Zastava Bosne i Hercegovine

PROPISI: MINISTARSTVU FINANSIJA PREDATI ZAKLJUČCI SA ODRŽANIH SKUPOVA RAČUNOVOĐA I PRIVREDNIKA SA ZAHTEVOM ZA ODLAGANJE I IZMENU VIŠE VAŽNIH ZAKONSKIH PROPISA


Na skupu privrednika i računovođa na temu "Kako obezbediti/unaprediti pravnu sigurnost u radu u skladu sa važećim regulatornim okvirom", koji je održan 22.12.2022. godine u odganizaciji kluba privrednika Naissus i PKS RPK Niš, usvojeni su zaključci i saglasnosti na iste.

Saglasnost na zaključke dali su i učesnici skupa koji je održan na istu temu u Regionalnoj privrednoj komori Valjevo 25.1.2022. godine, kao i članovi Udruženja Računovodstvena komora Srbije i članovi Udruženja Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije.

Od ministra se traži da se detaljno upozna sa zaključcima, kao i o tome koja odlaganja u primeni zakona se traže i koji su razlozi za to, da bi se obezbedila sigurnost u radu, kako za računovođe, tako i za zakonske zastupnike.

Dopis je objavljen na internet stranici Računovodstvene komore Srbije: https://www.racunovodstvenakomora.rs/2022/01/27/u-ministarstvo-finansija-predati-zakljucci-sa-odrzanih-skupova-racunovodja-i-privrednika-sa-zahtevom-za-odlaganje-i-izmenu-vise-vaznih-zakonskih-propisa/

U Dopisu su precizirani zahtevi sa održanih skupova privrednika i računovođa:

Poštovani ministre, g. Siniša Mali,

Obaveštavamo Vas o usvojenim zaključcima i saglasnostima na iste, koji su proistekli sa skupa privrednika i računovođa, koji je održan 22.12.2021. godine u organizaciji Kluba privrednika Naissus i PKS RPK Niš na temu "Kako obezbediti/unaprediti pravnu sigurnost u radu u skladu sa važećim regulatornim okvirom", gde je gost i predavač ispred Udruženja Računovodstvene komore Srbije, bila mr Snežana Mitrović.

Saglasnost na zaključke dali su i učesnici skupa koji je održan na istu temu, u Regionalnoj privrednoj komori Valjevo, dana 25. januara 2022. g. kao, na kome je prisustvovalo preko 70 računovođa i zakonskih zastupnika. Saglasnost na zaključke dali su članovi Udruženja Računovodstvena komora Srbije i članovi Udruženja Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije.

Poštovani ministre, tražimo da se detaljno upoznate za zaključcima i koja odlaganja u primeni određenih zakona tražimo i koji su razlozi za to, odnosno koje izmene određenih zakona tražimo, da bi obezbedili pravnu sigurnost u radu, kako za računovođe tako za zakonske zastupnike. Podsećamo Vas da smo za unapređenje procedura, za sve reforme koje tome doprinose i kojima smo do sada dali izuzetan doprinos, kroz reformu Poreske uprave, Fonda PIO, Croso, APRa. Podržavamo reforme ali da se provode u skladu sa kvalitetnim zakonskim okvirima i u potrebnom vremenskom okviru, gde se reforme mogu implementirati u punu primenu, uz obezbeđenu pravnu sigurnost za poreske obveznike i računovođe.

Svi zaključci i predlozi su veoma opravdani i tražimo da ih uvažite i pristupite njihovoj realizaciji.

Unapred se zahvaljujemo.

U nastavku su definisani zaključci sa održanih skupova privrednika i računovođa:

1. Zaključak sa skupa je da treba odložiti primenu Zakona o fiskalizaciji i Zakona o elektronskom fakturisanju do datuma 31.12.2022.g. iz više razloga:

a. Prvi put se Redovni finansijski izveštaji za 2021.godinu dostavljaju sa krajnjim rokom do 31.03.2022.god. U tom periodu računovođe i zakonski zastupnici imaju previše obaveza vezano za prethodnu 2021.god. i tekuću 2022.god. i ispunjavanje obaveza prema Zakonu o računovodstvu i Zakonu o PDV i drugim propisima.

b. Računovođe nemaju vremena da daju podršku zakonskim zastupnicima za preuzeta ovlašćenja za fiskalizaciju, kao i pomoć kod implementacije elektronskih fiskalnih uređaja, gde upravo računovođe knjiže dnevne izveštaje sa specifikacijom naplaćenih sredstava, a da još nije poznato kako će se taj izveštaj dostavljati u računovodstvo.

