Zastava Bosne i Hercegovine

KONTROLOM JAVNIH SREDSTAVA DO BOLJIH USLUGA NA LOKALNOM NIVOU


Na konferenciji pod nazivom “Odgovorno upravljanje javnim finansijama u kriznim vremenima”, predstavljeni su najznačajniji rezultati trogodišnje inicijative za podršku reformi upravljanja javnim sredstvima. U fokusu ove inicijative, koju je, uz finansijsku podršku Vlade Švedske, sproveo Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), bilo je povećanje transparentnosti budžetske potrošnje i efikasnosti finansijske kontrole, kao i jačanje spoljnog nadzora nad javnim finansijama.

Događaj su zvanično otvorili Karin MekDonald (Karin McDonald), šefica grupe za razvojnu saradnju Švedske agencije za razvoj i saradnju (SIDA) i Jakup Beriš (Yakup Beris), stalni predstavnik UNDP-a u Srbiji.

“Odgovorna javna uprava je u svakoj zemlji od ključnog značaja za vladavinu prava i stvaranje sistema u kome se prava građana u potpunosti poštuju. Relevantni mehanizmi unutrašnjeg i spoljnog nadzora treba da budu uspostavljeni i da pravilno funkcionišu kako bi se ostvarila prava građana na efikasnu javnu upravu i obezbedio pravičan i jednak tretman građana, civilnog društva i privatnog sektora”, rekla je Karin MekDonald, šefica grupe za razvojnu saradnju Švedske agencije za razvoj i saradnju (SIDA).

“Efikasno i transparentno upravljanje javnim sredstvima povećava poverenje u institucije i donosi korist građanima i privredi. Ono doprinosi da građani i građanke imaju bolje zdravstvene, socijalne, i druge javne usluge i viši životni standard. Takođe, kompanije postaju konkurentnije na tržištu, a ekonomija može da raste. Unapređeno upravljanje javnim finansijama takođe je neophodan korak na putu Srbije ka pridruživanju Evropskoj uniji”, istakao je Jakup Beriš, stalni predstavnik UNDP-a u Srbiji.

Uz podršku švedske vlade, UNDP je u protekle tri godine sproveo brojne aktivnosti u partnerstvu sa nacionalnim i lokalnim institucijama, nezavisnim telima, civilnim sektorom i medijima, koje su doprinele većoj transparentnosti i odgovornosti, kao i efikasnijoj kontroli trošenja javnih sredstava.

Zajedničkim radom unapređen je zakonski okvir i uvedena nova digitalna rešenja kao što je aplikacija Poreski alarm za prijavljivanje poreskih nepravilnosti, zatim softver koji pomaže u otkrivanju, sprečavanju i suzbijanju poreskih krivičnih dela, kao i softver koji je automatizovao ceo proces revizije. Ova nova digitalna rešenja povećala su efikasnost i unapredila transparentnost rada Poreske uprave i Državne revizorske institucije.

Takođe, u 21 gradu i opštini širom Srbije su uvedeni budžetski portali, koji omogućavaju odbornicima u lokalnim skupštinama, kao i građanima, da prate pripremu i trošenje budžeta tokom cele godine i da aktivno učestvuju u ovim procesima.

Pored digitalnih rešenja, ova trogodišnja inicijativa imala je fokus i na ljude koji rade u relevantnim institucijama: državni službenici su unapredili svoja znanja i veštine, ojačali saradnju sa kolegama u zemlji i razmenili iskustva i dobre prakse sa kolegama iz zemalja EU.

Zahvaljujući poboljšanju saradnje između organizacija civilnog društva i lokalnih samouprava, sprovedene su aktivnosti od kojih je direktnu korist imalo preko 5.000 građana i građanki.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, 20.09.2022.
Naslov: Redakcija