PREDLOG ZAKONA O AGENCIJI ZA OSIGURANјE DEPOZITA - Tekst propisa
I. UVODNE ODREDBE
Član 1.
Ovim zakonom uređuju se pravni položaj, poslovi, organi i sredstva Agencije za osiguranje depozita (u dalјem tekstu: Agencija).
II. PRAVNI POLOŽAJ AGENCIJE
Član 2.
Agencija je samostalna i nezavisna u obavlјanju poslova iz svoje nadležnosti i za svoj rad odgovara u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Agencija je nezavisna u obavlјanju poslova iz člana 5. st. 1. i 2. tačka 3) ovog zakona.
Agencija je samostalna u obavlјanju poslova iz člana 5. stav 2. tač. 1), 2) i 4) ovog zakona.
Agencija ima svojstvo pravnog lica.
Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim agencijama.
Član 3.
Sedište Agencije je u Beogradu.
Član 4.
Agencija donosi statut, na koji saglasnost daje Vlada.
Statutom Agencije bliže se uređuju:
1) unutrašnja organizacija i način obavlјanja poslova Agencije;
2) delokrug organa upravlјanja;
3) zastupanje i predstavlјanje Agencije;
4) podaci i isprave koji se smatraju poslovnom tajnom i način postupanja tim podacima i ispravama;
5) druga pitanja značajna za rad Agencije.
Statut Agencije objavlјuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Član 5.
Agencija obavlјa poslove obaveznog osiguranja depozita u Republici Srbiji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.
Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Agencija:
1) upravlјa imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka i obavlјa druge poslove u vezi sa postupkom restrukturiranja banaka, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
2) obavlјa funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika u bankama, društvima za osiguranje i davaocima finansijskog lizinga, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing;
3) organizuje i upravlјa fondom za zaštitu investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
4) uz saglasnost Vlade, obavlјa poslove naplate potraživanja u ime i za račun Republike Srbije i autonomne pokrajine, a u vezi sa postupcima likvidacije ili stečaja banaka, društava za osiguranje i davaoca finansijskog lizinga.
Međunarodna saradnja
Član 6.
Agencija sarađuje sa međunarodnim institucijama, organizacijama i inicijativama, u cilјu razvijanja mehanizama i standarda i unapređenja prakse u oblasti osiguranja depozita i zaštite investitora.
Agencija, u saradnji sa nadležnim organima i organizacijama, prati i, u slučaju potrebe, učestvuje u koordinaciji međunarodne saradnje u poslovima iz stava 1. ovog člana, koju vode organi i organizacije Republike Srbije i autonomne pokrajine.
Nadležni organi i organizacije obaveštavaju Agenciju o poslovima međunarodne saradnje u oblasti osiguranja depozita i zaštite investitora.
III. POSLOVI AGENCIJE
1. Osiguranje depozita
Član 7.
Agencija upravlјa obaveznim osiguranjem depozita kod banaka, pod uslovima i na način utvrđen zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita i vrši isplatu osiguranih iznosa u skladu sa tim zakonom.
Izveštaj o radu, u vezi sa upravlјanjem obaveznim osiguranjem depozita kod banaka, Agencija podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije.
Agencija donosi Metodologiju o obračunu premije osiguranja depozita uz prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije i najmanje jednom godišnje donosi odluku o visini tromesečne stope premije osiguranja depozita u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.
2. Upravlјanje imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka
Član 8.
Agencija upravlјa imovinom i obavezama banke u restrukturiranju ili banke za posebne namene, koje su rešenjem Narodne banke Srbije na nju prenete, pod uslovima i na način predviđen zakonom kojim se uređuje osnivanje i poslovanje banaka.
Agencija je dužna da poslove u vezi sa prenetom imovinom i obavezama iz stava 1. ovog člana obavlјa s pažnjom dobrog privrednika i o tome izveštava Narodnu banku Srbije, u rokovima i na način utvrđenim rešenjem Narodne banke Srbije.
Agencija učestvuje u izradi izveštaja o testu najmanjih troškova u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i poslovanje banaka.
3. Funkcija stečajnog ili likvidacionog upravnika
Član 9.
Funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika nad bankama, društvima za osiguranje i davaocima finansijskog lizinga, Agencija obavlјa u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing.
Agencija samostalno ili preko poverenika, izabranih sa liste licenciranih stečajnih upravnika, obavlјa poslove stečajnog upravnika.
Licencirani stečajni upravnici, odnosno likvidacioni upravnici, izabrani sa liste licenciranih stečajnih upravnika za obavlјanje poslova iz stava 1. ovog člana, moraju posedovati znanja i veštine u upravlјanju pravnim licima iz finansijskog sektora.
Agencija bliže propisuje ispunjenost uslova i utvrđuje način provere zahtevanih znanja i veština iz stava 3. ovog člana.
