Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AKCIZAMA - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23), u članu 1a tač. 9) i 10), menjaju se i glase:

“9) “QR kod” je dvodimenzionalni bar-kôd (eng. QR - Quick Response) za verifikaciju akciznog proizvoda, koji se nalazi na kontrolnoj akciznoj markici i koji sadrži podatke o tom akciznom proizvodu;

10) “produkcioni kod” je jedinstveni identifikator u vidu dvodimenzionalnog matričnog niza tačaka raspoređenih pravougaono, koji se generiše preko sistema e-akciza, utiskuje na pojedinačna pakovanja cigareta i na pakovanja duvanskih prerađevina koje se pri upotrebi greju ali ne sagorevaju (u dalјem tekstu: nesagorevajući duvan) i koristi se za skeniranje prilikom proizvodnje (na proizvodnoj liniji) i na svakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, uklјučujući i mesto prijema u slučaju prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a ovog zakona, osim prijema u maloprodajni objekat;”.

Posle tačke 10) dodaju se tač. 10a) i 10b), koje glase:

“10a) “zbirni kod” je jedinstveni identifikator u vidu bar-kôda, koji generiše učesnik u lancu distribucije cigareta i nesagorevajućeg duvana u skladu sa međunarodnim standardom GS1, kojim se obeležavaju zbirna pakovanja koja sadrže pojedinačna, odnosno zbirna pakovanja cigareta i nesagorevajućeg duvana, koji sadrži informacije o produkcionim kodovima i zbirnim kodovima koji čine njegovu agregaciju i koristi se za skeniranje nakon upakivanja, kao i na svakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, uklјučujući i mesto prijema u slučaju prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a ovog zakona, osim prijema u maloprodajni objekat;

10b) “skeniranje produkcionog i zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta i nesagorevajućeg duvana” je skup mera i postupaka očitavanja produkcionog, odnosno zbirnog koda koji sprovodi obveznik akcize, odnosno drugi učesnik u prometu u skladu sa odredbama ovog zakona;”.

U tački 12) podtačka (1) posle reči: “izdavanja kontrolnih akciznih markica” dodaju se zapeta i reči: “odnosno kontrolnih akciznih markica sa QR kodom”, a reči: “QR kodova na kontrolnim akciznim markicama” zamenjuju se rečima: “produkcionih, odnosno zbirnih kodova”.

U podtački (3) reči: “i uvoznika” brišu se, a posle reči: “alkoholnih pića i kafe” dodaju se zapeta i reči: “evidencije uvoznika alkoholnih pića i kafe”.

Tačka 13) menja se i glasi:

“13) “sistem e-akciza” je centralizovani informacioni sistem kojim upravlјa ministarstvo nadležno za poslove finansija, a koji preuzima podatke iz drugih registara i evidencija koji se vode kod nadležnih organa, kao i podatke u vezi sa akciznim proizvodima, obveznicima akcize i učesnicima u prometu, omogućava podnošenje elektronskih zahteva za izdavanje kontrolnih akciznih markica, kontrolnih akciznih markica sa QR kodom, produkcionih kodova, elektronskih zahteva za izdavanje i obnavlјanje dozvola za akcizna skladišta, upravlјanje poslovnim procesima i komunikaciju između korisnika sistema e-akciza u vezi sa akciznim proizvodima i koji evidentira, čuva i obrađuje podatke u vezi sa kretanjem akciznih proizvoda.”

Član 2.

U članu 2. posle tačke 3a) dodaju se tač. 3b) i 3v), koje glase:

“3b) bilјni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje;

3v) proizvodi za vodenu lulu (arome za nargilu);”.

Član 3.

U članu 9. stav 5. tačka 1) podtačka (1) dodaje se alineja, koja glasi:

            “- od 1. jula 2025. godine 34,56 din/lit.”.

U tački 3) podtačka (1) dodaje se alineja, koja glasi:

            “- od 1. jula 2025. godine 26,25 din/lit.”.

U tački 5) podtačka (1) dodaje se alineja, koja glasi:

            “- od 1. jula 2025. godine 31,27 din/lit.”.

Član 4.

U članu 10. stav 1. reči: “duvanske prerađevine koje se pri upotrebi greju ali ne sagorevaju (u dalјem tekstu: nesagorevajući duvan)” zamenjuju se rečima: “nesagorevajući duvan”.

Član 5.

Posle člana 14b dodaje se član 14v, koji glasi:

“Član 14v

Bilјni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje tarifne oznake nomenklature CT 2402 90 00 00, 2403 99 90 00, 2404 12 00 00, 2404 19 10 00 ili 2404 19 90 00 jesu proizvodi na bazi bilјa, trave ili voća, koji se upotreblјavaju sagorevanjem, odnosno zagrevanjem.         

Proizvodi za vodenu lulu (arome za nargilu) tarifne oznake nomenklature CT 2403 99 90 00, 2404 12 00 00 i 2404 19 90 00 jesu proizvodi namenjeni za konzumiranje putem vodene lule.

Akciza na bilјne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) plaća se po kilogramu smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta.”

Član 6.

U članu 17. stav 1. reči: “12a, 14, 14a, 14b i 40o” zamenjuju se rečima: “12a, 14, 14a, 14b, 40o i 40h”.

Član 7.

U nazivu člana 18. posle reči: “akcizne markice” dodaju se zapeta i reči: “odnosno kontrolne akcizne markice sa QR kodom”.

U članu 18. stav 1. reči: “iz člana 18a ovog zakona” zamenjuju se rečima: “iz ovog člana”.

U stavu 3. posle reči: “kontrolnim akciznim markicama” dodaju se reči: “preko sistema e-akciza”.

U stavu 5. posle reči: “kontrolne akcizne markice sa QR kodom” dodaju se zapeta i reči: “produkcionog koda”.

Član 8.

Naziv člana 18a i član 18a menjaju se i glase:

“Skeniranje kontrolne akcizne markice sa QR kodom, produkcionog koda, odnosno zbirnog koda

Član 18a

Skeniranje QR koda na kontrolnoj akciznoj markici mogu vršiti nadležni organi u postupku inspekcijskog nadzora i krajnji potrošači cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.

Obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan je da utisne ili obezbedi utiskivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona prilikom procesa proizvodnje na pojedinačnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.

U slučaju kada pakovanje sadrži više pojedinačnih pakovanja cigareta i nesagorevajućeg duvana, kao što su boks, masterkejs, paleta ili druge vrste zbirnih pakovanja, obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan je da svako zbirno pakovanje obeleži zbirnim kodom koji predstavlјa agregaciju produkcionih, odnosno zbirnih kodova i koji sadrži sve informacije o produkcionim kodovima pojedinačnih pakovanja, odnosno zbirnim kodovima koji su u tom pakovanju.

Obveznik akcize prvo skeniranje produkcionog koda iz stava 2. ovog člana vrši na proizvodnoj liniji odmah nakon utiskivanja istog, i podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostavlјa na sistem e-akciza.

