Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKONI O FISKALIZACIJI I O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Raspisan tender za integraciju fiskalizacije sa sistemom e-faktura


Ministarstvo finansija odlučilo je da spoji fiskalne kase sa sistemom e-faktura. Inače, ovo je ranije predlagala Računovodstvena komora Srbije sa argumentom da Poreska uprava treba da bude povezana sa sistemom za upravljanje elektronskim fakturama kako privrednici ne bi imali problem sa novom fiskalizacijom.

U tenderu koji je raspisalo Ministarstvo navodi se da je javni poziv raspisan za nadogradnju Sistema za upravljanje elektronskim fakturama (SEF), u cilju uspostavljanja dodatne evidencije fiskalnih računa.

Snežana Mitrović, predsednica Računovodstvene komore Srbije kaže pošto na početku primene nove fiskalizacije sistem nije postavljen kako treba sada se radi “sistemsko krpljenje” koje će dodatno da košta.

“Kad se radio Nacrt zakona o elektronskom fakturisanju, moj predlog je bio da se SEF radi u Poreskoj upravi i da bude povezan sa Posebnim informacionim sistemom Poreske uprave. Da je to prihvaćeno ne bi sada bili u ovom problemu već bi u okviru Posebnog informacionog sistema u Poreskoj upravi svi podaci bili povezani i vidljivi. Pošto to nisu hteli da prihvate a nisu znali koji će se problemi pojaviti, podnela sam Ministarstvu finansija zahtev 25. maja, da se do kraja godine moraju povezati baze podataka SEF i sistem ulaznih faktura (SUR) kod Poreske uprave”, kaže Snežana Mitrović.

Računovodstvena komora Srbije podnela je zahtev Ministarstvu finansija, u maju ove godine, da se otklone sistemske greške prilikom reformi e-fiskalizacije i uvođenja e-faktura, koje su prouzrokovale ogromne probleme i pravnu nesigurnost u radu.

Računovođe su tada predložile da je neophodno da se hitno donese Uredba i odloži primena Zakona o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021) za obveznike u javnom sektoru do 1. januara 2023. godine.

Računovodstvena komora Srbije je tražila da se otklone problemi:

  • Da se hitno donese Uredba i odloži primena Zakona o elektronskom fakturisanju za obveznike u javnom sektoru do 1. januara 2023. zbog sistemskih greški koje prate regulatorni okvir i informacioni sistem elektronskih faktura (SEF). Neophodno je da se SEF formira u Poreskoj upravi za privredu i u Trezoru za javni sektor (odnosno da se unapredi funkcija Centralnog registar faktura u skladu sa zahtevima direktive EU). Neophodno je u Zakonu o elektronskom fakturisanju da se unese odredba gde će elektronska faktura biti računovodstvena isprava iz ugla Zakona o računovodstvu.
  • Neophodno je sistemski uraditi, da se od 1. januara 2023. po uspostavljanju SEF-a u Poreskoj upravi i u Trezoru za javni sektor, povežu međusobno tri elektronske baze podataka: sistem ulaznih računa (fiskalnih računa) (SUR) kod Poreske uprave, sistem elektronskih faktura (SEF) za privredu kod Poreske uprave i sistem elektronskih faktura (SEF) kod Trezora za javni sektor, za korisnike budžetskih sredstava. Sistem elektronskih faktura (SEF) mora biti funkcionalan softver, za primenu i korišćenje, uz dovoljnu zaštiti podataka, uz bezbednu komunikaciju poreskih obveznika.
  • Neophodno je promeniti Pravilnik o sadržaju fiskalnog računa i propisati, pored svih propisanih elementa, za korišćenje prava na odbitak PDV, da ima unesen i tekući poslovni račun prodavca (važno za bezgotovinsko plaćanje). Fiskalni gotovinski račun treba da ima ulogu gotovinskog računa i za javni sektor u bezgotovinskom plaćanju, koji bi se preko Sistema ulaznih računa (fiskalnih račun) kod Poreske uprave, prenosio Sistemu elektronskih faktura u Trezoru, na osnovu koga bi se plaćalo, dobavljaču, u valuti u skladu sa zakonom.
  • Da se u fiskalnom (bezgotovinskom) računu za korisnika javnih sredstava, posle unosa jedinstvenog broja, JBKBS, u sistemu odmah prepozna korisnik i da se povuče u fiskalni račun puno poslovno ime kupca, korisnika javnih sredstava.
  • Da se Pravilnikom o sadržaju fiskalnog računa propiše obavezna specifikacija za sva sredstva naplate i ispravi sadašnja greška, da se razdvoji obavezan unos, za gotovinu, ček, instant plaćanje, karticu i ostale vrste plaćanja, i u ugostiteljskoj delatnosti (konzumacija jela i pica) i u pekarama, jer je neophodno za ispravno računovodstveno evidentiranje.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, 24.10.2022.
Naslov: Redakcija