Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Izmenama Pravilnika biće odložena ili ukinuta odredba o merenju ovalnosti kočnica na tehničkom pregledu


Sporna odredba o uslovima za registraciju koja se odnosi na merenje emisije izduvnih gasova u Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015, 14/2016, 108/2016, 7/2017 - ispr., 63/2017, 45/2018, 70/2018, 95/2018, 104/2018, 93/2019 i 2/2020 - ispr.), čija puna primena startuje 5. jula, biće promenjena i usklađena sa godinom proizvodnje automobila. Time je otklonjen propis, koji je izazvao pravu buru u javnosti, i rešen potencijalni problem za mnoge vlasnike polovnjaka.

Pravilnikom je bilo predviđeno da za automobile uvezene u Srbiju posle 1. marta 2014. godine važe rigorozniji uslovi za merenje emisije izduvnih gasova, nego za one koji su prvi put registrovani u našoj zemlji pre tog datuma. To bi značilo da se za dva ista vozila primenjuju različiti kriterijumi, u zavisnosti od trenutka kada su ušli na srpsko tržište.

Vlada Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP) kaže da njihova organizacija ima potvrdu Ministarstva saobraćaja da će izmeniti ove odredbe koje su unosile nejasnoću. On ocenjuje da su ispravno postupili što su, uzimajući u obzir mišljenje relevantnih stručnjaka i institucija, doneli takvu odluku.

- Kada je u pitanju merenje emisije izduvnih gasova, gledaće se godina proizvodnje, a podatak o tome kada je vozilo prvi put registrovano u Srbiji neće biti uopšte bitan - precizira Marinković. - Dakle, vozila treba da ispoštuju propisane granične vrednosti u odnosu na godinu proizvodnje. Ti kriterijumi u Pravilniku predstavljaju minimalne uslove i oni su blaži u odnosu na one koji su fabrički predviđeni.

Automobili koji su napravljeni bez katalizatora, kako naglašava, ne treba da ga imaju i moći će da se registruju dok god se održavaju u ispravnom stanju. S druge strane, vlasnici automobila koji su neovlašćeno prepravljali svoje vozilo skidanjem lambda sonde, katalizatora i DPF filtere, delova koji su bitni za prečišćavanje od štetnih materija, imaće problem na tehničkom pregledu.

- Poslednjih desetak godina je gotovo nemoguće da se uveze vozilo kome nedostaju ovi delovi, jer Agencija za bezbednost saobraćaja proverava da li auto odgovara potpuno proizvodnim karakteristikama iz svog sertifikata COC (sertifikat of komformiti) - kaže Marinković.

Inače, ove elemente su vlasnici često skidali, jer su im pravili problem u vožnji, ako se zapuše ili su dotrajali i oštećeni. U nekim slučajevima su to radili i zato što su mogli da ih prodaju za stotinak evra.

Marinković navodi da se očekuje da će od 5. jula biti spremno oko 500 stanica za tehnički pregled koje su opremljene za rad po novim propisima, a da je u ovom trenutku aktivno oko 1.200.

- Svi koji predaju zahtev za otvaranje do tog datuma, imaće rok od 180 dana za proveru da li ispunjavaju zahteve - navodi on. - Ministarstvo unutrašnjih poslova je procenilo da će do kraja godine sigurno biti u funkciji oko 700 do 750 linija, što oni smatraju minimumom koji je dovoljan za normalan rad. Prema mišljenju naše asocijacije, optimalan broj bi bio 1.000, jer nijedan sistem ne može da radi pod maksimalnim opterećenjem.

Odredba o merenju ovalnosti kočnica na tehničkom pregledu, čija primena je trebalo da počne od 5. jula, biće odložena ili ukinuta - kaže Vlada Marinković iz NATEP-a.

Ovo je još jedna dobra vest za vozače. Bilo je predviđeno da ta vrednost mora da bude manja od 20 odsto po točku da bi vlasnici mogli da registruju auto, jer bi se u suprotnom tretirao kao neispravan.

Stručnjaci su upozoravali da je postavljena granica veoma rigorozna i da ne bi mogao da je ispoštuje ogroman broj vozila. Ministarstvo saobraćaja je uvažilo i ove primedbe.

Izvor: Vebsajt Novosti, E. B. Talijan, 21.05.2021.
Naslov: Redakcija