Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O POREZIMA NA IMOVINU: Porez na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji polovnih vozila, između fizičkih lica, utvrđuje se samooporezivanjem


Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu ("Sl. glasnik RS", br. 118/2021), koji je u primeni od 31. marta ove godine, promenjen je sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji polovnih vozila između fizičkih lica. Građani prilikom kupovine upotrebljavanih vozila više ne odlaze u Poresku upravu kako bi pribavili rešenje o visini poreza, već mogu da ga obračunaju i plate sami.

Porez na prenos apsolutnih prava je poslednji korak kod takozvanog prenosa vlasništva vozila. Plaćanjem ovog poreza kupac postaje vlasnik vozila i ima obavezu da u određenom roku (po zakonu 15 dana) zameni saobraćajnu dozvolu i tablice, ukoliko je u pitanju drugo registarsko područje kupca.

“Novim zakonskim rešenjem obveznik plaćanja ovog poreza je kupac, dok je prethodnim odredbama to bio prodavac, što je značilo da se poreska prijava i plaćanje ovog poreza vršilo prema mestu prebivališta prodavca. To je stvaralo dodatne troškove i vremensko ‘razvlačenje’ takozvanog prevoda”, kaže direktorka Auto-moto kluba Ruma Dragana Stojsavljević.

Vrednost korišćenog vozila na koju se obračunava porez od 2,5 odsto sada se računa po izmenjenoj formuli, na osnovu određenih parametara koji utiču na iznos.

“Očigledno je da sada novija vozila mlađa od deset godina plaćaju manji porez, a starija u zavisnosti od radne zapremine, snage motora i godine proizvodnje različito. Ono što je evidentno jeste da se za vozilo proizvedeno 1991. godine, 2001. i 2010. sada plaća isti porez, što bi trebalo korigovati. Zapravo, koeficijent za starost u formuli za vozilo staro 10 godina, 12 i 20 godina je isti – 30 odsto”, ističe Stojsavljević.

Kada je reč o samoj proceduri i koliko je ona sada olakšana u odnosu na pređašnju, Stojsavljević objašnjava da su ranije građani sačinjavali ugovor o poklonu, kako bi prilikom kupoprodaje izbegli Poresku upravu u mestu prodavca, ali se on sa pravne strane vrlo lako može “oboriti” i praktično je fiktivan.

Ugovori o poklonu sačinjavani su zato što je kod ovog ugovora obveznik plaćanja bio poklonoprimac, odnosno kupac. Tada je poreska prijava i plaćanje rešavano u Poreskoj upravi poklonoprimca, faktički kupca, ali opet uz dugačku proceduru”, dodaje Stojsavljević.

Upravo ovakav način plaćanja i rešavanja poreza na prenos apsolutnih prava naterao je učesnike kupoprodaje da angažuju agencije ili neka druga lica.

“Postupak je bio sledeći – kupac i prodavac sačinjavaju kupoprodajni ugovor ili ugovor o poklonu, overavaju ga kod javnog beležnika, popunjavaju poresku prijavu i predaju je poreskoj upravi koja u roku od sedam do 30 dana donosi rešenje o visini poreza. Obveznik zatim preuzima rešenje i plaća porez, a Poreska uprava u roku do dva do sedam dana izdaje potvrdu o plaćenom porezu. Tek tada bi takozvani prevod bio završen, a dalje bi se rešavala promena saobraćajne dozvole i eventualno tablica, ukoliko je neophodno”, navodi Stojsavljević i dodaje da je novim zakonskim odredbama sve mnogo lakše i brže.

Kupac i prodavac sačinjavaju isključivo kupoprodajni ugovor. Ugovori o poklonu ili fiktivni ugovori više se ne sačinjavaju. Odmah nakon kupoprodajnog ugovora građani mogu na tehničkom pregledu, u agenciji ili čak i sami preko E-uprave i aplikacije E-plati da generišu uplatnicu za porez na prenos apsolutnih prava, unoseći osnovne podatke o vozilu koji utiču na iznos poreza – radnu zapreminu (ccm3), snagu motora (kw) i godinu proizvodnje. Uplatu mogu da izvrše bilo gde, putem platnih institucija ili skeniranjem QR koda, ističe Stojsavljević.

Prema njenim rečima, građani odmah zatim mogu da uplate i zamenu saobraćajne dozvole. Kod javnog beležnika overavaju ugovor i spremni su za odlazak u policijsku stanicu za zamenu saobraćajne dozvole i eventualno tablica.

“Trenutno je na snazi i uredba gde se tablice drugog registarskog područja, takozvana odjava, mogu vratiti u mestu gde će vozilo sada biti registrovano. Tako se sve može završiti u jednom danu i bez agencije kao posrednika između stranaka u kupovini i Poreske uprave, jer je Poreska uprava kod kupoprodaje između fizičkih lica sada isključena, napominje ona.

Ona ukazuje da problem postoji i kod generisanja uplate za odjavljena vozila koja su izbrisana iz jedinstvenog registra vozila MUP-a jer ih aplikacija ne pronalazi, a za sada nije moguće njihove podatke uneti “ručno” već se povlače iz saobraćajne dozvole, a kod odjavljenih vozila saobraćajne dozvole se “ne vide” u pomenutoj aplikaciji.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Marija Jovanović, 23.04.2022.
Naslov: Redakcija