Obveznik akcize prvo skeniranje zbirnog koda iz stava 3. ovog člana vrši odmah nakon upakivanja pojedinačnih, odnosno zbirnih pakovanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, i podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostavlјa na sistem e-akciza.

Nakon prvog skeniranja iz stava 4, odnosno stava 5. ovog člana, učesnici u prometu dužni su da bez odlaganja izvrše skeniranje produkcionog, odnosno zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, na svakom pojedinačnom mestu prijema tih proizvoda, uklјučujući i mesto prijema u slučaju prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu, osim prijema u maloprodajni objekat, kao i da podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostave na sistem e-akciza.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, u slučaju kada inostrani proizvođač cigareta i nesagorevajućeg duvana ima obavezu u skladu sa propisima zemlјe proizvođača da generiše i utisne inostrani produkcioni kod, uvoznik cigareta i nesagorevajućeg duvana dužan je da obezbedi uvezivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona sa produkcionim kodom inostranog proizvođača cigareta i nesagorevajućeg duvana, radi skeniranja i dostavlјanja podataka u vezi sa akciznim proizvodom na sistem e-akciza.

Za postupak izdavanja produkcionog koda iz stava 2. ovog člana plaća se republička administrativna taksa u skladu sa zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse.

Izdavanje produkcionih kodova iz stava 2. ovog člana vrši se u minimalnom broju od 1.000.

Ministar nadležan za poslove finansija bliže propisuje način i postupak skeniranja iz st. 4-6. ovog člana, način i postupak uvezivanja i slanja podataka iz stava 7. ovog člana, sadržinu podataka u vezi sa akciznim proizvodima, način dostavlјanja tih podataka na sistem e-akciza, kao i druge podatke u vezi sa izvršenjem obaveze iz ovog člana u cilјu praćenja kretanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.”

Član 9.

U članu 22a tačka 4) tačka na kraju zamenjuje se tačkom i zapetom.

Dodaje se tačka 5), koja glasi:

“5) ukoliko broj (količina) oštećenih kontrolnih akciznih markica, odnosno kontrolnih akciznih markica sa QR kodom iz člana 18. ovog zakona, kod kojih nije vidlјiva oznaka serije i serijski broj i potpuno uništenih markica po jednom odobrenom elektronskom zahtevu iz člana 1a) tačka 13) ovog zakona, bude veći od broja propisanog podzakonskim aktom iz člana 18. stav 5. ovog zakona.”

Član 10.

Član 24. menja se i glasi:       

“Član 24.

Obveznik akcize dužan je da poresku prijavu za obračun akcize podnese u rokovima za plaćanje akcize, i to:

1) najkasnije poslednjeg radnog dana u mesecu za iznos akcize obračunat za period od 1. do 15. dana u mesecu;

2) najkasnije 15. dana po isteku meseca za iznos akcize obračunat za period od 16. do kraja prethodnog meseca.”

Član 11.

Član 30. menja se i glasi:       

“Član 30.

Lice koje obavlјa proizvodnju duvanskih prerađevina, uklјučujući i nesagorevajući duvan, tečnosti za punjenje elektronskih cigareta, nikotinskih vrećica, bilјnih proizvoda za pušenje, odnosno zagrevanje, proizvoda za vodenu lulu (arome za nargilu), derivata nafte, biogoriva i biotečnosti, kafe, alkoholnih pića, odnosno koje komprimuje prirodni gas, dužno je da pre početka obavlјanja te delatnosti prijavi nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave mesto pogona i sličnog prostora u kome će obavlјati proizvodnju tih proizvoda.

Poreska uprava - Centrala vodi registar proizvođača alkoholnih pića i kafe.

Uprava carina vodi evidenciju uvoznika alkoholnih pića i kafe.

Sadržinu, vrstu podataka i način vođenja registra iz stava 2. ovog člana propisaće ministar.”

Član 12.

Posle člana 40u, dodaju čl. 40f do 40š, koji glase:

“Član 40f

Izuzetno od odredaba čl. 3, 6, 8, 19, 21, 23, 24, 25, 26. i 30. ovog zakona, oporezivanje akcizom komprimovanog prirodnog gasa koji se koristi za pogon prevoznih sredstava uređuje se odredbama čl. 40h do 40š ovog zakona.

Član 40h

Na komprimovani prirodni gas (tarifne oznake nomenklature CT 2711 11 00 00 i 2711 21 00 00) koji se komprimuje za pogon prevoznih sredstava, kao i na promet komprimovanog prirodnog gasa koji se koristi za pogon prevoznih sredstava, odnosno sopstvenu potrošnju plaća se akciza u iznosu od 1.180,59 din/MWh.

Obveznik akcize iz stava 1. ovog člana je:

1) privredno društvo ili preduzetnik koji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike, obavlјa delatnost trgovine naftom, derivatima nafte, biogorivima, biotečnostima, komprimovanim prirodnim gasom, utečnjenim prirodnim gasom i vodonikom, koji vrši promet komprimovanog prirodnog gasa, odnosno koje koristi komprimovani prirodni gas za sopstvenu potrošnju;

2) privredno društvo ili preduzetnik koji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike, obavlјa delatnosti trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava, koji komprimuje prirodni gas;

3) privredno društvo ili preduzetnik koji komprimuje prirodni gas i koristi ga za pogon sopstvenih prevoznih sredstava na sopstvenim stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava.

Član 40c

Osnovicu za obračun akcize na komprimovani prirodni gas iz člana 40h stav 1. ovog zakona čini:

1) za obveznike akcize iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona količina isporučenog komprimovanog prirodnog gasa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike, bez obzira na način sticanja komprimovanog prirodnog gasa koji je prometovan (iz uvoza, kupovina od drugog lica ili samostalno komprimovanje);

2) za obveznike akcize iz člana 40h stav 2. tač. 2) i 3) ovog zakona količina prirodnog gasa koju je obveznik komprimovao, a u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike.

Količina isporučenog, odnosno komprimovanog prirodnog gasa utvrđuje se:

1) za obveznike akcize iz stava 1. tačka 1) ovog člana, na osnovu podataka sa mernog uređaja koji se nalazi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike, ili carinske i druge dokumentacije o sticanju, kao i o proizvodnji komprimovanog prirodnog gasa koji je obveznik akcize isporučio, odnosno koju je utrošio za pogon sopstvenih prevoznih sredstava;

2) za obveznike akcize iz stava 1. tačka 2) ovog člana, na osnovu podataka sa mernog uređaja koji se nalazi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike.

Obveznik akcize iz stava 2. tačka 1) ovog člana dužan je da u fakturi iskaže energetsku vrednost komprimovanog prirodnog gasa izraženog u MWh.

Obveznik akcize iz stava 2. ovog člana dužan je da merni uređaj ugradi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa.

