PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O PRIVATIZACIJI - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 83/14, 46/15, 112/15 i 20/16 - autentično tumačenje), u članu 80. stav 2. briše se.
Član 2.
Izuzetno društveni kapital u subjektima privatizacije sa većinskim društvenim kapitalom koji nije privatizovan u skladu sa članom 6. stav 2. Zakona o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 83/14, 46/15, 112/15 i 20/16 - autentično tumačenje) i za koje nije sproveden stečajni postupak do dana stupanja na snagu ovog zakona mora biti privatizovan najkasnije do 31. decembra 2027. godine.
U slučaju da nije sprovedena privatizacija društvenog kapitala subjekta privatizacije sa većinskim društvenim kapitalom u roku iz stava 1. ovog člana, pokreće se postupak prinudne likvidacije.
Postupak prinudne likvidacije iz stava 2. ovog člana sprovodi se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i ovim zakonom.
U roku od 30 dana od dana isteka roka iz stava 1. ovog zakona, ministarstvo dostavlja obaveštenje registratoru koji vodi registar privrednih subjekata o neprivatizovanim subjektima privatizacije sa većinskim društvenim kapitalom, koji po službenoj dužnosti pokreće postupak prinudne likvidacije zbog isteka zakonskog roka za privatizaciju.
Imovina brisanog društva postaje imovina Republike Srbije u srazmeri sa učešćem društvenog kapitala u kapitalu društva.
Nakon brisanja društva iz registra privrednih subjekata, Republika Srbija može odgovarati za obaveze brisanog društva samo do visine vrednosti primljene imovine iz stava 5. ovog člana.
Član 3.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Zakonom o privatizaciji (“Službeni glasnik RS”, br. 83/14, 46/15, 112/15 i 20/16 - Autentično tumačenje - u daljem tekstu: Zakon) uređuju se uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine.
Članom 6. stav 2. Zakona je propisano da je privatizacija društvenog kapitala obavezna, te da se društveni kapital subjekata privatizacije mora privatizovati najkasnije do 31. decembra 2015. godine. Protek roka za privatizaciju nije dovoljan osnov da se pokrene stečaj ukoliko uz navedeno nisu ispunjeni i stečajni razlozi koje propisuje Zakon o stečaju (“Službeni glasnik RS”, br. 104/09, 99/11 - dr. zakon, 71/12 - US, 83/14, 113/17, 44/18 i 95/18). Prema sudskoj praksi se pokazalo da se stečaj ne može otvoriti kada dužnik nema evidentiranih dospelih obaveza prema poveriocima, budući da se ne može postići njegov cilj propisan članom 2. Zakona o stečaju, a to je najpovoljnije kolektivno namirenje poverilaca. Iz tog razloga se predlaže brisanje odredbe člana 80. stav 2. Zakona, prema kojoj ministarstvo nadležno za poslove privrede podnosi predlog za pokretanje postupka stečaja subjekta privatizacije u slučaju da nije sprovedena privatizacija subjekta privatizacije sa većinskim društveni kapitalom u roku iz člana 6. stav 2. ovog zakona.
S obzirom na navedeno, u portfelju Ministarstva privrede je preostalo nekoliko društvenih preduzeća koja nisu privatizovana do 31. decembra 2015. godine, niti je za ta preduzeća bilo moguće sprovesti stečajni postupak. Imajući u vidu da je članom 86. Ustava Republike Srbije propisano da se postojeća društvena svojina pretvara u privatnu svojinu pod uslovima, na način i u rokovima predviđenim zakonom, u cilju omogućavanja privatizovanja društvene svojine u preostalim privrednim subjektima koji posluju većinskim društvenim kapitalom, predlaže se utvrđivanje novog roka za sprovođenje privatizacije i to do 31. decembra 2027. godine.
Uspešnost sprovođenja privatizacije zavisi od zainteresovanosti investitora za kupovinu kapitala subjekta privatizacije, te je potrebno regulisati situaciju ako do privatizacije društvenog kapitala ne dođe u propisanom roku, pa se predviđa sprovođenje prinudne likvidacije ovakvih subjekata privatizacije po isteku roka za njihovu privatizaciju. Predlogom zakona se istek roka za privatizaciju uvodi kao dodatni razlog za prinudnu likvidaciju u odnosu na već utvrđene razloge iz Zakona o privrednim društvima. Ovo rešenje takođe predstavlja dopunu već postojećeg zakonskog rešenja iz člana 87. Zakona o privatizaciji, koji propisuje da je nadležni registar privrednih subjekata dužan da izvrši brisanje društava na osnovu odluke o obustavi postupka privatizacije koju ministarstvo nadležno za poslove privrede donosi ukoliko se utvrdi da se subjekti privatizacije ne nalaze na adresi, nemaju delatnost, zaposlene ni zakonskog zastupnika ili iz drugih, objektivnih razloga, nije moguće sprovesti postupak privatizacije.
Članom 548. Zakona o privrednim društvima je propisano da imovina brisanog društva postaje imovina članova društva u srazmeri sa njihovim udelima u kapitalu društva; da nakon brisanja društva iz registra privrednih subjekata, članovi brisanog društva odgovaraju za obaveze društva do visine vrednosti primljene imovine; da kontrolni član društva s ograničenom odgovornošću i kontrolni akcionar akcionarskog društva odgovara neograničeno solidarno za obaveze društva i nakon brisanja društva iz registra i da potraživanja poverilaca društva zastarevaju u roku od tri godine od dana brisanja društva iz registra.
Članom 147. stav 2. Zakona o stečaju je propisano da se višak deobne mase u delu koji je srazmeran učešću društvenog kapitala u ukupnom kapitalu stečajnog dužnika uplaćuje na račun budžeta Republike Srbije i raspoređuje u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija.
Analogno postojećem zakonskom rešenju iz Zakona o privrednim društvima, a prateći i zakonsko rešenje iz Zakona o stečaju, predviđa se da se nakon okončanja postupka prinudne likvidacije i brisanja privrednog subjekta sa većinskim društvenim kapitalom iz nadležnog registra privrednih subjekata, imovina brisanog društva prenosi Republici Srbiji srazmerno učešću društvenog kapitala u osnovnom kapitalu društva, te da Republika Srbija može odgovorati za obaveze brisanog društva do visine vrednosti primljene imovine.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Predloga zakona se menja član 80. Zakona tako što se briše stav 2. kojim je propisano da će ministarstvo nadležno za poslove privrede podneti predlog za pokretanje postupka stečaja subjekta privatizacije u slučaju da nije sprovedena privatizacija subjekta privatizacije sa većinskim društveni kapitalom u roku iz člana 6. stav 2. ovog zakona.
Članom 2. Predloga zakona se propisuje rok za privatizaciju preostalih subjekata privatizacije sa većinskim društvenim kapitalom. U slučaju da do 31. decembra 2027. godine nije sprovedena privatizacija, na osnovu obaveštenja Ministarstva privrede, registrator pokreće postupak prinudne likvidacije neprivatizovanih društava sa većinskim učešćem društvenog kapitala. Po završetku postupka i brisanju društva iz nadležnog registra imovina se prenosi na Republiku Srbiju srazmerno učešću društvenog kapitala u osnovnom kapitalu društva, a odgovornost Republike Srbije za obaveze brisanog društva se ograničava do visine vrednosti primljene imovine.
Članom 3. Predloga zakona je predviđeno je da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Vlade, 22.11.2024.
Naslov: Redakcija