NACRT ZAKONA O AGENCIJI ZA OSIGURANJE DEPOZITA - Tekst propisa
I UVODNE ODREDBE
Član 1.
Ovim zakonom uređuju se pravni položaj, poslovi, organi i sredstva Agencije za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija).
II PRAVNI POLOŽAJ AGENCIJE
Član 2.
Agencija je samostalna i nezavisna u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti i za svoj rad odgovara u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Agencija je nezavisna u obavljanju poslova iz člana 5. stav 1. i stav 2. tačka 3) ovog zakona.
Agencija je samostalna u obavljanju poslova iz člana 5. stav 2 tač. 1), 2) i 4) ovog zakona.
Agencija ima svojstvo pravnog lica.
Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim agencijama.
Član 3.
Sedište Agencije je u Beogradu.
Član 4.
Agencija donosi statut, na koji saglasnost daje Vlada.
Statutom Agencije bliže se uređuju:
1) unutrašnja organizacija i način obavljanja poslova Agencije;
2) zastupanje i predstavljanje Agencije;
3) podaci i isprave koji se smatraju poslovnom tajnom i način postupanja tim podacima i ispravama i
4) druga pitanja značajna za rad Agencije.
Statut Agencije objavljuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Član 5.
Agencija obavlja poslove obaveznog osiguranja depozita u Republici Srbiji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.
Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Agencija:
1) upravlja imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka i obavlja druge poslove u vezi s postupkom restrukturiranja banaka, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
2) obavlja funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika u bankama, društvima za osiguranje i davaocima finansijskog lizinga, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing;
3) organizuje i upravlja fondom za zaštitu investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
4) uz saglasnost Vlade, obavlja poslove naplate potraživanja u ime i za račun Republike Srbije i autonomne pokrajine, a u vezi sa postupcima likvidacije ili stečaja banaka, društava za osiguranje i davaoca finansijskog lizinga.
Međunarodna saradnja
Član 6.
Agencija sarađuje sa međunarodnim institucijama, organizacijama i inicijativama, u cilju razvijanja mehanizama i standarda i unapređenja prakse u oblasti osiguranja depozita i zaštite investitora.
Agencija, u saradnji sa nadležnim organima i organizacijama, prati i, u slučaju potrebe, učestvuje u koordinaciji međunarodne saradnje u poslovima iz stava 1. ovog člana, koju vode organi i organizacije Republike Srbije i autonomne pokrajine. Nadležni organi i organizacije obaveštavaju Agenciju o poslovima međunarodne saradnje u oblasti osiguranja depozita i zaštite investitora.
III POSLOVI AGENCIJE
1. Osiguranje depozita
Član 7.
Agencija upravlja obaveznim osiguranjem depozita kod banaka, pod uslovima i na način utvrđen zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita i vrši isplatu osiguranih iznosa u skladu s tim zakonom.
Izveštaj o radu, u vezi sa upravljanjem obaveznim osiguranjem depozita kod banaka, Agencija podnosi Vladi i Narodnoj banci Srbije.
Agencija donosi Metodologiju o obračunu premije osiguranja depozita, uz pribavljeno mišljenje Narodne banke Srbije.
Agencija, najmanje jednom godišnje, donosi odluku o visini tromesečne stope premije osiguranja depozita u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita.
2. Upravljanje imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka
Član 8.
Agencija upravlja imovinom i obavezama banke u restrukturiranju ili banke za posebne namene, koje su rešenjem Narodne banke Srbije na nju prenete, pod uslovima i na način predviđen zakonom kojim se uređuje osnivanje i poslovanje banaka.
Agencija je dužna da poslove u vezi sa prenetom imovinom i obavezama, iz stava 1. ovog člana, obavlja s pažnjom dobrog privrednika i o tome izveštava Narodnu banku Srbije, u rokovima i na način utvrđenim rešenjem Narodne banke Srbije.
Agencija učestvuje u izradi izveštaja o testu najmanjih troškova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i poslovanje banaka.
3. Funkcija stečajnog ili likvidacionog upravnika
Član 9.
Funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika nad bankama, društvima za osiguranje i davaocima finansijskog lizinga, Agencija obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing.
Agencija samostalno, preko poverenika, izabranih sa liste licenciranih stečajnih upravnika, obavlja poslove stečajnog upravnika.
Licencirani stečajni upravnici, odnosno likvidacioni upravnici, izabrani sa liste licenciranih stečajnih upravnika, za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, moraju posedovati znanja i veštine u upravljanju pravnim licima iz finansijskog sektora.
