Zastava Bosne i Hercegovine

POSLEDICE ONLAJN NASTAVE NA STUDENTE: Smanjena motivacija za učenjem, a povećana želja za radom


Od ekonomskih posledica po izdavanje nekretnina, zapošljavanja studenata koji žele da pametno iskoriste vreme, do direktnih posledica po kvalitet nastave, kvalitet samih predavanja, ali i psihičko zdravlje omladine – sve to je sa sobom donela korona, tog marta 2020. kada je ušla u naše živote, neposredno kroz onlajn nastavu.

Onlajn nastava u Srbiji uvedena je nakon uvođenja vanrednog stanja 15. marta 2020. godine. S obzirom da je isto uvedeno u nedelju uveče, učenici, studenti, nastavnici i profesori su preko noći morali da se naviknu na novi oblik nastave.

Osnovci su počeli da prate nastavu putem drugog programa RTS-a i putem platforme RTS Planeta, srednjoškolci putem interneta, dok su studenti nastavu pratili preko aplikacija za nastavu na daljinu.

Danas o obliku nastave koji će se primenjivati, za osnovne i srednje škole odlučuje Tim za praćenje i koordinisanje primene preventivnih mera u radu škola, dok su fakulteti u tom smislu nezavisni i oni sami odlučuju o obliku nastave koji će biti na snazi.

Na nekim fakultetima onlajn nastava nije ni ukidana, dok su neki radili po tradicionalnom modelu. Kada je reč o polaganju ispita i kolokvijuma, bilo je polaganja i uživo i onlajn.

Naizgled, onlajn nastava je identična nastavi uživo. Raspored predavanja se poštuje, postoje virtuelne učionice odnosno linkovi na kojima će se čas odvijati, aplikacije (u ovom slučaju Gugl Mit ili Zum) imaju komandu „podigni ruku“ na koju studenti kliknu kada žele nešto da kažu, dobijaju sav materijal putem mejla, ali uvek postoji jedno „ali“.

Studenti nemaju obavezu da upale svoje kamere. Samim tim, profesori često govore crnom ekranu, na kome vide imena i prezimena i pokoju sliku. A studenti imaju mogućnost da samo fiktivno budu prisutni, da piju kafu, ručaju pored laptopa, ali i da uopšte ne budu kod kuće jer nastavu možete da pratite sa bilo kog mesta na kome imate internet vezu.

U takvim situacijama jedino što možete da uradite da materiju predstavite na što zanimljiviji i studentima blizak način, da koristite raznovrsne primere i sadržaje kako bi im skrenuli pažnju na gradivo. I u takvim situacijama je dobro kada makar glasovno dobijete nekakvu povratnu informaciju. Ali je svakako problematično kada ne dobijete ni to, a dešava se, pa ostanete uskraćeni za informaciju koja bi vam bila korisna kako da dodatno poboljšate predavanja i vežbe – kaže docent Dušan Aleksić sa Departmana za komunikologiju i novinarstvo na Filozofskom fakultetu u Nišu.

Grupna motivisanost koja postoji kod rada u timovima i grupama u ovom obliku nastave gotovo da ne postoji pa se neretko može diskutovati o tome koliko su sami studenti motivisani da rade, uče i da završavaju svoje obaveze. Neverbalna komunikacija koja je suštinski deo ljudskog reagovanja, ovde ne može da pomogne predavačima jer oni lica studenata uglavnom ne vide.

Stičem utisak da je najlakše da uopšte nikakvo pitanje i ne postave i da je pasivnost dobila takve razmere da predavanja kao da nemaju komunikacionu već čisto formalnu funkciju – dodaje profesorka Bojana Dimitrijević sa Departmana za psihologiju.

Smanjena motivacija i onlajn okruženje zadali su zadatak profesorima da prilagode gradivo, ali i otvorili pitanje kriterijuma.

Ovaj vid nastave nije toliko uticao na kriterijume, ali jeste na pojednostavljivanje nekih aspekata gradiva, jer određene nastavne jedinice nije bilo jednostavno preneti na onlajn platformu, pa je bilo potrebno prilagoditi ih. Sami kriterijumi na ispitu se nisu menjali – dodaje Aleksić.

Onlajn nastava povezana sa dodatnom zaposlenošću studenata

U doba pre pandemije, studenti, ali i srednjoškolci mogli su da rade tokom raspusta, međutim uvođenje onlajn nastave im je otvorilo novu mogućnost zapošljavanja. Studenti sada mogu da zarađuju i u toku semestra.

Lični podaci učenika nedovoljno zaštićeni u onlajn nastavi

Onlajn nastava za sada nije trajni oblik nastave, ali šta će se desiti kada/ako se vratimo na tradicionalni model. Zaposleni studenti će biti pred odlukom da li raditi ili učiti.

Sektor izdavanja nekretnina ostao stabilan

Studentski stanovi su uvek traženi. Uvođenje vanrednog stanja, kako kažu u agencijama za nekretnine, u tom trenutku nije uticalo na ovu privrednu granu.

Međutim, kada se nova školska godina, tada 2020/2021. bližila interesovanje je bilo na klimavim nogama. Sami fakulteti nisu mogli da se izjasne da li će u nekom trenutku doći do promene načina organizovanja nastave (sa onlajn na tradicionalni ili obrnuto). Ipak, nakon skoro dve godine ovakvog održavanja nastave, problema oko izdavanja studentskih stanova nema.

Prva godina sa virusom, odnosno 2020. godina je bila neizvesna, jer je dosta stvari bilo nepoznato, međutim 2021. je bila godina u kojoj je nova normalnost prihvaćena.Nju su prihvatili i studenti i sa njom žive i danas, ali sada stižu i optimističnije prognoze jer mnogi epidemiolozi već najavljuju kraj pandemije.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Danas, Maša Stojiljković/ Katarina Matić, 19.06.2022.
Naslov: Redakcija