Zastava Bosne i Hercegovine

JAVNI POZIV ZA DODELU SUBVENCIJA ZA PODRŠKU RADU TURISTIČKIH AGENCIJA ORGANIZATORA TURISTIČKIH PUTOVANJA ZBOG POTEŠKOĆA U POSLOVANJU PROUZROKOVANIH EPIDEMIJOM BOLESTI COVID-19 IZAZVANE VIRUSOM SARS-COV-2: Male posredničke turističke agencije opet ostale bez pomoći


Zbog teškoća u poslovanju prouzrokovanih pandemijom korona virusa, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija raspisalo je javni poziv za podršku radu turističkih agencija, organizatora turističkih putovanja.

Iako je ova pomoć dobrodošla, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić smatra da je ona selektivna jer su iz nje, kao i prošle godine, opet isključene male, posredničke agencije.

Visina subvencija koje se dodeljuju za pokriće troškova u vezi sa obezbeđenjem garancija putovanja zavisi od kategorije licence koju turistička agencija poseduje i kreće se u rasponu od 2.000 do 5.000 evra. Rok za podnošenje zahteva je 24. novembar.

“Svaki novac u ovom trenutku je dobrodošao, naročito jer je turističkim agencijama nešto malo pomoći što je dato prošle godine dato na isti način, za pribavljanje licenci, ali su na nju mogle da računaju samo agencije koje su pribavile polise osiguranja i bankarske garancije, a to je mali broj”, kaže direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić.

Kao ni prošle, ni ove godine se nije vodilo računa o malim agencijama, takozvanim posrednicima.

Oni su isključeni iz ove vrste pomoći, jer njima ne treba licenca za rad, pošto su posrednici u prodaji. Oni rade i prodaju aranžmane organizatora koji imaju licence, ali svakako te agencije nose jedan deo prometa na tržištu i o njima niko ne razmišlja, a trebalo bi. To su uglavnom porodične firme koje zapošljavaju jedno do dvoje ljudi, veliki broj njih je u ozbiljnim problemima i pitanje je kako će uopšte moći da prežive. To je mana ove pomoći, ističe Seničić.

S druge strane, rok koji je dat nije dobar, ocenjuje Seničić i dodaje da razume zašto je tako – jasno je da se završava fiskalna godina. Međutim, rok za usaglašavanje sa novim pravilnikom za pribavljanje licenci je 31. decembar.

“Time su faktički isključeni ljudi koji do zadatog roka ne budu mogli da pribave licencu, a imaju zakonsku mogućnost da to urade do 31. decembra. Taj rok je mogao da se produži ili usaglasi sa zakonskim okvirom za pribavljanje licenci i da na taj način to pitanje bude rešeno”, navodi on.

Kada je reč o agencijama i njihovim reakcijama, Seničić objašnjava da one imaju zadršku, pre svega zbog rokova, i da imaju dosta problema sa osiguravajućim kućama zbog čega će nakon krize ostati mnogo manje organizatora putovanja.

“Osiguravajuće kompanije koje treba da izdaju polise osiguranja vrlo su restriktivne, što je razumljivo jer je kriza i teška su vremena. Ipak, veliki broj agencija neće dobiti polise osiguranja i to je problem. Druga opcija za agencije su bankarske garancije, koje da bi dobili moraju da polože ‘keš’ u banku. U uslovima krize to je veliki problem jer je za agencije koje rade u inostranstvu minimalni iznos 30.000 evra, a za one koje rade u Srbiji 5.000”, ističe Seničić.

Kada je reč o pomeranju roka za povraćaj novca putnicima koji nisu iskoristili zamenska putovanja, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) smatra da on mora da bude produžen s obzirom na to da veliki broj agencija neće moći da izmiri obaveze prema putnicima i ako ne dođe do pomeranja to će dovesti do potpunog sloma tržišta.

“Ništa se još uvek ne zna, ali se nadam da su svi argumenti koje smo dali uzeti u obzir i mi očekujemo da se donese uredba koja će produžiti taj rok, jer to je jedino racionalno i razumno rešenje u ovim uslovima poslovanja, kada ne znamo ni da li ćemo moći da radimo sledeće sezone i kakva će uopšte biti situacija”, zaključuje Seničić.

Izvor: Vebsajt Biznis, Marija Jovanović, 11.11.2021.
Naslov: Redakcija