Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


Dodeljivanje ovlašćenja

1. Kako zakonski zastupnik da ovlasti računovođu da može pristupiti demo verziji sistema E-faktura? Kao računovođa već sam ovlašćena kod poreske uprave za podnošenje poreskih prijava.

Navedeno pitanje bliže je uređeno Pravilnikom o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura ("Sl. glasnik RS", br. 69/2021, 132/2021 i 46/2022). Pre svega, neophodno je da se za pristup Sistemu elektronskih faktura registruje zakonski zastupnik subjekta prometa (odnosno subjekt prometa lično u slučaju kada je subjekt prometa fizičko lice). Nakon toga, u skladu sa članom 4. Uredbe, u aplikaciji za registrovanje subjekt prometa može odrediti ovlašćena lica za pristup putem korisničkog interfejsa, uključujući računovođu. Nakon prijave na nalog kompanije, u delu podešavanja bira "korisnici/dodaj novog korisnika"".

2. Relativno skoro smo promenili direktora (zakonskog zastupnika) što je u APR-u i zabeleženo, ali prijavu na demo verziju Sistema eFaktura ne mogu da udradim kao novi zakonski zastupnik već kao stari. Možete li mi reći kako to da rešim?

Ukoliko ste uspeli da registrujete kompaniju sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatom prethodnog zakonskog zastupnika, u odeljku Podešavanja/Korisnici/Dodaj novog korisnika, možete dodati novog zakonskog zastupnika sa pravima administratora, koji će deaktivirati inicijalnog zakonskog zastupnika kao korisnika SEF promenom statusa korisničke uloge iz Aktivan u Neaktivan.

3. Da li možete da nam pojasnite uloge na e-Fakturi?

Revizor može da pregleda ulazna i izlazna dokumenta, bez mogućnosti da kreira, šalje i odobri ulazna dokumenta i bez mogućnosti da kreira nove korisnike za određenu kompaniju.

Administrator može da kreira i šalje izlazna dokumenta, odobrava ulazna dokumenta i kreira nove korisničke naloge u okviru svoje kompanije.

Korisnik može kreirati i slati ulazna dokumenta i odobravati isto.

Korinskik za ulazna dokumenta može samo da odobrava ulazna dokumenta, bez mogućnosti da kreira i šalje izlazna dokumenta.

Korisnik za izlazna dokumenta može samo kreirati i slati izlazna dokumenta, bez mogućnosti da odobri ulazna dokumenta.

4. Da li je moguće izbrisati korisnike u SEF-u?

Nije moguće, možete samo promeniti status korisnika iz “aktivan” u “neaktivan”. Izaberite Podešavanja- Korisnici- kliknite na željenog korisnika, otvoriće se stranica po imenu "Uredi korisnika", zatim promenite Stanje naloga u "neaktivan".

5. Na koji način mogu promeniti ulogu korisnika?

Izaberite Podešavanja- Korisnici- kliknite na željenog korisnika, otvoriće se stranica po imenu "Uredi korisnika", zatim kliknite na padajući meni ispod "Uloga", obeležite novu ulogu i unesite datum dana koji sledi.

6. Da li neko može biti upisan kao korisnik u više kompanija sa istom elektronskom adresom?

Moguće je da korisnik ima jednu elektronsku poštu na koju će mu biti dodeljeno više korisničkih uloga od različitih kompanija. 

7. Da li novi korisnik koji se dodaje za korišćenje portala demo eFaktura, mora pre toga već imati nalog na eID?

U trenutku slanja poziva, korisnik ne mora imati otvoren nalog na portalu za eID. Međutim, u skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, prvo se otvara nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju. Nakon toga se uspešno možete registrovati na demo okruženje sistema elektronskih faktura.

8. Da li direktor može odrediti bilo koje lice da bude administrator, tj. da li to lice mora da ispunjava određene uslove da bi bilo administrator (da bude zaposleno u pravnom licu i sl.)?