Član 40č

Obaveza po osnovu akcize na komprimovani prirodni gas nastaje:

1) kada lice iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona isporuči komprimovani prirodni gas, odnosno kada ga utroši za sopstvene potrebe za pogon prevoznih sredstava;

2) kada lice iz člana 40h stav 2. tač. 2) i 3) ovog zakona komprimuje prirodni gas za pogon prevoznih sredstava.

Obračunski period za akcizu je kalendarski mesec u kojem je izvršeno stavlјanje komprimovanog prirodnog gasa u promet ili potrošnja za sopstvene potrebe, odnosno komprimovanje prirodnog gasa.

Obveznik akcize dužan je da utvrđenu obavezu po osnovu akcize na komprimovani prirodni gas iskaže u poreskoj prijavi koju dostavlјa nadležnom poreskom organu najkasnije u roku od 15 dana po isteku obračunskog perioda.

Obveznik akcize dužan je da obračunatu akcizu plati u periodu za podnošenje poreske prijave iz stava 3. ovog člana.

Član 40dž

Akciza se ne plaća na komprimovani prirodni gas koji se stavlјa u promet, a koristi se za potrebe grejanja ili u industrijske svrhe, uz odgovarajuću izjavu.

Obveznik akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona obračunava akcizu za ukupnu količinu isporučenog komprimovanog prirodnog gasa u obračunskom periodu, ali može ostvariti umanjenje obračunate akcize ukoliko:

1) poseduje izjavu o nameni korišćenja prirodnog gasa datu od strane drugog obveznika akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona da komprimovani prirodni gas nabavlјa za dalјi promet;

2) poseduje izjavu kupca o nameni korišćenja prirodnog gasa, kada se isti koristi za grejanje ili u industrijske svrhe;

3) komprimovani prirodni gas koristi za sopstvene potrebe za grejanje ili u industrijske svrhe.

Obveznik akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 2) ovog zakona obračunava akcizu za ukupnu količinu prirodnog gasa koji je komprimovan u obračunskom periodu.

Obveznik akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 3) ovog zakona obračunava akcizu za ukupnu količinu komprimovanog prirodnog gasa u obračunskom periodu, ali može ostvariti umanjenje obračunate akcize ukoliko komprimovani prirodni gas koristi za sopstvene potrebe za grejanje ili u industrijske svrhe, o čemu sačinjava poseban izveštaj.

U slučaju umanjenja obračunate akcize po osnovu prometa iz stava 2. tač. 1) i 2) ovog člana, obveznik akcize dužan je da u fakturi navede osnov za umanjenje i broj izjave kupca komprimovanog prirodnog gasa.

Član 40š

Bliže uslove, način i postupak obračunavanja i plaćanja akcize na komprimovani prirodni gas, obaveze obveznika akcize i korisnika, kao i ostvarivanje oslobođenja uređuje ministar nadležan za poslove finansija.”

Član 13.

Član 46a menja se i glasi:

“Član 46a

Novčanom kaznom od 50.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1)         ne obeleži akcizne proizvode kontrolnom akciznom markicom, odnosno kontrolnom akciznom markicom sa QR kodom (član 18. stav 1.);

2)         ne utisne, ili ne obezbedi utiskivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona, odnosno zbirnog koda iz člana 1a tačka 10a) ovog zakona do roka propisanog za skeniranje produkcionog, odnosno zbirnog koda (član 18a st. 2. i 3.);

3)         ne izvrši prvo skeniranje produkcionog koda na proizvodnoj liniji odmah nakon utiskivanja istog, kao i ako ne dostavi podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja, na sistem e-akciza (član 18a stav 4.);

4)         ne izvrši prvo skeniranje zbirnog koda odmah nakon upakivanja pojedinačnih, odnosno zbirnih pakovanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, kao i ako ne dostavi podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja, na sistem e-akciza (član 18a stav 5.);

5) ne izvrši skeniranje produkcionog, odnosno zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, na svakom pojedinačnom mestu prijema tih proizvoda, uklјučujući i mesto prijema u slučaju prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu, osim prijema u maloprodajni objekat, kao i ako ne dostavi podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja, na sistem e-akciza (član 18a stav 6.);

6) se od strane uvoznika cigareta i nesagorevajućeg duvana ne obezbedi uvezivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona sa produkcionim kodom inostranog proizvođača cigareta i nesagorevajućeg duvana, radi skeniranja i dostavlјanja podataka u vezi sa akciznim proizvodom na sistem e-akciza (član 18a stav 7.);

7)         ne omogući licu koje vrši inspekcijski nadzor uvid u podatke koji se nalaze u sistemu e-akciza, prateću tehničku opremu i uređaje koji su u vezi sa sistemom e-akciza (član 18b stav 3.);

8) merni uređaj ne ugradi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa (član 40c stav 4.)

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 5.000 do 150.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 10.000 do 500.000 dinara.”

Član 14.

Izuzetno od člana 10. stav 9. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23) i člana 21. stav 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, broj 75/23), minimalna akciza na cigarete od dana stupanja na snagu ovog zakona do dana početka primene akta Vlade kojim će se utvrditi prosečna ponderisana maloprodajna cena cigareta i minimalna akciza na cigarete iznosi 218,34 din/pak, a na osnovu podataka o ukupnoj vrednosti svih cigareta koje su puštene u promet po maloprodajnim cenama i ukupnoj količini cigareta puštenih u promet u Republici Srbiji u 2023. godini.

Izuzetno od člana 10. stav 9. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23) i člana 21. stav 2. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, broj 75/23), minimalna akciza na duvan za pušenje i ostale duvanske prerađevine (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut), od dana stupanja na snagu ovog zakona do dana početka primene akta Vlade kojim će se utvrditi prosečna ponderisana maloprodajna cena duvana za pušenje i ostalih duvanskih prerađevina (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut) i minimalna akciza na ove duvanske prerađevine iznosi, i to: za rezani duvan 7.641,90 din/kg; za duvan za lulu 7.641,90 din/kg; za duvan za žvakanje 22.360,00 din/kg; za burmut 7.074,55 din/kg, a na osnovu podataka o ukupnoj vrednosti celokupnog duvana za pušenje i ostalih duvanskih prerađevina (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut) puštenih u promet po maloprodajnim cenama i ukupnoj količini duvana za pušenje i ostalih duvanskih prerađevina (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut) puštenih u promet u Republici Srbiji u 2023. godini.

Član 15.

U članu 23. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, broj 75/23) stav 4. briše se.

Dosadašnji stav 5, postaje stav 4.

Dosadašnji stav 6. briše se.  

Član 16.

Obaveza po osnovu akcize na bilјne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) iz člana 5. ovog zakona nastaje počev od 1. januara 2025. godine.

Obaveza skeniranja produkcionog, odnosno zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana od strane obveznika akciza, odnosno drugih učesnika u prometu i slanja podataka sistemu e-akciza u skladu sa odredbama ovog zakona iz člana 8. ovog zakona počinje od 1. oktobra 2025. godine.