Agencija bliže propisuje ispunjenost uslova i utvrđuje način provere zahtevanih znanja i veština.
Agencija je dužna da postupke stečaja okonča, bez odlaganja, u skladu sa načelom hitnosti, utvrđenim odredbama zakona kojim se uređuje postupak stečaja, i poštujući rokove utvrđene zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banka i društava za osiguranje.
Vlada bliže uređuje postupak i rokove unovčenja imovine i namirenja poverilaca u postupcima koje vodi Agencija, u skladu sa propisima.
Agencija je dužna da nakon jednog ili više unovčenja imovine čija kumulativna vrednost prelazi iznos od 5.000.000,00 dinara (slovima: pet miliona dinara i 00/100), bez odlaganja vrši namirenje poverilaca, u skladu sa propisima koji uređuju stečaj i aktom Vlade iz stava 6. ovog člana.
4. Organizovanje fonda za zaštitu investitora
Član 10.
Agencija organizuje i upravlja fondom za zaštitu investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.
Izveštaj o radu, u vezi sa upravljanjem ovim fondom, Agencija podnosi Komisiji za hartije od vrednosti.
Agencija donosi akt kojim se uređuje osnovica, visina, način i rokovi obračuna i naplate redovnog i vanrednog doprinosa članova fonda za zaštitu investitora, uz pribavljeno mišljenje Komisije za hartije od vrednosti.
5. Poslovi u ime i za račun Republike Srbije
Član 11.
U sudskim postupcima pokrenutim na osnovu stečajnih postupaka ili postupaka likvidacije banaka, društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, koji nisu završeni do stupanja na snagu ovog zakona, a u kojima Agencija postupa kao stečajni ili likvidacioni upravnik, Agencija, uz saglasnost Vlade, nastavlja da postupa u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, ako je Republika Srbija, odnosno autonomna pokrajina, označena kao poverilac.
Ukoliko u postupcima iz stava 1. ovog člana, Republika Srbija ili autonomna pokrajina, stekne imovinu, koja nije u nadležnosti organa uprave nadležnog za pribavljanje i raspolaganje imovinom Republike Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina, Agencija, u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, upravlja i sprovodi unovčenje takve imovine, uz saglasnost Vlade.
Vlada bliže uređuje postupanje Agencije, u vezi sa obavljanjem poslova iz ovog člana.
Odredbe st. 1. do 3. ovog člana primenjuju se i na druge postupke naplate potraživanja u kojima postupa Agencija.
IV ORGANI AGENCIJE
Član 12.
Organi Agencije su Upravni odbor i direktor Agencije.
Nadležnost direktora Agencije
Član 13.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Agenciju;
2) organizuje rad Agencije i rukovodi njenim radom;
3) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;
4) predlaže Upravnom odboru akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji;
5) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
6) odgovara za zakonitost i efikasnost rada Agencije, kao i za korišćenje sredstava Agencije;
7) podnosi Upravnom odboru Agencije izveštaj o svom radu;
8) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom Agencije.
Direktor je dužan da Upravnom odboru podnosi redovne izveštaje o poslovanju Agencije, najmanje jednom tromesečno.
Uslovi za izbor direktora Agencije
Član 14.
Za direktora može biti imenovano lice:
1) koje je državljanin Republike Srbije;
2) koje ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima;
3) koje ima visoko obrazovanje stečeno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili visoko obrazovanje stečeno na osnovim studijama u trajanju od najmanje 4 godine,
4) koje ima najmanje osam godina iskustva na rukovodećim poslovima u državnim organima, organizacijama i licima kojima su poverena javna ovlašćenja, finansijskim institucijama i ostalim privrednim društvima;
5) koje nije osuđivano za krivično delo na kaznu zatvora ili kažnjivo delo koje ga čini nedostojnima za obavljanje javne funkcije;
6) kome nije prestao radni odnos zbog povrede dužnosti iz radnog odnosa.
Javni konkurs za izbor direktora Agencije
Član 15.
Direktora Agencije imenuje Vlada, posle sprovedenog javnog konkursa, koji raspisuje Upravni odbor Agencije.
Oglas o javnom konkursu za izbor direktora objavljuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije” i najmanje jednom sredstvu javnog informisanja koje pokriva teritoriju Republike Srbije, kao i na internet stranici Agencije.
Sprovođenje javnog konkursa za izbor direktora Agencije
Član 16.
Javni konkurs za izbor direktora Agencije sprovodi Upravni odbor Agencije, u skladu sa zakonom koji uređuje osnivanje i rad javnih agencija.