c. Važan razlog za odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji je da je do 21.12. Poreska uprava odobrila samo 56 dobavljača koji ispunjavaju uslove da puste u prodaju elektronske fiskalne uređaje, što je mali broj i nema mogućnosti za kvalitetnu implementaciju zakona u ovako kratkom roku kod ogromnog broja registrovanih obveznika koji vrše promet na malo i imaju obavezu da promet evidentiraju preko elektronskog fiskalnog uređaja. Do dana 22. januara 2022.g. taj broj se povećao na 111 dobavljača za elektronske fiskalne uređaje, što je izuzetno mali broj da bi se stručno pokrili svi registrovani maloprodajni objekti i doprinelo bezbednom povezivanju elektronskih uređaja i stavljanja u funkciju.

2. Zahteva se od Ministarstva finansija, izmena zakona kako bi se Sistem elektronskih faktura (SEF) kreirao u okviru Poreske uprave za PDV obveznike, a za javni sektor u Upravi za Trezor. Privrednici i računovođe su podržale reformu Poreske uprave koja je stručno provedena i vršena stručna edukacija privrednika i računovođa. Taj posao treba da radi Poreska uprava jer to čini sigurnost za Poreske obveznike, gde sve treba biti uređeno Zakonom o elektronskom fakturisanju. Nije u skladu sa načelom Zakonitosti da Ministarstvo predlaže Zakon o elektronkom fakturisanju i da predlaže da se Sistem elektronskih faktura nalazi u E upravi koja ni jednim zakonom nije u nadležnosti Ministarstva finansija. Sa druge strane Poreska uprava i Uprava za trezor su u nadležnosti Ministarstva finansija, kao i nadzor primene Zakona o PDV, što je motiv uvođenja e-faktura i pojačana kontrola PDV obveznika.

3. Traži se ukidanje informacionih posrednika u zakonu, jer želimo da uvid u poslovne podatke, koji jesu poslovna tajna za PDV obveznike (podaci o kupcima, dobavljačima, cenama, maržama za kupljena i prodata dobra..) ima samo Sistem elektronskih faktura SEF koji će biti u nadležnosti Poreske uprave. To predstavlja jedinu sigurnost za buduće poslovanje privrednika posebno sigurnost za domaće privrednike koji su nacionalni interes Republike Srbije.

4. Traži se da se izmenom Zakona o elektronskom fakturisanju uskladi član 7. Zakona, da elektronska faktura jeste računovodstvena isprava u smislu Zakona o računovodstvu i u svrhu vođenja PDV evidencija i da rok za preuzimanje sa Sistema elektronskih faktura bude 5 dana, usklađen sa rokom propisanim u Zakonu o računovodstvu, u kome dobavljač mora da dostavi fakturu kupcu na knjiženje i koja mora da se proknjiži u glavnoj knjizi u roku od 5 dana. Postavljamo pitanje, koji je kvalitet reforme uvođenja e fakture ako ona ne ispunjava uslove za računovodstvenu ispravu, u smislu Zakona o računovodstvu i u svrhu PDV evidencija u smislu ispunjavanja poreskih obaveza prema Zakonu o PDV? Faktura odnosno E faktura mora biti validna računovodstvena isprava kao najvažniji dokumenat za evidentiranje u računovodstvu, koja proističe iz obligacionog odnosa kod PDV obveznika, što u skladu sa sadašnjim Zakono o elektronskom fakturisanju, nije usaglašeno.

5. Traži se vraćanje ukinutog prava na poreski kredit po osnovu ulaganja u osnovna sredstva, za određene proizvodne delatnosti u domaćoj privredi (odredba ukinuta u članu 48 a Zakona o porezu na dobit pravnih lica, koja je važila zaključno sa 2012.g.)

6. Traži se izmena član 18 Zakona o računovodstvu i da se precizira, da pravo da vodi poslovne knjige nema pružalac računovodstvenih usluga ako je kažnjen pravosnažno za krivični prekršaja u skladu sa Krivičnim zakonikom, za dela protiv privrede i protiv imovine.

