Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Uveden digitalni servis E-kiosk, koji će pružati informacije o zaštiti prava potrošača, ali i njihovih obaveza


Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija simbolično je obeležilo Svetski dan potrošača, predstavivši digitalni servis E-kiosk koji će potrošačima davati informacije o tome koja su njihova potrošačka prava.

Prvi, pilot projekat ove aplikacije instaliran je u jednom beogradskom tržnom centru, a plan ministarstva je da se u narednih šest meseci nađe i u šoping centrima drugih gradova širom Srbije.

Državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroš Kandić rekao je na promociji projekta da je elektronska trgovina u Srbiji tokom 2021. godine porasla čak 70 odsto u odnosu na prvu pandemijsku 2020. godinu, kao i da je tokom prošle godine zabeležen obrt od 55 milijardi dinara.

Jedan od razloga za postavljanje ovih uređaja u tržnim centrima jeste taj što, kada je reč o žalbama potrošača na povrede njihovih prava, najveći broj njih se odnosi na tradicionalnu-fizičku kupovinu, dok se samo sedam odsto tiče kupovine onlajn.

Inače, aplikacija će biti dostupna i na sajtu Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, u Sektoru za zaštitu potrošača.

Kako kažu iz resornog ministarstva, E-kiosk predstavlja elektronsko sredstvo za pružanje informacija potrošačima o relevantnim pitanjima koja se tiču zaštite prava potrošača, ali i njihovih obaveza.

“Ovo inovativno sredstvo komunikacije osmišljeno je tako da na brz i lako dostupan način ponudi potrošačima odgovore na relevantna pitanja, kao što su potrošačka prava ili obaveze, važnih vremenskih rokova koji su predstavljeni kroz brojke, način ostvarivanja prava i pitanja koja su uređenja novim zakonskim rešenjima, e- kupovini i drugo”, kažu u odgovoru.

Budući da novi oblici elektronske trgovine i potencijalne prevare, kako dodaju, predstavljaju rizike za potrošače, neophodno je brže praćenje promena na savremenom tržištu koje diktira tehnološki razvoj, a upravo ova aplikacija omogućava potrošačima da se brzo i lako u par koraka informišu o svim relevantnim informacijama kako za onlajn kupovinu, tako i za kupovinu na tradicionalan način.

Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić rekao je na predstavljanju E-kioska da je ovo način da se potrošači upoznaju sa svojim pravima na licu mesta, pre same kupovine.

“Ideja za E-kiosk je nastala iz nečega što mi znamo i o čemu stalno pričamo, a to je da potrošači nisu dovoljno svesni svojih prava. Ne postoji nikakav zakon koji će vas zaštititi ukoliko vi ne pokažete inicijativu”, poručio je Nikolić.

Kako u razgovoru kaže predsednik udruženja Efektiva Dejan Gavrilović, prava potrošača su definisana zakonom, a ovde se radi tek o novom načinu na koji potrošači mogu da pročitaju svoja prava, i to ne svi.

“Ne vidim kako će im se bliže predočiti, s obzirom na to da će biti dostupno samo elektronski pismenim potrošačima. Dakle, oni koji ne barataju novim tehnologijama i dalje svoja prava mogu da prouče u zakonu”, kaže Gavrilović dodajući da uvođenje ove aplikacije nije ništa novo.

Prema njegovim rečima, nije problem u tome kako će potrošači da prouče svoja prava, već kako će ih ostvariti jer “nadležne institucije poput tržišne inspekcije ne rade, i to uglavnom iz dva razloga: ili su im zakonom oduzeta neka ovlašćenja ili prosto ne postupaju po njemu”.

Gavrilović podseća i da je samo ministarstvo u nekim postupcima koje je udruženje na čijem je čelu pokrenulo stalo na stranu prijavljenih trgovaca, a ne na stranu potrošača. Takođe je istakao da je krajem prošle godine usvojen novi Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) koji se tiču uvođenja medijatora i registra “Ne zovi”, što je ocenio kao nedovoljno dobro rešenje, budući da se nije uopšte odmaklo u tom pravcu.

Podsetimo, Svetski dan prava potrošača obeležava se od 15. marta 1983. godine, u znak zahvalnosti Džonu F. Kenediju, koji je 15. marta 1962. godine u Kongresu SAD predložio, a Kongres prihvatio, četiri osnovna prava potrošača: Pravo na bezbednost, Pravo da potrošač bude informisan, Pravo na izbor i Pravo da bude saslušan.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Stefan Petrović, 17.03.2022.
Naslov: Redakcija