Upravni odbor donosi akt kojim bliže uređuje sprovođenje javnog konkursa za izbor direktora Agencije.
Imenovanje direktora Agencije
Član 17.
Direktora Agencije imenuje Vlada, na predlog Upravnog odbora.
Mandat direktora Agencije
Član 18.
Mandat direktora traje pet godina.
Isto lice može da bude imenovano za direktora Agencije najviše dva puta.
Prestanak funkcije direktora Agencije
Član 19.
Funkcija direktora Agencije prestaje danom isteka mandata, podnošenjem ostavke, ako zbog bolesti postane trajno nesposoban da obavlja funkciju direktora ili razrešenjem.
Upravni odbor je dužan da, tri meseca pre isteka mandata direktora Agencije, raspiše javni konkurs za izbor direktora Agencije, a ako direktoru Agencije prestane funkcija pre isteka mandata - u roku od 15 dana od dana prestanka funkcije.
Razrešenje direktora Agencije
Član 20.
Razlozi za razrešenje članova Upravnog odbora, definisani u članu 27. stav 1. tač. 1)-3) ovog zakona, shodno se primenjuju i na razrešenje direktora Agencije, kao i ako se utvrdi da ne ispunjava uslove za imenovanje direktora Agencije iz člana 14. ovog zakona.
Na zasnivanje i prestanak radnog odnosa direktora Agencije primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Vršilac funkcije direktora Agencije
Član 21.
Ako je direktoru Agencije prestala funkcija, Vlada imenuje vršioca funkcije direktora Agencije na predlog Upravnog odbora.
Vršilac funkcije direktora Agencije vrši funkciju do stupanja na funkciju novog direktora Agencije.
Vršilac funkcije direktora Agencije mora da ispunjava uslove za imenovanje direktora Agencije iz člana 14. ovog zakona.
Javni konkurs za imenovanje direktora Agencije raspisuje se u roku od 30 dana od dana imenovanja vršioca funkcije direktora Agencije.
Upravni odbor
Član 22.
Upravni odbor ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Sve članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada, i to dva na predlog ministra nadležnog za finansije i jednog na predlog Narodne banke Srbije.
Predsednik Upravnog odbora bira se iz redova imenovanih članova Upravnog odbora, na predlog ministra nadležnog za finansije.
Članovi Upravnog odbora imenuju se na period od pet godina i mogu ponovo biti imenovani još dva puta.
Članovi Upravnog odbora mogu biti opozvani i pre isteka mandata, odnosno pre isteka vremena na koje su imenovani.
Članovi Upravnog odbora imaju pravo na naknadu za rad u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Način rada, sazivanje i pripremanje sednica utvrđuje se Poslovnikom o radu Upravnog odbora, koji donosi Agencija uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Član 23.
Za člana Upravnog odbora može biti imenovano lice:
1) koje je državljanin Republike Srbije;
2) koje ispunjava opšte uslove za prijem u radni odnos u državni organ;
3) koje ima visoko obrazovanje stečeno na studijama drugog stepena i najmanje devet godina radnog iskustva u oblastima finansija, bankarstva, osiguranja ili privrednog i finansijskog prava;
4) koje nije zaposleno u javnoj agenciji,
5) koje nije osuđivano za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora, niti za krivično delo koje ga čini nedostojnim vršenja funkcije člana ovog odbora;
6) kome radni odnos nije otkazivan zbog povrede radne obaveze;
7) koje nije zaposleno u bilo kojoj banci, osiguravajućem društvu ili investicionom društvu u Republici Srbiji;
8) koje imenovanjem ne bi izazvalo sukob javnog i privatnog interesa.
Član 24.