Odredba člana 10. ovog zakona koja se odnosi na rok za podnošenje poreske prijave primenjuje se od 1. januara 2026. godine.

Odredbe člana 12. ovog zakona koje se odnose na oporezivanje akcizom komprimovanog prirodnog gasa za pogon prevoznih sredstava primenjuje se od 1. januara 2026. godine do dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

Odredbe čl. 40nj do 40u Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23) primenjivaće se od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

Član 17.

Privredno društvo ili preduzetnik iz člana 12. ovog zakona koji na dan stupanja na snagu ovog zakona komprimuje prirodni gas, odnosno komprimovani prirodni gas stavlјa u promet, dužan je da merni uređaj iz člana 12. ovog zakona ugradi najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 18.

Poreska prijava iz člana 24. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23) u kojoj je iskazan obračun akcize za decembar 2025. godine podnosi se u skladu sa Zakonom o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23).

Član 19.

Prvo naredno usklađivanje iznosa do kojeg se umanjuje plaćena akciza na motorno gorivo koje se koristi za transportne svrhe za prevoz putnika i tereta u drumskom saobraćaju iz člana 3. ovog zakona i iznosa akcize na komprimovani prirodni gas iz člana 12. ovog zakona izvršiće se u skladu sa odredbom člana 17. stav 1. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23).

Član 20.

Lice koje obavlјa prevoz putnika i tereta u skladu sa propisima kojima se uređuje drumski prevoz putnika i tereta, pravo na umanjenje iznosa plaćene akcize na derivate nafte i biogoriva koje se kao motorno gorivo koristi za transportne svrhe u visini utvrđenoj članom 3. ovog zakona, ostvaruje za motorno gorivo (gasna ulјa, tečni naftni gas i biogoriva) koje nabavlјa počev od 1. jula 2025. godine.

Član 21.

Podzakonski akti iz čl. 18, 18b i 34. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23), uskladiće se sa ovim zakonom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, a podzakonski akt iz člana 39a Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23), uskladiće se sa ovim zakonom u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Podzakonski akt iz člana 11. ovog zakona, kojim se bliže uređuje sadržina, vrsta podataka i način vođenja registra proizvođača alkoholnog pića i kafe, doneće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Podzakonski akt iz člana 12. ovog zakona, kojim se bliže uređuje način obračunavanja i plaćanja akcize na komprimovani prirodni gas, doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 22.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavlјivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se od 1. januara 2025. godine, osim odredbe člana 14. ovog zakona koja se primenjuje od dana stupanja na snagu ovog zakona.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENјE ZAKONA

• Problemi koje ovaj zakon treba da reši, odnosno cilјevi koji se ovim zakonom postižu

Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi da se, u domenu politike akciza, kada se radi o oporezivanju akcizom duvanskih proizvoda i energenata, postigne dalјa harmonizacija akcizne politike sa standardima Evropske unije. Takođe, cilј donošenja ovog zakona je povećanje olakšica za privredne subjekte koji obavlјaju delatnost drumskog saobraćaja kroz povećanje iznosa akcize koji ostvaruju kroz refakciju plaćene akcize na derivate koje nabavlјaju u zemlјi, uz istovremeno održavanje stabilnosti budžetskih prihoda.

Takođe, u cilјu unapređenja postojećih poslovnih procesa koji se sprovede putem sistema e-akciza u elektronskoj formi od 1. oktobra 2024. godine, ovim zakonom predlaže se dalјe unapređenje i nadogradnja sistema e-akciza, u cilјu u smanjenja plasmana akciznih proizvoda, pre svega cigareta i nesagorevajućeg duvana na crno tržište, čime će se dodatno ojačati borba protiv sive ekonomije, što će posledično uticati na povećanje budžetskih prihoda. Radi efikasnijeg rada postojećeg sistema e-akciza, kao i potrebe obveznika akciza da se u primerenom roku prilagode novom sistemu u tehničkom-tehnološkom i organizacionom pogledu, a da se time ne narušava njihovo poslovanje, ovim zakonom predlaže se odlaganje roka za početak praćenja sledlјivosti kretanja duvanskih proizvoda sa 1. januara 2025. godine na 1. oktobar 2025. godine.

Naime, u skladu sa sporazumom sa Svetskom zdravstvenom organizacijom i Direktivom Evropske unije 2014/40, predlaže se unapređenje posebnog modula za praćenje kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kroz čitav lanac distribucije. S tim u vezi, predlaže se obaveza svim učesnicima u lancu distribucije da prilikom otpreme i prijema pojedinačnih i zbirnih pakovanja cigareta i nesagorevajućeg duvana u svojim objektima, izvrše skeniranje produkcionih, odnosno zbirnih kodova i te informacije, kao i podatke vezane za akcizni proizvod proslede sistemu e-akciza. Novi model sledlјivosti duvanskih proizvoda povećaće transparentnost prometa cigareta i nesagorevajućeg duvana, tako da će se za svaki proizvod znati trenutna lokacija i prethodna istorija kretanja, odnosno biće poznato kretanje svakog pojedinačnog i zbirnog pakovanja od proizvodne linije do otpremanja u prvi maloprodajni objekat. Ovo znači da će modul praćenja kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana u okviru sistema e-akciza značajno doprineti u dalјem sprečavanju nelegalne trgovine ovim proizvodima, što će imati uticaj na povećanje prihoda u budžetu Republike Srbije i smanjenje sive ekonomije.

U vezi sa predloženim rokom za podnošenje poreske prijave za akcizu, napominjemo da je prema važećem zakonskom rešenju isti utvrđen kao kasniji u odnosu na rokove za plaćanje akcize. Posledica je da se na računima poreskih obveznika javlјa nerealna preplata, budući da se plaćanje vrši po zaduženju koje nije prijavlјeno jer se iskazuje u poreskoj prijavi kojoj rok za podnošenje dospeva kasnije u odnosu na rok za plaćanje.

Preplata nastala zbog kasnijeg roka za podnošenje poreske prijave stvara netačnu sliku u poreskom računovodstvu i nepotrebno usložnjava rešavanje po zahtevu poreskih obveznika za preknjižavanje i otežava ostvarivanje prava poreskih obveznika na namirenje poreza putem preknjižavanja. Tako, na primer, obveznik može imati dug za porez na dobit i zahtevati preknjižavanje preplate sa računa akciza na račun poreza na dobit prvog dana po uplati akcize za prvih 15 dana prethodnog meseca. Poreska uprava može da sa rešavanjem po ovom zahtevu čeka da istekne rok za podnošenje poreske prijave za akcizu, koji je 15. u mesecu za prethodni mesec (isto kao i za plaćanje akontacije za porez na dobit). Ako je poreski obveznik i po podnošenju poreske prijave za akcizu i dalјe u preplati na računu akciza u iznosu koji je naveo u zahtevu za preknjižavanje, Poreska uprava će mu odobriti zahtev, ali će morati i da stornira kamatu koja se obračunavala na dug za porez na dobit.

