Zastava Bosne i Hercegovine

NA ONLAJN POSLOVANJE PREŠLA TREĆINA FIRMI


Trećina firmi u Srbiji je spremno dočekala pandemiju kovida 19, pa su već postojeće onlajn kanale poslovanja osnažile i dobro se snašle u ovim vanrednim okolnostima. Većina ostalih preduzeća istakla je da su digitalna rešenja važna za njihov dalji oporavak od krize, pokazala je anketa "Zajedno kroz krizu", koju su u junu sproveli Projekat saradnje za ekonomski razvoj USAID-a i Privredna komora Srbije.

Internet prisustvo i elektronska trgovina se globalno pokazuju kao bitne poluge rasta pre krize, dok su sada osnovni oslonac za firme u novim uslovima poslovanja.

Neki su, naravno, spremnije dočekali ovu krizu, ali su svi svesni koliko je važno onlajn prisustvo, posebno kada se ceo svet okreće ovom načinu poslovanja.

- Jedna trećina firmi planira da otvori nove kanale oglašavanja primenom digitalnog marketinga, da digitalizuje poslovne procese i prilagodi proizvodni portfolio novonastaloj situaciji na strani tražnje. Oko 13 odsto firmi kao svoj odgovor na krizu otvorilo je onlajn prodavnicu ili to planira da uradi. Firme koje su uključene u međunarodne lance snabdevanja, čak 40 odsto njih, nešto su više radile na promenama, prilagođavanju ili uvođenju novih proizvoda - navodi se u ovom istraživanju.

Prema rečima Aleksandra Zarića, iz projekta USAID-a, digitalizacija poslovnog modela, ali i čitavog ovog koncepta, najčešća je strategija u okviru svih sektora.

- U anketi smo naišli na primere firmi koje pronalaze nove tržišne niše, razvijaju nove poslovne modele, koriste svoje veštine i tako sada opstaju na tržištu i pripremaju teren za rast u budućnosti. Elektronska trgovina se pokazuje kao veoma važna za preduzetnike, za mikro, mala, pa i srednja preduzeća, jer im pruža priliku da opstanu u vreme krize. S druge strane, i za potrošače je veoma važna, jer ih upućuje na jedan za neke sasvim novi oblik novi kupovine, kako bi se snabdeli bezbedno štiteći svoje i zdravlje svojih najbližih - objašnjava Zarić.

Deo firmi je tokom ankete izjavio da prepoznaje digitalizaciju kao važan segment preživljavanja tokom ove krize i kao jednu od važnih lekcija naučenih tokom ovog perioda. Bez obzira na to da li posluju samo na teritoriji Srbije ili ne, svaka treća firma u ovoj anketi videla je osnaživanje elektronske trgovine i otvaranje novih kanala oglašavanja (digitalni marketing) kao deo svoje strategije oporavka.

Ko ne može u potpunosti da posluje onlajn? Dve trećine firmi zbog prirode posla nisu u mogućnosti da potpuno pređu na onlajn poslovanje. Nalazi pokazuju da prelazak na poslovni model van fizičkog prostora gotovo potpuno zavisi od delatnosti preduzeća, pa su tako firme iz sektora turizma, transporta i industrije sa umanjenim mogućnostima za onlajn poslovanje ili potpuno bez njih, navode iz Projekta ekonomske saradnje USAID-a. Čitavo istraživanje je, objašnjavaju, pokazalo da bi kompanije trebalo da ulože napor da pronađu makar mali prostor za ulazak u onlajn poslovanje, bez obzira na industriju iz koje dolaze.

- Makar i 10 odsto spasene prodaje donosi slamku spasa. Još važnije, ono stvara uslove da današnjih 10 procenata preraste u sutrašnjih 20, jer onlajn trendovi su svakako tu da ostanu - kaže Aleksandar Zarić i dodaje da je u ovom trećem ciklusu istraživanja "Zajedno kroz krizu" učestvovalo 396 firmi iz Srbije koje, prema zvaničnim podacima, zajedno imaju više od 20.000 zaposlenih.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 16.07.2020.
Naslov: Redakcija