NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OSNOVNOM OBRAZOVANJU I VASPITANJU - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (“Službeni glasnik RS”, br. 55/13, 101/17, 27/18 - dr. zakon, 10/19, 129/21 i 92/23), u članu 12. stav 5. reči: “izborni program” zamenjuju se rečima: “izborni predmet”.
Član 2.
U članu 25. naziv iznad člana menja se i glasi:
“Obavezni i izborni predmeti i aktivnosti”.
U stavu 1. reči: “obavezni predmeti i izborni programi” zamenjuju se rečima: “obavezni i izborni predmeti”.
U stavu 2. reči: “izbornih programa” zamenjuju se rečima:
“izbornih predmeta”, a reč: “programe” zamenjuju se rečju: “predmete”.
Član 3.
U članu 26a u stavu 1. tačka 1) reči: “obaveznih predmeta i izbornih programa” zamenjuju se rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”.
U tač. 2) i 3) reči: “predmetima, programima i aktivnostima” zamenjuju se rečima: “predmetima i aktivnostima”.
U stavu 2. tačka 2) menja se i glasi:
“2) ciljeve učenja obaveznih i izbornih predmeta i aktivnosti po razredima;”.
Tačka 10) menja se i glasi:
“10) način prilagođavanja programa za obrazovanje i vaspitanje na jeziku nacionalne manjine.”.
Član 4.
U članu 27. stav 7. u tački 4) reči: “izborne programe” zamenjuju se rečima: “izborne predmete”.
Član 5.
U članu 31. stav 10. reči: “izbornih programa” zamenjuju se rečima:
“izbornih predmeta”.
Član 6.
U članu 34. stav 2. reči: “izbornih programa” zamenjuju se rečima:
“izbornih predmeta”.
U stavu 4. reči: “izbornog programa” zamenjuju se rečima:
“izbornog predmeta”.
Član 7.
U članu 55. stav 5. reči: “dokaz o zdravstvenom pregledu deteta” zamenjuju se rečima: “dokaz o obavljenom zdravstvenom pregledu deteta”.
U stavu 6. reči: “dokazom o zdravstvenom pregledu deteta” zamenjuju se rečima: “dokazom o obavljenom zdravstvenom pregledu deteta”.
Posle člana 20. dodaje se stav 21. koji glasi:
“Brojčane ocene i utvrđivanje opšteg uspeha za učenike od drugog do osmog razreda iz stava 15. ovog člana uređuju se shodnom primenom odredaba kojima je uređeno ocenjivanje u ovom zakonu, Zakonu i podzakonskim aktima kojima je uređeno ocenjivanje.”
Član 8.
U članu 59. stav 1. reči: “obaveznih predmeta, izbornih programa” zamenjuju se rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”.
U st. 2, 3. i 4. reči: “obavezne predmete, izborne programe” zamenjuju se rečima: “obavezne i izborne predmete”.
Član 9.
U članu 59a stav 1. reči: “obaveznih predmeta, izbornih programa” zamenjuju se rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”.
Član 10.
U članu 61. st. 1, 3, 4 i 7. reči: “obaveznog predmeta, izbornog programa” zamenjuju se rečima: “obaveznog i izbornog predmeta”.
Stav 6. menja se i glasi:
“Uspeh učenika iz izbornih predmeta i aktivnosti ocenjuje se opisno i to: ističe se, dobar i zadovoljava, osim iz izbornog predmeta drugi strani jezik koji se ocenjuje brojčano i to brojčanom ocenom iz stava 5. ovog člana.”.
U stavu 10. reči: “iz obaveznih predmeta i iz izbornih programa” zamenjuju se rečima: “iz obaveznih i izbornih predmeta”.
Stav 12. menja se i glasi:
“Zaključna ocena iz izbornih predmeta i aktivnosti je opisna i to: ističe se, dobar i zadovoljava i ne utiče na opšti uspeh učenika, osim iz izbornog predmeta drugi strani jezik koji se ocenjuje brojčano i zaključna ocena utiče na opšti uspeh učenika.”
U stavu 13. reči: “obaveznog predmeta, izbornog programa” zamenjuju se rečima: “obaveznog i izbornog predmeta”.
Stav 15. menja se i glasi:
“Učeniku koji nije ocenjen najmanje četiri puta iz obaveznog predmeta i izbornog predmeta drugi strani jezik u toku polugodišta, odnosno najmanje dva puta u toku polugodišta ukoliko je nedeljni fond obaveznog i izbornog predmeta i aktivnosti jedan čas, ne može da se utvrdi zaključna ocena.”
Član 11.