7. Traži se izmena član 18. tačka 3. Zakona o računovodstvu i izdavanje dozvole za upis u registar pružalaca računovodstvenih usluga licu koje ima jedno zaposleno lice sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije. To zvanje treba biti stečeno kod profesionalne organizacije koja okuplja računovođe i koja je po rešenju Ministarstva finansija ovlašćena da taj posao vrši na osnovu programa i jednodnevnog stručnog ispita za proveru znanja računovođa. Sadašnja odredba i program po kome stiču profesionalno zvanje, izuzetno opterećuje računovođe.

8. Traži se izmena Zakon o Arhivskoj građi i da se ne primenjuje retroaktivno, jer to nije moguće, obzirom da rok prevazilazi rokove čuvanja poslovne dokumentacije prema Zakonu o računovodstvu. Traži se da se obaveza primene Zakona o arhivskoj građi uredi sa primenom počev od 2023.g.

9. Traži se dopuna člana 50 stav 1. Zakona o PDV, Obveznik podnosi poresku prijavu nadležnom poreskom organu na propisanom obrascu, u roku od 15 dana po isteku poreskog perioda. Potrebno je dopuniti odredbu: "Izuzetno obveznik podnosi poresku prijavu u roku 20 dana po isteku poreskog perioda za decembar mesec".

Obrazloženje zahteva u tački 8. Od uvođenja Zakona o PDV od 1.1.2005. g. od koda je propisan rok od 15 dana za dostavljanje poreske PDV prijave po isteku poreskog perioda, računovođe nisu bile u mogućnosti, zbog propisane obaveze, gde su u tim danima neradni dani zbog državnih praznika,, da iskoriste te državne praznike i priušte dane odmora sa porodicama proslave Novogodišnje i Božićne praznike.

Zakonodavac bi morao uzeti u obzir činjenice, da je nemoguće ispunjavanje roka za dostavljanje PDV prijave za decembar do 15. januara, zbog neradnih dana, državnih praznika za Novu godinu i Božić i dopuniti odredbu u članu 50 Zakona o PDV, da se PDV prijava za decembar može dostaviti najkasnije do 20. januara naredne godine.

U očekivanju Vašeg razumevanja za opravdanost dostavljenih zahteva za odlaganje, odnosno izmenu određenih zakonskih propisa i pristupanju ispunjavanja istih, unapred se zahvaljujemo i srdačno pozdravljamo.

Podnosioci zahteva, koji su dali saglasnost na zaključke:

• Udruženje Računovodstvena komora Srbije,

•Učesnici skupa održanog 22. decembra u organizaciji Udruženja privrednika Naissus Niš i Regionalne privredne komore Niš,

• Učesnici skupa, održanog 25.januara u Regionalnoj privrednoj komori Valjevo,

• Udruženje Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije (saglasnost u prilogu).

PREDMET: Zaključci sa skupa koji je održan 22.12.2021. godine u organizaciji Kluba privrednika Naissus Niš na temu "Kako obezbediti/unaprediti pravnu sigurnost u radu u skladu sa važećim regulatornim okvirom" na kojem je gost i predavač ispred udruženja "Računovodstvena komora Srbije" bila magistar Snežana Mitrović

Poštovana,

Udruženje "Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije" podržava sledeće zaključke iznete na gore navedenom skupu vezano za Zakon o fiskalizaciji i Zakon o elektronskom fakturisanju i saglasni smo da je neophodno odložiti primenu oba zakona iz razloga koje ste naveli, a koji glase:

• Prvi put se redovni finansijski izveštaji za 2021. godinu dostavljaju sa krajnjim rokom do 31.03.2022. godine u kom periodu računovođe i zakonski zastupnici imaju previše obaveza vezano za prethodnu 2021. godinu i tekuću 2022. godinu i ispunjavanje obaveza prema Zakonu o računovodstvu i Zakonu o PDV-u i drugim propisima.

• Računovođe nemaju vremena da daju podršku zakonskim zastupnicima za preuzeta ovlašćenja za fiskalizaciju, kao i pomoć kod implementacije elektronskih fiskalnih uređaja, gde računovođe knjiže dnevne izveštaje sa specifikacijom naplaćenih sredstava, a da još nije poznato kako će taj izveštaj dostavljati u računovodstvo.

• Važan razlog za odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji je da je do 21.12. Poreska uprava odobrila samo 56 dobavljača koji ispunjavaju uslove da puste u prodaju elektronske fiskalne uređaje, što je mali broj i nema mogućnosti za kvalitetnu implementaciju zakona u ovako kratkom roku kod ogromnog broja registrovanih obveznika koji vrše promet na malo i imaju obavezu da promet evidentiraju preko elektronskog fiskalnog uređaja.