Upravni odbor:
1) donosi statut i druge opšte akte agencije;
2) usvaja mišljenje na nacrt izveštaja o testu najmanjih troškova koji je dostavila Narodna banka Srbije i preduzima sve potrebne aktivnosti da se prenos sredstava fonda za osiguranje depozita koja se koriste za finansiranje restrukturiranja banke izvrši u roku i na način utvrđen rešenjem Narodne banke Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
3) donosi odluke o upravljanju i raspolaganju sredstvima Agencije, u skladu sa zakonom;
4) donosi pravilnike i druge opšte akte koji se odnose na osiguranje depozita, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
5) donosi pravilnike i druge opšte akte koji se odnose na obavljanje poslova zaštite investitora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala;
6) donosi interna i opšta akta o upravljanju imovinom prenetom u postupku restrukturiranja banaka, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija;
7) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji agencije, daje predlog Vladi za imenovanje i razrešenje direktora agencije, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija;
8) imenuje i razrešava rukovodioce organizacionih jedinica u Agenciji;
9) vrši nadzor nad zakonitošću rada direktora Agencije;
10) usvaja godišnji program rada i finansijski plan Agencije;
11) usvaja godišnji finansijski izveštaj Agencije;
12) usvaja izveštaj o radu Agencije i isti podnosi ministarstvu nadležnom za poslove finansija i Vladi na usvajanje;
13) bira društvo za reviziju finansijskih izveštaja Agencije i razmatra te izveštaje;
14) usvaja plan interne revizije, razmatra i usvaja izveštaje o obavljenoj internoj reviziji;
15) usvaja plan upravljanja krizom i plan kontinuiteta poslovanja za slučaj krize u skladu sa zakonom koji uređuje poslovanje banaka;
16) donosi Poslovnik o svom radu uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija;
17) obavlja druge poslove utvrđene zakonom, statutom i aktima Agencije.
Upravni odbor donosi statut i akte iz stava 1. tačke 1) ovog člana većinom glasova ukupnog broja svih članova.
Upravni odbor može odlučiti da njegovim sastancima prisustvuju i nezavisni stručnjaci u pojedinim oblastima od značaja za rad Agencije, bez prava glasa.
Član 25.
Članovi Upravnog odbora, kao i članovi njihovih porodica ne mogu imati akcije, osnivačke uloge ni dužničke hartije od vrednosti banaka, drugih finansijskih institucija, društava za reviziju ili drugih pravnih lica sa kojima Agencija sarađuje u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti, niti biti u bilo kakvim obligaciono-pravnim odnosima sa Agencijom osim onih koji proizlaze iz članstva u Upravnom odboru, o čemu podnose pisanu izjavu Vladi, najkasnije narednog dana od dana njihovog imenovanja, kao i svake naredne godine za vreme trajanja mandata, najkasnije do 31. januara tekuće godine.
Članovima porodice, u smislu stava 1. ovog člana, smatraju se supružnici, deca i ostali potomci, roditelji i ostali preci, pobočni srodnici do trećeg stepena srodstva, usvojenici, usvojilac, kao i lica stavljena pod starateljstvo člana Upravnog odbora.
Izjava iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće podatke članova Upravnog odbora, kao i članova njihovih porodica: ime i prezime lica, adresu stanovanja, broj lične karte i mesto izdavanja lične karte.
Član 26.
Članu Upravnog odbora funkcija prestaje istekom mandata, podnošenjem ostavke ili razrešenjem.
Članovi Upravnog podnose ostavku Vladi i dužni su da o podnetoj ostavci, bez odlaganja, obaveste Upravni odbor.
Članu Upravnog odbora koji je podneo ostavku, funkcija prestaje izborom novog člana, a najkasnije istekom 90 dana od dana podnošenja ostavke, a u slučaju razrešenja danom donošenja odluke o razrešenju.
Član 27.
Razlozi za razrešenje članova Upravnog odbora su:
1) ako je pravnosnažno osuđen na kaznu zatvora za krivično delo protiv privrede, prava po osnovu rada, imovine, državnih organa, pravosuđa, javnog reda i pravnog saobraćaja i službene dužnosti;
2) ako je utvrđeno da je zbog nestručnog, nesavesnog i nedoličnog obavljanja funkcije, ozbiljnijih propusta u donošenju i izvršavanju odluka, kao i u organizovanju poslova Agencije, došlo do znatnog odstupanja od ostvarenja osnovnog cilja Agencije;
3) ako se na osnovu nalaza i mišljenja nadležne zdravstvene ustanove utvrdi da je zbog zdravstvenog stanja trajno izgubio radnu sposobnost za vršenje te funkcije ili je privremeno nesposoban za vršenje funkcije u trajanju dužem od šest meseci;
4) ako se utvrdi da ne ispunjava uslove za imenovanje iz člana 23. ovog zakona.
Član Upravnog odbora imenovan umesto člana kome je prestala funkcija pre isteka mandata ovu funkciju vrši do isteka tog mandata.
V FINANSIRANjE AGENCIJE
Član 28.
Agencija sredstva za obavljanje poslova iz ovog zakona obezbeđuje iz prihoda koje ostvari svojim poslovanjem, naknada za obavljanje poslova iz člana 5. stav 2. ovog zakona, donacija, budžeta Republike Srbije, zaduživanjem u zemlji i inostranstvu i na drugi način, u skladu sa zakonom.