U članu 62. stav 1. menja se i glasi:
“Opšti uspeh učenika od drugog do osmog razreda utvrđuje se na kraju prvog i drugog polugodišta na osnovu aritmetičke sredine zaključnih prelaznih brojčanih ocena iz obaveznih predmeta i iz izbornog predmeta drugi strani jezik, kao i ocene iz vladanja počev od drugog razreda.”
Član 12.
U članu 63. stav 6. reči: “obaveznog predmeta, izbornih programa” zamenjuju se rečima: “obaveznog i izbornog predmeta”.
Član 13.
Član 71. menja se i glasi:
“Razredni ispit Član 71.
Razredni ispit polaže učenik koji nije ocenjen iz jednog ili više predmeta, izbornog predmeta ili aktivnosti.
Učenik može biti neocenjen iz obaveznog i izbornog predmeta i aktivnosti ukoliko nije pohađao nastavu više od trećine ukupnog godišnjeg broja časova tog obaveznog i izbornog predmeta i aktivnosti i ukoliko se ocenjivanjem utvrdi da nije dostigao obrazovne standarde na osnovnom nivou.
Učenik koji na razrednom ispitu dobije jednu ili dve nedovoljne ocene, kao i učenik koji nije pristupio polaganju razrednog ispita iz jednog ili dva obavezna i izborna predmeta i aktivnosti polaže popravni ispit.
Učenik koji na razrednom ispitu dobije nedovoljnu ocenu iz više od dva obavezna predmeta, uključujući i izborni predmet drugi strani jezik, ili koji ne pristupi polaganju razrednog ispita iz više od dva obavezna i izborna predmeta i aktivnosti, ponavlja razred, u skladu sa zakonom.”
Član 14.
U članu 72. stav 1. menja se i glasi:
“Popravni ispit polaže učenik od četvrtog do osmog razreda koji na kraju drugog polugodišta ima do dve nedovoljne zaključne brojčane ocene iz obaveznih predmeta ili iz jednog obaveznog predmeta i izbornog predmeta drugi strani jezik.”
Stav 7. menja se i glasi:
“Učenik osmog, odnosno završnog razreda koji ima više od dve nedovoljne zaključne brojčane ocene ili ne položi popravni ispit ne ponavlja razred, već završava započeto obrazovanje i vaspitanje u istoj školi polaganjem ispita iz obaveznog predmeta, odnosno izbornog predmeta drugi strani jezik iz kojeg ima nedovoljnu ocenu, u skladu sa zakonom.”
Član 15.
U članu 81. stav 7. reči: “obaveznim predmetima i izbornim programima” zamenjuju se rečima: “obaveznim i izbornim predmetima”.
Član 16.
U članu 82. reči: “nastavnih predmeta, izbornih programa” zamenjuju se rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”.
Član 17.
U članu 84. reči: “podeli predmeta, izbornih programa” zamenjuju se rečima: “podeli obaveznih i izbornih predmeta”.
Član 18.
Član 102. menja se i glasi:
“Član 102.
Poslovi utvrđeni članom 12. stav 4. (ostvarivanje obrazovno- vaspitnog rada na jeziku i pismu nacionalne manjine, odnosno dvojezično i za manje od 15 učenika upisanih u prvi razred), članom 23. stav 2. (izuzetno, ostvarivanje predškolskog programa u školi, ukoliko nije moguće organizovanje predškolskog programa na nivou predškolske ustanove) ovog zakona, poveravaju se autonomnoj pokrajini.
Sredstva za finansiranje ustanova na teritoriji autonomne pokrajine obezbeđuju se u skladu sa zakonom.
U obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana organi autonomne pokrajine sarađuju sa organima Republike Srbije i organima jedinice lokalne samouprave.
U pogledu poverenih poslova državne uprave iz stava 1. ovog člana Ministarstvo prema autonomnoj pokrajini ima prava i dužnosti propisane zakonom kojim se uređuje državna uprava.”
Član 19.
Škola će uskladiti svoju organizaciju i opšte akte sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 20.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (u daljem tekstu: Zakon), čiji je Nacrt pripremilo Ministarstvo prosvete, predviđa unapređivanje primene pojedinih zakonskih rešenja u cilju obezbeđivanja i unapređivanja kvaliteta, dostupnosti i pravednosti osnovnog obrazovanja i vaspitanja.
Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju vrši se terminološko usklađivanje sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kao i dopuna tog zakona, koja se odnosi na institute koji su propisani Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Usklađivanje se vrši, s obzirom na to da je osnovni tekst Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju donet 2013. godine, a osnovni tekst Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja donet 2017. godine, te se ukazala potreba za usklađivanjem tekstova oba zakona.
Ovim izmenama trebalo bi da budu obuhvaćene odredbe koje se odnose na brojčano ocenjivanje deteta starijeg od sedam i po godina koje zbog bolesti ili drugih razloga nije upisano u prvi razred i koje može da se upiše u prvi ili odgovarajući razred na osnovu prethodne provere znanja.
