ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Zakon stupa na snagu 19. septembra 2021. godine
Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021 – dalje: Zakon) uticaće na bolju primenu postojećih zakonskih rešenja, rekao je predsednik pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević.
Bogosavljević je rekao da je najveća novina kada je reč o Zakonu to što je priključen deo odredaba koje se odnose na zaštitu korisnika turističkih usluga.
Na pitanje da li misli da će novi Zakon dovesti do toga da se stvari u praksi poboljšaju, Bogosavljević kaže da smatra da će one dovesti do pozitivnih promena, ali da neće doprineti onoliko koliko bi doprinela odgovarajuća potrošačka politika koju kreira i sprovodi Vlada.
"Objektivno gledano mi imamo velike otpore prema primeni Zakona o zaštiti potrošača po smernicama UN i sa regulativom EU na koju se poziva i predlagač ovog zakona, jer je obaveza da se izvrši usklađivanje, ali suština je da postoje različiti otpori iz različitih interesa", rekao je Bogosavljević.
Prema njegovim rečima najvažnije je da se donesu izmene zakona koje bi načelno trebalo da poboljšaju status potrošača, ali da se odmah posle toga krene u rad ka adekvatnoj primeni.
Komentarišući to što trgovci odbijaju da prihvate reklamaciju kupca jer proizvod nema originalnu ambalažu, Bogosavljević kaže da će se novim Zakonom to promeniti, iako ističe da je oduvek u zakonu postojala odredba da ambalaža ne može da bude uslov za ostvarivanje prava na reklamaciju, ali da je problem u neadekvatnoj primeni zakona.
"Dobar deo trgovaca je primenjivao ovu odredbu i nije uslovljavao da se vrati ambalaža prilikom ostvarivanja prava na zamenu proizvoda koji je neispravan, posebno u prvih šest meseci kada je očito da se radi o fabričkoj greški", navodi on.
Istakao je da potrošači nisu dovoljno upoznati sa tim da fiskalni račun nije više uslov za ostvarivanje prava na reklamaciju, a kako kaže, to se posebno odnosi na zakonsku odredbu da bi potrošač trebalo da napravi fotokopiju fiskalnog računa da bi mogao posle dve ili tri godine da dokaže da je kupio određeni proizvod.
"Vi trgovca treba da obavestite kada ste kupili proizvod, a on u svojoj dokumentaciji u elektronskoj formi može brzo da dođe do tog podatka, dokaz postoji i potrošač ne treba da izgubi više vremena na to, a ako ne može da dođe do dogovora, postoji i sudski spor", objašnjava Bogosavljević.
Izvor: Vebsajt RTV, 08.09.2021.Naslov: Redakcija