Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Od jula 2021. godine nova ekološka pravila za registraciju vozila. Stroži standardi važiće za sva vozila koja su u Srbiji prvi put registrovana posle 1. marta 2014. godine u odnosu na ona registrovana pre ovog datuma, bez obzira kada su proizvedena


U Srbiji će od jula važiti nova pravila prilikom registracije vozila po kojim vozila bez katalizatora ili DPF filtera, delova izduvnog sistema koji smanjuju emisiju štetnih gasova, neće moći da se registruju.

Srbija je još 2018. godine usvojila stroža pravila za tehnički pregled koja podrazumevaju merenje emisije izduvnih gasova, kao i ispravnost sistema za izduvne gasove, ali je početak primene odložila do jula 2021. godine.

To znači da će vozila morati da ispune standarde za izduvne gasove iz fabričke specifikacije, kao i da imaju sve delove sistema za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, kao što su katalizatori i DPF filteri (eng. Diesel Particulate Filter).

Prosečna starost blizu 2,2 miliona vozila u Srbiji je oko 17 godina, ali nema zvaničnih procena koliko vozila neće moći da ispuni nova pravila, mada nezvanične procene govore da bi taj broj mogao da bude od nekoliko stotina hiljada do čak milion.

Vozila će prilikom tehničkog pregleda morati da ispune ono što je njihov proizvođač propisao kada ih je proizveo i to znači da će morati da se ispoštuju standardi od pre 15 godina za vozilo koje je tada proizvedeno.

Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015, 14/2016, 108/2016, 7/2017 - ispr., 63/2017, 45/2018, 70/2018, 95/2018, 104/2018, 93/2019 i 2/2020 - ispr.) stroži standardi važiće za sva vozila koja su u Srbiji prvi put registrovana posle 1. marta 2014. u odnosu na ona registrovana pre ovog datuma, bez obzira kada su proizvedena.

Prilikom ispunjavanja uslova koji se odnose na izduvne sisteme najviše će biti problema sa katalizatorima i DPF filterima, delovima koji smanjuju štetne emisije.

Mnogi automobili, pre svega polovni, nemaju te filtere jer su ih ili prethodni vlasnici ili preprodavci skinuli, kako bi zaradili na njihovoj prodaji ili smanjili troškove njihovog servisiranja.

Cena ponovne ugradnje ovih delova je od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra.

U Pravilniku o tehničkom pregledu vozila ("Sl. glasnik RS", br. 31/2018 i 70/2018) se spominju katalizatori, koje imaju i benzinci i dizelaši i oni sa DPF filterom i oni bez njega.

Kod dizelaša sa ovim filterom katalizator je na istom mestu, dok takva vozila nemaju DPF filter obično nemaju ni katalizator.

Katalizatori i DPF filteri zadržavaju nečistoću iz sagorevanja goriva. Tako DPF filteri sprečavaju da čađ i pepeo ili suspendovane čestice završe u vazduhu.

Povodom uvođenja novih pravila Mirko Gordić iz Auto moto saveza Srbije, izjavio je da će najveći broj vozila biti vraćen sa tehničkog pregleda zbog nekompletnosti izduvnog sistema, a ne zbog emisija koje će biti izmerene jer granične vrednosti definisane Pravilnikom o tehničkom pregledu nisu stroge.

To će prema njegovim rečima za vlasnike vozila značiti ili da kompletiraju izduvni sistem ili da ga zamene.

Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, 12.01.2021.
Naslov: Redakcija