Uz ove odredbe, određene izmene neophodne su u članovima Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, u članovima u kojima se vrši terminološko usklađivanje sa odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Predloga zakona predložena je izmena člana 12. Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (u daljem tekstu: Zakon), tako što je u stavu 5. izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči “izborni program” zamenjene su rečima “izborni predmet”.
Članom 2. Predloga zakona predložena je izmena naziva iznad člana
25. Zakona, tako da sada naslov člana glasi: “Obavezni i izborni predmeti i aktivnosti”, kao i izmene u st. 1. i 2. tako što je izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “obavezni predmeti i izborni programi” zamenjuju se rečima: “obavezni i izborni predmeti”, reči: “izbornih programa” zamenjuju se rečima: “izbornih predmeta”, a reč: “programe” zamenjuju se rečju: “predmete”.
Članom 3. Predloga zakona predviđena je izmena člana 26a Zakona, tako što je izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, pa su u stavu 1. tačka
1) reči: “obaveznih predmeta i izbornih programa” zamenjuju se rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”, u tač. 2) i 3) reči: “predmetima, programima i aktivnostima” zamenjuju se rečima: “predmetima i aktivnostima”, U stavu 2. tačka 2) menja se i glasi: “2) ciljeve učenja obaveznih i izbornih predmeta i aktivnosti po razredima;”, tačka 10) menja se i glasi: “10) način prilagođavanja programa za obrazovanje i vaspitanje na jeziku nacionalne manjine.”.
Članom 4. Predloga zakona predviđena je izmena člana 27. Zakona, tako što je u stavu 7. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “izborne programe” zamenjene su rečima: “izborne predmete”.
Članom 5. Predloga zakona predviđena je izmena člana 31. Zakona, tako što je u stavu 10. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “izbornih programa” zamenjene su rečima: “izbornih predmeta”.
Članom 6. Predloga zakona predviđena je izmena člana 34. Zakona, tako što je u stavu 2. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “izbornih programa” zamenjene su rečima: “izbornih predmeta”, a u stavu 4. reči: “izbornog programa” zamenjene su rečima: “izbornog predmeta”.
Članom 7. Predloga zakona predviđena je izmena i dopuna člana 55. tako što su u stavu 5. reči: “dokaz o zdravstvenom pregledu deteta” zamenjene rečima: “dokaz o obavljenom zdravstvenom pregledu deteta”, a u stavu 6. reči: “dokazom o zdravstvenom pregledu deteta” zamenjene su rečima: “dokazom o obavljenom zdravstvenom pregledu deteta”. Dodat je stav 21. kojim je uređeno brojčano ocenjivanje deteta starijeg od sedam i po godina koje zbog bolesti ili drugih razloga nije upisano u prvi razred i koje može da se upiše u prvi ili odgovarajući razred na osnovu prethodne provere znanja, na način da je propisano da se brojčane ocene i utvrđivanje opšteg uspeha za učenike od drugog do osmog razreda iz stava 15. ovog člana uređuju shodnom primenom odredaba kojima je uređeno ocenjivanje u ovom zakonu, Zakonu i podzakonskim aktima kojima je uređeno ocenjivanje.
Članom 8. Predloga zakona predviđena je izmena člana 59. Zakona, tako što je u stavu 1. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “obaveznih predmeta, izbornih programa” zamenjene su rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”, a u st. 2, 3. i 4. reči: “obavezne predmete, izborne programe” zamenjene su rečima: “obavezne i izborne predmete”.
Članom 9. Predloga zakona predviđena je izmena člana 59a Zakona, tako što je u stavu 1. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “obaveznih predmeta, izbornih programa” zamenjene su rečima: “obaveznih i izbornih predmeta”.
Članom 10. Predloga zakona predviđena je izmena člana 61. Zakona, tako što je u st. 1, 3, 4 i 7. člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i reči: “obaveznog predmeta, izbornog programa” zamenjene se rečima: “obaveznog i izbornog predmeta”, stav 6. menja se i glasi: “Uspeh učenika iz izbornih predmeta i aktivnosti ocenjuje se opisno i to: ističe se, dobar i zadovoljava, osim iz izbornog predmeta drugi strani jezik koji se ocenjuje brojčano i to brojčanom ocenom iz stava 5. ovog člana.”, stav 10. reči: “iz obaveznih predmeta i iz izbornih programa” zamenjene su rečima: “iz obaveznih i izbornih predmeta”, stav 12. menja se i glasi: “Zaključna ocena iz izbornih predmeta i aktivnosti je opisna i to: ističe se, dobar i zadovoljava i ne utiče na opšti uspeh učenika, osim iz izbornog predmeta drugi strani jezik koji se ocenjuje brojčano i zaključna ocena utiče na opšti uspeh učenika.”, u stavu 13. reči: “obaveznog predmeta, izbornog programa” zamenjene su rečima: “obaveznog i izbornog predmeta”, stav 15. menja se i glasi:
“Učeniku koji nije ocenjen najmanje četiri puta iz obaveznog predmeta i izbornog predmeta drugi strani jezik u toku polugodišta, odnosno najmanje dva puta u toku polugodišta ukoliko je nedeljni fond obaveznog i izbornog predmeta i aktivnosti jedan čas, ne može da se utvrdi zaključna ocena.”.
