Zastava Bosne i Hercegovine

Saznajte sve o elektronskom arhiviranju!


1. Kako se sprovodi arhiviranje elektronskih dokumenata?


2. Softversko rešenje za automatsko i masovno elektronsko arhiviranje



NACRT ZAKONA O PRAVOSUDNOJ AKADEMIJI: Neprimerena brzina šteti kvalitetu Zakona


Povodom objavljivanja nacrta Zakona o Pravosudnoj akademiji i s njim u vezi izmena tek donetih sistemskih pravosudnih zakona 13.09.2024 na sajtu Ministarstva pravde, kao i napisa od 14.09.2014 na sajtovima Tanjug-a, Kurir-a, Večernjih novosti, o tome da je Ministarstvo pravde usvojilo predloge Udruženja sudija i tužilaca Srbije (UST) za izmene Zakona o Pravosudnoj akademiji nakon sastanka predstavnika UST-a sa Ministarkom pravde Majom Popović i predsednikom Radne grupe za izradu nacrta Zakona o pravosudnoj akademiji održanog 3. septembra 2024, Društvo sudija Srbije i Asocijacija sudijskih pomoćnika izdaju zajedničko

S A O P Š T E Nj E

-           Na sastanku održanom 03.09.2024 Asocijaciji sudijskih pomoćnika i neformalnoj grupi sudijskih i tužilačkih pomoćnika omogućeno je da prate rad Radne grupe u svojstvu posmatrača (s tim što su putni i troškovi boravka pokriveni samo jednoj osobi)

-           Jedini radni sastanak Radne grupe za izradu Zakona o Pravosudnoj akademiji održan je od 4. do 6. septembra 2024 i na njemu nisu razmatrani predlozi UST-a koji su upućeni Ministarki pravde

-           Predlog člana Radne grupe iz reda Društva sudija Srbije da se na radnom sastanku vodi zapisnik usvojen je na način da će u zapisnik biti unete diskusije onih članova koji to budu zahtevali, s tim što ni takav zapisnik još uvek nije dostavljen članovima Radne grupe

-           Osnovu za rad Radne grupe predstavljao je radni koncept Zakona o Pravosudnoj akademiji koji je u više aspekata protivan sistemskim zakonima (Zakonu o sudijama, Zakonu o Visokom savetu sudstva, pa i Zakonu o uređenju sudova) tek donetim 2023 u izvršavanju obaveza iz Ustavnog zakona za sprovođenje Akta o promeni Ustava Republike Srbije, a prema kom konceptu:

o          Visoki savet sudstva mora da izabere sudiju samo iz reda kandidata koji su završili početnu obuku na Pravosudnoj akademiji (čime bi automatski bili isključeni pravnici sa položenim pravosudnim ispitom i višegodišnjim profesionalnim iskustvom u profesuri, advokaturi i drugim oblastima)

o          Pravosudna akademija

         nije nezavisna institucija jer, između ostalog, predstavnici izvršne vlasti su u svim njenim organima, a Ministarstvo pravde kontroliše njen rad

         sama vrši selekciju polaznika početne obuke

         sama utvrđuje program takve obuke

         sama obučava i imenuje trenere i mentore

         sama sprovodi završni ispit

         jedina izdaje sertifikat stručnosti

što iziskuje istovremenu izmenu Zakona o sudijama, a što suštinski diskriminiše građane u Ustavom garantovanom pravu na učešće u upravljanju javnim poslovima zbog čega je, između ostalog, Ustavni sud 2014 oglasio ništavom sličnu odredbu važećeg Zakona o Pravosudnoj akademiji. Ovakav nacrt je u pretežnom delu i pretočen nacrt zakona (varijanta 1a) koji je poslat Venecijanskoj komisiji.

-           Nakon što se bez rasprave prešlo preko predloga Društva sudija, koji je podržala Asocijacija sudijskih pomoćnika, da Radna grupa, imajući u vidu razloge za promenu Ustava koji su navedeni u Aktu o promeni Ustava i objavljeni kao njegov sastavni deo, najpre razmotri načelna pitanja koja se tiču obuke u pravosuđu i koncept i principe zakona, članica Radne grupe iz reda Društva sudija Srbije je napustila radni sastanak jer bi dalje učešće u radu na pripremljenom radnom konceptu značilo pristanak na odstupanje od razloga zbog koga su menjani Ustav i sudski zakoni, poništavanje ustavnih nadležnosti Visokog saveta sudstva i slabljenje nezavisnosti sudstva

-           Nesporno je zakonsko ovlašćenje Ministarstva pravde da samo izradi nacrt bilo kog zakona, s tim što je Vlada Republike Srbije jula 2020 usvojila Akcioni plan za Poglavlje 23 kojim se obavezala na donošenje Zakona o Pravosudnoj akademiji u procesu u koji će aktivno i ravnopravno bili uključeni i predstavnici pravosuđa i struke, kao i na korišćenje ekspertize civilnog društva i na stvarni i sistematski dijalog sa civilnim društvom