Zakonski zastupnik (direktor) može bilo kome dodeliti ulogu administratora kao i svaku drugu ulogu. Administrator ima najviša prava: može da upravlja podešavanjima, da kreira i šalje izlazne dokumente, odobrava ulazna dokumenta i kreira nove korisničke naloge. 

9. Da li svaki novododati korisnik ima nezavisan pristup Sistemu e-faktura?

Svaki novododati korisnik koji se uspešno registrovao na Sistem elektronskih faktura preko linka koji mu je stigao na elektronsu adresu ima nezavisan pristup sistemu.

10. Radim u dve škole, u obe sam dodata kao administrator, ali sam prilikom prijave prepoznata samo u jednoj školi.

Potrebno je da potvrdite aktivacioni link za potvrdu korisničke uloge koji je stigao na adresu Vaše elektronske pošte za obe škole.

Korišćenje SEF-a

Korišćenje Sistema eFaktura

1. Da li smo mi kao osnovna škola u obavezi da koristimo SEF pošto nemamo izlazne fakture?

Da, svi subjekti javnog sektora su u obavezi da šalju i primaju elektronske fakture kroz Ssistem elektronskih faktura u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju.

2. Da li će na istoj fakturi moći da budu iskazani iznosi, odnosno artikli sa stopom PDV-a od 10% i stopom od 20%?

Na istoj fakturi je moguće uneti stope PDV-a od 10% i 20%.

3. Kako se šalje e-faktura kupcima koji nisu registrovani u SEF-u?

Nije moguće slati fakturu subjektima koji nisu registrovani na SEF.

4. Šta se dešava u vezi sa ispostavljanjem deviznih faktura? Da li i njih unosimo ili samo dinarske?

U SEF unosite i dinarske i devizne fakture.

5. Da li je moguće fizičkim licima izdavati fakture iz SEf-a?

Izdavanje eFaktura fizičkim licima će biti moguće u SEF-u. Fizička lica će moći da se prijave na SEF kao dobrovoljni korisnici.

6. Da li odobrena faktura može naknadno da se odbije?

Takvu fakturu je moguće storinirati.

7. Faktura je poslata/primljena, ali ne mogu da je nađem i pregledam posle slanja, u čemu je problem?

Moguće da je datumski opseg u pregledu faktura podešen na period koji ne obuhvata datum prometa fakture. Proverite filtere.

8. Kako se povezuje konačni račun sa više avansnih računa?

Povezivanje konačnog računa sa više avansnih računa se radi tako što se navode brojevi avansnih računa i unosi se ukupan zbir avansnih plaćanja na koji se faktura poziva. Ako je konačan račun 0,00, avansni račun se ne izdaje.

9. Kako se unosi više faktura na portalu i da li ima neki rok za slanje?

Fakture unosite jednu po jednu, bilo ručnim unosom na Korisničkom interfejsu bilo mašinskim putem pomoću API servisa. Ne postoji rok za unos, to je odgovornost korisnika. Bitno je napomenuti da će “Datum izdavanja fakture” biti sistemski tj. datum kada je faktura poslata u sistemu. Neće biti moguće izdavati fakture sa “Datumom izdavanja u prošlosti”.

10. Ako se napravi faktura direktno na portalu i pošalje se da li može da se sazna invoidceId od te fakture?

InvoiceId je upisan na zaglavlju PDF prikaza fakture.

Prijava problema

1. Šta predstavljaju greške: - "CIR call failed; CirFailedToRetrieveValidAccountRegistrationRequests;" - "CRF nije uspeo da preuzme važeću registraciju naloga"

Potrebno je da se registrujete na testnom okruženju CRF kao i primalac elektronske fakture. Ako ste već kreirali nalog i problem se nije rešio to znači da primalac nema otvoren nalog na testnom okruženju CRF-a.

 2. Sistem mi prijavljuje grešku "USPEŠNO STE SE ODJAVILI". U čemu je problem?

Nakon izvesnog vremena neaktivnosti na sistemu elektronskih faktura, sistem zahteva zatvaranje platforme, te Vas molimo da napustite stranicu i ponovo unesete adresu veb aplikacije.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 11.04.2022.
Naslov: Redakcija