Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Trgovci su dužni da naplate proizvod po ceni koja stoji na rafu


Ugledate omiljenu čokoladu, ili sos za testenine koji su na akciji u supermarketu, otrčite do prodavnice kako biste što pre kupili i dočeka vas neprijatno iznenađenje jer vam je čokolada naplaćena po redovnoj ceni.

To je čest trik kojim se služe pojedini marketi, a potrošač ima pravo da prijavi nepoštenu praksu. Kada tačno počinje da važi sniženje proizvoda i da li smeju da prolaze izgovori kasira "nismo stigli da unesemo cenu", "sistem je prevideo sniženje" i slično? Osim razlike između kataloga i rafa, dešava se i da cena "ne stigne" da se promeni u toku jednog dana, pa iako stoji snižena cena na rafu, naplate vam po staroj proizvod pravdajući se neažurnošću.

- Veliki marketi izbacuju kataloge, na primer "vikend akcije", "nedeljna" ili "mesečna preporuka", gde proizvodima bude kataloški određen popust. Taj kataloški popust treba da primene tog dana kada je upisan u katalog - kaže Marko Dragić, pravni savetnik pri Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS).

Međutim, ako cena nije ista na rafu i katalogu, potrošač može da se obrati jedino tržišnoj inspekciji jer se ta situacija tumači kao nepoštena trgovačka praksa, ukazuje on.

- Ukoliko je međutim na rafu jedna, snižena cena, a na kasi vam kažu da to nije snižena već redovna cena, u tom slučaju su dužni da vam naplate po sniženoj ceni koja je na rafu. Preciznije, trgovci su dužni da naplate proizvod po ceni koja stoji na rafu - ističe on.

Prema Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon), ukoliko se ovakva situacija prijavi tržišnoj inspekciji, trgovac bi mogao da plati kaznu od 300.000 do 2.000.000 dinara.

- Trgovac je dužan da na nedvosmislen, čitak i lako uočljiv način istakne prodajnu, odnosno jediničnu cenu robe ili usluge, u skladu sa propisima koji uređuju trgovinu - piše u Zakonu. Ovakve situacije se najčešće dešavaju u prehrambenim prodavnicama zbog velikog broja artikala i česte promene cena zbog akcija ili rasprodaje.

Takođe, prema pomenutom zakonu, u slučaju kada je istaknuta cena na rafu niža u odnosu na onu koja je otkucana na kasi, trgovac je dužan da potrošaču plati razliku.

Potrebno je obratiti se poslovođi u prodajnom objektu sa zahtevom da vrati razliku u novcu. Ukoliko se slučaj tako ne reši, potrošač ima pravo da problem prijavi tržišnoj inspekciji.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Kurir, 09.12.2021.
Naslov: Redakcija