Agencija je dužna da postupke stečaja okonča, bez odlaganja, u skladu sa načelom hitnosti utvrđenim odredbama zakona kojim se uređuje postupak stečaja i poštujući rokove utvrđene zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banka i društava za osiguranje.
Vlada bliže uređuje postupak i rokove unovčenja imovine i namirenja poverilaca u postupcima koje vodi Agencija, uz prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije, a u skladu sa propisima koji uređuju stečaj.
Agencija je dužna da nakon jednog ili više unovčenja imovine čija kumulativna vrednost prelazi iznos od 5.000.000,00 dinara, bez odlaganja, vrši namirenje poverilaca u skladu sa propisima koji uređuju stečaj i aktom Vlade iz stava 6. ovog člana.
4. Organizovanje fonda za zaštitu investitora
Član 10.
Agencija organizuje i upravlјa fondom za zaštitu investitora u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.
Izveštaj o radu, u vezi sa upravlјanjem fondom za zaštitu investitora, Agencija podnosi Komisiji za hartije od vrednosti.
Agencija donosi akt kojim se uređuje osnovica, visina, način i rokovi obračuna i naplate redovnog i vanrednog doprinosa članova fonda za zaštitu investitora, uz pribavlјeno mišlјenje Komisije za hartije od vrednosti.
5. Poslovi u ime i za račun Republike Srbije
Član 11.
U sudskim postupcima pokrenutim na osnovu stečajnih postupaka ili postupaka likvidacije banaka, društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, koji nisu završeni do stupanja na snagu ovog zakona, a u kojima Agencija postupa kao stečajni ili likvidacioni upravnik, Agencija, uz saglasnost Vlade, nastavlјa da postupa u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, ako je Republika Srbija, odnosno autonomna pokrajina, označena kao poverilac.
Ukoliko u postupcima iz stava 1. ovog člana, Republika Srbija ili autonomna pokrajina, stekne imovinu, koja nije u nadležnosti organa uprave nadležnog za pribavlјanje i raspolaganje imovinom Republike Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina, Agencija, u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, upravlјa i sprovodi unovčenje takve imovine, uz saglasnost Vlade.
Odredbe st. 1. i 2. ovog člana primenjuju se i na druge postupke naplate potraživanja u kojima postupa Agencija.
Vlada bliže uređuje postupanje Agencije, u vezi sa obavlјanjem poslova iz ovog člana.
IV. ORGANI AGENCIJE
Član 12.
Organi Agencije su upravni odbor Agencije i direktor Agencije.
Nadležnost direktora Agencije
Član 13.
Direktor Agencije:
1) predstavlјa i zastupa Agenciju;
2) organizuje rad Agencije i rukovodi radom Agencije;
3) predlaže akte koje donosi upravni odbor Agencije;
4) predlaže upravnom odboru Agencije akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji;
5) izvršava odluke upravnog odbora Agencije i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
6) odgovara za zakonitost i efikasnost rada Agencije, kao i za korišćenje sredstava Agencije;
7) podnosi upravnom odboru Agencije izveštaj o svom radu;
8) obavlјa druge poslove utvrđene zakonom i statutom Agencije.
Direktor Agencije je dužan da upravnom odboru Agencije podnosi redovne izveštaje o poslovanju Agencije, najmanje jednom tromesečno.
Uslovi za izbor direktora Agencije
Član 14.
Za direktora Agencije može biti imenovano lice:
1) koje je državlјanin Republike Srbije;
2) koje ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima;
3) koje ima visoko obrazovanje stečeno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili visoko obrazovanje stečeno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine,
4) koje ima najmanje devet godina radnog iskustva u oblastima finansija, bankarstva, osiguranja ili privrednog i finansijskog prava, odnosno osam godina iskustva na rukovodećim poslovima u državnim organima, organizacijama i licima kojima su poverena javna ovlašćenja, finansijskim institucijama i ostalim privrednim društvima;
5) koje nije osuđivano za krivično delo na kaznu zatvora ili kažnjivo delo koje ga čini nedostojnima za obavlјanje javne funkcije;
6) kome nije prestao radni odnos zbog povrede dužnosti iz radnog odnosa.
Javni konkurs za izbor direktora Agencije
Član 15.
Direktora Agencije imenuje Vlada, posle sprovedenog javnog konkursa, koji raspisuje upravni odbor Agencije.
Oglas o javnom konkursu za izbor direktora Agencije objavlјuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije” i najmanje jednom sredstvu javnog informisanja koje pokriva teritoriju Republike Srbije, kao i na internet stranici Agencije.
Sprovođenje javnog konkursa za izbor direktora Agencije
Član 16.
Javni konkurs za izbor direktora Agencije sprovodi upravni odbor Agencije, u skladu sa zakonom koji uređuje osnivanje i rad javnih agencija.