Budući da je obveznicima u momentu plaćanja poznata obaveza za akcizu, jer je plaćaju na osnovu obračuna koji evidentiraju u svojim knjigama, te da se poreska prijava podnosi isklјučivo u elektronskom obliku, usaglašavanje rokova za podnošenje poreske prijave i plaćanje akcize, koje je uobičajeno i za sve ostale poreske oblike koji se utvrđuju samooporezivanjem, obvezniku ne povećava administrativne troškove, niti utiče na međunarodnu ocenu Republike Srbije u pogledu plaćanja poreza.

Dakle, osnovni cilј koji ima predložena izmena je tačnost i ažurnost podataka o stanju duga i preplate po osnovu akcize obveznika akcize u poreskom računovodstvu.

Kada je reč o povećanju olakšica za privredne subjekte koji obavlјaju delatnost drumskog saobraćaja kroz smanjivanje iznosa akcize do koga se ostvaruje pravo na refakciju plaćene akcize za derivate nafte koji se koriste u transportne svrhe, čime se iznos refakcije krajnjim korisnicima uvećava, omogućava se podsticaj i podrška privrednim subjektima koji obavlјaju drumski transport, da motorno gorivo u većoj meri nabavlјaju na tržištu Republike Srbije.

Cilј povećanja iznosa refakcije akcize za privredne subjekte koji obavlјaju delatnost drumskog saobraćaja omogućava podsticaj kroz povećanje prodaje dizel goriva, tečnog naftnog gasa i biogoriva domaćim prevoznicima u međunarodnom transportu, veći devizni priliv i konkurentnije proizvode i usluge nacionalne privrede na izvoznom tržištu, što bi pored rasta obima njihovog poslovanja podizanjem privredne aktivnosti doprinelo i rastu fiskalnih prihoda, i to bez povećanja nominalnih iznosa akcize. Pored toga, predloženom merom stimulisala bi se prijava celokupno ostvarenog prihoda prevoznika u međunarodnom transportu, a s druge strane bi se stimulisali svi oni koji trenutno rade u crnoj zoni da se registruju za obavlјanje delatnosti u cilјu ostvarivanja predloženih benefita. Takođe, predložena mera ima za cilј povolјniji uticaj na prevoznike koji obavlјaju domaći drumski transport tereta i putnika. Predloženo povećanje refakcije akcize za drumski prevoz, neće dovesti do smanjenja budžetskih prihoda.

Imajući u vidu da je poslednjim izmenama Zakona o akcizama, u cilјu dalјeg usklađivanja nacionalnog zakonodavstva sa tzv. Energetskom direktivom - Direktivom o restrukturiranju osnova Zajednice za oporezivanje energenata i električne energije 2003/96/EZ od 27. oktobra 2003. godine (Council Directive 2003/96/EC of 27 October 2003 restructuring the Community framework for the taxation of energy products and electricity), propisano da se od 1. januara 2025. godine, akcizom oporezuje prirodni gas za krajnju potrošnju, koji se koristi za pogon motornih vozila i za grejanje, u cilјu stvaranja uslova za implementaciju ovog zakonskog rešenja, ovim zakonom predlaže se da se odredbe čl. 40nj do 40u Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02-dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05-dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14-dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23) primenjuju od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

            Kada su u pitanju odredbe člana 12. ovog zakona koje se odnose na oporezivanje akcizom komprimovanog prirodnog gasa za pogon prevoznih sredstava, odnosno sopstvenu potrošnju, predlaže se da se od 1. januara 2026. godine do dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji, plaća akciza u iznosu od 1.180,59 din/mwh. Takođe, predloženim odredbama propisuje se obveznik akcize, osnovica za obračun akcize, oslobođenja od plaćanja akcize u slučaju kada se komprimovani prirodni gas koristi za potrebe grejanja ili u industrijske svrhe, kao i druge odredbe koje se odnose na oporezivanje akcizom komprimovanog prirodnog gasa za pogon prevoznih sredstava. Pored toga, daje se ovlašćenje da se podzakonskim aktom bliže urede uslove, način i postupak obračunavanja i plaćanja akcize na komprimovani prirodni gas, obaveze obveznika akcize i korisnika, kao i ostvarivanje oslobođenja. Predlaže se da početak primene oporezivanja akcizom komprimovanog prirodnog gasa za pogon prevoznih sredstava bude od 1. januara 2026. godine, u cilјu stvaranja uslova za implementaciju ovog zakonskog rešenja.

Imajući u vidu da se tržište duvana i duvanskih proizvoda kontinuirano menja, idući u smeru razvoja novih i alternativnih proizvoda koji u svom sastavu ne sadrže duvan, ali sadrže nikotin ili arome bez nikotina, a namenjeni su pušenju ili oralnoj upotrebi, Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o duvanu (“Službeni glasnik RS”, broj: 92/23) proširen je predmet uređenja Zakona o duvanu tako da obuhvati srodne proizvode koji ne sadrže duvan, a u koje spadaju tečnosti za punjenje elektronskih cigareta (sa i bez nikotina), bilјni proizvodi za pušenje odnosno zagrevanje (koji se upotreblјavaju sagorevanjem odnosno zagrevanjem), nikotinske vrećice, kao i proizvodi za vodenu lulu - arome za nargile.

S obzirom na to da je Zakonom o akcizama već propisano oporezivanje akcizom tečnosti za punjenje elektronskih cigareta i nikotinskih vrećica, ovim zakonom predlaže se proširenje predmeta oporezivanja akcizama svih srodnih proizvoda, i to bilјnih proizvoda za pušenje, odnosno zagrevanje, kao i proizvoda za vodenu lulu - arome za nargilu, a imajući u vidu da ovi proizvodi predstavlјaju supstitut za cigarete i ostale duvanske prerađevine naročito među mlađom populacijom. Takođe, oporezivanje ovih proizvoda dovešće do bolјe naplate prihoda od akciza, kao i suzbijanja sive ekonomije s obzirom da je u dosadašnjoj praksi bilo slučajeva da su prilikom uvoza privredni subjekti prijavlјivali duvan za nargilu kao aromu za nargilu radi izbegavanja akciznog opterećenja.

            Bilјni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje predstavlјaju proizvode nove generacije, potencijalno smanjenog rizika, i zbog takvih svojih specifičnosti se u svim državama oporezuju sa niskim akciznim opterećenjem u poređenju sa klasičnim duvanskim proizvodima. Imajući u vidu način upotrebe, pre svega bilјnih proizvoda za zagrevanje, koji su predominantni predstavnik kategorije bilјnih proizvoda, predloženo zakonsko rešenje pravovremeno usmerava sve učesnike na tržištu i vodi računa o prometu ove vrste robe, kroz njen akcizni tretman.

