Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: U 2021. zabeleženo oko 24.000 pritužbi kupaca. I dalje najviše reklamacija stiže na obuću i odeću


U svetu i Srbiji je obeležen 15. mart, Međunarodni dan zaštite potrošača. Nacionalna organizacija potrošača (NOPS) tradicionalno je sačinila izveštaj najčešćih razloga zbog kojih su se kupci obraćali ovoj organizaciji u 2021. godini.

Na prvom mestu su, kao i godinama ranije, reklamacije na odeću i obuću, sa 20,43 prijava (patike 11,24), slede veliki kućni aparati 14,95, pri čemu se trećina pritužbi odnosila na mašine za pranje veša i sušenje, kao i posuđe. Oko 10,5 procenata reklamacija uloženo je na informacionu i komunikacionu opremu (polovina na mobilne telefone), a na usluge interneta 6,72. U 31 odsto slučajeva ova organizacija je potrošače upoznala s njihovim zakonskim pravima, na nezavisno veštačenje upućeno je 20,52 odsto kupaca, dok je 11,27 procenata savetovano da podnesu prijavu tržišnoj inspekciji.

Predmet prijave u trećini odsto slučajeva bio je nepoštovanje ili odbijanje reklamacije, 20 odsto građana žalilo se na neispravne proizvode ili lošu uslugu. Po šest procenata njih izjasnilo se da nije ispoštovan rok za izvršavanje reklamacije i da na nju nije ni odgovoreno. Oko dva procenta nisu imala pravo na odustanak od ugovora.

Zoran Nikolić iz NOPS-a rekao je da je i Ministarstvo trgovine uvidelo da postoji nedovoljna informisanost građana o sopstvenim pravima u ovoj oblasti.

A ono što mi primećujemo jeste da postoji i određena inertnost. Da bi ostvarili svoja prava, građani najpre moraju da ih poznaju – rekao je on i dodao da nije preterano reći da se to može uporediti s propisima u saobraćaju. Morate, kaže, poznavati znakove kako biste mogli da ih pratite i učestvujete u saobraćaju.

Ništa se ne razlikujemo od zapadnih zemalja, niti je tamo zakon bolji, ali je potrošačka kultura kod njih na mnogo višem nivou – istakao je Nikolić. Osvrnuo se i na probleme u onlajn trgovini i upozorio kupce da nije sve internet trgovina jer na društvenim mrežama postoji mnogo fizičkih lica koja prodaju.

A kada od njih kupujete, nemate pravo na žalbu. Nema računa, a ni poznatog, registrovanog trgovca. Papir o isporuci robe koji ste dobili od brze pošte nije dokaz ni za šta. Zato stalno apelujemo da se vodi računa o tome jer određen broj ljudi u Srbiji toga nije svestan – rekao je Nikolić.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija ove godine obeležilo je Dan zaštite potrošača u TC “Galerija” predstavljanjem “e-kioska”. Preko ovog modernog digitalnog servisa, zamišljenog da bude pomoć potrošačima pri kupovini, građani će moći da se informišu o svojim pravima. Najavljeno je da će kiosci biti postavljeni i u drugim tržnim centrima u Srbiji.

Ono što je za nas važno jeste da polako slabi pandemija, zbog koje su trgovina i ostale delatnosti dosta propatile. Za Srbiju je takođe značajno što je donet novi Zakon o zaštiti potrošača, potpuno usklađen sa evropskim standardima, a sada se radi i na podzakonskim aktima kako bismo već u septembru mogli da kažemo da su ti propisi potpuno funkcionalni i da se gotovo sve odredbe primenjuju – rekao je Kandić.

On je podsetio i da je elektronska trgovina prošle godine u odnosu na 2020. porasla za 70 odsto i da je ukupni obrt na tom tržištu u Srbiji oko 55 milijardi dinara. Istakao je i da se pritužbe kupaca mnogo manje odnose na ovaj vid prodaje u odnosu na tradicionalnu – svega sedam procenata u odnosu na ukupan broj reklamacija, kojih je, kada je reč o robi, bilo oko 24.000, što je u okvirima proseka iz prethodnih godina.

Izvor: Vebsajt Politika, J. Antelj, I.Albunović, 16.03.2022.
Naslov: Redakcija