Upravni odbor Agencije donosi akt kojim bliže uređuje sprovođenje javnog konkursa za izbor direktora Agencije.
Imenovanje direktora Agencije
Član 17.
Direktora Agencije imenuje Vlada, na predlog upravnog odbora Agencije.
Mandat direktora Agencije
Član 18.
Mandat direktora Agencije traje pet godina.
Isto lice može da bude imenovano za direktora Agencije najviše dva puta.
Prestanak funkcije direktora Agencije
Član 19.
Funkcija direktora Agencije prestaje danom isteka mandata, podnošenjem ostavke, ako zbog bolesti postane trajno nesposoban da obavlјa funkciju direktora Agencije ili razrešenjem.
Upravni odbor Agencije je dužan da, tri meseca pre isteka mandata direktora Agencije, raspiše javni konkurs za izbor direktora Agencije, a ako direktoru Agencije prestane funkcija pre isteka mandata - u roku od 15 dana od dana prestanka funkcije.
Razrešenje direktora Agencije
Član 20.
Razlozi za razrešenje direktora Agencije su:
1) ako je pravnosnažno osuđen na kaznu zatvora za krivično delo protiv privrede, prava po osnovu rada, imovine, državnih organa, pravosuđa, javnog reda i pravnog saobraćaja i službene dužnosti;
2) ako je utvrđeno da je zbog nestručnog, nesavesnog i nedoličnog obavlјanja funkcije, ozbilјnijih propusta u donošenju i izvršavanju odluka, kao i u organizovanju poslova Agencije, došlo do znatnog odstupanja od ostvarenja osnovnog cilјa Agencije;
3) ako se na osnovu nalaza i mišlјenja nadležne zdravstvene ustanove utvrdi da je zbog zdravstvenog stanja trajno izgubio radnu sposobnost za vršenje te funkcije ili je privremeno nesposoban za vršenje funkcije u trajanju dužem od šest meseci.
Na zasnivanje i prestanak radnog odnosa direktora Agencije primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Vršilac funkcije direktora Agencije
Član 21.
Ako je direktoru Agencije prestala funkcija, Vlada imenuje vršioca funkcije direktora Agencije na predlog upravnog odbora Agencije.
Vršilac funkcije direktora Agencije vrši funkciju do stupanja na funkciju direktora Agencije.
Vršilac funkcije direktora Agencije mora da ispunjava uslove za imenovanje direktora Agencije iz člana 14. ovog zakona.
Javni konkurs za imenovanje direktora Agencije raspisuje se u roku od 30 dana od dana imenovanja vršioca funkcije direktora Agencije.
Upravni odbor Agencije
Član 22.
Upravni odbor Agencije ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Sve članove upravnog odbora Agencije imenuje i razrešava Vlada, i to dva na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija i jednog na predlog Narodne banke Srbije.
Predsednik upravnog odbora Agencije bira se iz redova imenovanih članova upravnog odbora Agencije, na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Član upravnog odbora Agencije imenuje se na period od pet godina i može ponovo biti imenovan još dva puta.
Član upravnog odbora Agencije može biti opozvan i pre isteka mandata, odnosno pre isteka vremena na koje se imenuje.
Član upravnog odbora Agencije ima pravo na naknadu za rad u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Način rada, sazivanje i pripremanje sednica utvrđuje se poslovnikom o radu upravnog odbora Agencije, koji donosi Agencija, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Član 23.
Za člana upravnog odbora Agencije može biti imenovano lice:
1) koje je državlјanin Republike Srbije;
2) koje ispunjava opšte uslove za prijem u radni odnos u državni organ, osim za člana koga predlaže Narodna banka Srbije;
3) koje ima visoko obrazovanje stečeno na studijama drugog stepena i najmanje devet godina radnog iskustva u oblastima finansija, bankarstva, osiguranja ili privrednog i finansijskog prava;
4) koje nije zaposleno u javnoj agenciji;
5) koje nije osuđivano za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora, niti za krivično delo koje ga čini nedostojnim vršenja funkcije člana ovog odbora;
6) kome radni odnos nije otkazivan zbog povrede radne obaveze;
7) koje nije zaposleno u bilo kojoj banci, osiguravajućem društvu ili investicionom društvu ili član u organima upravlјanja finansijskim institucijama u Republici Srbiji;
8) koje imenovanjem ne bi izazvalo sukob javnog i privatnog interesa.
Član 24.