Ovim predlogom zakona predloženo je da se uvede definicija proizvoda za vodenu lulu (arome za nargilu), a u skladu sa definicijom datom Zakonom o duvanu, uz preciziranje tarifne oznake nomenklature CT 2403 99 90 00, 2404 12 00 00 i 2404 19 90 00, koja je usaglašena sa Upravom carina, a u cilјu preciznijeg definisanja predmeta oporezivanja. Predložene tarifne oznake nomenklature CT za arome za nargilu istovetne su sa tarifnim oznakama koje su predložene za bilјne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje.

            Uzimajući u obzir identičan način konzumacije bilјnih proizvoda za zagrevanje i nesagorevajućeg duvana - putem elektronskog uređaja za zagrevanje duvanskog odnosno bilјnog proizvoda (član 2. tačka 18, Zakona o duvanu), kao i identične formate proizvoda iz dve pomenute kategorije - bilјnih proizvoda za zagrevanje i nesagorevajućeg duvana, predlaže se identično akcizno opterećenje kao i za nesagorevajući duvan. Predlaže se da se akciza na bilјne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje plaćala bi se po kilogramu smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta. Takođe, predloženo je da se akciza na proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) plaća na isti način po kilogramu smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta, kao i da obaveza po osnovu akcize na navedene proizvode nastaje počev od 1. januara 2025. godine.

            U vezi sa oporezivanjem akcizom duvanskih proizvoda, ovim zakonom predlažu se iznosi minimalne akcize na cigarete i ostale duvanske proizvode.

• Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja zakona

Imajući u vidu da je reč o elementima sistema i politike javnih prihoda koji se, saglasno odredbama Zakona o budžetskom sistemu (“Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13-ispravka, 108/13, 142/14, 68/15-dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21- dr. zakon i 138/22) uvode zakonom, to znači da se izmene i dopune tih elemenata mogu vršiti samo zakonom. Prema tome, kako se materija koja se uređuje ovim zakonom odnosi na oporezivanje akcizom akciznih proizvoda, nije razmatrano, niti je bilo osnova za razmatranje njenog uređenja drugim zakonom ili podzakonskim aktom.

• Zašto je donošenje zakona najbolјi način za rešavanje problema

S obzirom na to da se radi o zakonskoj materiji, određena postojeća zakonska rešenja jedino je i moguće menjati i dopunjavati donošenjem zakona, tj. izmenama i dopunama Zakona.

Uređivanjem poreskopravne materije, ovim zakonom daje se doprinos pravnoj sigurnosti i obezbeđuje javnost u pogledu vođenja poreske politike, s obzirom na to da se ovaj zakon kao opšti pravni akt objavlјuje i stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poreskopravnoj situaciji.

III. OBJAŠNјENјE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENјA

                       

U članu 1. Predloga zakona uređuju se pojmovi QR koda, produkcionog koda, zbirnog koda, kao i definicija skeniranja produkcionog i zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta i nesagorevajućeg duvana i vrši preciziranje sistema e-akciza

U članu 2. Predloga zakona propisuju se novi akcizni proizvodi, i to bilјni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvodi za vodenu lulu (arome za nargilu).

U članu 3. Predloga zakona propisuje se iznos refakcije plaćene akcize za motorno gorivo za transportne svrhe za prevoz putnika i tereta u drumskom saobraćaju, koji se primenjuju od 1. jula 2025. godine. Predloženo je da iznos refakcije plaćene akcize za privredne subjekte koji obavlјaju delatnost drumskog transporta iznosi 50% od važećeg iznosa akcize na motorno gorivo koje se koristi za transportne svrhe za prevoz putnika i tereta.

U članu 4. Predloga zakona vrši se pravnotehnička redakcija teksta.

U članu 5. Predloga zakona propisuje se da su bilјni proizvodi za pušenje, odnosno zagrevanje tarifne oznake nomenklature CT 2402 90 00 00, 2403 99 90 00, 2404 12 00 00, 2404 19 10 00 ili 2404 19 90 00 proizvodi na bazi bilјa, trave ili voća, koji se upotreblјavaju sagorevanjem, odnosno zagrevanjem. Propisuje se da su proizvodi za vodenu lulu (arome za nargilu) tarifne oznake nomenklature CT 2403 99 90 00, 2404 12 00 00 i 2404 19 90 00 jesu proizvodi namenjeni za konzumiranje putem vodene lule.

Takođe, propisuje se da se akciza na bilјne proizvode za pušenje, odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) plaća po kilogramu smese, u iznosu od 100% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta.

U članu 6. Predloga zakona vrši se pravnotehnička redakcija teksta, odnosno usaglašavanje sa predloženim zakonskim izmenama.

U članu 7. Predloga zakona precizira se da Ministarstvo finansija odobrava izdavanje kontrolnih akciznih markica, odnosno kontrolnih akciznih markica sa QR kodom, kao i da vodi evidenciju o izdatim kontrolnim akciznim markicama preko sistema e-akciza.

U članu 8. Predloga zakona propisuje se da skeniranje QR koda na kontrolnoj akciznoj markici mogu vršiti nadležni organi u postupku inspekcijskog nadzora, kao i krajnji potrošači cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.

Takođe, propisuje se obaveza obveznicima akcize na cigarete i nesagorevajući duvan da su dužni da utisnu, ili obezbede utiskivanje produkcionog koda prilikom procesa proizvodnje na pojedinačnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana kao i da podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostave na sistem e-akciza.

            U slučaju kada pakovanje sadrži više pojedinačnih pakovanja cigareta i nesagorevajućeg duvana, kao što su boks, masterkejs, paleta, ili druge vrste zbirnih pakovanja, obveznik akcize na cigarete i nesagorevajući duvan dužan je da svako zbirno pakovanje obeleži zbirnim kodom koji predstavlјa agregaciju produkcionih, odnosno zbirnih kodova i koji sadrži sve informacije o produkcionim kodovima pojedinačnih pakovanja, odnosno zbirnim kodovima koji su u tom pakovanju. Predlaže se da se prvo skeniranje produkcionog koda vrši se na proizvodnoj liniji odmah nakon utiskivanja istog, a da se prvo skeniranje zbirnog koda vrši odmah nakon upakivanja pojedinačnih, odnosno zbirnih pakovanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana. kao i da se podaci o skeniranim kodovima, kao i drugi podaci u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostavlјaju na sistem e-akciza.