• Takođe za neke oblike prometa na malo, koji su obveznici primene zakona (npr vending, samonaplativi aparati) još uvek nema ponuđača za elektronski fiskalni uređaj od strane dobavljača- rezidenta, koji je predviđen kao ponuđač u Zakonu o fiskalizaciji

Pored gore navedenog obaveštavamo Vas da smo Ministarstvu finansija uputili sledeće zahteve u vezi Zakona o fiskalizaciji, zbog čega smatramo da je čitav proces potrebno odložiti do rešenja potencijalnih problema koji će privrednike uvesti u pravnu nesigurnost i izložiti iz mogućim visokim kaznama:

• Da se uredbom iz obaveze fiskalizacije izuzme delatnost 85.5 - ostalo obrazovanje jer je u toj delatnosti praksa da se uplate vrše direktno na račun primaoca putem uplatnica, e -bankinga ili m- bankinga, a ne kešom. U pitanju je delatnost od opšte društvenog značaja koju novi mesečni nameti mogu lako pogurati na crno tržište

• U skladu sa izjavom ministra finansija da će nova fiskalizacija biti potpuno besplatna za privrednike smatramo da je potrebno obezbediti softversko rešenje preko aplikacije Poreske uprave koja bi bila dostupna svakom privredniku bez jednokratne naknade i bez mesečnih troškova. Takvo rešenje bi bilo optimalno jer bi se eliminisalo pitanje isplativosti uvođenja sistema u odnosu na količinu fiskalnih računa koje će obveznik u svom radu izdavati. Ovo je posebno bitno za delatnosti koje povremeno rade sa fizičkim licima (npr. arhitekte čija se delatnost ne razlikuje od advokata stoga ne postoji logično objašnjenje zašto jedni treba da izdaju fiskalni račun, a drugi ne), kao i za paušalno oporezovane delatnosti kojima novi namet ne utiče na visinu poreza koji plaćaju već ih uvodi u pravnu nesigurnost i nove troškove u vreme krize.

Podržavamo sledeće molbe i zahteve koje ste uputili na gore navedenom skupu:

1. Zahteva se od Ministarstva finansija izmena zakona kako bi se sistem elektronskih faktura (SEF) kreirao u okviru Poreske uprave za PDV obveznike, a za javni sektor u Upravi za trezor.

2. Traži se ukidanje informacionih posrednika u zakonu jer želimo da uvid u poslovne podatke koji jesu poslovna tajna za PDV obveznike (podaci o kupcima, dobavljačima, cenama, maržama) ima samo SEF koji će biti u nadležnosti Poreske uprave. To predstavlja jedinu sigurnost za buduće poslovanje domaćih privrednika koji su nacionalni interes Republike Srbije

3. Traži se da se izmenom Zakona o elektronskom fakturisanju uskladi član 7 Zakona da elektronska faktura jeste računovodstvena isprava u smislu Zakona o računovodstvu i u svrhu vođenja PDV evidencija i da rok za preuzimanje sa SEF-a bude 5 dana - usklađen sa rokom propisanim u Zakonu o računovodstvu.

4. Traži se vraćanje ukinutog prava na poreski kredit po osnovu ulaganja u osnovna sredstva za određene proizvodne delatnosti u domaćoj privredi

5. Tražimo da se izmeni član 18. tačka 3 Zakona o računovodstvu i izdavanje dozvole za upis u registar pružalaca računovodstvenih usluga licu koje ima jedno zaposleno lice sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije. To zvanje treba da bude stečeno kod profesionalne organizacije koja okuplja računovođe i koja je po rešenju Ministarstva finansija ovlašćena da taj posao vrši na osnovu jednodnevnog stručnog ispita za proveru znanja računovođa.

6. Traži se izmena Zakona o arhivskoj građi i da se ne primenjuje retroaktivno, jer to nije moguće, obzirom da rok prevazilazi rokove čuvanja poslovne dokumentacije prema Zakonu o računovodstvu.

Napominjemo da smo uputili zahtev Ministarstvu kulture da se iz Zakona o arhivskoj građi pored preduzetnika izuzmu i mikro preduzeća.

Srdačan pozdrav,

Milena Amon

Zastupnik

Udruženje "Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije"

 

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Računovodstvena komora Srbije, 27.01.2022.
Naslov: Redakcija