Upravni odbor Agencije:
1) donosi statut i druge opšte akte Agencije;
2) usvaja mišlјenje na nacrt izveštaja o testu najmanjih troškova koji je dostavila Narodna banka Srbije i preduzima sve potrebne aktivnosti da se prenos sredstava fonda za osiguranje depozita koja se koriste za finansiranje restrukturiranja banke izvrši u roku i na način utvrđen rešenjem Narodne banke Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
3) donosi odluke o upravlјanju i raspolaganju sredstvima Agencije, u skladu sa zakonom;
4) donosi pravilnike i druge opšte akte koji se odnose na osiguranje depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
5) donosi, najmanje jednom godišnje, odluku o visini tromesečne stope premije osiguranja depozita u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
6) donosi pravilnike i druge opšte akte koji se odnose na obavlјanje poslova zaštite investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
7) donosi interna i opšta akta o upravlјanju imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka, uz saglasnost Vlade;
8) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Agencije, kao i akt kojim bliže uređuje sprovođenje javnog konkursa za izbor direktora Agencije, uz saglasnost Vlade;
9) daje predlog Vladi za imenovanje i razrešenje direktora Agencije;
10) imenuje i razrešava rukovodioce organizacionih jedinica u Agenciji;
11) vrši nadzor nad zakonitošću rada direktora Agencije;
12) usvaja godišnji program rada i finansijski plan Agencije;
13) usvaja godišnji finansijski izveštaj Agencije;
14) usvaja izveštaj o radu Agencije i isti podnosi ministarstvu nadležnom za poslove finansija i Vladi na usvajanje;
15) bira društvo za reviziju finansijskih izveštaja Agencije i razmatra te izveštaje;
17) usvaja plan interne revizije, razmatra i usvaja izveštaje o obavlјenoj internoj reviziji;
18) usvaja plan upravlјanja krizom i plan kontinuiteta poslovanja Agencije za slučaj krize u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka;
19) donosi poslovnik o svom radu uz saglasnost Vlade;
20) obavlјa druge poslove utvrđene zakonom, statutom i aktima Agencije.
Upravni odbor Agencije donosi statut i akta iz stava 1. tač. 3), 4), 5), 7), 8), 9) i 18) ovog člana, jednoglasno.
Osim u slučaju iz stava 2. ovog člana, upravni odbor Agencije donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja svih članova tog odbora.
Upravni odbor Agencije može odlučiti da njegovim sastancima prisustvuju i nezavisni stručnjaci u pojedinim oblastima od značaja za rad Agencije, bez prava glasa.
Član 25.
Članovi upravnog odbora Agencije, kao i članovi njihovih porodica ne mogu imati akcije, osnivačke uloge ni dužničke hartije od vrednosti banaka, drugih finansijskih institucija, društava za reviziju ili drugih pravnih lica sa kojima Agencija sarađuje u obavlјanju poslova iz svoje nadležnosti, niti biti u bilo kakvim obligaciono-pravnim odnosima sa Agencijom osim onih koji proizlaze iz članstva u upravnom odboru Agencije, o čemu podnose pisanu izjavu Vladi, najkasnije narednog dana od dana njihovog imenovanja, kao i svake naredne godine za vreme trajanja mandata, najkasnije do 31. januara tekuće godine.
Članovima porodice, u smislu stava 1. ovog člana, smatraju se supružnici, deca i ostali potomci, roditelјi i ostali preci, pobočni srodnici do trećeg stepena srodstva, usvojenici, usvojilac, kao i lica stavlјena pod staratelјstvo člana upravnog odbora Agencije.
Izjava iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće podatke članova upravnog odbora Agencije, kao i članova njihovih porodica: ime i prezime lica, adresu stanovanja, broj lične karte i mesto izdavanja lične karte.
Član 26.
Članu upravnog odbora Agencije funkcija prestaje istekom mandata, podnošenjem ostavke ili razrešenjem.
Član upravnog odbora Agencije podnosi ostavku Vladi i dužan je da o podnetoj ostavci, bez odlaganja, obaveste upravni odbor Agencije.
Članu upravnog odbora Agencije koji je podneo ostavku, funkcija prestaje izborom novog člana, a najkasnije istekom 90 dana od dana podnošenja ostavke, a u slučaju razrešenja danom donošenja odluke o razrešenju.
Član 27.
Razlozi za razrešenje člana upravnog odbora Agencije su:
1) ako je pravnosnažno osuđen na kaznu zatvora za krivično delo protiv privrede, prava po osnovu rada, imovine, državnih organa, pravosuđa, javnog reda i pravnog saobraćaja i službene dužnosti;
2) ako je utvrđeno da je zbog nestručnog, nesavesnog i nedoličnog obavlјanja funkcije, ozbilјnijih propusta u donošenju i izvršavanju odluka, kao i u organizovanju poslova Agencije, došlo do znatnog odstupanja od ostvarenja osnovnog cilјa Agencije;
3) ako se na osnovu nalaza i mišlјenja nadležne zdravstvene ustanove utvrdi da je zbog zdravstvenog stanja trajno izgubio radnu sposobnost za vršenje te funkcije ili je privremeno nesposoban za vršenje funkcije u trajanju dužem od šest meseci;
4) ako se utvrdi da ne ispunjava uslove za imenovanje iz člana 23. ovog zakona.