Pored toga, predlaže se da su nakon prvog skeniranja učesnici u prometu dužni da bez odlaganja izvrše skeniranje produkcionog, odnosno zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, na svakom pojedinačnom mestu prijema tih proizvoda, uklјučujući i mesto prijema u slučaju prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta i nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu, osim prijema u maloprodajni objekat, kao i da podatke o skeniranim kodovima, kao i druge podatke u vezi sa akciznim proizvodima, bez odlaganja dostave na sistem e-akciza. Predloženo je da izuzetno, u slučaju kada inostrani proizvođač cigareta i nesagorevajućeg duvana ima obavezu u skladu sa propisima zemlјe proizvođača da generiše i utisne inostrani produkcioni kod, da je uvoznik cigareta i nesagorevajućeg duvana dužan da obezbedi uvezivanje produkcionog koda iz člana 1a tačka 10) ovog zakona sa produkcionim kodom inostranog proizvođača cigareta i nesagorevajućeg duvana, radi skeniranja i dostavlјanja podataka u vezi sa akciznim proizvodom na sistem e-akciza. Za postupak izdavanja produkcionog koda predloženo je da se plaća republička administrativna taksa u skladu sa zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse, a da se izdavanje produkcionih kodova vrši u minimalnom broju od 1.000. Propisan je pravni osnov da ministar nadležan za poslove finansija bliže propiše način i postupak skeniranja, način i postupak uvezivanja i slanja podataka, sadržinu podataka u vezi sa akciznim proizvodima, način dostavlјanja tih podataka na sistem e-akciza, kao i druge podatke u vezi sa izvršenjem obaveze iz ovog člana, u cilјu praćenja kretanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana.

U članu 9. Predloga zakona preciziraju se i posebni slučajevi obračunavanja akcize, tako da je predloženo da obaveza obračunavanja akcize nastaje i ukoliko broj (količina) oštećenih kontrolnih akciznih markica, odnosno kontrolnih akciznih markica sa QR kodom, kod kojih nije vidlјiva oznaka serije i serijski broj i potpuno uništenih markica po jednom odobrenom elektronskom zahtevu za izdavanje markica, bude veći od broja propisanog podzakonskim aktom iz člana 18. stav 5. ovog zakona.

U članu 10. Predloga zakona menja se odredba člana 24. Zakona o akcizama kojom se uređuje rok za podnošenje poreske prijave za akcizu. Naime, predlaže se da je obveznik akcize dužan da poresku prijavu za obračun akcize podnese u rokovima za plaćanje akcize, i to: najkasnije poslednjeg radnog dana u mesecu za iznos akcize obračunat za period od 1. do 15. dana u mesecu; odnosno najkasnije 15. dana po isteku meseca za iznos akcize obračunat za period od 16. do kraja prethodnog meseca. U cilјu stvaranja uslova za implementaciju predloženog zakonskog rešenja, predlaže se da se ova odredba primenjuje počev od 1. januara 2026. godine.

            U članu 11. Predloga zakona menja se odredba člana 30. Zakona o akcizama i propisuje se da je lice koje obavlјa proizvodnju duvanskih prerađevina, uklјučujući i nesagorevajući duvan, tečnosti za punjenje elektronskih cigareta, nikotinskih vrećica, bilјnih proizvoda za pušenje, odnosno zagrevanje, proizvoda za vodenu lulu (arome za nargilu), derivata nafte, biogoriva i biotečnosti, kafe, alkoholnih pića, odnosno koje komprimuje prirodni gas, dužno da pre početka obavlјanja te delatnosti prijavi nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave mesto pogona i sličnog prostora u kome će obavlјati proizvodnju tih proizvoda. Takođe, propisuje se da Poreska uprava - centrala vodi registar proizvođača alkoholnih pića i kafe, a da Uprava carina vodi evidenciju uvoznika alkoholnih pića i kafe. Ministar finansija propisaće sadržinu, vrstu podataka i način vođenja registra.

U članu 12. Predloga zakona dodaju se novi čl. od 40f do 40š, kojima se uređuje oporezivanje akcizom komprimovanog prirodnog gasa

Predlaže se da se na komprimovani prirodni gas (tarifne oznake nomenklature CT 2711 11 00 00 i 2711 21 00 00) koji se komprimuje za pogon prevoznih sredstava, kao i na promet komprimovanog prirodnog gasa koji se koristi za pogon prevoznih sredstava, odnosno sopstvenu potrošnju plaća se akciza u iznosu od 1.180,59 din/MWh.

Obveznik akcize je:

1) privredno društvo ili preduzetnik koji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike, obavlјa delatnost trgovine naftom, derivatima nafte, biogorivima, biotečnostima, komprimovanim prirodnim gasom, utečnjenim prirodnim gasom i vodonikom, koji vrši promet komprimovanog prirodnog gasa, odnosno koje koristi komprimovani prirodni gas za sopstvenu potrošnju;

2) privredno društvo ili preduzetnik koji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike, obavlјa delatnosti trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava, koji komprimuje prirodni gas;

3) privredno društvo ili preduzetnik koji komprimuje prirodni gas i koristi ga za pogon sopstvenih prevoznih sredstava na sopstvenim stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava.

Predlaže se da osnovicu za obračun akcize na komprimovani prirodni gas čini:

1) za obveznike akcize iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona količina isporučenog komprimovanog prirodnog gasa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike, bez obzira na način sticanja komprimovanog prirodnog gasa koji je prometovan (iz uvoza, kupovina od drugog lica ili samostalno komprimovanje);

2) za obveznike akcize iz člana 40h stav 2. tač. 2) i 3) ovog zakona količina prirodnog gasa koju je obveznik komprimovao, a u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike.

Količina isporučenog, odnosno komprimovanog prirodnog gasa utvrđuje se:

1) za obveznike akcize iz stava 1. tačka 1) ovog člana, na osnovu podataka sa mernog uređaja koji se nalazi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike, ili carinske i druge dokumentacije o sticanju, kao i o proizvodnji komprimovanog prirodnog gasa koji je obveznik akcize isporučio, odnosno koju je utrošio za pogon sopstvenih prevoznih sredstava;

2) za obveznike akcize iz stava 1. tačka 2) ovog člana, na osnovu podataka sa mernog uređaja koji se nalazi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike.

Obveznik akcize iz stava 2. tačka 1) ovog člana dužan je da u fakturi iskaže energetsku vrednost komprimovanog prirodnog gasa izraženog u MWh.

Obveznik akcize iz stava 2. ovog člana dužan je da merni uređaj ugradi na usisnom delu gasovoda ispred uređaja za komprimovanje prirodnog gasa.

Prema novododatom članu 40č Zakona o akcizama, predlaže se da obaveza po osnovu akcize na komprimovani prirodni gas nastaje:

1) kad lice iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona isporuči komprimovani prirodni gas, odnosno kada ga utroši za sopstvene potrebe za pogon prevoznih sredstava;

2) kada lice iz člana 40h stav 2. tač. 2) i 3) ovog zakona komprimuje prirodni gas za pogon prevoznih sredstava.

Obračunski period za akcizu je kalendarski mesec u kojem je izvršeno stavlјanje komprimovanog prirodnog gasa u promet ili potrošnja za sopstvene potrebe, odnosno komprimovanje prirodnog gasa.

Obveznik akcize dužan je da utvrđenu obavezu po osnovu akcize na komprimovani prirodni gas iskaže u poreskoj prijavi koju dostavlјa nadležnom poreskom organu najkasnije u roku od 15 dana po isteku obračunskog perioda.

Obveznik akcize dužan je da obračunatu akcizu plati u periodu za podnošenje poreske prijave iz stava 3. ovog člana.