Članom 11. Predloga zakona predviđena je izmena člana 62. Zakona, na taj način da je u stavu 1. izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i stav 1. je izmenjen i glasi: “Opšti uspeh učenika od drugog do osmog razreda utvrđuje se na kraju prvog i drugog polugodišta na osnovu aritmetičke sredine zaključnih prelaznih brojčanih ocena iz obaveznih predmeta i iz izbornog predmeta drugi strani jezik, kao i ocene iz vladanja počev od drugog razreda.”.
Članom 12. Predloga zakona predviđena je izmena člana 63. Zakona, tako što je u stavu 6. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “obaveznog predmeta, izbornih programa” zamenjene su rečima: “obaveznog i izbornog predmeta”.
Članom 13. Predloga zakona predviđena je izmena člana 71. Zakona, tako što je izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i član sada glasi:
“Razredni ispit polaže učenik koji nije ocenjen iz jednog ili više predmeta, izbornog predmeta ili aktivnosti. Učenik može biti neocenjen iz obaveznog i izbornog predmeta i aktivnosti ukoliko nije pohađao nastavu više od trećine ukupnog godišnjeg broja časova tog obaveznog i izbornog predmeta i aktivnosti i ukoliko se ocenjivanjem utvrdi da nije dostigao obrazovne standarde na osnovnom nivou. Učenik koji na razrednom ispitu dobije jednu ili dve nedovoljne ocene, kao i učenik koji nije pristupio polaganju razrednog ispita iz jednog ili dva obavezna i izborna predmeta i aktivnosti polaže popravni ispit. Učenik koji na razrednom ispitu dobije nedovoljnu ocenu iz više od dva obavezna predmeta, uključujući i izborni predmet drugi strani jezik, ili koji ne pristupi polaganju razrednog ispita iz više od dva obavezna i izborna predmeta i aktivnosti, ponavlja razred, u skladu sa zakonom.”.
Članom 14. Predloga zakona predviđena je izmena u članu 72. Zakona, tako što je u st. 1. i 7. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i stav 1. sada glasi: “Popravni ispit polaže učenik od četvrtog do osmog razreda koji na kraju drugog polugodišta ima do dve nedovoljne zaključne brojčane ocene iz obaveznih predmeta ili iz jednog obaveznog predmeta i izbornog predmeta drugi strani jezik.”, a stav 7. sada glasi. “Učenik osmog, odnosno završnog razreda koji ima više od dve nedovoljne zaključne brojčane ocene ili ne položi popravni ispit ne ponavlja razred, već završava započeto obrazovanje i vaspitanje u istoj školi polaganjem ispita iz obaveznog predmeta, odnosno izbornog predmeta drugi strani jezik iz kojeg ima nedovoljnu ocenu, u skladu sa zakonom.”.
Članom 15. Predloga zakona predviđena je izmena u članu 81. Zakona, tako što je u stavu 7. tog člana izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “obaveznim predmetima i izbornim programima” zamenjene se rečima: “obaveznim i izbornim predmetima”.
Članom 16. Predloga zakona predviđena je izmena u članu 82. Zakona, tako što je izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “nastavnih predmeta, izbornih programa” zamenjene se rečima: “obaveznih i izbornih predmetima”.
Članom 17. Predloga zakona predviđena je izmena u članu 84. Zakona, tako što je izvršeno terminološko usklađivanje sa Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, i reči: “podeli predmeta, izbornih programa” zamenjene se rečima: “podeli obaveznih i izbornih predmeta”.
Članom 18. Predloga zakona predviđena je izmena člana 102. Zakona, kojim je propisano poveravanje poslova autonomnoj pokrajini, na način da je član usklađen sa članovima Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, kojima su propisani poslovi koji se poveravaju autonomnoj pokrajini.
Članom 19. Predloga zakona predviđena je prelazna odredba kojom je propisano da će škola uskladiti svoju organizaciju i opšte akte sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona
Članom 20. Predloga zakona predviđeno je stupanje na snagu Zakona osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Ministarstvo prosvete, 13.12.2024.
Naslov: Redakcija