Član upravnog odbora Agencije imenovan umesto člana upravnog odbora Agencije kome je prestala funkcija pre isteka mandata ovu funkciju vrši do isteka tog mandata.
V. FINANSIRANјE AGENCIJE
Član 28.
Agencija sredstva za obavlјanje poslova iz ovog zakona obezbeđuje iz prihoda koje ostvari svojim poslovanjem, naknada za obavlјanje poslova iz člana 5. stav 2. ovog zakona, donacija, budžeta Republike Srbije, zaduživanjem u zemlјi i inostranstvu i na drugi način, u skladu sa zakonom.
Agencija ostvaruje prihode po osnovu:
- poslova koji se odnose na osiguranje depozita, i to u iznosu koji, na godišnjem nivou, ne prelazi iznos od 1,7% sredstava prikuplјenih u tom periodu po osnovu uplate redovne premije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
- poslova iz člana 9. ovog zakona, nagradu za svoj rad i naknadu stvarnih troškova u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak stečaja;
- poslova iz člana 11. ovog zakona, naknadu sudskih i drugih troškova u visini stvarnih troškova proisteklih iz vođenja odnosnih postupaka, kao i naknadu u visini od 3% naplaćenih potraživanja u gotovom novcu, kao i 3% od unovčenja imovine uz saglasnost Vlade;
- poslova organizovanja fonda za zaštitu investitora, i to naknadu za pokriće troškova upravlјanja sredstvima fonda za zaštitu investitora i pokriće operativnih troškova i ulaganja u osnovna sredstva i nematerijalnu imovinu, radi realizacije poslova, koji se odnose na zaštitu investitora, u punom iznosu utvrđenih troškova i ulaganja.
Agencija pokriva operativne troškove iz prihoda ostvarenih u skladu sa stavom 2. ovog člana.
Član 29.
U slučaju da sredstva iz člana 28. ovog zakona nisu dovolјna za obavlјanje poslova Agencije, Vlada će, na zahtev Agencije, razmotriti i, u najkraćem mogućem roku, doneti odluku o obezbeđenju sredstava iz budžeta Republike Srbije.
VI. SREDSTVA FONDOVA
Član 30.
Agencija je dužna da sredstva fonda za osiguranje depozita drži na posebnim depozitnim računima otvorenim kod Narodne banke Srbije.
Dinarska i devizna sredstva iz stava 1. ovog člana Agencija ulaže u dužničke hartije od vrednosti koje izdaju Republika Srbija, Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina ili jedinice lokalne samouprave u Republici Srbiji.
Na osnovu odluke upravnog odbora Agencije i ugovora zaklјučenog sa Agencijom, i po nalogu Agencije, Narodna banka Srbije, u svoje ime, a za račun Agencije, devizna sredstva fonda za osiguranje depozita može ulagati i u strane hartije od vrednosti ili ih polaže kao depozit kod stranih banaka, u skladu sa politikom upravlјanja deviznim rezervama.
Sredstva fonda za osiguranje depozita ulažu se na način kojim se umanjuje rizik, održava likvidnost ovog fonda i ostvaruju odgovarajući prihodi.
Član 31.
Agencija je dužna da sredstva fonda za zaštitu investitora drži na posebnim depozitnim računima otvorenim kod Narodne banke Srbije.
Sredstva fonda za zaštitu investitora mogu se ulagati u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.
Agencija bliže uređuje korišćenje, ulaganje i evidentiranje sredstava fonda za zaštitu investitora.
VII. IZVEŠTAJI AGENCIJE
Član 32.
Upravni odbor Agencije podnosi Vladi na saglasnost program rada Agencije i finansijski plan Agencije za narednu godinu, najkasnije do 15. decembra tekuće godine.
Član 33.
Godišnji finansijski izveštaji Agencije sačinjavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Član 34.
Revizija godišnjih finansijskih izveštaja Agencije vrši se na način utvrđen zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja. U obavlјanju ovog posla upravni odbor Agencije obezbeđuje dodatnu izradu posebnog izveštaja revizije u vezi sa poslovanjem fonda za osiguranje depozita.
Reviziju godišnjih finansijskih izveštaja Agencije obavlјa društvo za reviziju sa liste spolјnih revizora koji su ovlašćeni da vrše reviziju finansijskih izveštaja banaka, koju objavlјuje Narodna banka Srbije.
Upravni odbor Agencije usvaja i podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije godišnji izveštaj o radu Agencije za prethodnu godinu, najkasnije do 1. marta tekuće godine.
Godišnji finansijski izveštaj Agencije, sa izveštajem spolјnog revizora, upravni odbor Agencije podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije, i to do 15. maja naredne godine.