Agencija ostvaruje prihode po osnovu:
- poslova koji se odnose na osiguranje depozita, i to u iznosu koji, na godišnjem nivou, ne prelazi iznos od 1,7% sredstava prikupljenih u tom periodu po osnovu uplate redovne premije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje depozita;
- poslova iz člana 9. ovog zakona, nagradu za svoj rad i naknadu stvarnih troškova u skladu sa zakonom koji bliže uređuje postupak stečaja;
- poslova iz člana 11. ovog zakona, naknadu sudskih i drugih troškova u visini stvarnih troškova proisteklih iz vođenja odnosnih postupaka, kao i naknadu u visini od 3% naplaćenih potraživanja u gotovom novcu, kao i 3% od unovčenja imovine uz saglasnost Vlade;
- poslova organizovanja fonda za zaštitu investitora, i to naknadu za pokriće troškova upravljanja sredstvima fonda za zaštitu investitora i pokriće operativnih troškova i ulaganja u osnovna sredstva i nematerijalnu imovinu, radi realizacije poslova, koji se odnose na zaštitu investitora, u punom iznosu utvrđenih troškova i ulaganja.
Agencija pokriva operativne troškove iz prihoda ostvarenih u skladu sa prethodnim stavom ovog člana zakona.
Član 29.
U slučaju da sredstva iz člana 28. ovog zakona nisu dovoljna za obavljanje poslova Agencije, Vlada će, na zahtev Agencije, razmotriti i, u najkraćem mogućem roku, doneti odluku o obezbeđenju sredstava iz budžeta Republike Srbije.
VI SREDSTVA FONDOVA
Član 30.
Agencija je dužna da sredstva fonda za osiguranje depozita drži na posebnim depozitnim računima otvorenim kod Narodne banke Srbije.
Dinarska i devizna sredstva iz stava 1. ovog člana Agencija ulaže u dužničke hartije od vrednosti koje izdaju Republika Srbija ili Narodna banka Srbije, autonomna pokrajina, jedinice lokalne samouprave u Republici Srbiji.
Na osnovu odluke Upravnog odbora Agencije i ugovora zaključenog sa Agencijom, i po nalogu Agencije, Narodna banka Srbije, u svoje ime, a za račun Agencije, devizna sredstva fonda za osiguranje depozita može ulagati i u strane hartije od vrednosti ili ih polaže kao depozit kod stranih banaka, u skladu sa politikom upravljanja deviznim rezervama.
Sredstva fonda za osiguranje depozita ulažu se na način kojim se umanjuje rizik, održava likvidnost ovog fonda i ostvaruju odgovarajući prihodi.
Član 31.
Agencija je dužna da sredstva fonda za zaštitu investitora drži na posebnim depozitnim računima otvorenim kod Narodne banke Srbije.
Sredstva fonda za zaštitu investitora mogu se ulagati u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.
Agencija Pravilnikom o zaštiti malih investitora bliže uređuje korišćenje, ulaganje i evidentiranje sredstava fonda za zaštitu investitora.
VII IZVEŠTAJI AGENCIJE
Član 32.
Upravni odbor Agencije podnosi Vladi na saglasnost program rada Agencije i finansijski plan za narednu godinu, najkasnije do 15. decembra tekuće godine.
Član 33.
Godišnji finansijski izveštaji Agencije sačinjavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i zakonom kojim se uređuje osnivanje i položaj javnih agencija.
Član 34.
Revizija godišnjih finansijskih izveštaja Agencije vrši se na način utvrđen zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja. U obavljanju ovog posla, Upravni odbor obezbeđuje dodatnu izradu posebnog izveštaja revizije u vezi sa poslovanjem fonda za osiguranje depozita.
Reviziju godišnjih finansijskih izveštaja Agencije obavlja društvo za reviziju sa liste spoljnih revizora, koji su ovlašćeni da vrše reviziju finansijskih izveštaja banaka, a koju objavljuje Narodna banka Srbije.
Upravni odbor Agencije usvaja i podnosi Vladi godišnji izveštaj o radu za prethodnu godinu, najkasnije do 1. marta tekuće godine.
Direktor Agencije periodično, a najmanje jednom u tri godine, podnosi izveštaj Upravnom odboru o sprovedenom stres testiranju fonda za osiguranje depozita, za slučaj krize, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovanje banaka.
VIII POSLOVNA TAJNA
Član 35.
