ovog zakona, ako uređaji koje takvo vozilo poseduje zadovoljavaju propisane tehničke normative.ˮ.

Član 4.

U članu 249. stav 14. reč: “specijalnaˮ briše se.

Posle stava 15. dodaje se novi stav 16. koji glasi:

“Odredbe ovog člana ne primenjuju se na vozila, njihove uređaje, sklopove i opremu koji se, uz saglasnost Vlade, uvoze za potrebe realizacije kapitalnih projekata, projekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju, kao i projekata od značaja za nauku, tehnološki razvoj i istraživanja ili obavljanje delatnosti od opšteg interesa. Ovo izuzeće se odnosi samo na period trajanja projekta, odnosno na period korišćenja u svrhu obavljanja delatnosti od opšteg interesa.ˮ.

Dosadašnji stav 16. postaje stav 17.

Dosadašnji stav 17. koji postaje stav 18. menja se i glasi:

“Za vozila iz st. 14-16. ovog člana Agencija, na zahtev ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, ministarstva nadležnog za poslove odbrane, Vojske Srbije ili službi bezbednosti Republike Srbije, odnosno na zahtev ministarstva u čijem je delokrugu realizacija projekta, odnosno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, izdaje potvrdu, koja sadrži podatke o vozilu, potrebne za tehnički pregled i registraciju vozila.ˮ.

Posle stava 18. dodaje se novi stav 19. koji glasi:

“Agencija vodi evidenciju o izdatim potvrdama iz stava 18. ovog člana.ˮ.

Dosadašnji st. 18. i 19. postaju st. 20. i 21.

Član 5.

U članu 295. stav 1. posle reči: “pravnosnažno osuđivanˮ dodaje se zapeta, a reči: “za teže prekršajeˮ zamenjuju se rečima: “odnosno kome je izrečena vaspitna mera zbog učinjenih težih prekršajaˮ.

Član 6.

Posle člana 318. dodaje se član 318a koji glasi:

“Član 318a

Lice koje u skladu sa članom 178. stav 6. ovog zakona upravlja motornim vozilom, odnosno skupom vozila na osnovu uverenja, odnosno potvrde o položenom vozačkom ispitu one kategorije kojom upravlja, odgovorno je za prekršaj učinjen tokom praktične obuke ili praktičnog ispita za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti.ˮ.

Član 7.

U članu 331a posle reči: “smerˮ dodaju se reči: “kretanjaˮ, “dozvoljeni smerovi kretanjaˮ i “zabrana saobraćaja za teretna vozilaˮ,”.

Član 8.

U članu 333. stav 1. tačka 78) posle reči: “smerˮ dodaju se reči: “kretanjaˮ, “dozvoljeni smerovi kretanjaˮ i “zabrana saobraćaja za teretna vozilaˮ.

Član 9.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

1. Određivanje problema koje Zakon treba da reši

Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13  US, 55/14, 96/15  dr. zakon, 9/16  US, 24/18, 41/18, 41/18¬ - dr. zakon, 87/18, 23/19, 128/20 ¬ dr. zakon i 76/23, u daljem tekstu: Zakon) propisano je da vozač motornog vozila, odnosno skupa vozila, kome je upravljanje vozilom osnovno zanimanje, kada upravlja vozilom, odnosno skupom vozila kategorija C, C1, D, D1, CE, C1E, DE ili D1E, za obavljanje poslova profesionalnog vozača mora imati stečenu početnu kvalifikaciju, odnosno periodičnu obuku.

Dopunom člana 178. Zakona i novim članom 318a Zakona bi se doprinelo olakšavanju procedure za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti, odnosno praktične obuke i praktičnog ispita, s obzirom da postoji veliki pritisak transportne zajednice zbog nedostatka vozača.

Naime, nije propisana mogućnost upravljanja vozilom, odnosno skupom vozila bez vozačke dozvole za vozilo one kategorije kojim upravlja, odnosno nije propisana odgovornost kandidata-vozača tokom praktične obuke ili praktičnog ispita za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti. Takođe bi se doprinelo većoj bezbednosti saobraćaja na putevima tokom praktične obuke ili praktičnog ispita jer bi kandidat-vozač bio odgovoran za učinjeni prekršaj propisa o bezbednosti saobraćaja na putevima pa samim tim bi bio pažljiviji i odgovorniji tokom obuke i polaganja ispita.