Direktor Agencije periodično, a najmanje jednom u tri godine, podnosi izveštaj upravnom odboru Agencije o sprovedenom stres testiranju fonda za osiguranje depozita za slučaj krize u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka.
VIII. POSLOVNA TAJNA
Član 35.
Podaci koji se odnose na poslovanje, finansijsko stanje i restrukturiranje banaka, uklјučujući i podatke koji se odnose na osiguranje depozita, te finansijsko stanje društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, kao i dokumenti koji sadrže takve podatke, a koje članovi upravnog odbora Agencije i zaposleni u Agenciji na bilo koji način saznaju u obavlјanju svojih poslova, odnosno funkcija dužni su da čuvaju kao poslovnu tajnu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovna tajna.
Izuzetno, Agencija može podatke i dokumenta iz stava 1. ovog člana učiniti dostupnim domaćim i stranim regulatornim telima, pod uslovom da ih ta regulatorna tela koriste isklјučivo u svrhe za koje su pribavlјeni.
IX. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Nastavak vršenja funkcije direktora Agencije i člana upravnog odbora Agencije
Član 36.
Direktor Agencije i član upravnog odbora Agencije, izabrani u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17), nastavlјaju da vrše funkciju direktora Agencije, odnosno člana upravnog odbora Agencije do izbora direktora Agencije, odnosno člana upravnog odbora Agencije u skladu sa ovim zakonom.
Nastavak rada Agencije
Član 37.
Agencija za osiguranje depozita osnovana u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17) nastavlјa sa radom u skladu sa odredbama ovog zakona.
Okončanje započetog postupka
Član 38.
Postupak započet u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17), koji nije okončan do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po odredbama ovog zakona.
Rok za donošenje podzakonskih akata
Član 39.
Podzakonski akti propisani ovim zakonom donose se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Podzakonski akti doneti u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17) primenjuju se do donošenja akata iz stava 1. ovog člana ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
Prestanak važenja zakona
Član 40.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17).
Završna odredba
Član 41.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavlјivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENјE ZAKONA
Razlozi za donošenje novog Zakona o Agenciji za osiguranje depozita ogledaju se u tome što Agencija za osiguranje depozita (u dalјem tekstu: Agencija) igra klјučnu ulogu u održavanju finansijske stabilnosti upravlјanjem osiguranjem depozita i nadgledanjem restrukturiranja i likvidacije finansijskih institucija. S obzirom na razvijajući finansijski pejzaž i potrebu za pobolјšanim regulatornim okvirima usklađenim i sa direktivama Evropske unije i preporukama Svetske banke, ovaj zakon ima za cilј da unapredi funkcije Agencije, pobolјša njenu operativnu efikasnost i osigura zaštitu deponenata i investitora.
III. OBJAŠNјENјE POJEDINAČNIH REŠENјA
U članu 1. ovog zakona uspostavlјen je pravni okvir za Agenciju, navodeći njenu svrhu i obim delovanja.
U članu 2. ovog zakona definisana je samostalnost i nezavisnost Agencije u obavlјanju svojih zadataka, osiguravajući da radi bez nepotrebnog uticaja i da je odgovorna za svoje akcije u skladu sa propisima o javnim agencijama.
U članu 3. ovog zakona određena je lokacija sedišta Agencije u Beogradu, centralizujući njene operacije radi bolјeg upravlјanja.
U član 4. ovog zakona propisano je da Agencija donosi statut, detalјno opisujući unutrašnju organizaciju, predstavlјanje, postupanje sa poslovnim tajnama i druge operativne aspekte Agencije. Statut mora biti odobren od strane Vlade i objavlјen u “Službenom glasniku Republike Srbije”, radi transparentnosti.
U članu 5. ovog zakona detalјno su opisane osnovne odgovornosti Agencije, uklјučujući upravlјanje obaveznim osiguranjem depozita i dodatne zadatke, kao što su upravlјanje imovinom u procesu restrukturiranja banaka, delovanje kao stečajni ili likvidacioni upravnik, organizovanje fonda za zaštitu investitora i obavlјanje operacija naplate potraživanja uz saglasnost Vlade.
U članu 6. ovog zakona istaknuta je uloga Agencije u međunarodnoj saradnji, sarađujući sa globalnim institucijama na razvoju standarda i unapređenju praksi u osiguranju depozita i zaštiti investitora.
U članu 7. ovog zakona propisana je obaveza Agencije u upravlјanju obaveznim osiguranjem depozita, uklјučujući obračun i naplatu premija i podnošenje izveštaja Vladi i Narodnoj banci Srbije.
U članu 8. ovog zakona opisana je odgovornost Agencije u upravlјanju imovinom prenetom tokom restrukturiranja banaka, osiguravajući pažlјivo upravlјanje i redovno izveštavanje Narodnoj banci Srbije.