Takođe, predlaže se da se akciza ne plaća na komprimovani prirodni gas koji se stavlјa u promet, a koristi se za potrebe grejanja ili u industrijske svrhe, uz odgovarajuću izjavu.

Obveznik akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona obračunava akcizu za ukupnu količinu isporučenog komprimovanog prirodnog gasa u obračunskom periodu, ali može ostvariti umanjenje obračunate akcize ukoliko:

1) poseduje izjavu o nameni korišćenja prirodnog gasa datu od strane drugog obveznika akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 1) ovog zakona da komprimovani prirodni gas nabavlјa za dalјi promet;

2) poseduje izjavu kupca o nameni korišćenja prirodnog gasa, kada se isti koristi za grejanje ili u industrijske svrhe;

3) komprimovani prirodni gas koristi za sopstvene potrebe za grejanje ili u industrijske svrhe.

Obveznik akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 2) ovog zakona obračunava akcizu za ukupnu količinu prirodnog gasa koji je komprimovan u obračunskom periodu.

Obveznik akcize na prirodni gas iz člana 40h stav 2. tačka 3) ovog zakona obračunava akcizu za ukupnu količinu komprimovanog prirodnog gasa u obračunskom periodu, ali može ostvariti umanjenje obračunate akcize ukoliko komprimovani prirodni gas koristi za sopstvene potrebe za grejanje ili u industrijske svrhe, o čemu sačinjava poseban izveštaj.

U slučaju umanjenja obračunate akcize po osnovu prometa iz stava 2. tač. 1) i 2) ovog člana, obveznik akcize dužan je da u fakturi navede osnov za umanjenje i broj izjave kupca komprimovanog prirodnog gasa.

Predlaže se da ministar nadležan za poslove finansija uredi bliže uslove, način i postupak obračunavanja i plaćanja akcize na komprimovani prirodni gas, obaveze obveznika akcize i korisnika, kao i ostvarivanje oslobođenja.

U članu 13. Propisuju se kaznene odredbe za prekršaje propisane ovim zakonom.

U članu 14. Predloga zakona predlaže se da izuzetno od člana 10. stav 9. Zakona o akcizama, minimalna akciza na cigarete od dana stupanja na snagu ovog zakona do dana početka primene akta Vlade kojim će se utvrditi prosečna ponderisana maloprodajna cena cigareta i minimalna akciza na cigarete, iznosi 218,34 din/pak, a na osnovu podataka o ukupnoj vrednosti svih cigareta koje su puštene u promet po maloprodajnim cenama i ukupnoj količini cigareta puštenih u promet u Republici Srbiji u 2023. godini.

Takođe, predlaže se da izuzetno od člana 10. stav 9. Zakona o akcizama, minimalna akciza na duvan za pušenje i ostale duvanske prerađevine (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut), od dana stupanja na snagu ovog zakona do dana početka primene akta Vlade kojim će se utvrditi prosečna ponderisana maloprodajna cena duvana za pušenje i ostalih duvanskih prerađevina (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut) i minimalna akciza na ove duvanske prerađevine, iznosi, i to: za rezani duvan 7.641,90 din/kg; za duvan za lulu 7.641,90 din/kg; za duvan za žvakanje 22.360,00 din/kg; za burmut 7.074,55 din/kg, a na osnovu podataka o ukupnoj vrednosti celokupnog duvana za pušenje i ostalih duvanskih prerađevina (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut) puštenih u promet po maloprodajnim cenama i ukupnoj količini duvana za pušenje i ostalih duvanskih prerađevina (rezani duvan, duvan za lulu, duvan za žvakanje i burmut) puštenih u promet u Republici Srbiji u 2023. godini.

U članu 15. Predloga zakona vrši se izmena člana 23. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, broj 75/23), tako što se odredba koja se odnosi na obavezu skeniranja QR koda na kontrolnoj akciznoj markici od strane obveznika akcize, odnosno drugih učesnika u prometu, kao i odredba koja se propisuje obaveza po osnovu akcize na prirodni gas počev od 1. januara 2025. godine, brišu.

U članu 16. Predloga zakona propisuje se da obaveza po osnovu akcize na bilјne proizvode za pušenje odnosno zagrevanje i proizvode za vodenu lulu (arome za nargilu) nastaje počev od 1. januara 2025. godine.

            Obaveza skeniranja produkcionog, odnosno zbirnog koda na pojedinačnom, odnosno zbirnom pakovanju cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana od strane obveznika akciza, odnosno drugih učesnika u prometu i slanja podataka sistemu e-akciza počinje od 1. oktobra 2025. godine.

Odredba ovog zakona koja se odnosi na rok za podnošenje poreske prijave primenjuje se od 1. januara 2026. godine.

Odredbe ovog zakona koje se odnose na oporezivanje akcizom komprimovanog prirodnog gasa za pogon prevoznih sredstava primenjuje se od 1. januara 2026. godine do dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji, a da se odredbe čl. 40nj do 40u Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01,...i 75/23) primenjuju od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

U članu 17. Predloga zakona predlaže se da privredno društvo ili preduzetnik iz člana 12. ovog zakona koji na dan stupanja na snagu ovog zakona komprimuje prirodni gas, odnosno komprimovani prirodni gas stavlјa promet, dužan je da merni uređaj iz člana 12. ovog zakona ugradi najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

U članu 18. Predloga zakona predlaže se da se poreska prijava iz člana 24. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01,.... i 75/23) u kojoj je iskazan obračun akcize za decembar 2025. godine podnosi u skladu sa Zakonom o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01,...i 75/23).

U članu 19. Predloga zakona predlaže se da će se prvo naredno usklađivanje iznosa do kojeg se umanjuje plaćena akciza na motorno gorivo koje se koristi za transportne svrhe za prevoz putnika i tereta u drumskom saobraćaju iz člana 3. ovog zakona i iznosa akcize na komprimovani prirodni gas iz člana 12. ovog zakona izvršiti u skladu sa odredbom člana 17. stav 1. Zakona o akcizama (“Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02-dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05-dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14-dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23).

U članu 20. Predloga zakona predlaže se lice koje obavlјa prevoz putnika i tereta u skladu sa propisima kojima se uređuje drumski prevoz putnika i tereta, pravo na umanjenje iznosa plaćene akcize na derivate nafte i biogoriva koje se kao motorno gorivo koristi za transportne svrhe u visini utvrđenoj članom 3. ovog zakona, ostvaruje za motorno gorivo (gasna ulјa, tečni naftni gas i biogoriva) koje nabavlјa počev od 1. jula 2025. godine.

U članu 21. Predloga zakona propisuju se rokovi za donošenje, odnosno izmenu podzakonskih akata za sprovođenje ovog zakona.

U članu 22. Predloga zakona predlaže se da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavlјivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a da se primenjuje od 1. januara 2025. godine, osim odredbe člana 14. ovog zakona koja se primenjuje od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Izvor: Vebsajt Vlade, 08.11.2024.