Podaci koji se odnose na poslovanje, finansijsko stanje i restrukturiranje banaka, uključujući i podatke koji se odnose na osiguranje depozita, te finansijsko stanje društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, kao i dokumenti koji sadrže takve podatke, a koje članovi Upravnog odbora i zaposleni u Agenciji na bilo koji način saznaju u obavljanju svojih poslova, odnosno funkcija dužni su da čuvaju kao poslovnu tajnu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poslovna tajna.
Izuzetno, Agencija može podatke i dokumente iz stava 1. ovog člana učiniti dostupnim domaćim i stranim regulatornim telima, pod uslovom da ih ta regulatorna tela koriste isključivo u svrhe za koje su pribavljeni.
IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Nastavak vršenja funkcije direktora i člana Upravnog odbora Agencije
Član 36.
Direktor i član Upravnog odbora nastavljaju da vrše funkciju direktora, odnosno člana Upravnog odbora, do izbora direktora, odnosno člana Upravnog odbora, u skladu sa ovim zakonom.
Nastavak rada Agencije
Član 37.
Agencija, osnovana u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17), nastavlja sa radom u skladu sa odredbama ovog zakona.
Okončanje započetog postupka
Član 38.
Postupak započet u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17), koji nije okončan do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po odredbama ovog zakona.
Rok za donošenje podzakonskih akata
Član 39.
Podzakonski akti, propisani ovim zakonom, donose se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Podzakonski akti doneti u skladu sa Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17) primenjuju se do donošenja akata iz stava 1. ovog člana, ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.
Prestanak važenja zakona
Član 40.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o Agenciji za osiguranje depozita (“Službeni glasnik RS”, br. 14/15 i 51/17).
Završna odredba
Član 41.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENjA
II RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Razlozi za donošenje novog zakona o Agenciji za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija) ogledaju se u tome što Agencija igra ključnu ulogu u održavanju finansijske stabilnosti upravljanjem osiguranjem depozita i nadgledanjem restrukturiranja i likvidacije finansijskih institucija. S obzirom na razvijajući finansijski pejzaž i potrebu za poboljšanim regulatornim okvirima, usklađenim i sa direktivama EU i preporukama Svetske banke, ovaj zakon ima za cilj da unapredi funkcije Agencije, poboljša njenu operativnu efikasnost i osigura zaštitu deponenata i investitora.
III OBRAZLOŽENjE POJEDINAČNIH ODREDBI
Član 1: Ovaj član uspostavlja pravni okvir za Agenciju, navodeći njenu svrhu i obim delovanja.
Član 2: Ovaj član definiše samostalnost i nezavisnost Agencije u obavljanju njenih zadataka, osiguravajući da radi bez nepotrebnog uticaja i da je odgovorna za svoje akcije, u skladu sa propisima o javnim agencijama.
Član 3: Ovaj član određuje lokaciju sedišta Agencije u Beogradu, centralizujući njene operacije, radi boljeg upravljanja.
Član 4: Ovaj član propisuje statut Agencije, detaljno opisujući njenu unutrašnju organizaciju, predstavljanje, postupanje sa poslovnim tajnama i druge operativne aspekte. Statut mora biti odobren od strane Vlade i objavljen u Službenom glasniku, radi transparentnosti.
Član 5: Ovaj član definiše osnovne odgovornosti Agencije, uključujući upravljanje obaveznim osiguranjem depozita i dodatne zadatke kao što su upravljanje imovinom u procesu restrukturiranja banaka, delovanje kao stečajni ili likvidacioni upravnik, organizovanje fonda za zaštitu investitora i obavljanje operacija naplate potraživanja uz saglasnost Vlade.
Član 6: Ovaj član uređuje ulogu Agencije u međunarodnoj saradnji, sarađujući sa globalnim institucijama na razvoju standarda i unapređenju praksi u osiguranju depozita i zaštiti investitora.
Član 7: Ovaj član propisuje obaveze Agencije u upravljanju obaveznim osiguranjem depozita, uključujući obračun i naplatu premija i podnošenje izveštaja Vladi i Narodnoj banci Srbije.
Član 8: Ovaj član propisuje odgovornosti Agencije u upravljanju imovinom prenetom tokom restrukturiranja banaka, osiguravajući pažljivo upravljanje i redovno izveštavanje Narodnoj banci Srbije.
Član 9: Ovaj član definiše ulogu Agencije, kao stečajnog ili likvidacionog upravnika, detaljno opisujući izbor i kvalifikacije stečajnih upravnika i procedure za likvidaciju imovine i zadovoljenje poverilaca.
Član 10: Ovaj član nalaže organizovanje i upravljanje fondom za zaštitu investitora od strane Agencije, uključujući izveštavanje i regulaciju doprinosa članova fonda.