U članu 9. ovog zakona definisana je uloga Agencije kao stečajnog ili likvidacionog upravnika, detalјno opisujući izbor i kvalifikacije stečajnih upravnika i procedure za likvidaciju imovine i zadovolјenje poverilaca.
U članu 10. ovog zakona nalaže se organizovanje i upravlјanje fondom za zaštitu investitora od strane Agencije, uklјučujući izveštavanje i regulaciju doprinosa članova fonda.
U članu 11. ovog zakona opisana je odgovornost Agencije u sudskim postupcima vezanim za stečaj ili likvidaciju finansijskih institucija, upravlјanje i raspolaganje stečenom imovinom u ime Republike Srbije ili autonomne pokrajine.
U članu 12. ovog zakona uspostavlјena su upravna tela Agencije, upravni odbor i direktora, definišući njihove uloge i odgovornosti.
U članu 13. ovog zakona detalјno su opisana ovlašćenja i dužnosti direktora Agencije, uklјučujući predstavlјanje, organizaciju i odgovornost za rad Agencije.
U članu 14. ovog zakona propisani su uslovi za imenovanje direktora Agencije, uklјučujući zahteve za državlјanstvo, obrazovanje, iskustvo i integritet.
U članu 15. ovog zakona opisan je postupak javnog konkursa za izbor direktora Agencije, osiguravajući transparentnost i izbor zasnovan na zaslugama.
U članu 16. ovog zakona opisano je sprovođenje javnog konkursa od strane upravnog odbora Agencije, koji je dodatno regulisan aktom usvojenim od strane upravnog odbora Agencije.
U članu 17. ovog zakona propisano je da Vlada imenuje direktora Agencije na predlog upravnog odbora Agencije.
U članu 18. ovog zakona definisan je mandat direktora Agencije, ograničenja ponovnog imenovanja i uslovi za kontinuitet u rukovodstvu.
U članu 19. ovog zakona opisane su okolnosti pod kojima prestaje funkcija direktora Agencije, uklјučujući istek mandata, ostavku, trajnu nesposobnost ili razrešenje.
U članu 20. ovog zakona detalјno su opisani razlozi za razrešenje direktora Agencije, usklađeni sa razlozima za razrešenje članova upravnog odbora Agencije, osiguravajući usklađenost sa uslovima za imenovanje.
U članu 21. ovog zakona predviđeno je imenovanje vršioca dužnosti direktora Agencije u slučaju prestanka funkcije direktora, osiguravajući kontinuirano rukovodstvo do imenovanja novog direktora.
U članu 22. ovog zakona uspostavlјan je sastav i imenovanje upravnog odbora Agencije, uklјučujući mandat i uslove za ponovno imenovanje.
U članu 23. ovog zakona propisane su kvalifikacije i uslovi za imenovanje članova upravnog odbora Agencije, osiguravajući da iskusni i kvalifikovani pojedinci nadgledaju rad Agencije.
U članu 24. ovog zakona opisane su odgovornosti upravnog odbora Agencije, uklјučujući usvajanje statuta, upravlјanje resursima, nadzor nad direktorom Agencije i osiguranje zakonitosti u radu.
U članu 25. ovog zakona predviđena su ograničenja članovima upravnog odbora Agencije i njihovim porodicama u vezi sa vlasništvom i ugovornim odnosima sa finansijskim institucijama, osiguravajući prevenciju sukoba interesa.
U članu 26. ovog zakona definisani su uslovi pod kojima prestaje funkcija člana upravnog odbora Agencije, uklјučujući postupke ostavke i razrešenja.
U članu 27. ovog zakona navedeni su razlozi za razrešenje članova upravnog odbora Agencije, osiguravajući odgovornost i pridržavanje pravnih i etičkih standarda.
U članu 28. ovog zakona predviđeni su izvori finansiranja Agencije, uklјučujući prihode od operacija, naknade, donacije, budžetska sredstva i zaduživanje, osiguravajući finansijsku održivost.
U članu 29. ovog zakona predviđena je intervencija Vlade za obezbeđivanje dodatnih sredstava ako resursi Agencije nisu dovolјni za njene operacije.
U članu 30. ovog zakona propisano je upravlјanje sredstvima fonda za osiguranje depozita, uklјučujući investicione politike za održavanje likvidnosti i ostvarivanje prihoda.
U članu 31. ovog zakona propisano je upravlјanje sredstvima fonda za zaštitu investitora, uklјučujući investicione politike i usklađenost sa regulativom.
U članu 32. ovog zakona predviđeno je podnošenje programa rada i finansijskog plana Agencije Vladi na odobrenje, osiguravajući strateško usklađivanje sa nacionalnim politikama.
U članu 33. ovog zakona propisana je priprema godišnjih finansijskih izveštaja u skladu sa propisima o računovodstvu i zakonima o javnim agencijama.