Dalje, Zakonom je propisano da je vozilo tehnički ispravno ako ima ispravne sve propisane uređaje i opremu i ako zadovoljava sve tehničke normative za vozilo. Ovim predlogom zakona predviđa se mogućnost da, izuzetno, Agencija za bezbednost saobraćaja (u daljem tekstu: Agencija) izda potvrdu da vozilo ispunjava uslove za vršenje tehničkog pregleda i registraciju, iako uređaji, sklopovi i oprema na vozilima, nisu usaglašeni sa jednoobraznim tehničkim uslovima u skladu sa Sporazumom o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa. Navedena mogućnost je predviđena samo u situaciji kada je vršenje tehničkog pregleda i registracija vozila neophodna za vozila koja se koriste za potrebe realizacije kapitalnih projekata, projekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju, naučno-istraživačkih projekata ili obavljanje delatnosti od opšteg interesa. Takođe, izuzeće se odnosi samo za vreme dok traje projekat obuhvaćen izuzetkom, odnosno dok se vozilo koristi za obavljanje delatnosti od opšteg interesa. Ministarstvo u čijem je delokrugu realizacija projekta, odnosno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, uz prethodno pribavljenu saglasnost Vlade, podnosi Agenciji zahtev za izdavanje potvrde da vozilo ne ispunjava sve propisane uslove. Na osnovu izdate potvrde se može izvršiti tehnički pregled vozila i registracija vozila.

Takođe, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, broj profesionalnih vozača kojima kvalifikaciona kartica (petogodišnji rok) ističe u 2024. godini je 82.303. Imajući u vidu navedeno, a polazeći od činjenice da je Agencija do sada ovlastila 33 centra za obuku profesionalnih vozača, udruženja prevoznika smatraju da postoji veliki rizik da veliki broj profesionalnih vozača koji su kvalifikacionu karticu vozača stekli do 31. decembra 2020. godine kao i upisali međunarodni kôd “95” u vozačku dozvolu do 31. decembra 2020, neće moći da nastave da obavljaju poslove profesionalnog vozača usled nemogućnosti sticanja pet periodičnih obuka u roku od pet godina od dana izdavanja kvalifikacione kartice što je uslov za produženje iste. U prilog svemu navedenom, ne treba zaboraviti činjenicu da je 2020/2021. godina bila godina SOVID pandemije kada ovlašćeni centri za obuku nisu mogli održavati obavezne seminare unapređenja znanja. Zemlje članice EU su zbog pandemije svojim propisima (Uredba 2020/698 od 25. maja 2020. godine i Uredba 2021/267 od 16. februara 2021. godine) omogućile profesionalnim vozačima dodatni rok za sticanje pet periodičnih obuka u cilju produženja kvalifikacione kartice profesionalnog vozača.

Dopunom člana 203. Zakona omogućiće se ovim profesionalnim vozačima produžetak važenja kartice i kôda “95” najduže sedam godina od datuma izdavanja kartice. U praksi, to će značiti da će vozači koji obavljaju prevoz tereta i putnika na teritoriji Republike Srbije moći da nastave obavljanje svog posla bez izdavanja novih dokumenata. Vozači koji se bave međunarodnim prevozom tereta i putnika, kako bi se nesmetano kretali van granica Republike Srbije, moraće da podnesu zahtev za izdavanje nove vozačke dozvole u koju će biti upisan međunarodni kôd “95” sa rokom važenja najduže sedam godina od datuma izdavanja kartice.

Imajući u vidu sve navedeno, a uzimajući u obzir nedostatak profesionalnih vozača kao ogroman problem u transportnoj privredi generalno, potrebno je izmeniti Zakon na način kako je predloženo.

Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima propisana je mera privremenog oduzimanja predmeta koji je bio upotrebljen za izvršenje prekršaja prema vozaču učiniocu težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja, ukoliko je u poslednje dve godine pravosnažno osuđivan za teže prekršaje iz te oblasti. Iako se policijskom merom privremenog oduzimanja predmeta u navedenom slučaju postiže određeni efekat na unapređenju bezbednosti javnog saobraćaja, smatramo da pravni okvir treba dopuniti, kako bi se primena mere mogla odnositi i na maloletne vozače. S obzirom da važeći propisi dozvoljavaju učešće velikog broja maloletnih lica u saobraćaju u svojstvu vozača, a da na jedan manji broj njih postojeće sankcije nisu bile adekvatan odvraćajući faktor, očekujemo da će mera privremenog oduzimanja vozila doprineti njihovom privremenom udaljenju iz saobraćaja. Ujedno očekujemo da će za najveći broj ovih maloletnika samo postojanje privremene mere biti odgovarajuća generalna prevencija.

Takođe, u najkraćem periodu očekuje se postavljanje nove saobraćajne signalizacije, u skladu sa Uredbom o određivanju državnih puteva na kojima se mora obavljati tranzitni saobraćaj teretnih vozila kroz Republiku Srbiju (“Tranzitni koridorˮ) (“Službeni glasnik RSˮ, broj 55/23), shodno čemu je neophodna dopuna kaznenih odredaba u članu 331a i 333.

2. Ciljevi koji se donošenjem zakona postižu

Štite se ekonomski interesi Republike Srbije i doprinosi se boljoj bezbednosti saobraćaja.

3. Razmatrane mogućnosti da se problem reši i bez donošenja akta

Razmatranje problema deficita profesionalnih vozača planirano je prilikom izrade novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Međutim, kako je procedura za donošenje novog zakona dugotrajnije prirode, izmena Zakona je jedino rešenje.

4. Zašto je donošenje zakona najbolji način za rešavanje problema

Donošenje ovog zakona je i jedino rešenje za napred navedene probleme.

Samo izmenom Zakona može se postići navedeni cilj, jer su Zakonom utvrđeni uslovi za izdavanje kvalifikacione kartice i kôda “95”.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

U članu 1. Predloga zakona, dopunjuje se član 178. Zakona, kako bi se olakšala procedura za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti, odnosno praktične obuke i praktičnog ispita, s obzirom da postoji veliki pritisak transportne zajednice zbog nedostatka vozača, a imajući u vidu da nije propisana mogućnost upravljanja vozilom, odnosno skupom vozila bez vozačke dozvole one kategorije kojim se upravlja.

U članu 2. Predloga zakona dopunjuje se član 203. Zakona, budući da, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, broj profesionalnih vozača kojima kvalifikaciona kartica (petogodišnji rok) ističe u 2024. godini je 82.303. Naime, polazeći od činjenice da je Agencija do sada ovlastila 33 centra za obuku profesionalnih vozača, udruženja prevoznika smatraju da postoji veliki rizik da veliki broj profesionalnih vozača koji su kvalifikacionu karticu vozača stekli do 31. decembra 2020. godine kao i upisali međunarodni kôd “95” u vozačku dozvolu do 31. decembra 2020, neće moći da nastave da obavljaju poslove profesionalnog vozača usled nemogućnosti sticanja pet periodičnih obuka u roku od pet godina od dana izdavanja kvalifikacione kartice što je uslov za produženje iste. U prilog svemu navedenom, ne treba zaboraviti činjenicu da je 2020/2021. godina bila godina SOVID pandemije, kada ovlašćeni centri za obuku nisu mogli održavati obavezne seminare unapređenja znanja. Zemlje članice EU su zbog pandemije svojim propisima (Uredba 2020/698 od 25. maja 2020. godine i Uredba 2021/267 od 16. februara 2021. godine) omogućile profesionalnim vozačima dodatni rok za sticanje pet periodičnih obuka u cilju produženja kvalifikacione kartice profesionalnog vozača.

Dopunom člana 203. Zakona omogućiće se ovim profesionalnim vozačima produžetak važenja kartice i kôda “95” najduže sedam godina od datuma izdavanja kartice. U praksi, to će značiti da će vozači koji obavljaju prevoz tereta i putnika na teritoriji Republike Srbije moći da nastave obavljanje svog posla bez izdavanja novih dokumenata. Vozači koji se bave međunarodnim prevozom tereta i putnika, kako bi se nesmetano kretali van granica Republike Srbije, moraće da podnesu zahtev za izdavanje nove vozačke dozvole u koju će biti upisan međunarodni kôd “95” sa rokom važenja najduže sedam godina od datuma izdavanja kartice.