Član 11: Ovaj član definiše odgovornosti Agencije u sudskim postupcima vezanim za stečaj ili likvidaciju finansijskih institucija, upravljanje i raspolaganje stečenom imovinom u ime Republike Srbije ili autonomne pokrajine.
Član 12: Ovaj član uspostavlja upravna tela Agencije, Upravni odbor i direktora, definišući njihove uloge i odgovornosti.
Član 13: Ovaj član propisuje ovlašćenja i dužnosti direktora Agencije, uključujući predstavljanje, organizaciju i odgovornost za rad Agencije.
Član 14: Ovaj član propisuje uslove za imenovanje direktora Agencije, uključujući zahteve za državljanstvo, obrazovanje, iskustvo i integritet.
Član 15: Ovaj član definiše postupak javnog konkursa za izbor direktora Agencije, osiguravajući transparentnost i izbor zasnovan na zaslugama.
Član 16: Ovaj član propisuje sprovođenje javnog konkursa od strane Upravnog odbora Agencije, koji je dodatno regulisan aktom usvojenim od strane Odbora.
Član 17: Ovaj član propisuje da Vlada imenuje direktora na predlog Upravnog odbora.
Član 18: Ovaj član definiše mandat direktora, ograničenja ponovnog imenovanja i uslove za kontinuitet u rukovodstvu.
Član 19: Ovaj član propisuje okolnosti pod kojima prestaje funkcija direktora, uključujući istek mandata, ostavku, trajnu nesposobnost ili razrešenje.
Član 20: Ovaj član propisuje razloge za razrešenje direktora, usklađene sa razlozima za razrešenje članova Upravnog odbora, osiguravajući usklađenost sa uslovima za imenovanje.
Član 21: Ovaj član predviđa imenovanje vršioca dužnosti direktora u slučaju prestanka funkcije direktora, osiguravajući kontinuirano rukovodstvo do imenovanja novog direktora.
Član 22: Ovaj član uspostavlja sastav i imenovanje Upravnog odbora, uključujući mandat i uslove za ponovno imenovanje.
Član 23: Ovaj član propisuje kvalifikacije i uslove za imenovanje članova Upravnog odbora, osiguravajući da iskusni i kvalifikovani pojedinci nadgledaju rad Agencije.
Član 24: Ovaj član propisuje odgovornosti Upravnog odbora, uključujući usvajanje statuta, upravljanje resursima, nadzor nad direktorom i osiguranje zakonitosti u radu.
Član 25: Ovaj član nameće ograničenja članovima Upravnog odbora i njihovim porodicama u vezi sa vlasništvom i ugovornim odnosima sa finansijskim institucijama, osiguravajući prevenciju sukoba interesa.
Član 26: Ovaj član definiše uslove pod kojima prestaje funkcija člana Upravnog odbora, uključujući postupke ostavke i razrešenja.
Član 27: Ovaj član navodi razloge za razrešenje članova Upravnog odbora, osiguravajući odgovornost i pridržavanje pravnih i etičkih standarda.
Član 28: Ovaj član propisuje izvore finansiranja Agencije, uključujući prihode od operacija, naknade, donacije, budžetska sredstva i zaduživanje, osiguravajući finansijsku održivost.
Član 29: Ovaj član predviđa intervenciju vlade za obezbeđivanje dodatnih sredstava ako resursi Agencije nisu dovoljni za njene operacije.
Član 30: Ovaj član nalaže upravljanje sredstvima Fonda za osiguranje depozita, uključujući investicione politike za održavanje likvidnosti i ostvarivanje prihoda.
Član 31: Ovaj član propisuje upravljanje sredstvima Fonda za zaštitu investitora, uključujući investicione politike i usklađenost sa regulativom.
Član 32: Ovaj član zahteva podnošenje programa rada i finansijskog plana Agencije Vladi na odobrenje, osiguravajući strateško usklađivanje sa nacionalnim politikama.
Član 33: Ovaj član nalaže pripremu godišnjih finansijskih izveštaja u skladu sa propisima o računovodstvu i zakonima o javnim agencijama.
Član 34: Ovaj član propisuje procedure revizije godišnjih finansijskih izveštaja Agencije, osiguravajući transparentnost i odgovornost u finansijskom upravljanju.
Član 35: Ovaj član nameće obaveze poverljivosti članovima i zaposlenima u Agenciji u vezi sa osetljivim informacijama, osiguravajući usklađenost sa propisima o poslovnoj tajni.