U članu 34. ovog zakona opisana je procedura revizije godišnjih finansijskih izveštaja Agencije, osiguravajući transparentnost i odgovornost u finansijskom upravlјanju.
U članu 35. ovog zakona nameće se obaveza poverlјivosti članovima i zaposlenima u Agenciji u vezi sa osetlјivim informacijama, osiguravajući usklađenost sa propisima o poslovnoj tajni.
U članu 36. ovog zakona predviđen je nastavak funkcije direktora Agencije i članova upravnog odbora Agencije do imenovanja novih članova u skladu sa ovim zakonom.
U članu 37. ovog zakona osigurava se kontinuitet rada Agencije u skladu sa ovim zakonom.
U članu 38. ovog zakona nalaže se završetak započetih postupaka u skladu sa prethodnim zakonom u skladu sa odredbama ovog zakona.
U članu 39. ovog zakona određuje se rok za donošenje podzakonskih akata propisanih ovim zakonom, osiguravajući blagovremenu implementaciju regulatornih okvira.
U članu 40. ovog zakona stavlјa se van snage prethodni Zakon o Agenciji za osiguranje depozita sa danom stupanja na snagu ovog zakona.
U članu 41. ovog zakona propisuje se datum stupanja na snagu ovog zakona, osiguravajući da postane važeći osmog dana od dana objavlјivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
V. ANALIZA EFEKATA
U izradi ovog zakona uzeta su u obzir iskustva u primeni postojećeg Zakona o agenciji za osiguranje depozita, uporedna pravna rešenja, iskustva u dosadašnjem radu Agencije.
1. Određivanje problema koje Zakon treba da reši
Predloženi zakon treba da poveća samostalnost i nezavisnost Agencije na jasan i transparentan način, utvrdi sve nadležnosti Agencije, s obzirom da je prestala potreba za nekim od do sada utvrđenih nadležnosti Agencije. Utvrđivanjem nove organizacione strukture Agencije povećava se njena efikasnost i delotvornost, a istovremeno i osigurava stabilnost u upravlјanju sistemom osiguranja depozita i fondom za zaštitu investitora.
2. Cilјevi koji se donošenjem Zakon postižu
Osnovni cilј je očuvanje sistema osiguranja depozita pod nezavisnom upravom, radi očuvanja finansijske stabilnosti i transparentnosti, brže i efikasnije postupanje u stečajnim i likvidacionim postupcima, što kraćeg roka za namirenje poverilaca, uz primenu svih važećih propisa, rešavanje sukoba nadležnosti sa državnim institucijama koje imaju slične nadležnosti, kao što su državno pravobranilaštvo i organ uprave nadležan za pribavlјanje i raspolaganje imovinom Republike Srbije.
3. Druge mogućnosti za rešavanje problema
S obzirom na obuhvat potrebnih izmena u ovom zakonu kao i potreba proisteklih iz drugih zakona koji se istovremeno menjaju ne postoje druge mogućnosti za rešavanje ovih problema.
4. Zašto je donošenje Zakona najbolјe za rešenje problema?
S obzirom na činjenicu da je materija organizovanja Agencije za osiguranje depozita i do sada uređivana zakonom, najbolјe rešenje za pomenute probleme jeste donošenje Zakona.
5. Na koga će i kako uticati predložena rešenja?
Predložena rešenja će uticati na:
a) deponente čiji su depoziti osigurani, a koji će steći više poverenja u sigurnost svojih depozita;
b) Republiku Srbiju, koja će i dalјe jemčiti za celokupan iznos osiguranih depozita i
v) Agenciju, koja će efikasnije da obavlјa sve poverene joj funkcije, bez problema usled sukoba nadležnosti.
6. Troškovi koje će primena Zakona proizvesti kod građana i privrede, posebno kod malih i srednjih preduzeća?
S obzirom na to da će se povećati stepen nezavisnosti i transparentnosti rada Agencije, efikasnost u naplati potraživanja i unovčenju stečene imovine u sudskim i drugim postupcima, u većoj meri rasterećenje poreskih obveznika koju im donose dugotrajni postupci.
7. Da li pozitivni efekti opravdavaju troškove?
S obzirom da će se ojačati poverenje osiguranih deponenata i poreskih obveznika u finansijsku stabilnost, značajno će se povećati pozitivni efekti koji opravdavaju troškove, ali ne postoje elementi za precizne proračune tih efekata.
8. Da li akt stimuliše pojavu novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju?
Predlog zakona odnosi se na postojeću Agenciju na tržištu i ne stimuliše pojavu novih privrednih subjekata.
9. Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu?
Ministarstvo finansija organizovalo je javnu raspravu radi davanja primedaba, sugestija i komentara. Razmotreni su svi pristigli komentari, kao i mogućnost njihove integracije u Predlog zakona, a integrisani su gde je to bilo opravdano i moguće.
Izvor: Vebsajt Vlade, 08.11.2024.