-           Nacrt Zakona o Pravosudnoj akademiji dostavljen je 12. septembra 2024 Venecijanskoj komisiji na ekspertizu, a objavljen na sajtu Ministarstva pravde sutradan popodne, kada je dostavljen i članovima Radne grupe, a da pre toga članovima Radne grupe nije bila dostavljena ni verzija nacrta zakona dogovorena na radnom sastanku, niti verzija nacrta zakona sa izmenama koja je dostavljena Venecijanskoj komisiji

 Nikakva hitnost ne može opravdati da se na tako važnom zakonu radi na jednom radnom sastanku

-           Ovakvim postupanjem odstupljeno je od dobre prakse inkluzivnog i temeljnog rada koja je postojala tokom promene Ustava 2021 i pravosudnih zakona 2022

Društvo sudija Srbije i Asocijacija sudijskih pomoćnika ponovo ističu:

-           Svrha obuke u pravosuđu je da sudije i javni tužioci, kao i svi zaposleni u pravosuđu, budu stručni i od integriteta, te Pravosudna akademija treba da služi toj svrsi, a ne da “preuzme” pravosuđe i liši pravosudne savete ustavnih dužnosti da jemče i obezbede nezavisnost sudstva i samostalnost tužilaštva

-           Petnaestogodišnje funkcionisanje Pravosudne akademije je pokazalo da je njen status neadekvatno uređen, a njeni kapaciteti u svakom pogledu nedovoljni i da zato treba doneti Zakon o obuci u pravosuđu koji bi bio primeren tradiciji i mogućnostima Srbije i odmah realno primenjiv, što podrazumeva kombinovanje postojećih načina obuke po sistemu “više koloseka jedan ulaz” (Visoki savet sudstva), kakav sistem obuke uspešno funkcioniše i u brojnim drugim evropskim državama (jer obuka putem akademije ne predstavlja evropski standard), kao i postepeno razvijanje novih načina obuke

-           Početna obuka treba da bude obavezna za sve sudijske pripravnike i pomoćnike, po programu koji utvrđuje Visoki savet sudstva, da njen praktični deo sprovode sudovi (kao i dosad) a teorijski (interdisciplinarni) Pravosudna akademija, s tim da i sudije koji su prvi put izabrani na funkciju, a nisu završili početnu obuku, završavaju početnu obuku koja treba, vremenski i sadržinski, da bude prilagođena njihovom dotadašnjem profesionalnom iskustvu

-           Insistiranje na zakonu koji bi se bavio institucijom (akademijom) a ne svrhom kojoj ta institucija služi (obukom) i koji bi tu instituciju propisivao kao jedinu tačku pristupa sudijskoj (i javnotužilačkoj) funkciji je pogubno po nezavisnost sudstva (i samostalnost javnog tužilaštva) i čini besmislenim promene Ustava i sistemskih zakona

-           S tim u vezi, iz dokumenata objavljenih 13.09.2024 na sajtu Ministarstva pravde saznaje se da su Venecijanskoj komisiji poslati nacrti zakona sa alternativom (u čl. 55. stav 1. tačka 1. i 56. nacrta Zakona o Pravosudnoj akademiji). Procena toga da li rešenje koje se nudi alternativom, “prati” koncept Ustava i novih pravosudnih zakona u pogledu utvrđenih nadležnosti pravosudnih saveta kao organa koji jemče i obezbeđuju nezavisnost sudija i sudova i samostalnost javnih tužilaca i javnog tužilaštva može se dati tek ukoliko bi tekst celog zakona bio usklađen sa postojećim sistemskim pravosudnim zakonima i unapređen značajnim i brojnim, neophodnim nomotehničkim intervencijama.

Društvo sudija Srbije i Asocijacija sudijskih pomoćnika

POZIVAJU

-           Ministarstvo pravde da ne čeka da Venecijanska komisija dostavi svoje mišljenje, već da odmah nastavi rad na izradi zakona tako što bi Radnoj grupi i posmatračima obezbedilo održavanje radnih sastanaka na kojima bi se raspravljalo i o načelnim pitanjima i mogućim i primenjivim konceptima obuke u pravosuđu u Srbiji i da paralelno sa tom organizuje i javne rasprave o tome

-           Visoki savet sudstva da analizira nacrte zakona, formira svoj stav o tome da li se njima zadire u Ustavom i zakonima uređenu nadležnost Visokog saveta sudstva i ugrožava nezavisnost sudstva i svoju detaljnu analizu zakona objavi

-           Vrhovni sud Srbije da bez odlaganja razmotri nacrte zakona i podstakne raspravu sudija, sudijskih pomoćnika i pripravnika u svim sudovima o ovom važnom pitanju

-           Sve pomenute organe zajedno da rasprave, odnosno zapisnike i zaključke sa tih rasprava učine javno dostupnim.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Društvo sudija Srbije, 15.09.2024.
Naslov: Redakcija