Član 36: Ovaj član predviđa nastavak funkcija direktora i članova Upravnog odbora do imenovanja novih članova u skladu sa ovim zakonom.
Član 37: Ovaj član osigurava kontinuitet rada Agencije za osiguranje depozita u skladu sa novim zakonom.
Član 38: Ovaj član nalaže završetak započetih postupaka u skladu sa prethodnim zakonom u skladu sa odredbama novog zakona.
Član 39: Ovaj član određuje rok za donošenje podzakonskih akata propisanih ovim zakonom, osiguravajući blagovremenu implementaciju regulatornih okvira.
Član 40: Ovaj član stavlja van snage prethodni Zakon o Agenciji za osiguranje depozita sa danom stupanja na snagu ovog novog zakona.
Član 41: Ovaj član propisuje datum stupanja na snagu ovog zakona, osiguravajući da postane važeći osmog dana od dana objavljivanja u službenom glasniku.
V ANALIZA EFEKATA
U izradi ovog zakona uzeta su u obzir iskustva u primeni postojećeg Zakona o Agenciji za osiguranje depozita, uporedna pravna rešenja, iskustva u dosadašnjem radu Agencije.
1. Određivanje problema koje Zakon treba da reši
Predloženi zakon treba da poveća samostalnost i nezavisnost Agencije na jasan i transparentan način, utvrdi sve nadležnosti Agencije, s obzirom da je prestala potreba za nekim od do sada utvrđenih nadležnosti Agencije. Utvrđivanjem nove organizacione strukture Agencije povećava se njena efikasnost i delotvornost, a istovremeno i osigurava stabilnost u upravljanju sistemom osiguranja depozita i fondom za zaštitu investitora.
2. Ciljevi koji se donošenjem Zakon postižu
Osnovni cilj je očuvanje sistema osiguranja depozita pod nezavisnom upravom, radi očuvanja finansijske stabilnosti i transparentnosti, brže i efikasnije postupanje u stečajnim i likvidacionim postupcima, što kraćeg roka za namirenje poverilaca, uz primenu svih važećih propisa, rešavanje sukoba nadležnosti sa državnim institucijama koje imaju slične nadležnosti, kao što su državno pravobranilaštvo i organ uprave nadležan za pribavljanje i raspolaganje imovinom Republike Srbije.
3. Druge mogućnosti za rešavanje problema
S obzirom na obuhvat potrebnih izmena u ovom zakonu kao i potreba proisteklih iz drugih zakona koji se istovremeno menjaju ne postoje druge mogućnosti za rešavanje ovih problema.
4. Zašto je donošenje Zakona najbolje za rešenje problema?
S obzirom na činjenicu da je materija organizovanja Agencije za osiguranje depozita i do sada uređivana zakonom, najbolje rešenje za pomenute probleme jeste donošenje Zakona.
5. Na koga će i kako uticati predložena rešenja?
Predložena rešenja će uticati na:
a) deponente čiji su depoziti osigurani, a koji će steći više poverenja u sigurnost svojih depozita;
b) Republiku Srbiju, koja će i dalje jemčiti za celokupan iznos osiguranih depozita i
v) Agenciju, koja će efikasnije da obavlja sve poverene joj funkcije, bez problema usled sukoba nadležnosti.
6. Troškovi koje će primena Zakona proizvesti kod građana i privrede, posebno kod malih i srednjih preduzeća?
S obzirom na to da će se povećati stepen nezavisnosti i transparentnosti rada Agencije, efikasnost u naplati potraživanja i unovčenju stečene imovine u sudskim i drugim postupcima, u većoj meri rasterećenje poreskih obveznika koju im donose dugotrajni postupci.
7. Da li pozitivni efekti opravdavaju troškove?
S obzirom da će se ojačati poverenje osiguranih deponenata i poreskih obveznika u finansijsku stabilnost, značajno će se povećati pozitivni efekti koji opravdavaju troškove, ali ne postoje elementi za precizne proračune tih efekata.
8. Da li akt stimuliše pojavu novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju?
Nacrt zakona odnosi se na postojeću Agenciju na tržištu i ne stimuliše pojavu novih privrednih subjekata.
9. Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu?
Ministarstvo finansija organizovalo je javnu raspravu radi davanja primedbi, sugestija i komentara. Razmotreni su svi pristigli komentari, kao i mogućnost njihove integracije u Nacrt zakona, a integrisani su gde je to bilo opravdano i moguće.
Izvor: Vebsajt Ministarstva finansija, 12.08.2024.
Naslov: Redakcija