U članu 3. Predloga dopunjuje se član 246. Zakona stavom 10, u skladu sa dopunama člana 249.

U članu 4. Predloga zakona menja se, odnosno dopunjuje član 249. Zakona u st. 14, 16, 18. i 19. - predviđa se mogućnost da, izuzetno, Agencija za bezbednost saobraćaja izda potvrdu da vozilo ispunjava uslove za vršenje tehničkog pregleda i registraciju, iako uređaji, sklopovi i oprema na vozilima, nisu usaglašeni sa jednoobraznim tehničkim uslovima u skladu sa Sporazumom o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa. Navedena mogućnost je predviđena samo u situaciji kada je vršenje tehničkog pregleda i registracija vozila neophodna za vozila koja se koriste za potrebe realizacije kapitalnih projekata, projekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju, naučno-istraživačkih projekata ili obavljanje delatnosti od opšteg interesa. Takođe, izuzeće se odnosi samo za vreme dok traje projekat obuhvaćen izuzetkom, odnosno dok se vozilo koristi za obavljanje delatnosti od opšteg interesa. Ministarstvo u čijem je delokrugu realizacija projekta, odnosno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, uz prethodno pribavljenu saglasnost Vlade, podnosi Agenciji zahtev za izdavanje potvrde da vozilo ne ispunjava sve propisane uslove. Na osnovu izdate potvrde se može izvršiti tehnički pregled vozila i registracija vozila. Takođe, predviđeno je da Agencija vodi evidenciju o izdatim potvrdama.

U članu 5. Predloga zakona dopunjuje se član 295. Zakona, kojim je propisana mera privremenog oduzimanja predmeta koji je bio upotrebljen za izvršenje prekršaja prema vozaču učiniocu težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja, ukoliko je u poslednje dve godine pravosnažno osuđivan za teže prekršaje iz te oblasti. Naime, iako se policijskom merom privremenog oduzimanja predmeta u navedenom slučaju postiže određeni efekat na unapređenju bezbednosti javnog saobraćaja, smatramo da pravni okvir treba dopuniti, kako bi se primena mere mogla odnositi i na maloletne vozače. S obzirom da važeći propisi dozvoljavaju učešće velikog broja maloletnih lica u saobraćaju u svojstvu vozača, a da na jedan manji broj njih postojeće sankcije nisu bile adekvatan odvraćajući faktor, očekujemo da će mera privremenog oduzimanja vozila doprineti njihovom privremenom uklanjanju iz saobraćaja. Ujedno, očekujemo da će za najveći broj ovih maloletnika samo postojanje privremene mere biti odgovarajuća generalna prevencija.

U članu 6. Predloga zakona, dodaje se novi član 318a. Zakona, budući da nije propisana odgovornost kandidata-vozača tokom praktične obuke ili praktičnog ispita za sticanje sertifikata o stručnoj kompetentnosti. Takođe, ovim treba da se doprinese većoj bezbednosti saobraćaja na putevima tokom praktične obuke ili praktičnog ispita jer bi kandidat-vozač bio odgovoran za učinjeni prekršaj propisa o bezbednosti saobraćaja na putevima pa samim tim bi bio pažljiviji i odgovorniji tokom obuke i polaganja ispita.

U čl. 7. i 8. dopunjuju se čl. 331a i 333. stav 1. tačka 78) Predloga zakona iz razloga što se u najkraćem periodu očekuje postavljanje nove saobraćajne signalizacije, u skladu sa Uredbom o određivanju državnih puteva na kojima se mora obavljati tranzitni saobraćaj teretnih vozila kroz Republiku Srbiju (“Tranzitni koridorˮ) (“Službeni glasnik RSˮ, broj 55/23), shodno čemu je neophodna dopuna ovih kaznenih odredaba.

U članu 9. Predloga zakona je završna odredba.


Izvor: Vebsajt Vlade, 05.12.2024.